Logad Logad skrev:
De enda batteri som inte behöver BMS är blysyra då det där räcker att ha en spänningsgräns på laddaren. Övriga laddbara batterier med minst 2 celler behöver en BMS så även om de är ett otyg så är det ett nödvändigt sådant. NiCD, NiMH, NMC, NCA, LFP, LTO, alla behöver BMS om flera celler är seriekopplade.

BMS ser till att en enstaka cell inte blir överladdad eller underurladdad. Det finns inte 2 exakt likadana celler så utan balansering divergerar cellerna i ett batteri iväg med minskad kapacitet som följd. Detta kan återställas med balansering vilket elbilarnas BMS kan göra men sällan den i batteriet för ett elverktyg.

I en elbil har tillverkaren tagit fram en laddkurva för optimal laddning med avseende på livslängd. Man har lagt på en marginal så att användbar kapacitet är något mindre än den verkliga för att minska stressen på batteriet vid full laddning eller urladdning. Detta sköts av BMS, inte laddaren vare sig det är en snabbladdare eller ett vägguttag. Även balanseringen sköts av BMS.

Batteri till elverktyg är betydligt simplare. De har en BMS men kan sällan balansera cellerna. De flesta av oss som har dessa verktyg laddar batterierna till 100% och sedan lägger vi undan verktyget tills vi behöver det ett par månader senare. Detta dödar batteriet i förtid. Vi gör likadant med våra mobiltelefoner, kopplar in den på laddaren så den är fulladdad på morgonen efter och sedan undrar vi varför batteriet dör efter 3 år.

Det är främst 2 saker som sliter mest på ett litiumbatteri. Värme och 100% laddning en längre tid. Här i Norden är inte värme något större problem även om vi bör undvika att parkera elbilen i sommarsolen om det går. Vi blir rekommenderade att ladda elbilarna till 80% och inte låta dem stå med mindre än 20% eller med 100%. Det har visat sig att det som vi befarade med snabbladdning av elbilarna att det skulle korta livslängden betydligt inte var så farligt. Detta tack vare laddkurvan i BMS.

Så att jämföra batteriet i en elbil med det i ett elverktyg haltar en aning.
BMS sätter i praktiken en spänningsbegränsning på den sämsta cellen så en enda dålig cell kan begränsa ett helt batteripack.
Man vill ju inte överbelasta den dåliga cellen och skapa problem. Man skulle väl kunna avaktivera den raden som dåliga cellen sitter på om det är lite trixigt byggt. Men komplexitet kostar alltid.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Det har väl ingen påstått, men med bränslebilar har vi historik sen minst 50 år tillbaka att titta på. Den historiken finns inte för elbilar, där är det liksom lite "okänd mark" vi är ute på. Det finns för få 15-20 år gamla elbilar för att kunna få ut nån vettig statistik. Hur bra dagens elbilar (och deras batterier) kommer att hålla kan vi tyvärr bara gissa. (Att luta sig på vad biltillverkarna själva påstår är lite naivt, de har ju incitament att implicera att deras bilar håller längre än vad de gör.)

Bränslebilar behöver servas för att hålla 15-20 år, servar man dem inte så håller de inte alls lika länge. Och det är stora skillnader mellan bilmodeller, vissa modeller håller hur länge som helst medans andra är nästintill skrot efter 15 år.
Du försöker mena på att biltillverkarna inte har något incitament för att göra livslängden på bilarna längre än garantin.
Hur förklarar du då att bränslebilarna håller betydligt längre än garantitiden?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du får ursäkta mig Nerre.
Men du travar hela tiden väldigt konstiga och ologiska argument på varandra.
Nästan lite som ett internettroll (men det vet jag att du verkligen inte är, du är ju verksam på många fler ställen här på forumet och då kreativt och intelligent och insiktsfullt).
Och då kan jag liksom inte riktigt hejda mig att gå i svaromål, och peka på ologiskheterna.
Jag vet att jag egentligen bara borde ignorera dig (i denna tråden då), men jag lyckas inte hejda mig.
 
  • Gilla
Kretikos och 2 till
  • Laddar…
Man skulle kunna se det som att för en elbil så är batteriet samma sak som att förbetalda bensin som räcker 10 år och 15000 mil. Dvs om batteriet kostar 150000 kr blir det 10 kronor milen. Plus kostnad för laddning ca 3 kr milen hemma. Billigare med solceller (som iofs också kostar) och dyrare med laddning längs vägarna.

Naturligtvis håller batterierna (i snitt) längre än 10 år eller 15000 mil innan de är helt oanvändbara. Om det inte duger på långresa med låt oss säga 80% kapacitet efter 10+ år är det dags att köpa nyare bil.

