D Dilato skrev:
På vilken annan marknad kan man sälja en vara som ingen vill ha till negativt pris och ändå gå med vinst på bekostnad av oss skattebetalare?
Där detta sker så är det vid ytterligt få tillfällen. Det är någon timme här och där.
 
  • Gilla
Flash_007 och 1 till
  • Laddar…
För mig är ett sätt att sprida mina pengar. Jag har en del på börsen (långsiktigt, ISK, fonder), en del på sparkonto (kortsiktigt för reparationer/buffer) och jag har investerat i huset för att få ner elkostnader (varav solceller en del är). Man har sett att elpriser kan dra iväg ordentligt och nu i de här osäkra tider med krig i Europa och försämrad relation med USA om Trump blir valt igen. Är det omöjligt att förutspå vad elpriser kommer att göra.

Jag vet att jag aldrig kommer att få maximala avkastningen, pga att jag sprider mina pengar. Och det behöver jag inte, men jag har istället sinnesro. Behöver inte oroa mig när börsen går ner, eller om elpriser stiger enormt igen.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
På vilken annan marknad kan man sälja en vara som ingen vill ha till negativt pris och ändå gå med vinst på bekostnad av oss skattebetalare?
Nu blandar du ihop saker. Elpriset sätts på en auktion på Nordpool. Att det någon gång blir negativt beror inte på att efterfrågan saknas. Det beror av terminshandel och spekulationer från producenterna. Om producent A har överkapacitet kan man pressa ner priset så pass att konkurrenterna går back. Men det betyder att dessa i ett annat läge kommer att begära ett högre pris för att kompensera. Då kan även producent A ta det högre priset och får då tillbaka sina pengar.
Så minuspris innebär inte att någon egentligen får några pengar utan de betalas tillbaka med ett högre pris vid ett annat tillfälle.
 
  • Gilla
Flash_007 och 1 till
  • Laddar…
D
lilytwig lilytwig skrev:
60 öringen är inte en subvention. Alternativet är att köra solcellerna i egen firma. Det innebär moms och avdrag. För de flesta skulle det bli ganska samma summa. Nu slipper både leverantören och staten en massa onödigt jobb.
Det där går över huvudet på många men bra att du påpekar.
 
  • Gilla
Flash_007 och 1 till
  • Laddar…
60-öringen är visst en subvention. Den är högre än vad momssatsen är i snitt, dvs den är en subvention. Detta med egen firma lyfts hela tiden, men det har inte med saken att göra bara för att ett par politiker lyfte den aspekten en gång i tiden. Visst, det blir pappersexercis, men det är fortfarande inte korrekta belopp.

Låt oss räkna på det. Låt oss anta att jag säljer el till i snitt 50 öre/kWh. Vilket motsvarar 12,5 öre/kWh i moms. Det är alltså dessa 12,5 öre som skall täckas av 60 öre? Eller? Man skall ju kvitta investeringen också.

Låt oss börja med några antaganden:
Anläggningen kostar 160 kkr innan moms. Momsen är 40kkr till. Den skall bli lönsam och intäkterna skall därför täcka kostnaden. 160 kkr med 50 öre/kWh ger 320 MWh som skall säljas. Om vi antar att vi säljer 10 MWh per år så skulle detta ge 32 år. Hmm...

Vad missar vi? Jo, att den stora vinsten med att ha egen elproduktion är att jag slipper energiskatten. OK, så för att det skall vara lönsamt att producera sin egen el så måste jag få kvitta energiskatten på den el jag köper mot den jag säljer. Får ett företag räkna så här? Nej det får de inte.

Alltså ramlar vi tillbaka till att all ersättning i exemplet ovan utöver 12,5 öre är en subvention som är till för att stimulera egenproduktion av el. Om man tar bort 60-öringen och istället har ett företag så är det bara momsen som kan kvittas. Och som av en händelse så motsvarar energiskatten ganska precis de kvarvarande 47,5 örena (den ligger väl på 49 öre numera?).

