S sinuslinus skrev:
Om man har någon kompis så kan det vara billigt att vara två.
Eftersom jag varken hyrde lyft eller har vänner så blev det som det blev.
Ett tips när man jobbar själv är att ha ett par klossar att skruva i föregående skivans kant. Skjuta in nästa skiva under dessa och skruva andra sidan först och sedan flytta klossarna till nästa skarv.
 
  • Gilla
BSOD och 10 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Nice, jag ska prova göra samma sak för första gången snart. Är det inte lättare att plocka bort kittet och ta ur rutan innan man skrapar och målar ramen? Eller hur brukar man göra?
Beror på i vilket skick fönstret är. Om inga trälagningar behövs, det undre kittet och stiften sitter bra fungerar det bra att skydda glaset och ta bort kitt och färg. Finns många guider hur man kan renovera fönster på nätet.
 
S
Gipsat taket i toaletten. 132 cm långa skivor var en barnlek jämfört med de 272 cm långa igår. 😉
 
  • Nyligen gipsat tak i ett badrumsbygge med synliga skarvar och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
S
Gipsat taket i skafferiet. 1,35x1,35 m är rummet.
 
  • Nygipsat tak och väggar i ett litet skafferi med byggmaterial och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Polerar wax för fulla muggar.
 
  • En golvpolermaskin i förgrunden polerar ett skinande betonggolv, med verktygsbänk och rörvärme i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
S
Igår reglade jag upp en vägg framför toafixturen.

Nyreglad vägg framför toalettfixturen med en borttagen plattrad och reparationsområde på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag ska plattsättaren sätta klinkerplattorna vilket känns skönt för rörmokaren strulade till det när han monterade fixturen. Han drog två skruvar i golvet genom tätskiktet istället för att fästa den i väggen.
Plattsättaren har knackat bort plattraden och lagat tätskiktet och rörfirman ska stå för extrajobbet.
Reglad vägg med två skruvar på golvet och ett synligt tätskikt, efter borttagen klinkerplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis reglad vägg och golv med tätskikt, toafixtur och del av avloppsrör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd regelvägg framför installerad toalettfixtur i ett badrum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Igår reglade jag upp en vägg framför toafixturen.

[bild]
Är det verkligen rätt med träreglar och vanlig gipsskiva där?
 
M Mortsken skrev:
Är det verkligen rätt med träreglar och vanlig gipsskiva där?
Jag tror faktiskt inte det är "fel" så länge man har tätskikt bakom.

Dumt är det ju såklart för det räcker med lite kondens så har du mögelangrepp.

500kr för en våtrumsgips och en stålregel hade ju tagit bort alla möjligheter till problem.
 
S sinuslinus skrev:
Igår reglade jag upp en vägg framför toafixturen.

[bild]

Idag ska plattsättaren sätta klinkerplattorna vilket känns skönt för rörmokaren strulade till det när han monterade fixturen. Han drog två skruvar i golvet genom tätskiktet istället för att fästa den i väggen.
Plattsättaren har knackat bort plattraden och lagat tätskiktet och rörfirman ska stå för extrajobbet.
[bild][bild][bild]
Saknas tätskikt på väggen bakom WC fixturen?
 
M mrmlz skrev:
Jag tror faktiskt inte det är "fel" så länge man har tätskikt bakom.

Dumt är det ju såklart för det räcker med lite kondens så har du mögelangrepp.

500kr för en våtrumsgips och en stålregel hade ju tagit bort alla möjligheter till problem.
Ja, kondens eller läckage så är det ju risk för mögel och att det blir förstört.
 
S
T TheSwoopis skrev:
Saknas tätskikt på väggen bakom WC fixturen?
Nä, det är rollat tätskikt på väggen.


Värst vad alla var skitnödiga här. 😉
Är väl bara att ta knacka ner väggen.
Vägg med gråa kakelplattor, rollat tätskikt ovanför, och installation av rörgenomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Värst vad alla var skitnödiga här. 😉
Är väl bara att ta knacka ner väggen.
Då tycks det mig som en bättre ide att skynda sig att bygga klart.
 
  • Haha
sinuslinus
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Värst vad alla var skitnödiga här. 😉
Himla lämpligt att det är just en toalett du monterar då 😁
 
  • Haha
  • Gilla
TheSwoopis och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte gjort så mycket mer än att notera att det läckte in genom halltaket. Ingen synliga spår i taket men men jackkrage var fuktig och det har varit uppehåll sedan i lördags.

Platt tak med takpapp tillbyggt på åttiotalet så det vat ingen större överraskning. Får se vad skadebesiktningen resulterar i. Försäkringsbolaget täcker till och med takstolen.

Vad rekommenderas, svetsad takpapp eller bandtäckt tak? Det är mellan tummen och pekfingret 2,5x3 m stort tak. Vilka firmor svetsar takpapp? Plåtslagerier har vi två i byn, båda bra att ha att göra med.
 
Fick köpt en nya högtryckstvätt ava p70 , fick äntligen spolat av alla Sten plattor och prova altan tvätten , blev som nytt igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.