Att försäkringen inte täcker skada betyder ju inte att det kommer att sluta fungera. Snarare borde försäkringen då bli betydligt billigare efter 10 år när detta inte ingår längre. I min egen fossilmissil inträffar detta inom ett år. Jag förutsätter att bilen går att köra tio år till, med viss risk att gräva ur egen plånbok om någonting går sönder.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan ju också på sätt och vis påstå att även bränslebilarna får kortare körsträcka när de blir äldre.
Ja lite smått krystat iofs.
Men det finns många bilägare som helt enkelt inte vågar ha en gammal halvrisig bil till sina långresor. De kan köra till och från jobbet och affären och sånt, men vill inte riskera att plötsligt stå med ett trasigt hjullager, fullastad bil med hela familjen, lite norr om Hudiksvall.

Men i ärlighetens namn är detta mer personberoende än att bilberoende. Men för vissa är det ju så.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan ju också på sätt och vis påstå att även bränslebilarna får kortare körsträcka när de blir äldre.
Ja lite smått krystat iofs.
Men det finns många bilägare som helt enkelt inte vågar ha en gammal halvrisig bil till sina långresor. De kan köra till och från jobbet och affären och sånt, men vill inte riskera att plötsligt stå med ett trasigt hjullager, fullastad bil med hela familjen, lite norr om Hudiksvall.

Men i ärlighetens namn är detta mer personberoende än att bilberoende. Men för vissa är det ju så.
Det var därför jag valde att skaffa nyare bil, jag litade helt enkelt inte på den vi hade och var urless på att smörja kärvande bromsar på uppfarten i regn.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan ju också på sätt och vis påstå att även bränslebilarna får kortare körsträcka när de blir äldre.
Ja lite smått krystat iofs.
Men det finns många bilägare som helt enkelt inte vågar ha en gammal halvrisig bil till sina långresor. De kan köra till och från jobbet och affären och sånt, men vill inte riskera att plötsligt stå med ett trasigt hjullager, fullastad bil med hela familjen, lite norr om Hudiksvall.

Men i ärlighetens namn är detta mer personberoende än att bilberoende. Men för vissa är det ju så.
Jag har med åldern blivit mer bekväm. När jag var ung hade jag en veteranbil som bruksbil och körde 10000 mil med den, även längre utlandssemestrar. Jag kör mina bilar länge, så den nya brukar kosta tio ggr mer än den gamla är värd.
 
När det gäller batterierna så tycker jag man bara lurar in sig i förvirring när man försöker dra märkliga liknelser till fossilbilar kapacitet/tankning

Värt att notera med batteridegradering är hur många cykler bilen gått. 20.000mil är ju rätt stor skillnad om bilen har 20kWh, 40kWh och 80kWh

10'mil 20'mil,40'mil...

En del tidiga elbilar har bara runt 20kWh, det är alltså 1/4 av en Enyaq
 
A AndersS skrev:
Det får man ju inte på maskinskadan heller om det blir motorfel.
Nej, men som sagt var, där finns det statistik sen minst 50 år tillbaka. Och en rasad motor går att laga. På min första bil rasade oljepumpen så motorn skar (blev lurad av att oljelampan var gul och laddningslampan röd, trodde det var generatorn som lagt av). Farsan köpte hem en motor från skroten som vi renoverade.

Men ok, det var en gammal Opel Rekord -70, med moderna bilar är det kanske lite besvärligare.

Men att renovera ett elbilsbatteri är inte lika enkelt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du försöker mena på att biltillverkarna inte har något incitament för att göra livslängden på bilarna längre än garantin.
Det finns en gräns för hur långt de är beredda att gå, det handlar ju om hur mycket extra det kostar och om köparna är beredda att betala för det.

Sen handlar det ju en del om rykte. Om en tillverkare får rykte om att deras bilar rasar efter garantitiden så blir de inte så populära. Men när det gäller elbilar finns det en massa nya uppstickare som kanske inte ser långsiktigt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alla batterier som laddas behöver en BMS, iallafall delar av funktionen. En vanlig CTEK laddare eller en Ikea AA laddare har rent tekniskt ett överladdningsskydd likt BMS enheterna i skruvdragare och bilbatterier.

Skruvdragare och Ebilar är olika. Det är inte samma celler då de flesta skruvdragare använder billiga "skräpceller" Sen är det lite olika kemi/process mellan de celler som faktiskt används

Skruvdragare prioriterar lågt pris och hyffsat snabb laddning/urladdning.
Mobiler prioriterar densitet och tillgänglig SOC, och trummar på livslängd
Eblilar är lite mer balanserade och har oftast prioriterat livslängd, en bil med större batteri har dessutom färre fulla cykler körda då max intervallerna bara används i extremfallen.

