tveksamt tveksamt skrev:
Vad skulle ett sådant fall då gå under?
Väl medvetna om att det här egentligen inte har med Easee att göra, mer för att förstå regelverket.
Låt oss anta att det i tillverkarens installationsanvisning har fallit bort ett 'm' så istället för att varje ledare som ansluts ska skalas 13 mm ska den istället skalas 13m.
Den installatör som lämnar anläggningen efter att ha följt anvisningen till punkt och pricka lär ju knappast ha gjort en korrekt installation enligt de regler som gäller.
Denne lär knappast kunna lämna anläggningen och säga att det är tillverkarens fel att anläggningen nu ser ut som den gör.
Ditt exempel är något helt annat. Om installatören upptäcker ett helt uppenbart fel, så ska detta tas om hand i enlighet med kvalitetssystemets krav. Elektrikern omfattas väl av egenkontrollprogrammet, så det är högst osannolikt att ett fel av sådant slag gått förbi. Och om det skulle vara så, då ligger både installatör och kvalitetsansvarig rätt illa till.
 
H hempularen skrev:
Njaaa...

Antag att du får en installationanvisning som visar att du skall koppla fas till höljet på en poolvärmare. Nog tusan skulle en elektriker som följer den instruktionen blir ansvarig för dödsfallen?

Vi har ju även det gamla fallet med elradiatorn på en toalett på en förskola där ett barn dog efter att ha satt foten mot radiatorn samtidigt som han tvättade händerna.

Elektrikern följde inkopplingschemat, och dömdes för vållande till annans död. Felet var att anslutningsplinten var felkopplad från fabrik, vilket elektrikern borde ha sett. Här kan man filosofera över om det var fel på anvisningen, eller "bara" tillverkningsfel. Men för just det exemplaret av radiator var anvisningen felaktig.
I installationsanvisningen står att lokala regler och anvisningar för elinstallationer ska följas. Då ska installation åtföljas av kontroll och ev mätning. Det ingår ju i det självkontrollsystem som elektriker brukar framhålla. Så givetvis är det installatören som blir ansvarig om det inte gjorts.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Mikael_L
H hempularen skrev:
Vi har ju även det gamla fallet med elradiatorn på en toalett på en förskola där ett barn dog efter att ha satt foten mot radiatorn samtidigt som han tvättade händerna.

Elektrikern följde inkopplingschemat, och dömdes för vållande till annans död. Felet var att anslutningsplinten var felkopplad från fabrik, vilket elektrikern borde ha sett. Här kan man filosofera över om det var fel på anvisningen, eller "bara" tillverkningsfel. Men för just det exemplaret av radiator var anvisningen felaktig.
I detta fallet så "glömde" elektrikern att utföra kontrollen "kontinuitet mot jord", som direkt skulle avslöjat felkopplingen. Så denne brast i sitt ansvar att lämna en säker anläggning efter sig.
Jag misstänker att det endast var detta som domskälet handlade om, att de inte ens berörde radiatorn ifråga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Slagen med Wassberg/Mieto-marginal ...?
;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I detta fallet så "glömde" elektrikern att utföra kontrollen "kontinuitet mot jord", som direkt skulle avslöjat felkopplingen. Så denne brast i sitt ansvar att lämna en säker anläggning efter sig.
Jag misstänker att det endast var detta som domskälet handlade om, att de inte ens berörde radiatorn ifråga.
Anvisningen var väl inte fel. Det var ett hårdvarufel i och med att radiatorn var felkopplad. Och som sagt, så ska installatören säkerställa att så inte skett.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Ditt exempel är något helt annat. Om installatören upptäcker ett helt uppenbart fel, så ska detta tas om hand i enlighet med kvalitetssystemets krav. Elektrikern omfattas väl av egenkontrollprogrammet, så det är högst osannolikt att ett fel av sådant slag gått förbi. Och om det skulle vara så, då ligger både installatör och kvalitetsansvarig rätt illa till.
Absolut att det är något helt annat än i Easee-fallet, vilket jag påpekade väldigt tydligt ovan, men i ett sådant fall är väl fortfarande installationsanvisningen felaktig?
Håller med om att det är helt orimligt att ett sådant grovt fel skulle gått obemärkt förbi, men det är ju inte vad jag funderar över.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Absolut att det är något helt annat än i Easee-fallet, vilket jag påpekade väldigt tydligt ovan, men i ett sådant fall är väl fortfarande installationsanvisningen felaktig?
Håller med om att det är helt orimligt att ett sådant grovt fel skulle gått obemärkt förbi, men det är ju inte vad jag funderar över.
Jo, visst kan man tänka sig att installationsanvisningen kan innehålla fel, men samtidigt anges att lokala elinstallationsregler ska användas. I så fall finns två motstridiga uppgifter. Installatören ska vara del av ett kvalitetssystem, vanligen självkontrollprogram. Om då installatören inte följer kvalitetssystemet genom att inte rapportera avvikelse så har han gjort fel. Om han fortsätter installationen trots avvikelse så har han gjort fel. Om han inte upptäckt en uppenbar avvikelse, så har han gjort fel. Så det finns kontrollpunkter på vägen.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nu är du inne på ett hypotetiskt resonemang som är utanför detta case.

