K Krille4 skrev:
På sin egen mark/fastighet är det nog ingen som ifrågasätter att väghållaren röjer. Frågan är om väghållaren har rätt att även röja flera meter in på någon annans fastighet?
Ibland, om det ingår i vägområdet.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En enskild väg ligger ju allt som oftast på andras fastigheter om den inte förvaltas av fastighetsägaren själv. I princip vilken vägsträckning som helst kan ju ha inrättats med härskande servitut för en eller flera andra fastigheter eller som gemensamhetsanläggning och då finns ju en rätt att röja för den bredd för vägen som den har inrättats för i servitutsbeslutet/anläggningsbeslutet.

Den som har det härskande servitutet för väg kan också få en rätt att röja växtlighet utanför vägbanan. Den vägförening som jag är delägare i har t ex getts viss begränsad rätt att röja 2 m från vägbanans kant men med en massa förbehåll i anläggningsbeslutet. Inga trädgårdar, prydnadsväxter, träd som har skönhetsvärde och vi måste meddela markägaren i god tid innan. Kort och gott så ska markägaren kunna stoppa att vi tar ned det som markägaren ser värde i. Och det har hänt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Problemet här är väl att markägaren betraktar granen som närmast en prydnadsbuske som skyddar mot insyn på tomten (skymtar ett hus) medan väghållaren har lejt in nån maskin för att röja grenar, buskar och sly längs skogsvägen.
Sånt kostar ju pengar som allt annat arbete och för att inte behöva göra det så ofta kan det ju vara bra med lite extra marginal.

Det går ju att snygga till granen.
Sågar man av de fult kapade grenarna snyggt och även de döda grenarna så ser granen ut som en gran igen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Generellt är det alltid lämpligt att som enskild väghållare hålla god kontakt med markägaren om man vill röja växtlighet. Blir färre konflikter då.
 
  • Gilla
MrDizzy och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Generellt är det alltid lämpligt att som enskild väghållare hålla god kontakt med markägaren om man vill röja växtlighet. Blir färre konflikter då.
Som lantbrukare och skogsägare, med en del mindre sommarstugetomter insprängda i fastigheten längs brukningssvägarna, så undrar jag hur du menar?

Om jag äger den enskilda vägen, jag äger skogen och åkrarna runt omkring, och så finns det en sommarstugetomt om knappt tusen kvm på en fläck, varav några meter är längs min väg där jag ska fram med traktor och redskap eller skogsmaskiner, och därför behöver en väl fungerande väg, vem ska egentligen hålla sig väl med vem menar du?

Ska bonden fastna med redskapen i granen som sticker ut grenarna över vägen?

Ska traktorn sjunka ner och fastna i leran för att dikena inte kan underhållas?

Det är rätt vanligt förekommande att sommarstugeägarna t.ex. tar julgran någonstans i skogen, eller tar ner några träd för att få ved eller bättre utsikt utan att fråga...
 
  • Gilla
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Som lantbrukare och skogsägare, med en del mindre sommarstugetomter insprängda i fastigheten längs brukningssvägarna, så undrar jag hur du menar?

Om jag äger den enskilda vägen, jag äger skogen och åkrarna runt omkring, och så finns det en sommarstugetomt om knappt tusen kvm på en fläck, varav några meter är längs min väg där jag ska fram med traktor och redskap eller skogsmaskiner, och därför behöver en väl fungerande väg, vem ska egentligen hålla sig väl med vem menar du?

Ska bonden fastna med redskapen i granen som sticker ut grenarna över vägen?

Ska traktorn sjunka ner och fastna i leran för att dikena inte kan underhållas?

Det är rätt vanligt förekommande att sommarstugeägarna t.ex. tar julgran någonstans i skogen, eller tar ner några träd för att få ved eller bättre utsikt utan att fråga...
jag förstår vad du menar men andra länder med trånga vägar med vallar på sidan eller andra hinder löser det med att montera av redskapen och dra dom fram till åkern vanligt med just det på skördetröskor så det går om man vill
 
M maria01 skrev:
jag förstår vad du menar men andra länder med trånga vägar med vallar på sidan eller andra hinder löser det med att montera av redskapen och dra dom fram till åkern vanligt med just det på skördetröskor så det går om man vill
Det handlar inte om hinder av fast slag här, utan om växtlighet.

