Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast vi har ju inte ens en ränta på 7% !?
Kan ju knappast hänga på matkontot. Är ganska enkelt att kapa det till hälften bara genom att laga mer från grunden på riktiga råvaror...
Bra. Säg det till de som tvingas flytta.
 
  • Gilla
Dr Benz och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bra. Säg det till de som tvingas flytta.
Behövs ju knappast. Det är för sent, man får hoppas att folk lär sig av sina misstag.
 
Körde själv den amerikanska gyllene regeln när vi byggde nytt.

15års avbetalning till en kostnad av max 25% av inkomsterna. Band även på låga nivåer i två delar.

Hus är enda ursäkten till lån.
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Bosätter sig utan eftertanke inom de absolut dyraste områdena.

Jaaaa, jag har ca 11 mil till närmaste stad... Dit har jag råd att åka i bland.
Förstår att jag är lite udda, men har en klar överblick gällande min framtida ekonomi.
Lever gott utan oro.

Är det fler som har det liknande?
Du vet, alla kan ju inte bo i idyllen där du bor nu, för då hade det ju blivit storstan där och du hade fått flytta till Sergels torg istället för att få lite lugn och ro 😉
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Ofta undrar jag vad folk gör med sina pengar?
I kvarteret där jag har mitt huvudboende verkar det vara vanligast att spendera stora summor på nya bilar, kläder, exklusiva resor och heminredning. Att sedan stå och klaga att allt har blivit så dyrt känns obegåvat..
En granne blev rätt förnärmad när jag lite försiktigt påpekade att jul/nyårsresan de gjorde kostade nästan lika mycket som ett års räntekostnader för dom.
Men skicket med att ”unna sig” har blivit vår nya religon och har lett oss dit vi är idag.

Jag tror dock att den största delen av befolkningen är tänkande och begåvade människor som har koll på sin ekonomi men att dom som inte är det gärna skryter om vad de äger och gör och hörs då också mest när det går dåligt.
/ Björkskär
 
  • Gilla
  • Haha
Erik_91 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G g.kraft skrev:
Samtidigt så är boende inte bara en investering utan något vi alla behöver. Även om vi kan styra till viss del hur, när och var så går det inte välja att inte bo alls.

Vi satt i sitsen att vi behövde byta boende peak pandemipriser då vår bostadsrätt på 70m2 inte är rimlig med 3 barn. När äldsta grabben närmar sig skolstart är det även så att man ogärna flyttar igen och byter skola osv. Så ett temporärt boende för några år, är inte rimligt. Det är en konsekvens av beslut man tog 7år tidigare och att man råkar tillhöra den generationen, inte lyxkonsumption eller korkade beslut.

Vi var rätt kallsinniga och räknade ordentligt, men jag har stor förståelse för de i samma sits men med lägre inkomster som belånade sig för högt. Det fanns helt enkelt inte billiga alternativ. Att köpa ett vanligt hus på en vanlig lön kändes nog rätt rimligt för de flesta, även om de borde ha räknat på hög ränta, finanskris och skenande elpriser.
Nej, det är klart att livet rullar på och ibland kan man inte vänta ett par år till. Men det underliga var ju att det var en boom på marknaden; plötsligt skulle alla flytta mitt i pandemin och priserna gick i taket.

Jag tänker att alla satt hemma och funderade över sitt vardagsliv när de befriades från arbetets mentala OK. I samma veva bytte ju en massa människor jobb också. Samma mekanism.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S SueCia skrev:
för mig personligen anser jag nog att hög ränta börjar kring 8+ %
Du verkar också vara bosatt i Dalarna. Det betyder att huspriserna där är på än helt annan nivå än Stockholm/Göteborg. Till slut känner många sig nog tvungna att köpa trots att det är för dyrt. Till den högra räntan kommer också en ordentlig inflation och höga energipriser som kanske urholkat kassan för många.

Du borde nog kunna räkna ut det jag skrivit ovan. Du missar kanske att huspriserna inte är som i Dalarna i hela landet,
 
G g.kraft skrev:
Samtidigt så är boende inte bara en investering utan något vi alla behöver. Även om vi kan styra till viss del hur, när och var så går det inte välja att inte bo alls.

Vi satt i sitsen att vi behövde byta boende peak pandemipriser då vår bostadsrätt på 70m2 inte är rimlig med 3 barn. När äldsta grabben närmar sig skolstart är det även så att man ogärna flyttar igen och byter skola osv. Så ett temporärt boende för några år, är inte rimligt. Det är en konsekvens av beslut man tog 7år tidigare och att man råkar tillhöra den generationen, inte lyxkonsumption eller korkade beslut.

