K Kajsala234 skrev:
Men jag hade inte använt ”offertkillen” som utgångspunkt, man ska inte behöva jobba med tak för att kunna bedöma taket.
Okunskap eller slöhet i att inte ta in extern kompetens om ens egen inte håller är ABSOLUT INTE en förmildrande omständighet om man vill anmäla ”dolda fel”

Edit 2a på bollen🤔
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag hävdar med den drucknes envishet att säljaren har lämnat felaktig uppgift.
Så vitt jag förstår finns inget avtalsförhållande mellan anticimex och köparen, därför bör köparen inte vända sig till anticimex.
Att anticimex skrivit fel blir en fråga för säljaren som köpt deras tjänst.
Ser inte att det skulle röra sig om ett dolt fel.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vi åkte också på en (eter)nit när vi köpte hus senast. Upptäckte efter köpet att de lagt plåttak ovanpå eternitplattor. Eternittak håller ku inte tätt i "eternity" direkt så det hade läckt någon gång och då gjordes snåljobbet att bara lägga över plåt som imiterar betongplattor. Man sparar kortsiktigt pengar men lämnar problemet till eftervärlden. Lite trist eftersom jag innan hoppat av ett annat husköp just pga samma konstruktion. Där fanns det dessutom en ladugårdsbyggnad med risigt eternittak som behövde åtgärdas.
Något dolt fel är det ju inte för tittar man noga sticker plattorna fram under plåten.
Egentligen passar plattorna utseendemässigt fint till gamla hus men de håller väl tätt i högst 50 år och det är ju inget roligt material att behöva jobba med.
Besiktningsmannen nämnde inget om takbeläghningen. Det var ju inget fel som sådant.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Besiktningsmannen nämnde inget om takbeläghningen. Det var ju inget fel som sådant.
Jo
Men skillnaden här är ju att säljaren har lämnat en ”skriftlig deklaration” på vad som säljs, klantigt utfört av anticimex, säker inte medvetet men så är det, och köparen har ingen anledning att betvivla denna deklaration (uppgift)
Den noga undersökningsplikten som ankommer på köparen ligger inte i att ta reda på om säljaren ljuger
Anticimex är ju proffs….
 
Wow, jag har också ett gullringshus -74, hela min gata har dessa hus. 2 hus har kvar eterniten, resterande har lagt plåt ovanpå. Ser helt mupp ut.
Jag rev bort min eternit i höstas. Takfirman var här och byggde ställning runt huset, jag och några vänner hjälptes åt att plocka ner eternittaket en förmiddag, det tog inte mer än 2-3 timmar. De är inte speciellt tunga och rätt stora, när ni väl börja plocka så går det undan.
Skänkte bort hälften och andra hälften kördes upp till ÅVC. Nu ligger där råspont och betongpannor. Vilket lyft!

Ta bort det medans du kan! Det kommer inte bli lättare att bli av skiten.
Jag ryggade för taket när jag var på visning av huset, och det gör nog flera. Knappast en fördel vid försäljning iaf.

Ska tilläggas att mitt tak var faktiskt helt överallt och i bra skick. Inga skador.
Bytets gjordes mest för att veta att nu är det riktigt gjort, det håller medans jag bor här, och det blev ett lyft för huset.

För mig var en saneringsfirma inget alternativ. Det var billigare och bjuda vännerna på pilsner!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
V VirtuosNilsson skrev:
Jag hävdar med den drucknes envishet att säljaren har lämnat felaktig uppgift.
Exakt vad ljög säljaren om?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Exakt vad ljög säljaren om?
Eternitplattorna fanns ju inte enligt protokoll från anticimex, det var i det protokollet ett annat material
Läs trådstart
Säljaren ansvarade för den uppgiften även fast det kommer från anticimex
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vi åkte också på en (eter)nit när vi köpte hus senast. Upptäckte efter köpet att de lagt plåttak ovanpå eternitplattor. Eternittak håller ku inte tätt i "eternity" direkt så det hade läckt någon gång och då gjordes snåljobbet att bara lägga över plåt som imiterar betongplattor. Man sparar kortsiktigt pengar men lämnar problemet till eftervärlden. Lite trist eftersom jag innan hoppat av ett annat husköp just pga samma konstruktion. Där fanns det dessutom en ladugårdsbyggnad med risigt eternittak som behövde åtgärdas.
Något dolt fel är det ju inte för tittar man noga sticker plattorna fram under plåten.
Egentligen passar plattorna utseendemässigt fint till gamla hus men de håller väl tätt i högst 50 år och det är ju inget roligt material att behöva jobba med.
Snåljobb? Tycker det är en bättre lösning att behålla eternittaket och lägga plåt ovanpå. Plåten håller ju tätt, och varför slänga eternitplattor inkl sanering när de gör sitt jobb som underlagsmaterial.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Antecimexbesiktningen var/är säljaren besiktning, som underlag till "dolda fel försäkringen".
Det har inte framkommit om TS (köparen) har gjort en egen besiktning (själv eller med besiktningsman).

