A adron skrev:
Grundproblemet är väl att tidsuppskattningen var alltför optimistisk, så företaget får jobba fler timmar än planerat. De har inte tid avsatt för det, och kommer dessutom gå back på jobbet. De har inget incitament att låta gubbarna jobba övertid utan låter dem jobba där i mån av tid, och då rinner dagarna iväg. Det hade behövts ett avtalat slutdatum, inte bara en uppskattning att jobbet skulle ta två veckor och påbörjas en viss dag.
Det står fakstiskt att jobbet ska pågå under veckorna xyz
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag tycker det finns många hederliga också, man skall bara hitta dem. Problemet blir säkerligen större i storstäder också, där ryktet blir mindre viktigt. I den relativa småstad jag bor i överlever man inte länge om man slår mynt av att bedra sina kunder.
När det handlar om pengar så brukar många bli ohederliga. Även på landsbygden. Som för oss. Vi anlitade lokalt rekommenderat folk men när det blev knas för att de gjorde saker de inte hade en aning om så försvann hedern.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
J Joakim Nordberg skrev:
När det handlar om pengar så brukar många bli ohederliga. Även på landsbygden. Som för oss. Vi anlitade lokalt rekommenderat folk men när det blev knas för att de gjorde saker de inte hade en aning om så försvann hedern.
Det finns alltid undantag. Men hur populära blir de nu i framtiden när de övergivit er?
 
  • Gilla
Kattmatare
  • Laddar…
J Joakim Nordberg skrev:
Det står fakstiskt att jobbet ska pågå under veckorna xyz
Men det bygger ju på att tidsuppskattningen stämmer. Om arbetet tar fler timmar än beräknat, som i detta fall, så blir det ju fler arbetsdagar. Och jag tror inte att det faktiskt stod att det skulle pågå xyz utan att TS antog det efter att ha fått besked att det skulle ta två veckor och börja x.
 
  • Älska
Sernando
  • Laddar…
A adron skrev:
Men det bygger ju på att tidsuppskattningen stämmer. Om arbetet tar fler timmar än beräknat, som i detta fall, så blir det ju fler arbetsdagar. Och jag tror inte att det faktiskt stod att det skulle pågå xyz utan att TS antog det efter att ha fått besked att det skulle ta två veckor och börja x.
Kunden kan ju inte det här. Däremot så kan rivingsfirman det och har gett ett pris som ska ta ett visst antal dagar. Inget konstigt med det.

Och som kunden säger. ”Jag tror tyvärr inte vi satt ett datum för slutförande i avtalet däremot så har de givet ett estimat på dagar det skall ta och vi har kommunicerat vilka veckor de skall arbeta. Däremot inget slutdatum.”

Så framgår det väldigt tydligt att det ska ta ett visst antal dagar och vilka veckor. Allt utöver det är fel. Är tämligen säker på att rivningstomten inte hade gnällt om det hade gått på halva tiden och hävdat fast pris.

Hade de inte haft förmågan att bedöma det. Så borde de sagt löpande.

Jag föreslår att kunden dvs TS kontaktar de som ska fortsätta med byggandet om vad det kostar att slutföra rivningsarbetet och sedan hålla inne med den summan inklusive stölltiden till rvingsfirman så kan rivningsfirman fundera på om de ska fortsätta förhala och gnälla eller bara vara professionella och göra sitt jobb bra.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
E eckeph skrev:
Och du har entrepenörer som går med på att vite skrivs in i kontraktet!? Var har du hittat dom?
Man skriver helt enkelt ett mycket långt och komplicerat kontrakt där allt står med mycket liten stil och förklarar att de inte behöver läsa igenom det jättenoga eftersom det är ett standardkontrakt.
 
  • Haha
  • Arg
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
P
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag har alltid det (med vissa undantag). Det är väldigt ovanligt att de inte går med på det. Men jag sätter det inte pga att jag vill stressa eller få billigare utförande, utan brukar vara ärlig - att jag inte vill bli nedprioriterad. Så för jobb som är 4 v , vite efter 5-6? Osv.
Hur ofta har du anlitat entreprenörer som går med på det? Vilka slags jobb har det handlat om? Privata jobb eller företagsjobb?
 
P pmd skrev:
Hur ofta har du anlitat entreprenörer som går med på det? Vilka slags jobb har det handlat om? Privata jobb eller företagsjobb?
Jag är privatperson (det är väl de flesta på detta forum)? Om entreprenad är under 10 tusen orkar jag inte alltid. Men för att större entreprenader har jag Hantverksformuläret, besiktningsman o vite. Har fungerat toppen! Vet inte exakt hur många, kanske 6? Utbyggnad, tak, badrum, tvättstuga…mm

Finns som rubrik i Hantverksformuläret
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man skriver helt enkelt ett mycket långt och komplicerat kontrakt där allt står med mycket liten stil och förklarar att de inte behöver läsa igenom det jättenoga eftersom det är ett standardkontrakt.
Absolut inte! Det rådet landar dig nog fel. Men jag brukar ha en 3-4 att välja mellan. Och ibland är det bra att de sållar bort sig själva. Om de tex vill ha förskottsbetalning, inte sätta slutdatum eller av någon anledning inte tycker oberoende besiktningsman är acceptabelt. För mig är det varning klockor
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J Joakim Nordberg skrev:
… givet ett estimat på dagar det skall ta och vi har kommunicerat vilka veckor de skall arbeta. Däremot inget slutdatum.”