Vi var rätt kallsinniga och räknade ordentligt, men jag har stor förståelse för de i samma sits men med lägre inkomster som belånade sig för högt. Det fanns helt enkelt inte billiga alternativ. Att köpa ett vanligt hus på en vanlig lön kändes nog rätt rimligt för de flesta, även om de borde ha räknat på hög ränta, finanskris och skenande elpriser.
Ett nytt boende är ju också en investering i sitt eget välbefinnande och ska inte räknas bort i ekvationen!
Ett boende som du trivs i och gör att din livssituation fungerar gör att du klarar av och hanterar en pressad ekonomisk situation bättre än på en plats där du vantrivs.
Det sätter ofta lite perspektiv på sakers tillstånd då det är så mycket bättre att äta blodpudding i trevlig miljö med familjen än oxfilé i ett miserabelt boende.
/ Björkskär
 
  • Gilla
Arne_Planka och 2 till
  • Laddar…
S
J Johan456 skrev:
Du verkar också vara bosatt i Dalarna. Det betyder att huspriserna där är på än helt annan nivå än Stockholm/Göteborg. Till slut känner många sig nog tvungna att köpa trots att det är för dyrt. Till den högra räntan kommer också en ordentlig inflation och höga energipriser som kanske urholkat kassan för många.

Du borde nog kunna räkna ut det jag skrivit ovan. Du missar kanske att huspriserna inte är som i Dalarna i hela landet,
Du generaliserar något, Dalarna har gott om dyra hus. Men det hör egentligen inte hit. 4.5% ränta är inte högt helt enkelt. Det skulle inte ens vara något märkvärdigt om det stannar här ett par år.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Du vet, alla kan ju inte bo i idyllen där du bor nu, för då hade det ju blivit storstan där och du hade fått flytta till Sergels torg istället för att få lite lugn och ro 😉
Vågar inte... Det skjuts mer i städerna än det görs i älgjakten oktober månad ute på landet.

Men i o f s, det verkar lite dåligt med träffsäkerheten. Här räknas ett skott per djur.
 
  • Haha
  • Gilla
Klass0n och 7 till
  • Laddar…
Vi har ovanligt höga räntekostnader idag eftersom bostadspriserna är fyra gånger högre idag än på nittiotalet (inflationsjusterat). Det ligger inte i politikernas och riksbankens intresse att forcera fram en ekonomisk kollaps genom att höja räntan onödigt mycket. Därför kan dagens ränta objektivt anses vara hög. Kanske inte av historiskt höga siffror, men hög i relation till det nya normala.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 12 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Ett nytt boende är ju också en investering i sitt eget välbefinnande och ska inte räknas bort i ekvationen!
Ett boende som du trivs i och gör att din livssituation fungerar gör att du klarar av och hanterar en pressad ekonomisk situation bättre än på en plats där du vantrivs.
Det sätter ofta lite perspektiv på sakers tillstånd då det är så mycket bättre att äta blodpudding i trevlig miljö med familjen än oxfilé i ett miserabelt boende.
/ Björkskär
Vet inte, men väljer nog en oxfile i ett sämre boende än magsår pga ekonomisk stress i ett finare boende.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Egenskjuten och egenrökt älgskank duger gott till kvällsbiran.

Behöver inte åka in till människobyn än på några dagar.

Har aldrig upplevt ekonomisk stress. Förmodligen för att jag alltid anpassat mina utgifter efter mina inkomster. Alltid varit emot större lån, vilket nu känns riktigt bra på ålderns höst.

Lämnar sällan in bil på service.
Fixar själv det som inför kommande besiktning skulle kostat 5000 kr bara i arbetskostnad. Visst jag blir lite skitig om fingrarna, med det är det värt.
Ja, så var det vedsågning och klyvning... Mm mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att ni vågade alla köpa bostad mitt under pandemin 2020 när det stod klart att hela västvärlden hade tvingats sitta hemma och pilla sig i naveln medan regeringarna lät sedelpressarna gå utan hämningar. Det var ju så uppenbart att våra kära politiker körde världsekonomin i bottnen och gjorde allt för att driva inflationen och därmed räntan uppåt.

Jag band lånen i BRFen och privat. Kanske var jag synsk för det var ett lyckokast.
Vi har inga lån. Vi är gammalmodiga och anser att man ska amortera tills man är lånefri, så förra huset var amorterat sedan länge. Pengar från arv har fyllt i mellanskillnaden + renoveringsbudget för det nya huset.

Vår tajming var rätt bra faktiskt. Vi lyckades fånga många procents generell prishöjning mellan att vi köpte i juni och sålde i augusti. Dessutom låg vårt förra hus i en prisklass fler har råd med och bringade in ett duktigt kvadratmeterpris även om man skulle räkna halva källaren som boyta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mrsnhp skrev:
Vi har inga lån. Vi är gammalmodiga och anser att man ska amortera tills man är lånefri, så förra huset var amorterat sedan länge. Pengar från arv har fyllt i mellanskillnaden + renoveringsbudget för det nya huset.

Vår tajming var rätt bra faktiskt. Vi lyckades fånga många procents generell prishöjning mellan att vi köpte i juni och sålde i augusti. Dessutom låg vårt förra hus i en prisklass fler har råd med och bringade in ett duktigt kvadratmeterpris även om man skulle räkna halva källaren som boyta.
Inga lån, ja då tar ni ju inte den risk som diskuteras här.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.