Man får kontakta Lantmäteriet och begära en fastighetsreglering.
Och komma överens om en köpsumma.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Bryr sig varken Fiskarheden, eller entreprenören? Är de inte oroliga för betalning? Vem tror de ska betala för villan?
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Du borde antingen kunna köpa en villa billigt eller sälja en tomt dyrt, entreprenören borde ha ett stort intresse av att köpa tomten av dig om du vill sälja marken där villan byggts.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 6 till
  • Laddar…
D
Det är väl trots allt grannen som är byggherre, placeringen av huset är grannens huvudansvar och inte entreprenörens.

Sen beror det väl på vilken form av entreprenad huset byggts med, är det en totalentreprenad kan grannen ha ett mindre ansvar.
 
  • Gilla
Tjårrban och 1 till
  • Laddar…
Känns som att mycket har gått fel i denna situation.
1. Sitter gränsrören korrekt ? Dvs där lantmäteriet ursprungligen placerade dom?
2. Är huset inmätt fel av entreprenören från gränsrören?
3. Har kommunen även dom missat när dom mätte in huset ??

Är inte nödvändigtvis bara entreprenören som gjort fel i detta då det det inte är dom som slutligen mäter in huset.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förhandlingsläget är ju gott. Om alternativet är att riva huset borde ju grannen kunna betala husets pris plus tomten plus värdet av att slippa besväret.
Men problemet då är ju att grannen sannolikt inte har de pengarna.
Grannen ska väl inte behöva stå för kostnaden så länge han inte gjort något fel men det framgår inte riktigt tycker jag.
 
Purre Purre skrev:
Grannen ska väl inte behöva stå för kostnaden så länge han inte gjort något fel men det framgår inte riktigt tycker jag.
Det viktiga är att TS inte drabbas av mer bekymmer och kostnader. Hur byggherren, entreprenören, utsättaren och husleverantören löser problemet hoppas jag vi får läsa mer om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Till 99,999% så saknas det fakta i tråden. Vad har hänt från beslut om att bygga tills ett hus verkar finnas på plats?
 
  • Gilla
stefan57 och 12 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
verkar ha en fastighet på 100hektar där man definitivt hittar ställen där man skulle kunna bygga utan att TS märker
Var tvungen att kolla upp lite och hittade detta. "Beräknad area: 1 020 968 m2", sen är frågan om personen kanske dessutom äger flera fastigheter/tomtmarker och ja då lär man kunna hitta någon plats som man inte direkt har uppsikt dagligen över.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är väldigt mycket gnäll från den som igentligen är minst drabbad i den uppkomna situationen. TS har troligtvis en skogs eller jordbruksfastighet, och huset har hamnat till viss del på hans MARK, ej tomt. Det mest rimliga är att grannen får lösa in marken, och även får ta kostnader för detta. Byggaren får strul i form av att betalningar kan dra ut på tiden och i värsta fall behöva stå för vissa merkostnad pga av felet. TS kommer alltså få sälja några m2 mark i kanten på sin mark, mark som troligtvis inte heller aktivt nyttjas.

Luktar ändå lite troll eller att inte hela storyn kommer fram, finns något annat bakom detta hat mot underentreprenören?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Arg
deetee och 9 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det är väldigt mycket gnäll från den som igentligen är minst drabbad i den uppkomna situationen. TS har troligtvis en skogs eller jordbruksfastighet, och huset har hamnat till viss del på hans MARK, ej tomt. Det mest rimliga är att grannen får lösa in marken, och även får ta kostnader för detta. Byggaren får strul i form av att betalningar kan dra ut på tiden och i värsta fall behöva stå för vissa merkostnad pga av felet. TS kommer alltså få sälja några m2 mark i kanten på sin mark, mark som troligtvis inte heller aktivt nyttjas.

Luktar ändå lite troll eller att inte hela storyn kommer fram, finns något annat bakom detta hat mot företaget?
Att du @Liljeros tydligen förutsätter att man kan bygga på andras mark och komma undan med inlösen av marken skrämmer mig, det innebär ju att du såfall kan tilltvinga dig min egendom genom att bygga på den mot min vilja.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
olyckligaolle och 22 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det är väl alltid fastighetsägaren som torskar?

Å andra sidan äger väl TS huset nu 😆
Nej, det är som sagt den som sökt bygglov som torskar. Det får ju faktiskt att söka bygglov på vilken fastighet som helst, och få det, men har man inte markägarens tillstånd får man ändå inte bygga. Här har vi alltså dubbla fel, de har inte markägarens lov och det stämmer inte med bygglovet.

Lite märkligt att ingen upptäckt det förrän så sent i byggprocessen, men alla har väl på något sätt litat på att den som mätte ut vart huset ska stå gjorde rätt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det är väldigt mycket gnäll från den som igentligen är minst drabbad i den uppkomna situationen.
Jag hittar faktiskt inget gnäll alls från TS? Tvärtom beklagar han ju det som hänt och tycker synd om sin nya granne.
 
  • Gilla
jrl och 33 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är som sagt den som sökt bygglov som torskar. Det får ju faktiskt att söka bygglov på vilken fastighet som helst, och få det, men har man inte markägarens tillstånd får man ändå inte bygga. Här har vi alltså dubbla fel, de har inte markägarens lov och det stämmer inte med bygglovet.

Lite märkligt att ingen upptäckt det förrän så sent i byggprocessen, men alla har väl på något sätt litat på att den som mätte ut vart huset ska stå gjorde rätt.
Det är den som äger fastigheten som ska se till att alla byggnader har de bygglov som behövs. Så ts ligger också pyrt till.
grannen ligger lika pyrt till
Men ts får se till att skaffa bygglov för sen delen av byggnaden som är på hand fastighet.

Men det är fortfarande väldigt grumligt vattnet. Någon måste ha stakat ut huset fel väldigt fel. Sen har byggfirman byggt huset utan att någon gång reflekterat över att något inte stämmer. Grannen har inte någongång under bygg processen tittat till bygget. Så mänga händer men ingen som upptäckt något.

Jag själv hade nog tittat till bygget så ofta som möjligt jag hade varit med vid utstakningen. Men så är lite som jag är.
Även om jag hade byggt för att sälja hade jag tittat till det någon gång.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.