M Mattias. Lia. skrev:
Ja, men varför står det i besiktningen att det är bytt från Betongpannor? Det är väl vilseledande?
Ja det här är ser ut som en felaktig uppgift lämnat av säljaren, det brukar vara på det sättet att den som lämnar en felaktig uppgift får stå för den uppgiften.
Sedan blir det nog så att säljaren i sin tur får stämma den firma som dom anlitade.
Dessutom verkar det som så att köparen inte haft anledning att betvivla den av säljaren lämnade uppgiften
 
E ErOg skrev:
Det är alltså eternittak på ett hus från -74? Trodde man slutat med det långt innan dess, särskilt på boningshus…
Hela 70-talet är drabbat av asbest, dessutom i den här branschen så var det inte ovanligt att saker låg kvar i förråd och brukades in på 80-talet då det faktiskt var förbjudet i byggmaterial
 
  • Gilla
DonnyLarsson och 1 till
  • Laddar…
V VirtuosNilsson skrev:
Hela 70-talet är drabbat av asbest, dessutom i den här branschen så var det inte ovanligt att saker låg kvar i förråd och brukades in på 80-talet då det faktiskt var förbjudet i byggmaterial
Vet inte med mig att jag ens sett dessa tak på ett boningshus… Däremot är de ju fortfarande vanliga på gamla lador och liknande.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
M Mattias. Lia. skrev:
Jag har tagit in en takfirma då plåttaket från 2001 har tappat sin färg (plastisol) på södersidan.

Det gick rätt så snabbt för offertkillen att räkna ut att det ligger ett eternittak under plåten. Inte så kul att höra iom krånglet med sanering mm. Sen verkar det inte vara helt tätt, syns att det tar in fukt, genom masonitskivan och syns på isolering.
Verkar vara si så där med jobbet runt nocken. I princip naket förutom masonitskivor som lämnar en glippa/luftspalt.

Köpte huset 2017), besiktat av Anticimex, dold försäkring 10 år. I detta formulär står det uttryckligen : bytt från betongpannor till plåt 2001.

Punkterna från vinden/taket är utan anmärkning. Inget om konstruktionen. Bara en punkt om att det finns fuktros på en masonitskiva. I övrigt var det torrt i mätningarna.

Jag hade ju inget fog att misstänka att det fanns ett gammalt eternittak under det nya.
Finns det någon chans att processa eller är det bara att bita i sura äpplet?

Dom som vi köpte av hade i sin tur köpt det av mannens far. En granne ringde och frågade första ägaren och han medgav att de reglade mot det gamla eternittak. Förvisso gjort av en firma.

Skiter i taket, det är saneringenkostnaden som grämer mig. Får väl göra det själv.
Borde jag blivit informerad om det?

Tack på förhand för alla svar.
Anticimex suger!
2 av mina nya grannar har Dolda fel!
En hade blöt bottenplatta pga spikhål i köket som droppade ner! Efter en renovering 20 år sen! Den andra visade sig att råspånten var möglig ingen luft spalt! Som inte upptäcktes när grannen ville byta innertak! Vad säger Anticimex ni skulle kollat!!! Inga pengar från deras försäkring! Fy fan vilket skitbolag!!
 
  • Gilla
Per Ola Knutsson
  • Laddar…
M Mattias. Lia. skrev:
Det är inte eternitpapp utan eternittak, enda liknelsen är väl att de imiterar tradionella ler - och betongpannor i stil. Plockas bort plattvis, är spikade.

Mig veterligen så spikas inte tradionella pannor. Jag hade ju blivit glad om det bara var någon sorts papp under som gick att avlägsna fort.
Vi hade sådana på vår lada och ladugård på landet. Vi behöll sjäkvklart dessa även om det fanns en del skador (det var därför vi la nytt tak) och la nytt plåttak ovanpå. Varför ta bort något som fungerar?
 
  • Gilla
mikaelzzz och 5 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Sådana pannor har jag på taket. Och undertaket består av eternitskivor.

Känns väldigt tryggt. Skall förhoppningsvis målas till sommaren om allt flyter på.

