27 075 läst · 87 svar
27k läst
87 svar
Uppdatering från F- till FTX-system i 70-talsvilla
Har varit så i 45 år utan några synbara problem så nåt år till ska nog inte vara bekymmersamt även om jag håller med dig i sak.S saiter skrev:
Bra fråga, den är så gammal att märkningen nötts bort. Men en 5-meters är det i alla fall, kör med sladdborrmaskin, funkar utmärkt.
Frånluftssystemet är färdigdraget, här har jag också satt en renslucka på stamledningen för att enklare kunna rengöra hela systemet.
Kombihuven sitter också på plats, återstår att täta mot fasaden.
Och idag lyfte jag också upp aggregatet. Fick bygga en typ av provisorisk travers för att smidigt kunna lyfta upp aggregatet. Därefter hade jag nytta av en bilrep-liggbräda för att rulla aggregatet till sin plats. Återstår att koppla på flexdämparna till aggregatet och testköra grejerna.
Isolering av systemet har jag valt att köpa in via en bekants företag, egentligen enbart för att spara på min egen tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kombihuven sitter också på plats, återstår att täta mot fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och idag lyfte jag också upp aggregatet. Fick bygga en typ av provisorisk travers för att smidigt kunna lyfta upp aggregatet. Därefter hade jag nytta av en bilrep-liggbräda för att rulla aggregatet till sin plats. Återstår att koppla på flexdämparna till aggregatet och testköra grejerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering av systemet har jag valt att köpa in via en bekants företag, egentligen enbart för att spara på min egen tid.
Vad har du för viska å göra ren kanalen med???oskar.valta skrev:Gamla kanalsystemet är till viss del ivägen för den utbyggnad av landgången som jag behöver göra.
Här har jag skalat bort isoleringen
[bild]
Och här är de kanalerna rivna och ersatt med landgång och även plats för aggregatet.
[bild]
Lockade anslutningen till frånluftsystemet vid takhuven så nu är endast spisfläkten inkopplad.
[bild]
Passade på att rensa av det frånluftssystem som fortsatt ska användas efter denna installation är klar.
[bild]
Bredvid kommer avloppsluftaren upp. Denna ska förlängas och avslutas ovan yttertak i samband med takbyte inom något år.
Det är en gammal klenod, så pass gammal att märkningen har försvunnit. Så jag vet inte mer än att det är en 5 meters halv-styv vajer med nylonborsthuvud. Funkar fint främst för 100 och 125-kanaler. Kör den med en sladd-skruvdragare.T Trollskidan skrev:
Skulle behövas på min mors hus där de sitter en någon form av system sedan 1976oskar.valta skrev:
Jag kan tänka mig det utifrån hur mina kanaler såg ut när jag rensade dem första gången när vi köpte huset. Huset är från 1978.T Trollskidan skrev:
Tyvärr kan jag inte ge dig något tips på specifik produkt men jag antar att det finns motsvarande att köpa på valfri internetbutik för ventprylar.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 547 inlägg
Vilket hästjobb att installera i ett gammalt hus! Du har lyckats väldigt bra. Jag har byggt in FTX i 2 villor jag byggt . Slår en frånluftvärmepumparna på alla plan. Jag kallar FTX för sparbössor! Jag har FTX, el-golvvärme, VP luft/luft + eldar en massa. Det ska samverka och det tog ca ett år att få till balansen i det hela med mycket pillande och mätande, men det var det värt. Jämn temperatur, fantastiskt inomhusklimat och sparar energi. Tips: ska du sätta AC (VP luft/luft), kolla då med tillverkaren hur du ska ställa in FTX. Du kan även kyla inkommande luft om inneluften är kallare än uteluften. Känslan att gå in i ett jämnsvalt, torrt hus på sommaren när det är kladdvarmt ute blir belöningen för allt slit.oskar.valta skrev:Frånluftssystemet är färdigdraget, här har jag också satt en renslucka på stamledningen för att enklare kunna rengöra hela systemet.
[bild][bild]
Kombihuven sitter också på plats, återstår att täta mot fasaden.
[bild]
Och idag lyfte jag också upp aggregatet. Fick bygga en typ av provisorisk travers för att smidigt kunna lyfta upp aggregatet. Därefter hade jag nytta av en bilrep-liggbräda för att rulla aggregatet till sin plats. Återstår att koppla på flexdämparna till aggregatet och testköra grejerna.
[bild]
Isolering av systemet har jag valt att köpa in via en bekants företag, egentligen enbart för att spara på min egen tid.