Så framgår det väldigt tydligt att det ska ta ett visst antal dagar och vilka veckor. Allt utöver det är fel. Är tämligen säker på att rivningstomten inte hade gnällt om det hade gått på halva tiden och hävdat fast pris.
Men det verkar fortfarande som att kundens huvudsakliga klagomål är att det tar tid. Och det måste det få göra, i viss mån, rivningsfirman kan inte trolla med knäna utan ett jobb som uppskattats till tio dagar kan ta både mer och mindre än det.

Det går inte att säga att det är fel på jobbet bara för att det tar längre tid än beräknat om man inte avtalat om deadline och viten. Däremot ska det naturligtvis inte kosta mer om inget arbete tillkommit utöver offerten.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
De svarar inte direkt på frågan när de blir klara… eller de säger vi skall sätta in mer killar… är svaret… ja de vill ha mer pengar. Idag ringde de och ville ha typ 15% extra. Jag svarade att de behöver göra klart först…
A Andreas Kneg skrev:
Jag kommer troligtvis låta dom omförhandla men med kraftigt reducerad timpris på det som de säger inte ingår trots att det står i avtalet.
Du gjorde ju ett väldigt smart drag att begära fast pris för rivningen. Nu verkar dom ändå köra med lite "utpressning" mot dig. Har du berättat för dom att du har en deadline och därav bråttom med rivningen?
Du skulle inte på något sätt sagt att du kan betala mer utan bara hänvisat till det fasta priset och veckorna ni pratat om som arbetet skulle utföras på. Att ha rivare som står och maskar är enbart en stor förlust för företaget. Om dom jobbar på fast pris borde det vara i deras intresse att bli klar så fort som möjligt om dom vet att dom inte får en krona till av dig.

Hålla inne med betalningen och skriva en jävlig recension om deras företag är väl det du kan göra nu.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Men det verkar fortfarande som att kundens huvudsakliga klagomål är att det tar tid. Och det måste det få göra, i viss mån, rivningsfirman kan inte trolla med knäna utan ett jobb som uppskattats till tio dagar kan ta både mer och mindre än det.

Det går inte att säga att det är fel på jobbet bara för att det tar längre tid än beräknat om man inte avtalat om deadline och viten. Däremot ska det naturligtvis inte kosta mer om inget arbete tillkommit utöver offerten.
Jo. Rivningsfirman är proffs. Kunden är kund. Så om rivningsfirman säger att det tar ett visst antal dagar och att arbetet ska pågå under ett visst antal veckor för en viss peng. Så är det så.

Det är de yttre ramarna. I synnerhet när alla vet att andra står på tur att fortsätta. Då är det ett tydligt krav. Så om byggfirman säger tex att det kostar 100 000 sek och det kommer att ta 10 dagar under veckorna 6,7,8 året 2024.

Att rivningsfirman ger ett fast pris inom sitt område nämligen att riva och inget har tillkommit så är det det som gäller. Att de vill ha mer stålar i efterhand och genom att försöka dumma sig mot kunden ska bara slå tillbaka.

Kunden ska också vara skadefri och rivningsfirman ska agera skyndsamt.

Således.
1. Fråga firman som ska ta vid efter rivningen om de kan tänka sig att riva och vad det kostar.
2. Meddela rivningsfirman att om de inte avslutar rivningen inom den tiden som det står att de ska jobba och om de inte avser att avsluta det omedelbart så håll inne med pengar motsvarande vad det kostar att någon annan slutför snarast.
3. Håll inne ännu mer om det finns krav på ställtider, räntor, förlorad arbetstid, och eventuellt skadestånd om det riskera förstöra hela processen.

Finns ingen anledning att låta ett gäng som inte avser sig vara hederliga och hålla en överenskommelse spela alla och skada hela saken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Grundproblemet är väl att tidsuppskattningen var alltför optimistisk, så företaget får jobba fler timmar än planerat. De har inte tid avsatt för det, och kommer dessutom gå back på jobbet. De har inget incitament att låta gubbarna jobba övertid utan låter dem jobba där i mån av tid, och då rinner dagarna iväg. Det hade behövts ett avtalat slutdatum, inte bara en uppskattning att jobbet skulle ta två veckor och påbörjas en viss dag.
Det är ju helt och hållet rivingsfirmans problem. De är proffsen, de borde veta bäst hur lång tid saker och ting tar.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Uppenbarligen är det ju inte bara firmans problem att det tar längre tid, eftersom TS har annat som ska göras efteråt.
 
A adron skrev:
Uppenbarligen är det ju inte bara firmans problem att det tar längre tid, eftersom TS har annat som ska göras efteråt.
Du missar poängen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.