Mindre än man tror, går bra att hyra på tex Hygglo det man bara använder någon gång eller sällan.
För egen del går det oftare fortare med handverktyg än att ta fram elverktyg om man räknar in ställ tiden att ställa upp, plocka fram sladd…..
 
  • Gilla
Grundqvist och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Mindre än man tror, går bra att hyra på tex Hygglo det man bara använder någon gång eller sällan.
För egen del går det oftare fortare med handverktyg än att ta fram elverktyg om man räknar in ställ tiden att ställa upp, plocka fram sladd…..
Är det långa sträckor du måste dra sladd, om du gör jobbet snabbare med handverktyg?
Batteridrivet låter som en bra kompromiss då. 😉👍
 
  • Gilla
Nimdjid och 1 till
  • Laddar…
En bra girkap, cirkelsåg, sticksåg. Skruvdragare. Fein.

Sedan divhandverktyg, koben, stege, pall. Bord.
Billiga Penslar, dyra. Penslar, Tejp. Sopsäck. Släpkärra.
🙃
 
Bra batteridriven skruvdragare
Vinkelslip
Cirkelsåg
Sticksåg
Hålsågssats
Borrsats
Bitssatser (flera)
Fogsvans
Gersåg av något slag
Bågfil
Röravskärare
Grovdammsugare (!)
Långpass
Litet vattenpass
Lod och snöre
Vinkelhake
Smygvinkel
Skjutmått
Rörtänger/Skiftnycklar i några olika storlekar
Tapetbord
Bra tapetkniv
Tapetborste och "tapetspade" (heter säkert nåt annat egentligen)
Slippappershållare med handtag
Slippappershållare med skaft
Slipmus
Målarverktyg av bra kvalitet (rollers, penslar etc som skaftet till slippappershållaren passar på)
Stege
Trappstege eller nån form av arbetsplattform
Tigersåg (om du ska riva grejer)
Slagborrmaskin (om du har nån form av betong du behöver/vill göra hål i)
 
  • Gilla
Nimdjid och 7 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Är det långa sträckor du måste dra sladd, om du gör jobbet snabbare med handverktyg?
Batteridrivet låter som en bra kompromiss då. 😉👍
Det är ju inte bara det. Känner folk som ifall man skall kapa en regel heller än att hämta fogsvansen på verktygstavlan lägger tio minuter på att ta fram sågbordet och skruva fast gersågen och sen göra det omvänt när teglen är kapad istället för att använda sin bicep i 20 s. Vill bara säga att allt inte behöver vara eldrivet.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonis.F och 5 till
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Och glöm inte skor med spiktrampsskydd, när du går bland rivningsvirke är olyckan lätt framme.
Mycket viktig punkt, men ännu viktigare är att komma ihåg att ta på sig skorna med genomtrampningsskydd när man väl river. Det råkade jag bli påmind om förra helgen…

En fot med en synlig skada på stortån som påminner om vikten av att bära skyddsskor vid rivningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person sitter med bar fot på ett sjukhus, påminnelse om att använda säkerhetsskor vid byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars tycker jag att det är viktigt att välja ett bra märke med elverktyg, och sedan hålla sig till det. Det finns prisvärda kit som innehåller en hel del som är bra att ha. Kolla så märket har allt du behöver idag och även i framtiden. Jag valde t ex ett kit från Dewalt och idag har jag ca 15 elverktyg inkl. trimmer & häcksax i samma serie samt 5st batterier som passar samtliga.

Ett annat tips är att hålla utkik efter en garageloppis. Där bör du hitta allt du behöver (förutom moderna elverktyg) för en mycket liten summa, och dessutom få inspiration om vad en husägare kan tänkas behöva!
 
  • Gilla
  • Ledsen
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Många bra tips på verktyg och utrustning!
Mitt tips är redundans. Många handverktyg är billiga nog att ha på flera arbetsplatser. Jag känner att jag spenderar halva min tid att leta och hämta. Skulle jag börja bygga utehus så skulle jag sätta upp en verktygsdublett där direkt (kanske inte elverktyg).
 
  • Gilla
Kretikos och 3 till
  • Laddar…
Instämmer med flera men mina främsta tips är:
Cirkelsåg -batteri helt klart!
Snabbvinkel för att kapa allting med cirkelsågen
Överflöd av bits, köp bara skruv med torx och våga släng bits.
Picadry penna
Minikofot, typ 12cm
Multikap, för alla lister, små hål, när man kapat för lite etc.


Ryobi skulle jag säga är helt klart godkänt, blir billigare i längden. Vi kör Makita, vissa är ju tänkta att användas proffesionellt och det blir lätt dyrt. Men glad hela tiden.man använder det
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Har någon nämnt krysslaser + stativ ännu? Eller lasermätare för avstånd? Båda två används mycket hos oss.