Byggt 65 och ingen tillstymmelse till fukt eller läckage på vinden.
Det finns inget direkt krav på sanering, utan vad som blir förbjudet är att arbeta med materialet dvs skruva/borra eller på annat sätt bearbeta materialet, då räknas det som en risk att man utsätts för asbest dvs det är förbjudet enligt arbetsmiljöverket som kräver sanering innan annat påverkande arbete inleds
Det här är skälet till att man förstås kan göra det själv och utsätta risken på just sig själv och att många tyvärr gör just det
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ett ekonomiskt och miljövänligt sätt att renovera eternittak.
[länk]
[bild]

Något att begrunda för de med eternitskräck.
Fungerar utmärkt! Gjorde det billigare med egna plåtfästen och träreglar.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
E ErOg skrev:
Vet inte med mig att jag ens sett dessa tak på ett boningshus… Däremot är de ju fortfarande vanliga på gamla lador och liknande.
Eternit som material är en asbestkomposit, det ansågs som ett exklusivt material som kunde formas bland annat som takpannor.
Starkt ålders, fuktbeständigt och otroligt bra brandegenskaper, doc möjligen sprött i vissa utföranden.
Många tak har med tiden redan rivits och bytts ut då det blev förbjudet och därmed inte kunde lagas vilket förstås blev mer än en nackdel med taket
 
  • Gilla
mikaelzzz och 2 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Fungerar utmärkt! Gjorde det billigare med egna plåtfästen och träreglar.
Det finns flera regelsystem på marknaden för att lägga tak på taket, tveksam blir jag dock till att inte skruva fast reglar mot underlaget.
Vad som också alltid händer är ju förstås en extra egenvikt som läggs på taket, det är inte helt säkert ok för takkonstruktionen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E ErOg skrev:
Vet inte med mig att jag ens sett dessa tak på ett boningshus… Däremot är de ju fortfarande vanliga på gamla lador och liknande.
Flera villor i villakvarteren närområdet har eternittak, husen byggda på 60-/70-talet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Flera villor i villakvarteren närområdet har eternittak, husen byggda på 60-/70-talet.
Eternit och också Internit som var en byggskiva var sett som framtidsmaterial, så som blågrå lättbetong ansågs på den tiden
Asbestskivorna sågades ofta med bandsåg på byggarbetsplatsen
Det var hårt förr, inte ovanligt att armeringsjärnen emellanåt böjdes över nacken
 
  • Gilla
mikaelzzz och 4 till
  • Laddar…
480Mogge 480Mogge skrev:
Det borde gå att få som dolt fel, har sett ett par andra sådana domfall.
A) exakt vad e felet?
B) Hur kan nåt som offert-kisen upptäckte direkt öht vara dolt?
C) Har du nån länk eller ref till rättsfallen du syftar till?
 
  • Gilla
mikaelzzz och 6 till
  • Laddar…
Huruvida det är ett dolt fel eller inte är alltid en svår bedömning. Men jag hade inte använt ”offertkillen” som utgångspunkt, man ska inte behöva jobba med tak för att kunna bedöma taket. Eternit är i regel något som betraktas som negativt givet asbest och kostnaden för sanering. Eternit i sig kan absolut utgöra ett dolt fel. Jag hade reklamerat det som ett dolt fel till säljaren, men jag hade samtidigt reklamerat till Anticimex för vårdslös besiktning. Det ska nämnas att det är eternit i en besiktning. Det spelar ingen roll om det är en köpar- eller säljarbesiktning. Jag antar att ni har tagit över besiktningen (det göra i regel automatiskt med Anticimex). De har i regel någon ansvarsbegränsning på 800k-2 miljoner.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi åkte också på en (eter)nit när vi köpte hus senast. Upptäckte efter köpet att de lagt plåttak ovanpå eternitplattor. Eternittak håller ku inte tätt i "eternity" direkt så det hade läckt någon gång och då gjordes snåljobbet att bara lägga över plåt som imiterar betongplattor. Man sparar kortsiktigt pengar men lämnar problemet till eftervärlden. Lite trist eftersom jag innan hoppat av ett annat husköp just pga samma konstruktion. Där fanns det dessutom en ladugårdsbyggnad med risigt eternittak som behövde åtgärdas.
Något dolt fel är det ju inte för tittar man noga sticker plattorna fram under plåten.
Egentligen passar plattorna utseendemässigt fint till gamla hus men de håller väl tätt i högst 50 år och det är ju inget roligt material att behöva jobba med.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
men jag hade samtidigt reklamerat till Anticimex för vårdslös besiktning.
Antecimexbesiktningen var/är säljaren besiktning, som underlag till "dolda fel försäkringen".
Det har inte framkommit om TS (köparen) har gjort en egen besiktning (själv eller med besiktningsman).

Så hur ska TS (köparen) kunna reklamera en besiktning som TS inte har beställt?

K Kajsala234 skrev:
Men jag hade inte använt ”offertkillen” som utgångspunkt, man ska inte behöva jobba med tak för att kunna bedöma taket.
Som köpare har man långtgående undersökningsplikt.
Kan man inte göra besiktningen själv (tex kunskapamässigt) så får man ta hjälp av andra, tex köpa tjänsten av en besiktningsman.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.