Nu räknade jag på 50 öre, vilket nog är ett ganska rimligt medel på solel, men även om vi räknar på 1 kr så kommer vi inte upp till 60 öre i moms...

Så, 60-öringen är till stor del en subvention.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
60-öringen är visst en subvention. Den är högre än vad momssatsen är i snitt, dvs den är en subvention. Detta med egen firma lyfts hela tiden, men det har inte med saken att göra bara för att ett par politiker lyfte den aspekten en gång i tiden. Visst, det blir pappersexercis, men det är fortfarande inte korrekta belopp.

Låt oss räkna på det. Låt oss anta att jag säljer el till i snitt 50 öre/kWh. Vilket motsvarar 12,5 öre/kWh i moms. Det är alltså dessa 12,5 öre som skall täckas av 60 öre? Eller? Man skall ju kvitta investeringen också.

Låt oss börja med några antaganden:
Anläggningen kostar 160 kkr innan moms. Momsen är 40kkr till. Den skall bli lönsam och intäkterna skall därför täcka kostnaden. 160 kkr med 50 öre/kWh ger 320 MWh som skall säljas. Om vi antar att vi säljer 10 MWh per år så skulle detta ge 32 år. Hmm...

Vad missar vi? Jo, att den stora vinsten med att ha egen elproduktion är att jag slipper energiskatten. OK, så för att det skall vara lönsamt att producera sin egen el så måste jag få kvitta energiskatten på den el jag köper mot den jag säljer. Får ett företag räkna så här? Nej det får de inte.

Alltså ramlar vi tillbaka till att all ersättning i exemplet ovan utöver 12,5 öre är en subvention som är till för att stimulera egenproduktion av el. Om man tar bort 60-öringen och istället har ett företag så är det bara momsen som kan kvittas. Och som av en händelse så motsvarar energiskatten ganska precis de kvarvarande 47,5 örena (den ligger väl på 49 öre numera?).

Nu räknade jag på 50 öre, vilket nog är ett ganska rimligt medel på solel, men även om vi räknar på 1 kr så kommer vi inte upp till 60 öre i moms...

Så, 60-öringen är till stor del en subvention.
Du har "glömt" momsen på elskatt och nätavgift.
Och vad är ditt resonemang kring energiskatten. Hur tycker du att den ska kompenseras?
En microproducent som både köper och säljer energi levererar in till systemet. Köper sedan tillbaka sin egen energi och får då betala energiskatt på det. Han betalar mao skatt på den egenproducerade energin. Nätet agerar batteri där energin bara lånas ut tillfälligt.
Den lokalt producerade energin som microproducenter bidrar med ger inte bara nätnytta utan ger också ett tillskott av energi. Detta tillskott innebär att fossil elproduktion kan minskas i samma grad.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Du har "glömt" momsen på elskatt och nätavgift.
Och vad är ditt resonemang kring energiskatten. Hur tycker du att den ska kompenseras?
En microproducent som både köper och säljer energi levererar in till systemet. Köper sedan tillbaka sin egen energi och får då betala energiskatt på det. Han betalar mao skatt på den egenproducerade energin. Nätet agerar batteri där energin bara lånas ut tillfälligt.
Den lokalt producerade energin som microproducenter bidrar med ger inte bara nätnytta utan ger också ett tillskott av energi. Detta tillskott innebär att fossil elproduktion kan minskas i samma grad.
Ok, jag missade att skatten höjts till 42 öre före moms och 53,5 öre inkl moms, fortfarande inom felmarginalen. Men den var bara ett exempel då den inte har ned kvittning en av momsen att göra

Momsen på nätöverföringsavgiften förstår jag dock inte varför den skulle ingå? Visst jag kan kan ta med både den och nätnytta och allt möjligt, men de har väl inget med 60-öringen att göra?

Jag räknade på kvittning av moms vid försäljning, dvs vad 60-öringen skall vara en ersättning för. Jag hade också kunnat räkna på räntan av pengarna som man ligger ute med. Den hade kunnat ge ytterligare ett bidrag om ca 27 öre/kWh (levererad) om man räknar med en avskrivning på 15 år med en ränta på 5%. Men inte ens då är ju investeringen lönsam utan bidrag (men det är ju en helt annan fråga).

