pacman42 pacman42 skrev:
EI har nog jurisdiktion även över Ellevio...
Nej, de hänvisar till Ellevio, det står i texten.

pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Från länken:
"2023 informerade Energimarknadsinspektionen (Ei) om att myndigheten bedömer att alla som äger en produktionsanläggning ska betala en nätavgift (inmatningstariff) som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el. Ägare av mindre produktionsanläggningar ska därmed inte få en reducerad nätavgift. "

"För en solcellsanläggning på villatak med samma säkring för inmatning som uttag kan det handla om en begränsad kostnad, det kan handla om några hundralappar per år. Ei kan dock inte ange någon summa."
I din länk står:

Nätavgifter ska baseras på nätföretagets faktiska kostnader och varierar därför. Nätföretagen behöver räkna ut avgifter utifrån det som driver kostnader. Kontakta ditt elnätsföretag för information.

Och det är Ellevio i mitt fall. Man ska alltså kolla på elnätsföretagets webbsida för att kolla om det blir avgifter eller inte.
 
Flash_007 Flash_007 skrev:
Nej, de hänvisar till Ellevio, det står i texten.


In din länk står:

Nätavgifter ska baseras på nätföretagets faktiska kostnader och varierar därför. Nätföretagen behöver räkna ut avgifter utifrån det som driver kostnader. Kontakta ditt elnätsföretag för information.

Och det är Ellevio i mitt fall. Man ska alltså kolla på elnätsföretagets webbsida för att kolla om det blir avgifter eller inte.
Ja och de har fortfarande tid på sig att reda ut detta, så om de inte höjer avgifterna så måste de kunna motivera varför de inte behöver göra det. Jag skulle inte ropa "hej!" än, men ni kan klara er om de kan motivera varför.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja och de har fortfarande tid på sig att reda ut detta, så om de inte höjer avgifterna så måste de kunna motivera varför de inte behöver göra det. Jag skulle inte ropa "hej!" än, men ni kan klara er om de kan motivera varför.
Ja, och Ellevio har bättre koll på deras nät och de kostnader än du eller EI har. Ellevio skriver inte så här om de tror att det blir extra kostnader pga de här reglarna. Jag har bara med Ellevio att göra och de avgifter som de bestämmer.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Tack. Tar tacksamt emot dina data i det format du har för handen. Självklart vore det bra med visualiseringar, diagram osv om du har dylikt, men vad som helst kan duga för min del så kan jag fixa detta på egen hand.

PS.

Det du vill visa är alltså att det finns betydande spänningsvariationer hos slutkonsumenter i ett bestämt lokalt elnät, hoppas jag fattat detta rätt.
Det jag tänkte mig är ett verkligt exempel där alla nätets ingående delar redovisas och sen med mätvärden i olika driftfall. Det är där jag undrar hur de som ev är intresserade mer seriöst vill ha det presenterat.

Jag är väl medveten om att ett litet fåtal har möjlighet att hantera det i original dvs formaten professionella nätberäkningsprogram använder. Därför frågan ställs.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Är de 50 år eller 100 år ? Plastkablar som ligger i marken ser ut som nya även om de är 50 år. Äldre kablar av bly/papper/gummi/jute/olja/tjära eller vad som helst man hade att tillgå innan plastkabeln uppfanns förstörs av tidens tand.
Jag hoppas hon kommer igen med lite bilder på skåpen som måste bytas. Synd att man inte rent ut säger som det sannolikt är dvs eftersatt och/eller med belastningsökningar.
 
Rent ekonomiskt så är lagomt med solceller en bra affär för elnätsoperatörerna. De slipper ju effektförlusterna på el från stamnätet (och det egna) om all solel enbart konsumeras lokalt.

Som jag ser det måste regler och teknik gå hand i hand för att man skall få ett fungerande system. Det är inte ett problem om man sätter upp en större solcellsanläggning på om man inte matar ut allt överskott på elnätet samtidigt som alla andra. Det som saknas tekniskt är tillräckligt billig lagring samt regelmässigt att all form av ersättning för produktion bättre matchar de faktiska konsumtionen.

Båda dessa delar kan till viss del lösas av lagstiftarna. Rent elsystemsmässigt hade det kanske varit bättre att ha ett flertal större producenter men nu har man ju öppnat för kraftelektronik i hemmen och då får man nog löpa linan ut med det spåret.

Det jag gillar med solceller är att det faktiskt ger fastighetsägaren möjlighet att hjälpligt agera på en marknad som annars svår att göra någonting åt.

Jag förutsäger att tekniskt inom 10år så kommer hemmabatterier ge möjligheten att man blir nollproducent, kvar blir då den regulatoriska delen som gör en sådan investering lönsam.
 
