Äntligen har det hänt lite i garaget! I helgen började vi med att dra sista slangen till väggen längst bort från el-centralen. Vi tänkte att vi börjar längst bort och jobbar oss mot andra sidan. Dök på bekymmer ganska snart. Hade först o främst problem att få dragvajern att sammarbeta i 16mm slangen. Slutade med att vi tog bort slangen igen och tänkte att vi lägger i kabeln innan vi drar den i väggen. Sagt o gjort. Vajen gick mycke lättare när man hade slangen rak och kunde jobba lite med den. Dock fick vi inte i alla 5st (3fas) 2.5mm kablarna?! jaha? vi stod där som två fån o tänkte "hur dumma är vi egentligen, hur svårt kan det vara?!"
Ringde min elektrikervän och frågade. Nånstans hade vi missat infon om att det ska vara 20mm slang till 3fas 2.5mm kablar...

Snabbt som ögat in o hämta 20mm slang och vips så gick de mycke bättre! Vi drog 3fasen och 1fasen till alla uttagen på den kortsidan och började isolera. Sedan började vi sätta upp spånskivorna. Hemskt kul när det bygger så fort!

Idag satte vi upp spånskivorna under loft-golvet för att kuna dra slang o kablar till alla lysrör och sånt. Enklare ovanifrån. Sen hjälper även skivorna till att stadga allt vi byggt så de sista säkerhetsstöttorna går att ta bort nu.

Får be o ursäkt för de dåliga bilderna. Mobilkameran är väldigt bra, men tycker inte om när ljuset är så dåligt...
 
  • 20080106163-50.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080106162-50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080106164-50.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080106165-50.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite fler bilder. Den grå slangen är 20mm 3-fas, och den svarta då självklart 16mm 1-fas.
Allt är draget med 2.5mm kabel för att kunna uppgradera hela bygget till 20A i framtiden om man skulle vilja.
 
  • 20080106166-50.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080106167-50.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild_039-50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild_042-50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vad har du satt för takskivor, spån? storlek? och blir det slutgiltigt tak eller skall du sätta någon på det?
 
Vi tänkte på taket. Är det tvunget o ha gips där? Vi har 3meter takhöjd på lägsta delen. Är gipsen endast för brandskydd? Nu är det klätt med 12mm spånskiva.
 
En annan sak som slog oss och som vi "glömt". Plast på insidan av isoleringen?! Måste man ha det? Har sett det på vissa byggbilder här på forumet. Vad gör den för nytta? är det inte bra att huset andas lite?
 
Tegheim skrev:
En annan sak som slog oss och som vi "glömt". Plast på insidan av isoleringen?! Måste man ha det? Har sett det på vissa byggbilder här på forumet. Vad gör den för nytta? är det inte bra att huset andas lite?
Diffentionsplast...(stavars hur?)
http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...yID=w1QKAaAzMxIAAAERGGsatFtR&JumpTo=OfferList

När det är kallt ute och det är varmt i garaget bildas en massa kondens. Plasten stoppar kondensen.

Tror inte att du skall bygga utan denna!

Plasten skall även sitta i tak.....
 
Tegheim skrev:
Vi tänkte på taket. Är det tvunget o ha gips där? Vi har 3meter takhöjd på lägsta delen. Är gipsen endast för brandskydd? Nu är det klätt med 12mm spånskiva.
Vad är det för storlek på skivorna?
 
Spoon195 skrev:
Diffentionsplast...(stavars hur?)
[länk]

När det är kallt ute och det är varmt i garaget bildas en massa kondens. Plasten stoppar kondensen.

Tror inte att du skall bygga utan denna!

Plasten skall även sitta i tak.....
Kommer kondensen från den varma sidan? Är nog lika bra att sätta plast så man är säkrad.



Storleken på spånskivor är 2500x1200x12m, gipsen likaså.
 
Tegheim skrev:
Kommer kondensen från den varma sidan? Är nog lika bra att sätta plast så man är säkrad.

Storleken på spånskivor är 2500x1200x12m, gipsen likaså.
Tror det är så att när det varma luften vandrar utåt i väggen så bildas kondens....vet inte riktigt med handen på hjärtat men kondens blir det ialla fall...

Angående dina spånskivor, så är jag lite nyfiken...funderar på en liknande konstruktion i mitt garage.
Har du satt skivorna "längst med" takstolarna så att de är skruvade på långsidorna eller har du satt dem "över" takstoarna så att de är skruvade på kortsidorna och mitten?
Skall du sätta gips på dem sedan?
 
Spoon195 skrev:
Tror det är så att när det varma luften vandrar utåt i väggen så bildas kondens....vet inte riktigt med handen på hjärtat men kondens blir det ialla fall...
Varm luft orkar bära mer fukt (vatten) än kall luft. När varm inomhusluft kyls av i väggen kondenserar luften och vatten/fukt fälls ut. Trist om detta händer mitt i väggen. Plast gör att den fuktigare inneluften stannar kvar inomhus och inte åker in i väggen.
 
Spoon195 skrev:
Angående dina spånskivor, så är jag lite nyfiken...funderar på en liknande konstruktion i mitt garage.
Har du satt skivorna "längst med" takstolarna så att de är skruvade på långsidorna eller har du satt dem "över" takstoarna så att de är skruvade på kortsidorna och mitten?
Skall du sätta gips på dem sedan?
Vi har satt skivorna tvärs över takstolarna och tvärbalkarna. På så vis binder en skiva flera balkar där det behövs fick vi för oss. Tror inte de spelar så stor roll. Ska sätta gipa utanpå dem efteråt oxå ja.
 
MathiasS skrev:
Varm luft orkar bära mer fukt (vatten) än kall luft. När varm inomhusluft kyls av i väggen kondenserar luften och vatten/fukt fälls ut. Trist om detta händer mitt i väggen. Plast gör att den fuktigare inneluften stannar kvar inomhus och inte åker in i väggen.
Sicken tur att vi köpte plast idag då ;) Ska skruva ner de skivorna på kortsidan, va ju bara fyra stycken, och sätta plast bakom :p
 
Tog några översiktsbilder med en bättre lånad kamera. Som ni ser så har vi redan två bilar i garaget, så det är lite för trångt, men det är ändå mer utrymme än det ser ut o vara...
 
  • Garage 080108 007-40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage 080108 002-40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har clipsat fast och dragit klart alla 1-fas på framsidans vägg, även baksidan är så gott som klar. Ska sätta upp dosor för ytterbelysningen imorgon och dra ut isolerad kabel genom väggen. Kommer sätta en lampa över varje öppning. Ska även dra fram alla 3-fas slangar till centralen. Sen måste jag regla upp väggen som sitter ihop med det gamla garaget innan jag kan sätta de sista 3 dosorna och dra förbi all slang där. Sakta men säkert går det åt rätt håll. Men skulle nog aldrig anlita mig själv som elektriker :) Har inte råd att lösa ut alla timmarna det tagit mig ;)
 
Sakta med säkert. Har dragit slang o satt dosor för ytterbelysningen idag. Kommer ha en lampa över varje port och sedan ett skymningsrelä så det lyser när det är mörkt. Har även börjat på att slut-isolera och plasta framsidans vägg.
 
  • Garage 080110 001-40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage 080110 004-40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage 080110 003-40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.