Sen ligger bilarnas BMS och begränsar hastigheten för laddning/urladdning vid olika spänningsnivåer (SOC) och dom har lite större säkerhetsmarginal mellan max och min så det är ett cap på hur mycket SOC man vill tillåta. Där jobbas det på att kunna förutse gränserna för vilka nivåer som påverkar degraderingen. Man vill Maxa cellen utan att degradera onödigt fort.

En Tesla med NMC celler verkar ändå hålla bra. De äldre cellerna är något sämre än de nyare och Tesla Model 3 har ett stabilt batteri och det är många 2019 modeller som jag ser nu som har gått över 35.000mil och batteriet verkar takta med stabilt. Men också en del som fått in vatten i batteriet och man riskerar där att behöva byta. Det kan väl jämnställas med ett motorras vid 25.000mil. Ovanligt att det händer och begagnade batterier finns att tillgå. Ganska smidigt att byta batteri på de flesta elbilar.

2020 fick Model 3 SR 55kWh LFP Batteri, dessa har lägre degradering men lite sämre prestanda i kallt väder. Har inte hört om några problem med detta ännu
N Nerre skrev:
Nej, men som sagt var, där finns det statistik sen minst 50 år tillbaka. Och en rasad motor går att laga. På min första bil rasade oljepumpen så motorn skar (blev lurad av att oljelampan var gul och laddningslampan röd, trodde det var generatorn som lagt av). Farsan köpte hem en motor från skroten som vi renoverade.

Men ok, det var en gammal Opel Rekord -70, med moderna bilar är det kanske lite besvärligare.

Men att renovera ett elbilsbatteri är inte lika enkelt.
Jag skulle lätt fixa till ett batteri. Opelmotorn kunde jag inte lösa, så det fick lejas bort.
Så vilket som kan betraktas som lätt beror på vem du är.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Naturligtvis håller batterierna (i snitt) längre än 10 år eller 15000 mil innan de är helt oanvändbara. Om det inte duger på långresa med låt oss säga 80% kapacitet efter 10+ år är det dags att köpa nyare bil.
Kruxet är ju att man gärna vill att nån ska köpa ens gamla bil också. Det är ju därför jag tjatar om att man behöver se till alla köpare under hela bilens livslängd.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Sen handlar det ju en del om rykte. Om en tillverkare får rykte om att deras bilar rasar efter garantitiden så blir de inte så populära. Men när det gäller elbilar finns det en massa nya uppstickare som kanske inte ser långsiktigt.
Exakt så.
Men då kan man ju satsa på en Volvo, en opel eller en Renault elbil, eller något annat märke som inte är en ny uppstickare - ifall man tror att det är det som det hänger på.

Du ser, nu kom det liksom igen något ganska ologiskt argument, ... att det är dåligt att köpa en elbil för att det nu plötsligt dykt upp för oss tidigare okända tillverkare (eller nya tillverkare, är det nog några också).
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Kruxet är ju att man gärna vill att nån ska köpa ens gamla bil också. Det är ju därför jag tjatar om att man behöver se till alla köpare under hela bilens livslängd.
Ja .. och ...?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
Nerre.
Jag är verkligen inte det minsta för att du ska köpa en elbil, jag hoppas tvärtom att du väntar i många många år till.
Det hoppas jag att många andra också gör, ty det gynnar mig själv ekonomiskt.

Jag är alltså inte ute efter att omvända dig.
Och dessutom har du väldigt noga beskrivet hur du använder din bil och varför en elbil är rent av omöjligt, och jag håller helt med dig. Så du har faktiskt alla skäl i världen att undvika elbil så länge som möjligt.
Likaså den där killen som höll på och drog 3500kg släp i 60 mil varje arbetsdag, som dök upp i tråden för länge sedan.

Det finns vissa som det är lite tveksamt om de någonsin kommer kunna köpa en elbil, de använder bilen på ett för elbil omöjligt sätt.
Så till dig och de andra i denna situation kan jag bara ge rådet att hålla noggrann koll på hur marknaden för fossilbilar utvecklas (avvecklas), så ni hinner med att köpa en ny eller lätt begagnad, innan det blir försent.
Och välj då något av väldigt bra kvalitet, och sköt om den väl (det vet jag att du gör).
Om man inte är yngre än 40 år så tror jag att man kan lyckas att ha en flytande-bränsle-bil i resten av sitt liv.
(Men de som är under 20 år idag, där är det tveksamt. Jag vet inte hur de ska lösa det.)

Bättre råd än så kan jag inte ge.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.