D daVinci skrev:
Det är till och med så att överheten hindar företagen att vara proaktiva.
Hej daVinci

Lagen har sett ut så här, åtminstone från avregleringen 1994, och hindrar elnätsbolagen att bygga nät och ta ut kostnader, som de som är anslutna till elnätet (villakunder) inte har efterfrågat.

Å andra sidan så är elnätsbolagen tvungna att ansluta de kunder som efterfrågar anslutning och i förekommande fall bygga nät och sedan ta ut vad de kostar.

Elnäten till privatkunder (villorna) har på ett kostnadseffektivt sätt succesivt byggts ut till allt fler kunder under mer än 50 år och fungerar utmärkt för en effektriktning.

Införandet av effektavgifter på elnäten, är för att vi skall använda elnäten effektivare och undvika onödiga utbyggnader och överdimensioneringar. Detta erbjuder på sikt lägre kostnader för de som använder elnäten, och undviker onödiga kostnadsökningar.

Jag har flera gånger påpekat att det är vi elanvändare som idag till stor del driver på att näten måste anpassas för även inmatning av eleffekt. Något som i vissa fall kräver ombyggnad.

Vi har genom intresset att sätta upp solceller och mata in eleffekt satt igång ett arbete med elnäten vars kostnader dyker upp så småningom.

Om vi väljer att sätta upp solceller som matar elenergi till huset men inte mer än husets effektbehov (eller sparar elenergi i batterier), och därigenom undviker att mata in effekt till elnätet då minskar vi risken att vi får framtida ökade elnätskostnader för vår solcellsinstallation.

De stöd som finns till t.ex. hembatterier har det upplägget.

För den som väljer att inte sätta solceller på villataket (och därmed väljer attt inte mata in eleffekt) behövs sällan denna typ av förtida ombyggnad. Därför har energimarknadsinspektionen förtydligat att det är den som orsakat kostnaden för åtgärder, som skall betala kostnaden för åtgärderna.
 
M merbanan skrev:
Rent ekonomiskt så är lagomt med solceller en bra affär för elnätsoperatörerna. De slipper ju effektförlusterna på el från stamnätet (och det egna) om all solel enbart konsumeras lokalt.

Som jag ser det måste regler och teknik gå hand i hand för att man skall få ett fungerande system. Det är inte ett problem om man sätter upp en större solcellsanläggning på om man inte matar ut allt överskott på elnätet samtidigt som alla andra. Det som saknas tekniskt är tillräckligt billig lagring samt regelmässigt att all form av ersättning för produktion bättre matchar de faktiska konsumtionen.

Båda dessa delar kan till viss del lösas av lagstiftarna. Rent elsystemsmässigt hade det kanske varit bättre att ha ett flertal större producenter men nu har man ju öppnat för kraftelektronik i hemmen och då får man nog löpa linan ut med det spåret.

Det jag gillar med solceller är att det faktiskt ger fastighetsägaren möjlighet att hjälpligt agera på en marknad som annars svår att göra någonting åt.

Jag förutsäger att tekniskt inom 10år så kommer hemmabatterier ge möjligheten att man blir nollproducent, kvar blir då den regulatoriska delen som gör en sådan investering lönsam.
Nollproducent? Då måste nog de flesta skaffa mindre anläggningar än vad folk gör idag, samt att de får stänga av växelriktaren rätt ofta på sommaren.

Jag skulle dock vara intresserad av den lösningen till rätt pris. Det var ännu ett reportage om balkongkraftverk och hur populära de är i Tyskland idag på P1. Tydligen över en miljon sådana i Tyskland numera.

Min slutsats efter att ha tittat på nollproduktion var att det klart billigaste och mest kostnadseffektiva skulle vara att skaffa 3 (eller kanske 4, ju högre spänning desto effektivare) paneler som jag bara värmer varmvatten för dusch och element med - utan växelriktare. Detta skulle bli mycket billigare än solfångare (som ju värmer vattnet uppe på taket).
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Såg just på Elbruk.se att man i SE4 har Solenergi som största energikälla idag. Den står för över 30% av produktionen inom SE4. Inom SE3 så är det drygt 5% av produktionen som är solenergi idag. Mängden solel börjar bli rätt stor även i Sverige. SE1 och SE2 har under 0,3% av produktionen i form av sol (2/3 vatten, 1/3 vind ungefär). Produktionen i SE3 idag är större än var och en av SE2 och SE1 (ca 8x mer än SE4). Totalt sett så är det ca 1/24 av produktionen som är solel idag (ca 4%). Och detta redan i mars...
Men är detta korrekt, de hämtar sin data från kontrollrummet och det du förmodligen hänvisar till är Ospecificerat, som förklaras med "* Elproduktion som klassificeras som "Ospecificerat" är t.ex. produktion från anläggningar som har fler än ett produktionsslag och där man inte separerar rapporteringen från dessa, gaskraft, vågkraft, bromskraft."?