Du kan dock inte påstå att du betalar skatt på den egenproducerade energin. Du betalar inget för det du producerar och använder direkt. Att du betalar punktskatt på det som andra producerar och du sedan använder är ju precis så som skattesystemet fungerar i alla andra tillfällen, varför inte när det gäller just detta? Du kan inte kvitta några andra skatter än moms för konsumtion inom landet.

Nätet agerar inte batteri. Det är också en missuppfattning. Andra producenter producerar inte pga att du säljer. Om du kvittar energiskatten så får staten in mindre energiskatt. Det är en subvention. I praktiken så är det en subvention även när du använder din egenproducerade energi utan att betala energiskatt på den (men den frågan är av mer filosofisk art).

Nej, 60-öringen är till stor del ett bidrag.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
På vilken annan marknad kan man sälja en vara som ingen vill ha till negativt pris och ändå gå med vinst på bekostnad av oss
Det är ju bland annat pga att andra har solceller, att elpriset blir så lågt. De skattebetalare utan solceller får också en lägre elpris. Det är pga en ökad utbud och sjunket efterfrågan. Så skattebetalare utan solceller får en lägre pris pga någon annans investering. Så egentligen borde de skattebetalarna vara tacksamma gentemot de som har solceller!
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ok, jag missade att skatten höjts till 42 öre före moms och 53,5 öre inkl moms, fortfarande inom felmarginalen. Men den var bara ett exempel då den inte har ned kvittning en av momsen att göra

Momsen på nätöverföringsavgiften förstår jag dock inte varför den skulle ingå? Visst jag kan kan ta med både den och nätnytta och allt möjligt, men de har väl inget med 60-öringen att göra?

Jag räknade på kvittning av moms vid försäljning, dvs vad 60-öringen skall vara en ersättning för. Jag hade också kunnat räkna på räntan av pengarna som man ligger ute med. Den hade kunnat ge ytterligare ett bidrag om ca 27 öre/kWh (levererad) om man räknar med en avskrivning på 15 år med en ränta på 5%. Men inte ens då är ju investeringen lönsam utan bidrag (men det är ju en helt annan fråga).

Du kan dock inte påstå att du betalar skatt på den egenproducerade energin. Du betalar inget för det du producerar och använder direkt. Att du betalar punktskatt på det som andra producerar och du sedan använder är ju precis så som skattesystemet fungerar i alla andra tillfällen, varför inte när det gäller just detta? Du kan inte kvitta några andra skatter än moms för konsumtion inom landet.

Nätet agerar inte batteri. Det är också en missuppfattning. Andra producenter producerar inte pga att du säljer. Om du kvittar energiskatten så får staten in mindre energiskatt. Det är en subvention. I praktiken så är det en subvention även när du använder din egenproducerade energi utan att betala energiskatt på den (men den frågan är av mer filosofisk art).

Nej, 60-öringen är till stor del ett bidrag.
Jo, nätet agerar som ett batteri i detta fall, (inte i alla).
Mängden energi i nätet är så stor att microproducenter inte kan påverka den. När energi tillförs så måste någon annan minska sin produktion lika mycket. Minskningen sker primärt i fossildrivna kraftverk. Gas eller olja ligger kvar tills efterfrågan återkommer. Det är det som är batteri, eller lagrad energi.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Du har "glömt" momsen på elskatt och nätavgift.
Nätavgiften är det ju stor skillnad på beroende av vilken nätlevernatör man har, alltifrån 0 öre/kWh till 56 öre EI Nätavgifter Excel så momsen blir ju väldigt olika kompenserad i så fall.

Energiskatt på såld el betalar man ju inte som mikroproducent så varför ska den kompenseras?
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
På vilken annan marknad kan man sälja en vara som ingen vill ha till negativt pris och ändå gå med vinst på bekostnad av oss skattebetalare?
Och förutom att ni som inte har paneler får fördel pga lägre elpriserna, så skulle ni också behöva betala mer pengarna för elen ifall 60 öringen tas bort, när det är minuspriser.