Så hur ska TS (köparen) kunna reklamera en besiktning som TS inte har beställt?


Som köpare har man långtgående undersökningsplikt.
Kan man inte göra besiktningen själv (tex kunskapamässigt) så får man ta hjälp av andra, tex köpa tjänsten av en besiktningsman.
Som jag skrev så antar jag att de som köpare tagit över besiktningen. Det är det vanliga med Anticimex besiktningar och man kan därför göra gällande fel mot själva besiktningen i sig. Har själv tagit över en ”säljarbesiktning” på det sättet och kan framställa krav mot besiktningsmannen. En miljon kr är hans ansvarsbegränsning. Framgår av avtalet om köparen tagit över besiktningen.

Har man tagit över besiktningen har man alltså gjort en noggrann undersökning (under förutsättning att besiktningsmannen inte missat något). Så, förutsatt att man anser eternit vara ett fel i sig, antingen har felet varit dolt (ej synligt okulärt, inget som gav upphov till fördjupad undersökning, felet utgör ett fel med hänsyn till fastighetens skick/ålder i övrigt mm) eller så var det möjligt för köparen att upptäcks eterniten. Om så, så skulle besiktningsmannen ha gjort det och har han missat det har det varit vårdslöst och han ansvarar för eventuell skada.

Dolt fel eller fel i besiktning är alltid svåra saker att bevisa i tvist. Men väldigt få tvister avgörs av domstolen utan förhandlas innan det går till domstol eller under tiden för processen i domstol. På detta forum är alla säkra på att inget är dolt fel. Antagligen är få av er jurister, men säkra är ni.

Min poäng är att bedömningen är svår men man behöver inte alltid ha bevisen på sin sida för att få ersättning i slutändan. Eventuellt krav kan beroende på många omständigheter i det enskilda fallet ställas mot säljare eller mot besiktningsman. Därav; jag hade anlitat en jurist (som accepterar rättstaxan så ni kan ta i anspråk ert rättsskydd i hemförsäkringen) och få hjälp med en bedömning och med att eventuellt framställa krav.
 
V VirtuosNilsson skrev:
Eternitplattorna fanns ju inte enligt protokoll från anticimex, det var i det protokollet ett annat material
Läs trådstart
Bytt från betongpannor till plåt skrev Anticimex. Hur vet du det är bluff?
 
Z Zodde skrev:
Okunskap eller slöhet i att inte ta in extern kompetens om ens egen inte håller är ABSOLUT INTE en förmildrande omständighet om man vill anmäla ”dolda fel”

Edit 2a på bollen🤔
Se mitt svar till Demmpis. Jag skrev att det utgick från att köpte tog över besiktningen. Vilket är vanligt. Få här inne verkar känna till det.
 
V VirtuosNilsson skrev:
Eternitplattorna fanns ju inte enligt protokoll från anticimex, det var i det protokollet ett annat material
Läs trådstart
Säljaren ansvarade för den uppgiften även fast det kommer från anticimex
Står det i protokollet att det inte finns någon eternit?

Att eternitplattorna inte står med i protokollet är inte samma sak som att det inte finns några eternitplattor.
 
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
Se mitt svar nedan. Jag skrev att det utgick från att köpte tog över besiktningen. Vilket är vanligt. Få här inne verkar känna till det.
Har du nåt belägg för att påstå att det är vanligt att köparen tar över säljarens besiktning?
(Köper in sig)
Jag har (efter p ha läst många 100 trådar här på BH som startats av husköpare) uppfattningen av att det är ovanligt.
 
Herregud! Kommer Anticimex undan med precis vad som helst? Vad är meningen med att göra en besiktning där de går i god för allt de kontrollerar ifall det de skriver inte ens är sant??? Ska fanimej hitta på så mycket som möjligt den dagen jag säljer huset. Ljuger om varenda siffra, mögel ska målas över, elen ska dras på norskt vis som en jävla julbelysning på granen och varenda rör ska såklart "vara bytt" fast det egentligen bara är packningen på kranen som i bästa fall fått lite mjukgörande.

Sen när felen till slut upptäcks så får köparen bita i det sura äpplet! Ajajaj, du skulle ha lyssnat på magkänslan när jag ljög dig rakt upp i ansiktet om dräneringen. Du kommer inte få ett förbannat öre, varken från mig eller Anticimex för att du är så jävla dum att du inte gräver upp hela gården för att vända varje sten. Nästa gång får du demontera huset i beståndsdelar innan du köper - jävla dumhuvud.
 
  • Gilla
Erik JS och 1 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Snåljobb? Tycker det är en bättre lösning att behålla eternittaket och lägga plåt ovanpå. Plåten håller ju tätt, och varför slänga eternitplattor inkl sanering när de gör sitt jobb som underlagsmaterial.
En regnig dag har plåttaket gjort sitt och ska en firma göra jobbet (jag klättrar inte på ett 12 meter högt plåttak med kraftig lutning) så kommer det att kosta flerdubbelt mot om det inte var eternit under.
Så ja det är snålt att inte ta bort eterniten!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.