Johanw123
Ångrade mig med att bara ha ett fönster på kortsidan så i helgen kom jag loss och tryckte dit ett andra fönster :) Stort lyft med bättre ljusinsläpp och ser mer symmetriskt ut

Ofärdigt källarrum med fönster, stativ i mitten, oslipade väggar och oputsat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofärdigt rum med isoleringsmaterial, byggmaterial, fönster, skog utanför, verktyg på golvet, konstruktionsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under konstruktion eller renovering rum med betongväggar, fönster och byggmaterial synliga, inomhus arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering eller konstruktion, synliga grundmurar, fönster, grushög och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Johanw123
Något speciellt man skall tänka på när man bygger för dagvatten? Sista rörbiten kommer naturligtvis bytas ut mot en lövsil. Fick göra ett mindre urtjack i yttersta isodrän skivan för att hamna rätt.

Närbild på brun avloppsrör vid husgrund nattetid, oordnat, kabel, plastfilm, grus och gräsmark syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kanske ska lägga in en inspektions/spolrör nånstans, som man aldrig kommer använda?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man kanske ska lägga in en inspektions/spolrör nånstans, som man aldrig kommer använda?
Kan man inte spola genom lövsilen? I värsta fall kan man väl demontera stupröret.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Kan man inte spola genom lövsilen? I värsta fall kan man väl demontera stupröret.
Jag tänkte mitt på någon lång sträcka där du inte har stuprör?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänkte mitt på någon lång sträcka där du inte har stuprör?
Ev att jag lägger till ett spolrör på baksidan när jag kommmer dit då det kommer att vara en bit från de tre stuprören.

Ingen som reagerar negativt på dragningen som man ser på bilden verkar det som så då kör jag på i den andan. Gjorde först en variant med fem 90 graders böjar men det såg så oelegant ut att jag var tvungen att göra om det och verkar klara mig med två 30 gradare och en 90 böj :)
 
Johanw123
Har rivit mitt sovrum och håller på att bygga upp det igen. Är en dåligt byggd sommarstuga så saknade diff plast och luftspaltsskiva, isoleringen låg direkt mot råsponten. Ser förvånansvärt bra ut förutom ett område mot sydgaveln. Vad är detta och borde jag göra något åt det innan jag sätter dit min nya luftspaltsskiva och isolerar? Svart mögel? Funderar på att tvätta av det med lite klorin?


Inifrån en tom vind med träbjälkar, plywoodgolv och en sladd. Dustigt, oinrett, tomrum under taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt, gammalt trägolv och takbjälkar med synligt damm och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fram med kniven. Om träet är murket på djupet så byter man ju ut råsponten bara, från andra sidan förstås. Så det är ju bara kontrollera detta och sedan köra på med arbetet från insidan och lägga om detta till våren om det behövs.

Är det hårt och bara mögel på ytan så spelar det inte så stor roll vad du gör - tvätta är mest kosmetiskt.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Johanw123
MathiasS MathiasS skrev:
Fram med kniven. Om träet är murket på djupet så byter man ju ut råsponten bara, från andra sidan förstås. Så det är ju bara kontrollera detta och sedan köra på med arbetet från insidan och lägga om detta till våren om det behövs.

Är det hårt och bara mögel på ytan så spelar det inte så stor roll vad du gör - tvätta är mest kosmetiskt.
Tack, är hårt så troligen bara på ytan, skall försöka snygga till det lite med klorin mest för att det skall kännas bra :)
 
Johanw123
Johanw123 Johanw123 skrev:
Tack, är hårt så troligen bara på ytan, skall försöka snygga till det lite med klorin mest för att det skall kännas bra :)
Hittade en dunk med Jape Grön Fri hemma så kommer att använda det med en lågtycksspruta outspädd, verkar vara samma ingrediens som i deras Mögel Fri, blir nog bättre än klorin?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Johanw123
Två små frågor: (inser att det blev fyra…)

Skall flytta en innervägg ca 20 cm. Nuvarande vägg är byggd med 45 reglar (gammal sommarstuga). Tänker ha 12 plywood och 13 gips på båda sidorna när jag är klar. Bygger jag i 45 eller någon grövre dimension typ 70 eller 95? En vanlig icke bärande innervägg i en nybyggd villa har vilka reglar?