För vad skulle bli resultatet då ifall man skulle ta bort 60 öringen när det t.ex. skulle ha legat på -20 öre om det inte skulle tas bort. Då kommer priserna att ligga högre istället. Eftersom jag och de flesta med mig skulle stänga av sin anläggning. Resultatet blir att det här beteendet tas med när priset bestäms på börserna. Det blir mindre solel på marknaden. Så att alla (också de utan paneler) behöver betala mer för deras el. De elhandelsbolag på andra sidan skulle få mer betalt för deras produktion.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
En microproducent som både köper och säljer energi levererar in till systemet. Köper sedan tillbaka sin egen energi och får då betala energiskatt på det.
Det där resonemanget håller inte.
Microproducenten hade inte behov av den sålda energin alls!

Hade denne använt den själv hade den inte betingat vare sig nätavgift, energiskatt eller moms.

Det var därför producenten fick "grönt avdrag", för att använda själv, inte sälja på marknaden.
"Den el som solcellerna producerar ska enbart komma det aktuella småhuset eller lägenheten till godo."
Skatteverket regler

Microproducenten köper inte tillbaka sin egen energi, det är stor chans att det denne köper till-och-med är fossilt producerad (den är garanterat inte producerad med solel).
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jo, nätet agerar som ett batteri i detta fall, (inte i alla).
Mängden energi i nätet är så stor att microproducenter inte kan påverka den. När energi tillförs så måste någon annan minska sin produktion lika mycket. Minskningen sker primärt i fossildrivna kraftverk. Gas eller olja ligger kvar tills efterfrågan återkommer. Det är det som är batteri, eller lagrad energi.
Såg till holländarna att batteriet fungerar som ett batteri utan att solpanelerna påverkar, de hade tidvis över 60% solenergi i somras. De bottnade på ett negativt el på ca -50kr/kWh.

En miljon mikroproducenter påverkar visst elnätet.

Dessutom så påverkar denna typ av energislag andra producenter. Vattenkraften kanske måste vaska vatten för att upprätthålla vattendomar exempelvis. Kärnkraften kanske måste stänga ned längre perioder än tidigare på sommaren, vilket i sin tur höjer elpriset på nätterna (där man då kanske tvingas importera fossil energi från Tyskland istället). Osv.

Solenergi är jättebra för att snabbt fasa ut en del av den fossila energin i många länder. Men när det blir för mycket så blir den också en broms för att fasa ut resten av den fossila energin.

Nu var detta dock en sidofråga.

Batteri eller inte, ingen annan producent än mikroproducenter i hushållen har denna möjlighet till kvittning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nätavgiften är det ju stor skillnad på beroende av vilken nätlevernatör man har, alltifrån 0 öre/kWh till 56 öre EI Nätavgifter Excel så momsen blir ju väldigt olika kompenserad i så fall.

Energiskatt på såld el betalar man ju inte som mikroproducent så varför ska den kompenseras?
Nätavgiften är inte begränsad till 56 öre. Kan vara mer än så.
Jo man betalar energiskatt (och andra avgifter) på elen man köper tillbaka.
 
  • Diagram som visar elnätsavgifter med två staplar för November och December och text som förklarar avgifter för elöverföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Flash_007 Erik Green3 skrev:
Och förutom att ni som inte har paneler får fördel pga lägre elpriserna, så skulle ni också behöva betala mer pengarna för elen ifall 60 öringen tas bort, när det är minuspriser.

För vad skulle bli resultatet då ifall man skulle ta bort 60 öringen när det t.ex. skulle ha legat på -20 öre om det inte skulle tas bort. Då kommer priserna att ligga högre istället. Eftersom jag och de flesta med mig skulle stänga av sin anläggning. Resultatet blir att det här beteendet tas med när priset bestäms på börserna. Det blir mindre solel på marknaden. Så att alla (också de utan paneler) behöver betala mer för deras el. De elhandelsbolag på andra sidan skulle få mer betalt för deras produktion.
Vi alla betalar för att få överproduktion av el, bra va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.