13th Marine 13th Marine skrev:
Fast har jag garanti så behöver jag ju inte tredjepartslösningar, jag trodde vi pratade om eftermarknaden när man varken har garanti eller kan maskinskadeförsäkra.
Är det en yttre skada så täcker ju inte någon garanti
 
N Niq skrev:
Är det en yttre skada så täcker ju inte någon garanti
Har man garanti kvar på bilen brukar den vara så ny att man också har den helförsäkrad.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är just detta som gör att jag tror det kommer finnas en marknad för andra lösningar än svindyr originaldel från tillverkaren.

Det kommer troligtvis finnas tredjepartsdelar där man byter enklare delar som går sönder, nya LED-moduler osv. Man kanske kommer kunna köpa refurbished-delar där någon reparerat defekta enheter.
Om man ser på dom här nyare strålkastarna med matrixled så innehåller dom ju en hel del elektronik och ska paras ihop med bilens original programvara samt kalibreras tillsammans med multifunktionskameran så det är ju lite frågan om dom kan göra tredjepartslösningar till just dom.

Ju mer saker som styrs och integreras i bilens datorsystem desto svårare blir det att få tag i tredjepartsdelar
 
N Niq skrev:
På volvo så får du inte heller själv applicera rostskyddsmedel. Det måste vara gjort av ett företag. Dock inte krav på att Volvo själva ska göra det.
Volvo tillät väl inte ens ägarna att koppla in extraljus?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du något konkret exempel utöver teslas rostskydd?

Det är ju inte speciellt konstigt att rostskyddsgarantin inte gäller om du gör åverkan på rostskyddet.
Nä det är väl svårt att komma med exempel men man tänker ju på att det inte alltid är friktionsfritt med garantiärenden.

Gällande rostskyddsgrejen så undrade jag snarare om de kan börja argumentera att annan garanti på bilen slutar gälla om man gör t.ex. eget rostskydd för fabrikens är så dåligt och man vill inte bilen ska rosta bort ens om man får det reparerat på garanti.
 
N Niq skrev:
Om man ser på dom här nyare strålkastarna med matrixled så innehåller dom ju en hel del elektronik och ska paras ihop med bilens original programvara samt kalibreras tillsammans med multifunktionskameran så det är ju lite frågan om dom kan göra tredjepartslösningar till just dom.

Ju mer saker som styrs och integreras i bilens datorsystem desto svårare blir det att få tag i tredjepartsdelar
Vi får väl se, jag tror det är lösbart och att vi kommer se lösningar när det blir aktuellt.
 
nino nino skrev:
Min caravell buss -03 med 2.5tdi vill väldigt få ta på sig att byta rem på.
Var nåt med indikator klockor och pumpen.

Tror jag betalade runt 18' för det båda gångerna, sen utslaget så blev det 1:-/mil så egentligen inte dyrt
Man ställer pumpen på 0,55mm slag vid öd, och sedan dynamisk finjustering på nedre löprullen på pumpremmen med uppkopplad diagnosutrustning. Den dynamiska är väl kanske inte ett måste om man är noga med indikatorklockan.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi får väl se, jag tror det är lösbart och att vi kommer se lösningar när det blir aktuellt.
Säkert lösbart rent tekniskt. Frågan är väl mera hur mycket billigare blir det och låter biltillverkarna alla få tillgång till nödvändiga programvara.
 
N Niq skrev:
Säkert lösbart rent tekniskt. Frågan är väl mera hur mycket billigare blir det och låter biltillverkarna alla få tillgång till nödvändiga programvara.
Vi får väl först se om det blir ett problem.
Jag anar att EUs kommer sätta press på konkurrensen med, nuförtiden måste man ju inte serva på märkesverkstaden för att garantier ska gälla.
 
Kuslake Kuslake skrev:
Man ställer pumpen på 0,55mm slag vid öd, och sedan dynamisk finjustering på nedre löprullen på pumpremmen med uppkopplad diagnosutrustning. Den dynamiska är väl kanske inte ett måste om man är noga med indikatorklockan.
Blev skit första gången för dom som bytte, toppen gick åt skogen så blev gör om gör rätt.
Så helt enkelt var det nog inte
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi får väl först se om det blir ett problem.
Jag anar att EUs kommer sätta press på konkurrensen med, nuförtiden måste man ju inte serva på märkesverkstaden för att garantier ska gälla.
Ja vi får se hur det blir. Det som är klart är att det blir dyrare o dyrare att äga bil.

Nej men man måste ju serva på en verkstad.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Volvo tillät väl inte ens ägarna att koppla in extraljus?
Vet ej har inte haft något behov av att ta reda på det.
 
galento
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men det är ju samma sak med alla andra delar som går sönder i förtid på vissa bilar. Helst ska ju inget behöva bytas inom 20.000mil (service undantaget då)
Nej det vore ju det bästa men vi känner två bekanta som fått byta främre strålkastare , Mercedes och Volvo i båda
fallen 35k och det är mycket pengar. Ägaren till Volvon fick bytt på garantin.
Har andra bekanta med nyare Volvo som
fått byta bakljus också så det är ju inga billiga delar tyvärr.
 
D djac skrev:
Gissar att bilköp ändras till abonnemang ändå och då spelar sånt här ingen roll.
Well, det påverkar även en leasing eftersom restvärdet blir en katastrof om inte bilarna går att sälja. Det är ju redan ett problem idag, till den grad att det finns exempel där tillverkaren fått garantera restvärdet (var det möjligen tesla vs Hertz?).

.,.....så att tillverka bilar som har livslängd och kan fungera på en eftermarknad borde fortsätta vara viktigt.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Volvo tillät väl inte ens ägarna att koppla in extraljus?
Flera modeller har ju varit förberedda för det och då är det ju inga konstigheter. Att du kopplar in dig på bilens elsystem och modifierar detta tillåter nog ingen tillverkare, om det resulterar i ett garantiärende.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.