S
H hempularen skrev:
Jo men det ser väl ut i första inlägget som att de vill omförhandla sitt fastprisavtal. Genom att försena arbetet ställer de till med försening för projektet i sin helhet. Och därmed använder de maskning som ett vapen för att försöka pressa ut mer pengar än fastprisavtalet stipulerar.
Ja, men de kan väl knappast få lönsamhet med den affärsmodellen.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Det är ju inte 100% tydligt, men det låter som det är så här:
De har arbetat de persontimmar som de hade budgeterat för jobbet, men 15-20% återstår.
Erfarenheten av rivningsuppdrag är ju att det inte är hjärngänget de skickar ut.

Det är ju lite märkligt att de skriver ut personer x timmar om det nu verkligen är ett fastprisavtal, dvs offerten säjer uttryckligen "fast pris".
 
Claes Sörmland
S sinuslinus skrev:
Ja, men de kan väl knappast få lönsamhet med den affärsmodellen.
Låt oss säga att det inte är första gången jag hör talas om detta i bekantskapskretsen på rivningssidan. Man hoppar ju ändå från ny kund till ny kund. Och det behöver ju inte alltid bli konflikt, de flesta konsumenter ställer säkert upp på att omförhandla avtalet så att priset höjs under resans gång. De tar på sig skulden för att fastprisavtalet ligger för lågt, i alla fall är det så det säljs in. Troligen förstår inte de flesta konsumenter ens skillnaden mellan ett fastprisavtal och rörligt pris. Och företaget håller det gärna grumligt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Wynja och 7 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
De svarar inte direkt på frågan när de blir klara… eller de säger vi skall sätta in mer killar… är svaret… ja de vill ha mer pengar. Idag ringde de och ville ha typ 15% extra. Jag svarade att de behöver göra klart först…
Om ni nu har avtalat att de ska bli färdiga vecka 2 och fastslagna timmar enligt ert avtal med fastpris så bara påpeka att om de inte är färdiga när resten av projektet ska igång med sin personal så får rivarna stå för deras lön under väntetiden.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men det ser väl ut i första inlägget som att de vill omförhandla sitt fastprisavtal. Genom att försena arbetet ställer de till med försening för projektet i sin helhet. Och därmed använder de maskning som ett vapen för att försöka pressa ut mer pengar än fastprisavtalet stipulerar.
Jo absolut. Men det konstiga är att det mest verkar vara ett antagande från TS sida. Även om de antytt att vill ha mer betalt, så har de ju inte direkt talat klarspråk. Om jag förstått saken rätt så hade väl inte ens TS sagt tvärt nej, heller.
 
A Andreas Kneg skrev:
Det som står är att arbetet skall ta x dagar för x personer. Vi har också en hyffsad ök via mail att de x dagarna skall förläggas under vecka xyz. Det står dock inte att det skall vara klart vecka z…
Om rivningen ska förläggas veckorna xyz så är det väl underförstått att det ska vara klart vecka z? Börja med att ställa skriftligt ställa frågan om det har hänt något som gör att de inte kan hålla vad som avtalats. Då får du det på print. Eller ring och spela in samtalet.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jo absolut. Men det konstiga är att det mest verkar vara ett antagande från TS sida. Även om de antytt att vill ha mer betalt, så har de ju inte direkt talat klarspråk. Om jag förstått saken rätt så hade väl inte ens TS sagt tvärt nej, heller.
Läs inlägg #27
 
  • Gilla
thehz
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Det som står är att arbetet skall ta x dagar för x personer. Vi har också en hyffsad ök via mail att de x dagarna skall förläggas under vecka xyz. Det står dock inte att det skall vara klart vecka z…
Då är det vecka z som gäller. För vecka å är inte omnämnt. Inte heller vecka z år 2042 heller.

