N nybyggarn3 skrev:
Det innebär att det garanterat kommer att bli en granskning
Den slutsatsen förstår jag inte. OM de antagna siffrorna är någorlunda rimliga så släpper de igenom det oavsett om det finns kvitton eller inte.

OM du påstår dig ha haft en avdragsgill kostnad i deklarationen. Så är det din skyldighet att kunna bevisa det. Kan du inte bevisa det så är uppgiften per definition felaktig, och du riskerar 40% skattetillägg, och i värsta fall åtal. Men om du är öppen med att du inte kan bevisa uppgiften, så kan du inte dömas även om skatteverket misstror uppgiften. Detta förutsätter fortfarande att du inte ljuger. Om jag ex. påstår att jag har renoverat badrummet för 4 milj. Så kommer en granskning (förhoppningsvis) att reagera. Har jag då skrivit att kvitton saknas, så stryks bara hela eller delar av avdraget. MEN skulle de få för sig att inspektera den påstådda badrumsrenoveringen och hitta mitt sunkiga 70 tals badrum, så är alltså även mitt påstående en bevisad lögn, och jag skulle nog ligga lite pyrt till.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Du kommer inte undan med uppenbara lögner utan påföljd bara för att du skrivit att underlagen saknas. Det du presenterar måste ju vara något du själv tror på. Annars är det brottsligt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N nybyggarn3 skrev:
Nu har jag pratat med en kvinna på Skatteverket. Hon menar att det ett måste att ange under övriga upplysningar att siffrorna bygger på antaganden och att underlag saknas. Detta för att slippa straffskatt vid granskning. Det innebär att det garanterat kommer att bli en granskning
Det är inte garanterat granskning för det. Är värdena rimliga så är det snarare otroligt att det blir granskning. Jag har gjort så några gånger när inte all kvitton funnits till hands, bara skrivit att kvitton saknas, men uppskattade kostnader är X kronor. Det har aldrig blivit någon granskning. Att jag aldrig fått någon granskning är såklart ingen garanti att det inte blir det i detta fall, men det är knappast garanterat att det blir granskning.

Det är så här man gör, alla gör så, och de granskar verkligen inte allt av förklarliga skäl.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kommer inte undan med uppenbara lögner utan påföljd bara för att du skrivit att underlagen saknas. Det du presenterar måste ju vara något du själv tror på. Annars är det brottsligt.
Det framgår av flera inlägg att vi inte har för avsikt att ljuga eller överdriva. Enligt kvinnan på Skatteverket är det viktigt att ange att siffrorna är baserade på bästa uppskattningar och inte faktiska underlag, annars kan hon få straffskatt om dom gör en annan bedömning.

Inte nog med att vi saknar underlag, vi har ingen kunskap om utgifterna. Nu vet jag inte hur stor sannolikhet det är att dom jämför med exets deklaration men om dom granskar den är det möjligt att dom får in en del i underlag, som möjligt motsäger min anhörigas uppgifter åt ena eller andra hållet.
 
N nybyggarn3 skrev:
Det framgår av flera inlägg att vi inte har för avsikt att ljuga eller överdriva. Enligt kvinnan på Skatteverket är det viktigt att ange att siffrorna är baserade på bästa uppskattningar och inte faktiska underlag, annars kan hon få straffskatt om dom gör en annan bedömning.

Inte nog med att vi saknar underlag, vi har ingen kunskap om utgifterna. Nu vet jag inte hur stor sannolikhet det är att dom jämför med exets deklaration men om dom granskar den är det möjligt att dom får in en del i underlag, som möjligt motsäger min anhörigas uppgifter åt ena eller andra hållet.
Har man ingen kunskap om utgifterna så kan man inte göra avdrag.
 
D Daniel 109 skrev:
Har man ingen kunskap om utgifterna så kan man inte göra avdrag.
Det kan man man vist. Man får skaffa sig så god kunskap det går och uppskatta. Till exempel genom att kika på bygglovet för utbyggnad och bygganmälan för bergvärme och kamin, samt massor av bilder.

Men enligt Skatteverket är det viktigt att ange att det är uppskattatningar för att slippa straffskatt om dom gör en annan bedömning.
 
  • Gilla
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
Ja, precis. Man måste skaffa sig kunskap. Har man ingen kunskap kan man inte göra något avdrag.
 
Meddela gubben att det kommer att göras avdrag baserat på hälften av uppskattade kostnader i brist på kvitton, och att det kommer att uppges att det är uppskattningar, vilket kan leda till granskning av båda deklarationer.
I det fall det blir en granskning lär TS inte åka på mer än en ändring, medan det för gubbens del kan bli extra tillägg.
Om gubben inte är sugen på att själv få en granskning är det kanske läge för honom att ta fram kvittona istället så båda kan göra en deklaration som seglar igenom.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, precis. Man måste skaffa sig kunskap. Har man ingen kunskap kan man inte göra något avdrag.
Jodå. Har man tex renoverat ett badrum, så vet man ju att det inte har varit gratis. Det finns gott om trådar här på forumet där man kan hitta uppgifter om vad badrumsrenovering kan kosta, så det går utmärkt att göra en uppskattning. Och det är som sagt tillåtet. Men OM det blir kontroll måste man kunna visa upp antingen kvitton eller på annat sätt bevisa rimligheten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Då har man ju viss kunskap om kostnaden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jodå. Har man tex renoverat ett badrum, så vet man ju att det inte har varit gratis. Det finns gott om trådar här på forumet där man kan hitta uppgifter om vad badrumsrenovering kan kosta, så det går utmärkt att göra en uppskattning. Och det är som sagt tillåtet. Men OM det blir kontroll måste man kunna visa upp antingen kvitton eller på annat sätt bevisa rimligheten.
Ungefär så får det gå till. Så dokumenterar vi vad alla antaganden grundar sig i så vi har ett underlag redo. Så får det gå som det går sen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då har man ju viss kunskap om kostnaden.
Inte kunskap om den faktiska kostnaden för ditt badrum.

Viss kunskap om vad som gjordes i huset, viss kunskap om vad olika material kan kosta, viss kunskap om tidsåtgång för arbetsmoment osv.
DEN kunskapen använder man som en grund för att göra en UPPSKATTNING av vad kostnaden för din specifika badrumsrenovering var.

En tillräckligt välgrundad och rimlig uppskattning är ok att använda.
En som är orimlig, eller rena gissningar rakt ut i rymden är inte ok att använda.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.