Vi har grävt fram hemligheterna till ett skinande rent badrum. Lär dig effektiva metoder för att rengöra kakel, bekämpa svartmögel och mer.

Du kan läsa artikeln här: Rengör badrummet som ett proffs
 
En ordentlig rengöring per vecka inklusive kakelfogar och sånt? Vem har tid med det? 😄 Vi är glada om vi lyckas rengöra kakelfogar en gång i månaden 🙂

Ett tips är att skrapa av duschväggar och golv efter att man har duschat, då blir det mindre avlagringar och mögel till att börja med.

Jag vet att ättika är mode just nu, men till rengöring av kakelfogar använder vi Cif cream + skrubbsvamp. Det funkar bra mot mineralavlagringar och behöver inte verka mer än någon minut 🙂 Till duschdörrarna använder vi badrumsspray.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller varningen för ättika så gäller det all sorts kalksten, inte bara marmor.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
D
M mrsnhp skrev:
En ordentlig rengöring per vecka inklusive kakelfogar och sånt? Vem har tid med det? 😄 Vi är glada om vi lyckas rengöra kakelfogar en gång i månaden 🙂
Vem har tid med en gång per månad?

Vi är glada om vi gör det en gång per halvår.
 
  • Gilla
  • Älska
Lime113 och 6 till
  • Laddar…
D din granne skrev:
Vem har tid med en gång per månad?

Vi är glada om vi gör det en gång per halvår.
Funderat på att köpa in tjänsten? RUT-avdrag?
 
D
J Jontha skrev:
Funderat på att köpa in tjänsten? RUT-avdrag?
Javisst kan man det, eller så gör man en gång per halvår. Ingen som lider av det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sommartorparn och 4 till
  • Laddar…
D din granne skrev:
Javisst kan man det, eller så gör man en gång per halvår. Ingen som lider av det.
Du var minsann en riktig lortpelle. Hoppas bara du inte jobbar med saker som innebär fara för andras hälsa. Törs man fråga hur ofta du duschar och borstar tänderna?
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vad jag än testar för något på glasdörrarna i duschen så är det kvar svagt vita prickar av kalk. Använt Cillit Bang Limescale och liknande produkter, låtit det ligga olika länge, använt olika typer av trasor, men det är fortfarande svaga prickar av kalk kvar.

Finns det något som fungerar på riktigt? Och som inte skadar de lackerade ytorna (svart ram runt glas) samt närliggande klinker.
 
J Jontha skrev:
Funderat på att köpa in tjänsten? RUT-avdrag?
Mycket förnuftigt!
 
Avlagringar i toaletten är saltsyra det bästa. Finns på Bauhaus. Använd pensel och riktig andningsmask. Och handskar.
 
J jockebq skrev:
Vad jag än testar för något på glasdörrarna i duschen så är det kvar svagt vita prickar av kalk. Använt Cillit Bang Limescale och liknande produkter, låtit det ligga olika länge, använt olika typer av trasor, men det är fortfarande svaga prickar av kalk kvar.

Finns det något som fungerar på riktigt? Och som inte skadar de lackerade ytorna (svart ram runt glas) samt närliggande klinker.
Nej. Saltsyra tar bort all kalk direkt. Har själv använt flera gånger. Men det kan verkligen skada olika ytor.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Avlagringar i toaletten är saltsyra det bästa. Finns på Bauhaus. Använd pensel och riktig andningsmask. Och handskar.
Menar du avlagringar som bildas vid vattenlinjen?
Ingen risk att det skadar porslinet?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej. Saltsyra tar bort all kalk direkt. Har själv använt flera gånger. Men det kan verkligen skada olika ytor.
Det låter lite läskigt att använda vid en dusch som har många olika material, kakel, lackad metall, silikon, etc.
 
J jockebq skrev:
Menar du avlagringar som bildas vid vattenlinjen?
Ingen risk att det skadar porslinet?


Det låter lite läskigt att använda vid en dusch som har många olika material, kakel, lackad metall, silikon, etc.
Nej det skadar inte porslinet. Inte den som Bauhaus har 30% iaf. Det blir bara helt rent
 
D
J Jontha skrev:
Du var minsann en riktig lortpelle. Hoppas bara du inte jobbar med saker som innebär fara för andras hälsa. Törs man fråga hur ofta du duschar och borstar tänderna?
Jag tror jag kan jobba med alla yrken trots smutsiga kakelfogar.
 
  • Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
J jockebq skrev:
Vad jag än testar för något på glasdörrarna i duschen så är det kvar svagt vita prickar av kalk. Använt Cillit Bang Limescale och liknande produkter, låtit det ligga olika länge, använt olika typer av trasor, men det är fortfarande svaga prickar av kalk kvar.

Finns det något som fungerar på riktigt? Och som inte skadar de lackerade ytorna (svart ram runt glas) samt närliggande klinker.
Är du säker på att det är kalk och inte små skador av något av medlen du har använt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.