F finnemang skrev:
Det spelar väl ingen roll. Eftersom förutsättningarna är dom dom är?
Det är tillåtet att problematisera och teoretisera, och det är precis vad trådstartaren inbjuder till i sin fråga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stickan56
M MagHam skrev:
Det är tillåtet att problematisera och teoretisera, och det är precis vad trådstartaren inbjuder till i sin fråga.
Är det inte bättre att prata med firman ifråga istället för alla killgissningar här på forumet.

Stickan
 
H Hazelberg skrev:
Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

Jag har några funderingar som jag gärna får ert perspektiv på:
- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Edit: Ett tillägg, borrhålen ser ut att bara ligga 1,5-2 meter ifrån varandra.
Jag beställde 160 meter, de körde sönder vid 120 så de flyttade 15 meter och borrade snett ner. Jag gjorde typ bygganmälan och fick ok och minsta avstånd mellan grannes och min borra skulle vara 45 meter. Nu hade jag närmaste på över 100 m. Sammanlagt blir det 180 meter plus då 30 meter i marken så det har aldrig varit problem. Pumpen stjäl ju mellan 1,5 till 3 grader från borrvartnet men tyvärr så gav inte hålen mycket vatten för det är jättebra till bevattning
 
H Hazelberg skrev:
Vilken diameter på hål i husgrunden behövs för att få in slangar från 2 hål för parallellkoppling inomhus? Har ett befintligt hål som vi tänkte använda för att slippa borra genom en halvmeter granit, men osäker om det räcker nu när dubbelt så mycket ska in.
Tänk på att dela på rören en bit så du inte kyler ner det "varma" brinet som är på väg tillbaka med det kalla som är påväg ner.
Sen om det bara är genom grunden är det väl försumbart, men i rörgraven i alla fall.

Jag hyrde kärnhålsborr och borrade 4st hål med lagom diameter precis där jag ville ha hålen, då fick jag även till så att det är fall hela vägen så det inte blir några luftfickor.
Tänk också på att ha en isolering med slutna celler, annars blir den tillslut mättad med vatten som inte isolerar speciellt bra.

Borrade ca 100mm i diameter genom 60-70cm granit, betalade typ 500:- i slitage på borren och någon tusenlapp för maskinen. Men det är kanske 10 år sedan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Är det inte bättre att prata med firman ifråga istället för alla killgissningar här på forumet.

Stickan
Har jag killgissat?
 
F finnemang skrev:
Ingen kan väl veta vad som finns på 100m djup?

Förutsättningarna är ju dom dom är.
Jo, men eftersom man generellt har ganska mycket sämre kapacitet i den del av hålet som är över berg, dvs ej aktivt borrdjup, så vore det inte mer än rätt att man i dessa fall borrar extra minst det antal meter man förlorar i aktivtbordjup på att ha två hål istället för ett.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

Jag har några funderingar som jag gärna får ert perspektiv på:
- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Edit: Ett tillägg, borrhålen ser ut att bara ligga 1,5-2 meter ifrån varandra.
Detta förfarande tror jag är ganska vanligt på gränsen till rutin, då man aldrig kan förutse avvikelser i berget. Detsamma hände när vi borrade för bergvärme och de hålen ligger i samma ytliga borr mynning i marken, men är vinklade åt olika håll och det har fungerat utmärkt i 25 år. Att man inte bör borra närmre grannes tomtgräns beror på att om grannen borrar ska inte ni konkurrera om samma värme i berget.
Du kan känna dig trygg med två hål.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Tänk på att dela på rören en bit så du inte kyler ner det "varma" brinet som är på väg tillbaka med det kalla som är påväg ner.
Har satt klammer GF som svetsats ihop med en vanlig kokplatta, dom smälter och kan tryckas ihop, med 2 meter mellan i mina hål. Då hålls dom isär på vägen ner i hålet
 
Bara jag som gillade att borrfirman löste problemet ist. för att bara packa ihop och vänta in svaret på nytt borrtillstånd eller vad nu folk tycker skulle vara det rätta? Själv fick jag ett i princip torrt 200metershål, nog för att beräkningar som görs är på torra hål är det ju alltid trevligt med vattenflöde som ökar hålets chans till att vara en evig värmekälla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

Jag har några funderingar som jag gärna får ert perspektiv på:
- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Edit: Ett tillägg, borrhålen ser ut att bara ligga 1,5-2 meter ifrån varandra.
Jag hade anlitat en certifierad besiktningsman för att göra en korrekt besiktning samt nogsamt följt upp energianvändningen och SCOP under garantitiden


/ Patrik
 
G Gonner skrev:
Jag hade anlitat en certifierad besiktningsman för att göra en korrekt besiktning samt nogsamt följt upp energianvändningen och SCOP under garantitiden


/ Patrik
Vad ska den certifierade besiktningsmannen komma fram till? Två hål gradade från varandra är en standardlösning, så det enda som händer är att vederbörande konstaterar det och skickar en faktura för besväret.
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Om man skulle hamna i tvist eller känner sig osäker på om man verkligen fått det man beställt är det väldigt skönt att anlita en certifierad besiktningsman. Jag har gjort detta vid ett flertal tillfällen och det har varit väl investerade pengar. Senast var vid besiktning av en solcellsinstallation där det visade sig att alla infästningar var undermåliga.
 
Du skall naturligtvis paralellkopla hålen, och då behöver du 2st injusteringsventiler. Jag valde 2x150m som är bättre än ett 300m hål.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

Jag har några funderingar som jag gärna får ert perspektiv på:
- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Edit: Ett tillägg, borrhålen ser ut att bara ligga 1,5-2 meter ifrån varandra.
Vattenförande sprickor i hålet tillför extra värme.
Min erfarenhet från bergvärme ca 180 m djupt borrhål med vattenförande sprickor i berget ger ca 2-4 grader till värmepumpen även vintertid. Ger högre effekt i värmepumpen jämfört med nollgradigt eller kallgrader i hålet vintertid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rent krasst beror det väl på vad som står i avtalet vem som ska stå för extrakostnaderna? Sen tycker jag det verkar lite väl klent att bara kunna borra 110 meter. Till borriggen brukar man ha en kompressor som klarar 30 bar, så det ska inte vara några problem att trycka upp borrkaxet från 200 meters djup även om hålet är fyllt med vatten.
Är det någon ny trend att borrarna kör med billiga/slitna grejer som inte håller måttet?
Du borde starta egen borrfirma om du kan garantera borrdjupet, du kommer ha jobb upp över öronen i måååånga år framöver!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.