D daniel_nordlund skrev:
Ozon tar absolut bort röklukt. Problemet är dock om det är rökt länge så har ju röken fastnat i väggar, golv o.s.v.
Så man sanerar.
Sedan kommer röken tillbaka.
Så får man upprepa det i månader om man skall få det bra på riktigt.

Så oftast brukar man ju göra andra ingrepp med. Dock är det ju rätt mycket jobb.
Spärrmåla med specialfärg eller oljefärg kommer låsa in röken i trätet men man måste ju måla ALLT då. Även tak och för varje cm du missar kommer det ju röklukt ut.
Att ta bort rökskadade trädetaljer gör ju att de inte kan sprida röklukt. Att ta bort plastgolven lika så. Sedan parkett bör ju slipas för få bort yttersta skicket..
Här finns en artikel vi skrev för länge sedan i ämnet: [länk]
När det gäller ju ozon är ju ozon så alla ozongeneratorer producerar ju samma typ av ozon. Det handlar mera om elsäkerhet, byggnadskvalitet o.s.v. Man skall no ha lite starkare maskiner på 10.000mg/h i alla fall. Dock är 28.000 som i bilden ovan lite väl kraftigt. (Om den nu ger det, sådana där tillverkare är väl lite sådär trovärdiga.) Det är bättre att flytta runt maskinen och köra flera gånger. Ev ha flera maskiner...

Så sammanfattningsvis funkar ozon, det är ju bra på det sättet att det är en gas som kommer åt överallt och det är ju relativt lätt att arbeta med. Men vid större röksaneringar får man räkna med andra ingrepp om man vill ha det sanerat någorlunda i närtid.
Tack!
Ska läsa i natt
Tror inte att han varit storrökare men det har säkert gått några paket under åren om man säger så...

Börjar nog att städa och tvätta tak.
Sen ozon rum för rum och ser hur det blir.
Väggar blir målade och nya på vissa ställen.
Vet inte hur golvet är men det är plastmatta i alla rum.
Köket ska ev bytas ut så då blir det mycket målning där med.
 
nino nino skrev:
Tack!
Ska läsa i natt
Tror inte att han varit storrökare men det har säkert gått några paket under åren om man säger så...

Börjar nog att städa och tvätta tak.
Sen ozon rum för rum och ser hur det blir.
Väggar blir målade och nya på vissa ställen.
Vet inte hur golvet är men det är plastmatta i alla rum.
Köket ska ev bytas ut så då blir det mycket målning där med.
Ett annat billigt knep som jag har testat med gott resultat är ättika. Ställ helt enkelt ut små skålar med ättika i på några olika ställen i lägenheten. Ättikan absorberar rökdoften (i vårt fall var det så mycket att ättikan färgades gul efter ett tag). Vi körde det tillsammans med ozon-aggregat i en sommarstuga som sanerades efter en storrökare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Ett annat billigt knep som jag har testat med gott resultat är ättika. Ställ helt enkelt ut små skålar med ättika i på några olika ställen i lägenheten. Ättikan absorberar rökdoften (i vårt fall var det så mycket att ättikan färgades gul efter ett tag). Vi körde det tillsammans med ozon-aggregat i en sommarstuga som sanerades efter en storrökare.
Ja det har jag också gjort någonstans vill jag minnas.

Jag får prova alla knep :)

Nu är det nog inte inrökt så det är gult utan mer lukt, hoppas jag
 
Hyrt en precis! Får se hur det blir!

Källare 70 tal.. har dränerat tagit bort all organiskt material städat överallt.. ändå sitter lukten kvar..

Nu hoppas jag att ozon kan hjälpa till..
 
nino nino skrev:
Ja det har jag också gjort någonstans vill jag minnas.

Jag får prova alla knep :)

Nu är det nog inte inrökt så det är gult utan mer lukt, hoppas jag
Det var nog mer gult än lukt i mitt fall 🤢
Tvättade taket med vatten och ammoniak, blev mörkt gult i hinken...

Öppna alla luckor lådor osv

Drog fram och öppnade kylen efter 2 dygn, luktade rök som satan, fast rummet var relativt doft fritt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.