Det finns ett syfte med rivningen. Så berätta för de att du åtminstone kommer att lämpa över ställtidskostnaderna på dem.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Mer? Jag vill hellre betala 15% mindre med tanke på den stora försening ni orsakar och om ni inte snarast blir klara kommer jag dra av pengar för de kostnader ni orsakar mig."
Jag mörker att det är många som föreslår att man skall sätta hårt mot hårt. Så enkelt är det inte. Vad man vill och kan göra är två olika saker särskilt när man också vill bli klar. Att hota med att tvista i ting etc är knappast framgångsrikt, ja mot ett stort bolag kanske men inte ett rivbolag. Man vill att de skall göra färdigt, så snabbt som möjligt och gå vidare och alla parter hyffsat nöjda. Alternativt så stannar allt, de tar sitt pick o pack o jag får leta ny rivare och sen tvista för 10-20k. Det är liksom inte värt det. Så jag vill hitta ett sätt att lösa det utan tvist. Jag kommer troligtvis låta dom omförhandla men med kraftigt reducerad timpris på det som de säger inte ingår trots att det står i avtalet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Jag mörker att det är många som föreslår att man skall sätta hårt mot hårt. Så enkelt är det inte. Vad man vill och kan göra är två olika saker särskilt när man också vill bli klar. Att hota med att tvista i ting etc är knappast framgångsrikt, ja mot ett stort bolag kanske men inte ett rivbolag. Man vill att de skall göra färdigt, så snabbt som möjligt och gå vidare och alla parter hyffsat nöjda. Alternativt så stannar allt, de tar sitt pick o pack o jag får leta ny rivare och sen tvista för 10-20k. Det är liksom inte värt det. Så jag vill hitta ett sätt att lösa det utan tvist. Jag kommer troligtvis låta dom omförhandla men med kraftigt reducerad timpris på det som de säger inte ingår trots att det står i avtalet.
Problemet med ”hantverkarna” är att i princip alla kommer vilja ha mer betalt av alla möjliga orsaker och de tar gärna ställtidskostnader pga andra orsaker men när de själva är orsaken så är det ditt fel. Eller åtminstone någons annans.

Ger man de fingret så tar de hela armen. Det ska stå handen men inte den yrkesgruppen.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
R
Om du går med på en tilläggskostnad, vilket trots allt kan vara skäligt ibland, så föreslår jag du lägger extrasumman som en ”bonus” och villkorar den med att arbetet skall vara helt slutfört och deras utrustning borta, senast en konkret angiven datum.
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Vad menar du TS med ordet "maskar"?
Är det att arbeta långsamt (den vanliga innebörden) eller att inte alls komma till dig och arbeta?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om du själv tycker det är för billigt så var pragmatisk och överenskom om en liten höjning.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Jag mörker att det är många som föreslår att man skall sätta hårt mot hårt. Så enkelt är det inte. Vad man vill och kan göra är två olika saker särskilt när man också vill bli klar. Att hota med att tvista i ting etc är knappast framgångsrikt, ja mot ett stort bolag kanske men inte ett rivbolag. Man vill att de skall göra färdigt, så snabbt som möjligt och gå vidare och alla parter hyffsat nöjda. Alternativt så stannar allt, de tar sitt pick o pack o jag får leta ny rivare och sen tvista för 10-20k. Det är liksom inte värt det. Så jag vill hitta ett sätt att lösa det utan tvist. Jag kommer troligtvis låta dom omförhandla men med kraftigt reducerad timpris på det som de säger inte ingår trots att det står i avtalet.
Men ring dom och säg att du förstår att deras jobb är tufft och att detta blev fel helt enkelt. Du ska såklart betala. Dom får 100 000 kr extra om dom är klara imorn. Du ska se att problemet är löst direkt.

Ring mig nästa gång du ska riva, jag jobbar gärna hos dig 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Anneli Törnros och 3 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Enkel frågeställning. Jag har en rivningsfirma inne som arbetar på fast pris mot ett bra beskrivet uppdrag. De inser nog nu att de pris de gav mig var i underkant och vill omförhandla. För tvinga fram en omförhandling så drar de ut på arbetet så mina nästkommande entreprenörer inte kan starta. Vad borde jag göra… alltså jag känner ju knappast för att ge dem mer pengar… för att utföra arbetet vi avtalat om. Vad skall jag hota med för att få dem att göra klart? Jag tror tyvärr inte vi satt ett datum för slutförande i avtalet däremot så har de givet ett estimat på dagar det skall ta och vi har kommunicerat vilka veckor de skall arbeta. Däremot inget slutdatum.

Vad kommer de inte vilja att jag gör…? Jag tänkte att man kastar ut dom och ber någon annan slutföra arbetet och drar sv det mot fastpriset innan jag betalar. Men egentligen vill jag ju att de bara gör klart det vi avtalat om.

Vad gör jag… vilka möjligheter finns det? Kan man dra dem inför domstol på ngt sätt eller kan jag hota med att sätta upp dem på någon svart lista etc.. vad kommer de inte vilja att jag gör som är en lagom åtgärd som gör att de fattar att jag menar allvar…
2 man 10dagar, måste vara en rätt stor rivning, nyfiken… vad ska dom riva ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.