Hu tänker du att man ska dra fram ett sex ton tungt redskap om vare sig dragaren eller redskapet kommer förbi träd och buskar, eller om dikena inte rensats så att vägen blivit så mjuk så att fordon och redskap fastnar?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det handlar inte om hinder av fast slag här, utan om växtlighet.

Hu tänker du att man ska dra fram ett sex ton tungt redskap om vare sig dragaren eller redskapet kommer förbi träd och buskar, eller om dikena inte rensats så att vägen blivit så mjuk så att fordon och redskap fastnar?
på skördetröskor så kopplas deln los och dras efter skördaren då är dem i samma bred som maksinen. vägen och maskinen om breden på vägen är för liten så kommer den ju inte fram en då bara för man kappar grenar eller hur
 
M maria01 skrev:
på skördetröskor så kopplas deln los och dras efter skördaren då är dem i samma bred som maksinen. vägen och maskinen om breden på vägen är för liten så kommer den ju inte fram en då bara för man kappar grenar eller hur
Ja, man kan ta bort skärbordet på en tröska.

Men nu pratar vi inte om tröskor, utan om att en helt vanlig traktor, med t.ex. en balpress inte ryms på vägen för att grangrenar hänger ut över vägbanan, eller att diken är är fulla med rötter så att dräneringen inte fungerar och då sjunker traktorn ner.

Det körs väldigt sällan tröskor på skogsvägar i Sverige, eftersom det inte är så mycket spannmålsodling i skogsbygd. men det ligger en hel åkrar för vallodling längs skogsvägar.

Inte minst så finns det en massa skog som ska brukas "i skogen", och de maskinerna måste också komma fram.

Grangrenar kan slita sönder hydralslangar eller skada andra delar av maskinerna.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Grangrenar på 3 meter är ju inte vanliga direkt och man kan ju ta ned dom långa snyggare en med röjare på nån grävmaskin ser ju inte snyggt ut

tror ts har en jobbig granne bara som inte tycker att nån som inte är ifrån bygden ska bo där
 
M maria01 skrev:
Grangrenar på 3 meter är ju inte vanliga direkt och man kan ju ta ned dom långa snyggare en med röjare på nån grävmaskin ser ju inte snyggt ut

tror ts har en jobbig granne bara som inte tycker att nån som inte är ifrån bygden ska bo där
Jag tror att du inte har en susning om det du uttalar dig om.
 
  • Gilla
  • Älska
John PL och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Som lantbrukare och skogsägare, med en del mindre sommarstugetomter insprängda i fastigheten längs brukningssvägarna, så undrar jag hur du menar?

Om jag äger den enskilda vägen, jag äger skogen och åkrarna runt omkring, och så finns det en sommarstugetomt om knappt tusen kvm på en fläck, varav några meter är längs min väg där jag ska fram med traktor och redskap eller skogsmaskiner, och därför behöver en väl fungerande väg, vem ska egentligen hålla sig väl med vem menar du?

Ska bonden fastna med redskapen i granen som sticker ut grenarna över vägen?

Ska traktorn sjunka ner och fastna i leran för att dikena inte kan underhållas?

Det är rätt vanligt förekommande att sommarstugeägarna t.ex. tar julgran någonstans i skogen, eller tar ner några träd för att få ved eller bättre utsikt utan att fråga...
Slå sommarstugoägarna en signal eller stanna till före du röjer i träden inne på deras fastigheter tänker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Omöjligt att svara på ts fråga utan mera underlag.
* Fastighetskarta med väg och vem som äger vad.
* Bild på hur vägen ser ut med växtlighet där ts äger fastighet.
* Vad är det för fordon/maskiner som kör på vägen?
* Ev. också information om det finns servitut, etc, som reglerar vägens syfte och hur den ska förvaltas/underhållas.

Behövs då ts tidigare gjort ett felaktigt antagande gällande sin egen fastighet.
Så för att ts ska kunna få "riktiga" svar/råd krävs den informationen.
 
  • Gilla
Classe73 och 1 till
  • Laddar…
Jag har raderat OT inlägg/inlägg som inte hjälper TS samt svar på dessa.
/Moderator
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
Blir det någon bild på vägen i sin hel helt?
Bilden som hittills kommit in visar tyvärr inget alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.