I min yrkesroll har jag hanterat audits och reklamationer där myndigheter, stora företag eller andra rådande aktörer varit part. Kan nämna FDA, Tuw, UL, VAG m fl.
I samtliga fall har tillverkarens anvisningar varit styrande. Att en installatör eller underleverantör skulle ifrågasätta dessa har aldrig varit på agendan.
Som jag skrivit tidigare så är dessa per definition aldrig felaktiga för den som är menad att följa dem. Så det fallet finns inte.
Du verkar även i det fallet ha en hel del kvar att lära dig. Visst är det positivt med sån potential framöver.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du verkar även i det fallet ha en hel del kvar att lära dig. Visst är det positivt med sån potential framöver.
Jag kan nog påstå att mina uppdragsgivare är hyfsat nöjda med min inverkan, oavsett om det gäller fordon, medecinteknik eller försvar. Jag har dock aldrig agerat för att "försvara" någon som gjort fel, men alltid bidragit till att utreda varför en avvikelse uppstått. Vet ochså skillnaden mellan att ha rätt och att få rätt, men det är en helt annan historia.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag säkrade upp huset, har effektavgift. På dagen vill jag ladda med låg effekt för att inte få effekt straff, på natten så hög som möjligt så jag prickar billiga timmar (då är det ingen effekt avgift). Det är inte en jätteviktig fråga, men när jag nu ändå köpt laddkabel, laddare, valt gräva ned en rejäl kabel till laddarens undercentral blir jag lite ledsen om jag max får 11kw...
Vad har du tänkt att ladda för bil som klarar av mer än 11 kW? Min Enyaq laddar med 11 kW och min gamla Kia eNiro från 2019 har bara enfas, så där är det viktigt med hög ström. Den kan ladda med ca 4.4 kW som mest när jag drar max vad lastbalanseringen tillåter, dvs 20 A på en fas.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
rqu rqu skrev:
Vad har du tänkt att ladda för bil som klarar av mer än 11 kW? Min Enyaq laddar med 11 kW och min gamla Kia eNiro från 2019 har bara enfas, så där är det viktigt med hög ström. Den kan ladda med ca 4.4 kW som mest när jag drar max vad lastbalanseringen tillåter, dvs 20 A på en fas.
Min Zoe klarar AC 22kw... dock har jag inte DC snabbladdning, det kom med facelift. De tidiga Zoe klarade 44kw på AC. Sen blev alla 22, för att sen komma tillbaka med nånstans 50kw DC, eftersom jag antar att i princip ingen laddare "på stan" klarar mer än 22kw AC. då är det DC laddare...

Jag tror Teslor generellt klarar höga strömmar både på AC och DC.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
rqu rqu skrev:
Vad har du tänkt att ladda för bil som klarar av mer än 11 kW? Min Enyaq laddar med 11 kW och min gamla Kia eNiro från 2019 har bara enfas, så där är det viktigt med hög ström. Den kan ladda med ca 4.4 kW som mest när jag drar max vad lastbalanseringen tillåter, dvs 20 A på en fas.
Det finns flera bilar som klarar 22kW. Bl a Volvo.
Vad som passar bäst för den enskilde beror på nätleverantörens avgifter.
Hos mig blir det effekttariff dygnet runt och man kan säkra upp till 35A utan extra kostnad. (Alla kommer att få betala en grundavgift motsvarande dagens 16A).
Så för mig är det inte aktuellt med 22kW laddning. Men å andra sidan så kan förutsättningarna plötsligt ändras. Om nätleverantören ändrar sina taxor så vill jag kanske ha möjlighet att ladda 22kW.
Om några år kanske 22kW ombordladdare är std. Eller varför inte 33kW?
 
J JohanLun skrev:
Min Zoe klarar AC 22kw... dock har jag inte DC snabbladdning, det kom med facelift. De tidiga Zoe klarade 44kw på AC. Sen blev alla 22, för att sen komma tillbaka med nånstans 50kw DC, eftersom jag antar att i princip ingen laddare "på stan" klarar mer än 22kw AC. då är det DC laddare...

Jag tror Teslor generellt klarar höga strömmar både på AC och DC.
Man vill generellt undvika höga strömmar och höjer spänningen I stället. Nyare Hyundai och Kia kör 800V. Vissa andra bilar 1200V och det pratas om 1600V.

Den kraftigaste laddare jag sett är på 350kW, men det kan nog komma ännu kraftigare.
Så inom några år så laddar man lika snabbt som en tankning.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Man vill generellt undvika höga strömmar och höjer spänningen I stället. Nyare Hyundai och Kia kör 800V. Vissa andra bilar 1200V och det pratas om 1600V.
J JohanLun skrev:
Jag tror Teslor generellt klarar höga strömmar både på AC och DC.
Visst, du har rätt, jag uttryckte mig dumt om Tesla. De klarar hög effekt på både DC och AC. :D
lilytwig lilytwig skrev:
Den kraftigaste laddare jag sett är på 350kW, men det kan nog komma ännu kraftigare.
Så inom några år så laddar man lika snabbt som en tankning.
Ja, DC laddning jobbar man väl med det, men våra vanliga typ2 AC hemladdare gissar jag kommer vara rätt oförändrade, just för att som du säger, själva nätet och utrustningen man har i hemmet inte är "värt" att uppgradera då även en Tesla 100kWh går att ladda med 22kW på en natt...
lilytwig lilytwig skrev:
Vad som passar bäst för den enskilde beror på nätleverantörens avgifter.
Hos mig blir det effekttariff dygnet runt och man kan säkra upp till 35A utan extra kostnad.
Som tidigare nämnts, du har rätt, det är helt olika förutsättningar.
Jag har effektavgift men bara vardagar 07-19. Så på natten är elpriser billiga och ingen effektavgift, så egentligen skulle jag vilja ladda så mycket det bara går den billigaste timmen. För de med solceller är det väl också så att man kan vilja ladda med hög ström under en kort period.

Därmed tror jag att det är många som gärna vill behålla möjligheten att ladda upp till 22kW, speciellt om man kostat på dragning av nya kablar till laddstället osv, jag grävde ned ny kabel och satte en undercentral trots att jag vid det tillfället bara hade en Passat PHEV med enfasladdning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.