Maria T Maria T skrev:
Lounge = Gillestuga 2.0
Ja, gillestuga tycker jag mig inte se längre.
 
Ordet gillestuga = källare, ful furu, fuktproblem och mögeldoft
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ordet gillestuga = källare, ful furu, fuktproblem och mögeldoft
Och brandgul mönstrad heltäckningsmatta.

/Höghus
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
hsd
Punschveranda är dags att damma av, sommaren är nära så ska bara kolla på bolaget vilken sort som passar 😋
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Punschveranda är dags att damma av, sommaren är nära så ska bara kolla på bolaget vilken sort som passar 😋
Eller varför inte sitta och avnjuta något svalkande i sin berså? 🙂

När vi besökte farmor på somrarna bjöd hon alltid på glass i sin syren-berså. Fina minnen. Det är något annat än dagens pergola (som jag ännu inte riktigt förstått vitsen med).
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Eller varför inte sitta och avnjuta något svalkande i sin berså? 🙂

När vi besökte farmor på somrarna bjöd hon alltid på glass i sin syren-berså. Fina minnen. Det är något annat än dagens pergola (som jag ännu inte riktigt förstått vitsen med).
Var det Axel Munthes pergola på Capri och Villa San Michele som inspirerade till att vi i Sverige började med begreppet/ordet och konstruktionen? En skuggad trädgårdsgång där växtlighet stod för skuggan, täckt av blåregn som på försommaren hänger i stora klasar.
Och som leder fram till trädgårdens berså där man sedan kan slå sig ned.😉
Pergola täckt av blåregn i blom, stenbelagd gång och kantad av små buskar och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Och brandgul mönstrad heltäckningsmatta.

/Höghus
Bilhandlarpanel i imiterad jakaranda.....
 
  • Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
"går under radarn", hum "inte upptäcks".
 
M MetteKson skrev:
Eller varför inte sitta och avnjuta något svalkande i sin berså? 🙂

När vi besökte farmor på somrarna bjöd hon alltid på glass i sin syren-berså. Fina minnen. Det är något annat än dagens pergola (som jag ännu inte riktigt förstått vitsen med).
Min mormor, f 1894, hade något hon kallade lövsal på sitt torp. Det var en öppen plätt med bänkar och bord, och runt den ett antal björkar som skuggade. Jag tror att den generationen undvek att sitta i sol.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Lövsal - vilket vackert ord!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
J JuggeH skrev:
Lövsal - vilket vackert ord!
Håller med, men man hör ingen som använder ordet.
 
K Kurtivan skrev:
Håller med, men man hör ingen som använder ordet.
Jag har hört det. Då gällde det nyhuggna björkar med löv uppställda som dekoration och skugga kring bordet på något stort kalas. Troligen ett bröllop.
 
Såg nyss en video med spelmän där en man var kvinna. Tituleras kvinnliga spelmän, spelkvinnor? Eller klumpas de ihop med andra "spelpersoner"? 😱
 
Vad babblar du om? "Man" i spelman, brandmän, polisman, tjänsteman har inget med kön att göra, det är könsneutralt och betyder människa.

"Ordet betydde i äldre tid både "man" och "människa", en äldre fornsv. form var maþer. Ordet "man" är inte i etymologisk mening direkt knutet till könet."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Man

NB. Tyvärr verkar det där fenomenet att ett ord kan ha två betydelser alldeles för komplext för en del personer att ta till sig (som att "hen" skulle betyda höna till exempel).
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad babblar du om? "Man" i spelman, brandmän, polisman, tjänsteman har inget med kön att göra, det är könsneutralt och betyder människa.

"Ordet betydde i äldre tid både "man" och "människa", en äldre fornsv. form var maþer. Ordet "man" är inte i etymologisk mening direkt knutet till könet."

[länk]

NB. Tyvärr verkar det där fenomenet att ett ord kan ha två betydelser alldeles för komplext för en del personer att ta till sig (som att "hen" skulle betyda höna till exempel).
Aha. Trampat på öm tå? Så det heter "riksdagsman, talesman, tjänsteman, brandman etc. fortfarande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.