Tänkte köra 22 golvspån som golv och lägga träparkett ovanpå det. Är det någon skillnad på golvspån från Byggmax eller skall man satsa på någon mer premium leverantör? Tanken har slagit mig att skippa spån och köpa golvbrädor istället för tillbyggnadsdelen, främsta orsaken är att jag slipat de golvbrädorna som ligger där så de nya kommer vara några mm högre, kan säkert funka med foamen under parketten men känns inte helt optimalt?

En hand pekar på en tom plats i en väggisolering av glasull mellan träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående isoleringsarbete på vinden med stegar och isoleringsmaterial synligt. Oavslutad konstruktion med träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alla golvspån skivor som är 22mm tjocka har lika specifikationer. 45x70 är det vanliga för en innervägg. Jag tycker du ska köra på golvspån och parkett.

//AA
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
En uppdatering av ett del projekt som ännu inte är avslutat. Började förra sommaren med prep inför dränering och ombyggnad av en tillbyggnad. Nedan bild är innan jag drog igång
Hustillbyggnad med rivet område för dränering och en tillfällig trappa, mot en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första jag gjorde var att riva entré trappan och sätta dit en tillfällig hönstrappa

En tillbyggnad med tillfällig trätrappa och avlägsnad entrétrappa före dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kunde jag börja riva mitt sovrum

Ett tomt rum före renovering, med vitmålade väggar och golv samt synliga eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående byggprojekt med borttagen entrétrappa och exponerade träbjälkar, omgiven av byggmaterial och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan kan ni beundra den fina murningen! Kortsidorna är helt fantastiska men även långsidan undrar man under vilka förhållanden som det murades :)

Oavslutat byggprojekt med rivningsarbete, synlig ojämn blockmur och avlägsnad trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavslutad dränering och ombyggnad med synlig mursten och en tillfälligt borttagen trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte två balkar för att hålla taket på plats

Pågående renoveringsarbete med tillfällig trappa och stödbalkar för att hålla upp ett tak nära en grushög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kom en kille med en grävmaskin och vips så hade vi bara ett vatten och lerfyllt hål kvar

Grävd dräneringsgrop vid en husgrund med lerigt vatten, stödbalkar och synlig murningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
En markduk och lite makadam so har vi en bra bas för dräneringsrören.

Markduk med makadam utbredd ovanpå och dräneringsrör intill betonggrund i förberedelse för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan byggdes en gjutform med klassiska kantelement. Köpte en tombola och en pall med finbetong (borde kanske köpt grovbetong men visste att jag inte skulle använda upp hela pallen så då är finbetong mer användbart i andra applikationer, slängde i lite grov makadam för att göra den lite grövre). Hyrde en vibba från HLL. Off-settade dubbla armeringsnät enligt tradition. Avloppet är fuskat och draget till dräneringen, skall endast användas om varmvattenberedaren exploderar.

Förberedelse för gjutning med gjutform, armeringsnät, betongblandare och makadam på markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


30 säckar senare och några dagars vilande under plast med daglig vattning hade jag en liten platta. Gick på under 2 timmar att gjuta, tror till och med att själva gjutandet bara tog 1 timme, hade en liten medhjälpare som skyfflade och vibbade. Slipade sedan av betonghuden med en slipkopp på vinkelslip vilket blev bättre än förväntat, bilden är dock innan detta.

Nybyggd betongplatta vid husvägg med synlig dränering och grusunderlag, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att börja mura. Armering första och sista lagret och sedan var tredje. Borrade in i väggen för att förankra armeringen i huset.

Byggprojekt med gjutform och armeringsnät, betongblandare och makadamgrund utförs vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varje lager med ca 9 block tog 2 timmar så det gick inte snabbt men tidsödande att mäta in murarsnöret vid varje lager, blanda bruk, fippla med armeringsjärn osv. Fick gjuta en liten klack högst upp för att hamna helt rätt.

Nybyggd grundmur för tillbyggnad med armering och kantelement, intill befintligt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kom den stora dagen när rörmockaren kom och så flyttade vi ingående vatten, har varit ett stort delmål av någon oklar anledning. Elektrikern var även på plats och satte upp en ny under central i tillbyggnaden.

Grundarbete med markduk, dräneringsrör, armering och påbörjad mur av kantelement i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
S
Har du otur så fyller du källaren genom golvbrunnen om dräneringen blir full.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.