Vi har kommit långt i över femton år med skruvdragare, kap/gersåg, borrhammare, borrskruvdragare, vinkelslip, sticksåg och slipmus utöver alla handverktyg. På senare tid har det införskaffats cirkelsåg med skena, den var ett riktigt bra köp. Vi fick även en tigersåg och ett multiverktyg (båda begagnade) för några år sedan och har väl använt dem tre-fyra gånger vardera. Vi har även lånat maskinhyvel, excenterslip och spikpistol vid varsitt tillfälle. Antagligen kommer vi att låna spikpickan igen när det är dags att spika mer lister.

Väldigt få av grejerna är köpta nya. Om det är kvalitetsprylar duger en begagnad alldeles utmärkt och är bättre än något nytt billigt skräp.

En kompressor är också bra att ha till lite allt möjligt, och en grovdammsugare som kan kopplas till all dessa sågar och slipar.

Jag håller även med tidigare talare om att bra förvaring är viktigt. Ett av de första rummen vi ställde i ordning efter att vi flyttade är pannrummet där alla verktygen förvaras. Det funkar inte att renovera ett helt hus om man hela tiden behöver leta efter verktygen.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Frågan är helt felställd!
"Vilka verktyg kan man klara sig utan, som husägare?"
Ska det vara😛.
 
  • Gilla
Bassrunner och 2 till
  • Laddar…
Listan kan göras hur lång som helst och beror mycket på vilken typ av husägare man har som ambition att bli. Småpularen som mera vill än kan och som till sist ringer en hantverkare ändå, en handyman som vill spara lite pengar på kunna avhjälpa de vanligaste sakerna själv eller en helhjärtad AD-DIY som inte litar på någon annan än sig själv och lever med måttot

Person som går i ett öppet fält med texten om att vilja köpa fler verktyg, koppling till DIY-husägare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag märker mer och mer att man går åt den senare…
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Ölkyl.
 
  • Gilla
preben89 och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Det är ju inte bara det. Känner folk som ifall man skall kapa en regel heller än att hämta fogsvansen på verktygstavlan lägger tio minuter på att ta fram sågbordet och skruva fast gersågen och sen göra det omvänt när teglen är kapad istället för att använda sin bicep i 20 s. Vill bara säga att allt inte behöver vara eldrivet.
Bra handverktyg ska verkligen inte föraktas. 👌
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
A AG A skrev:
Frågan är helt felställd!
"Vilka verktyg kan man klara sig utan, som husägare?"
Ska det vara😛.
Eller ännu bättre, ”vilka verktyg har man absolut ingen användning för som husägare”. Då blir listan väldigt kort 😁
 
  • Haha
mnils och 1 till
  • Laddar…
Violina har en bra lista i inlägg 19.

Jag vill som en del andra föreslå en bra arbetsbänk. Byggde en för kanske tolv år sedan som fortfarande står under carporten och används dagligen till allt möjligt.

Jag har inte en stor maskinpark - om man räknar cirkelsåg och sruvdragare som "maskinpark"- och har köpt sådant som slipverktyg, cirkelsåg och vinkelslip med sladd istället för batteri. Då är det inte så noga med att köpa samma märke (ibland säljs saker på kampanj) och priserna är ofta lägre per styck.

Många har rätt i att det räcker med en del handverktyg som fogsvans för så gott som allt. Men efter att ha byggt ett staket med fogsvans, hammare och snickaryxa (gjorde droppnäsor med yxan) så beslutade jag mig för att köpa en kap/gersåg.
Inte för att jag "behöver" den men eftersom jag gör så gott som allt arbete ensam så är det skönt att snabba på en del processer.
Som att kapa mängder med trallbräder rakt med ett enkelt snitt. En fördel med kap/gersåg är att när man måste putsa bort en mm för att verkligen få en bräda att passa in så är det görenkelt med en sådan. Att handsåga av en liten liten bit av en ände är inte helt lätt.

Min process är ofta sådan att skall jag kapa en bräda så blir det handverktyg, skall jag bygga ett staket blir det elverktyg.

Min arbetsbänk av gamla regelrester och ett hyllplan jag fick av en granne
En arbetsbänk med verktyg utomhus, inklusive cirkelsåg och slipverktyg, används för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett typiskt onödigt verktyg jag blir glad över att jag har med några års mellanrum, här för att få loss en spikad dörr.
Handverktyg för att kapa en spikad dörr placerat mellan träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min väska med braatthagrejer. Den utvecklas lite hela tiden (bilderna är ett par år gamla och innehållet är lite annorlunda nu) men i den har jag sådant jag använder ofta eller väldigt sällan men jag vet var de finns. Kompletteras med sådant som jag behöver för olika uppgifter
Välorganiserad, svart verktygsväska med diverse handverktyg som skiftnycklar, skruvmejslar och tänger på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygssortiment på träbänk inklusive skruvmejslar, multimeter, bitsset, hobbykniv, lödkolv och spänningsprovare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samling verktyg för bygg- och renoveringsprojekt, inkluderar hammare, skruvmejslar, tänger och måttverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.