I deras Q&A kan man läsa angående solkraft, "I "kontrollrummet" på webbplatsen finns det tyvärr inte i dagsläge dataflöde för solenergi.

Det finns önskemål om att få in den redovisningen och vi håller på att undersöka möjligheten till det dataflödet till grafen i webblösningen."

Det verkar alltså inte som de 30% ospecificerat innehåller solkraft?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
SvK (som nätägare) tar knappast direkt betalt av SSAB (eller vilka de nu var) för den utbyggnaden av stamnätet till Luleå dom gör. Utan det åker alla på att betala. Precis som för vägarna som byggs.
Det blir på något sätt helt orimligt om den förste som kör på ett vägavsnitt skall betala hela vägen på en gång. Samma sak med utbyggnad av elnäten.
Hej daVinci

Nätägaren tar betalt av SSAB för anslutning och för eventuell effekthöjning. Byggandet av nät ligger i olika avgifter som tas ut. SSAB ansluts inte till ett distributionsnät

Normalt så tar man betalt för alla som har effektelleveranser in till elnätet i form av anslutningsavgifter och inmatningsavgifter. Det har gjorts ett undantag för små solcellsanläggningar på villor. Men en solcellspark eller ett vindkraftverk betalar för att det byggs kraftledningar och för att få mata in eleffekt till elnätet.

Elnätsbolagen är anslutna till Svenska kraftnäts transmissionsnät, och betalar avgifter för den anslutningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nollproducent? Då måste nog de flesta skaffa mindre anläggningar än vad folk gör idag, samt att de får stänga av växelriktaren rätt ofta på sommaren.
Om man ändå inte skulle få betalt för produktionen en viss tidpunkt är det inget problem att "vaska" just den. Iaf min poäng med nollproducent var att alla argument för att mikroproducenter skall stå för fördyringar i elnäten försvinner. Från elnätet sida ser de bara ut som att de konsumerar minimalt med el.

Men med kraftelektronik i hemmen hade det varit trevligt om de gemensamt kunde verka för elsystemet bästa. Det känns dock som ett svårt problem att lösa. Man kommer nog bara klara av lokal optimering för den som äger den.
 
Flash_007 Flash_007 skrev:
Nej, de hänvisar till Ellevio, det står i texten.


I din länk står:

Nätavgifter ska baseras på nätföretagets faktiska kostnader och varierar därför. Nätföretagen behöver räkna ut avgifter utifrån det som driver kostnader. Kontakta ditt elnätsföretag för information.

Och det är Ellevio i mitt fall. Man ska alltså kolla på elnätsföretagets webbsida för att kolla om det blir avgifter eller inte.
Jag har gjort just det, kontaktat mitt nätföretag. De svarar att de inte har fattat beslut om nivån på avgifter ännu, men sannolikt kommer de att köra på effekttariff även på utmatad effekt. Hur som helst så har de sagt upp min tidstariff fom 2025 och meddelat att den ersätts med effekttariff.

För säkring 63A och över så är det per i dag 44:-/kW, dygnet runt, året runt. Dagtid nov-mars ett tillägg på ytterligare 44:-/kW.

Grundavgiften sänks till den som i dag gäller för 16A. Det blir samma grundavgift upp till 35A och man kan byta huvudsäkring till det servisen tål utan extra kostnad.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Från länken:
"2023 informerade Energimarknadsinspektionen (Ei) om att myndigheten bedömer att alla som äger en produktionsanläggning ska betala en nätavgift (inmatningstariff) som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el. Ägare av mindre produktionsanläggningar ska därmed inte få en reducerad nätavgift. "

"För en solcellsanläggning på villatak med samma säkring för inmatning som uttag kan det handla om en begränsad kostnad, det kan handla om några hundralappar per år. Ei kan dock inte ange någon summa."
Det kan också handla om noll kronor.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det kan också handla om noll kronor.
Ja det stämmer. Om nätnyttan överstiger de beräknade kostnaderna så kan avgiften bli noll. Nätägaren kan även välja att sänka ersättning för nätnytta.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
F
Flash_007 Flash_007 skrev:
Ja, och Ellevio har bättre koll på deras nät och de kostnader än du eller EI har. Ellevio skriver inte så här om de tror att det blir extra kostnader pga de här reglarna. Jag har bara med Ellevio att göra och de avgifter som de bestämmer.
Du måste förstå att det är väldigt viktigt för bla Pacman42 att det verkligen blir extra avgifter på solceller. Han säger själv att det inte är så men man kan spekulera i att det är ett skyddsbeteende, nån form av avund mot de som har solceller eller nåt sånt? Oavsett vilket så lägger han obergänsat mycket tid på att tala om för alla med solceller att det aldrig kan löna sig, för det har han räknat ut.
 
  • Gilla
Flash_007 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.