Nu är aggregatet testkört och allt verkar fungera såsom förväntat. Den stora biten nu som återstår är att invänta isoleringsarbetet för att sedan driftsätta "på riktigt".
Tilluftsdonen i sovrummen ser ut på följande sätt.
Även lite annat smått och gott som återstår, bl.a. lagning av landgången på grund av usel konstruktion med spånskivor vars skarvar inte alltid ligger över takstolarna. En annan gång (haha) ska jag nog byta ut landgången men till vidare löst med lite lappning.
Därefter:
- Täta vindsluckan för att inte dra luft till ventilation från fel ställen (tätningslister fönster bytta ifjol)
- Injustera ventilationen
- Anpassning av kryddhylla till ny spisfläkt
- Omjustering av värmesystem för mer optimal drift mot nya ventilationen
- Täta igen friskluftsventilerna samt mot kombidon.
- Bygga och måla inklädnadslådan för ventilationskanalen på nedre plan.
Ska även sammanställa ekonomin för detta projekt för de som är intresserade av det. På sikt även energin, men det dröjer naturligtvis till om ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tilluftsdonen i sovrummen ser ut på följande sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även lite annat smått och gott som återstår, bl.a. lagning av landgången på grund av usel konstruktion med spånskivor vars skarvar inte alltid ligger över takstolarna. En annan gång (haha) ska jag nog byta ut landgången men till vidare löst med lite lappning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därefter:
- Täta vindsluckan för att inte dra luft till ventilation från fel ställen (tätningslister fönster bytta ifjol)
- Injustera ventilationen
- Anpassning av kryddhylla till ny spisfläkt
- Omjustering av värmesystem för mer optimal drift mot nya ventilationen
- Täta igen friskluftsventilerna samt mot kombidon.
- Bygga och måla inklädnadslådan för ventilationskanalen på nedre plan.
Ska även sammanställa ekonomin för detta projekt för de som är intresserade av det. På sikt även energin, men det dröjer naturligtvis till om ett år.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Tack, jag tror också på att det kommer ge goda effekter på inomhusmiljön och är både intresserad och beredd att ge det lite tid för att trimma in systemen ihop. Har L/V-värmepump för värme med viss möjlighet till stöttningseldning och en L/L-värmepump för kyla.banjoragge skrev:Vilket hästjobb att installera i ett gammalt hus! Du har lyckats väldigt bra. Jag har byggt in FTX i 2 villor jag byggt . Slår en frånluftvärmepumparna på alla plan. Jag kallar FTX för sparbössor! Jag har FTX, el-golvvärme, VP luft/luft + eldar en massa. Det ska samverka och det tog ca ett år att få till balansen i det hela med mycket pillande och mätande, men det var det värt. Jämn temperatur, fantastiskt inomhusklimat och sparar energi. Tips: ska du sätta AC (VP luft/luft), kolla då med tillverkaren hur du ska ställa in FTX. Du kan även kyla inkommande luft om inneluften är kallare än uteluften. Känslan att gå in i ett jämnsvalt, torrt hus på sommaren när det är kladdvarmt ute blir belöningen för allt slit.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 547 inlägg
Jag tog en 100 mm EPS och klädde kanterna med plåtprofil. Spikade sedan 45x45 runt kanten på hålet jäms med taket. Satte sedan EPDM tätningslist ovanpå 45x45 regeln och lade EPS-lucka ovanpå. Snabbt, enkelt och billigt och har funkat bra. Hålet var i garaget. Men man kan naturligtvis bygga en ordentlig trälucka, sätta lite vajrar och en vinsch som styres av en app också 😆oskar.valta skrev:
Jo, givetvis får man ordna så att det blir bästa möjliga av det man har, i vart fall förhindra varm och därmed fuktig luft att leta sig upp på vinden.
Hos mig ligger vindsstegen i tre delar fäst och hopvikt på ovansidan av vindsluckan, när den inte används.
Järnstag på båda sidor, gör att lucka o stege hindras att bli hängande rakt ned vid nedvikning. Spärras s a s snett nedåt, just så mycket att stegens fotändar tar i golvet.
Stabilt och bra.
- Problemet i mitt fall var att båda järnen sticker upp ovanför vindsgolvet. Gick således inte med bara en skiva.
Fick bli en skiva med två öppningar, som järnen smiter upp igenom.
Ovanpå luckan sedan en lufttät låda.
Hos mig ligger vindsstegen i tre delar fäst och hopvikt på ovansidan av vindsluckan, när den inte används.
Järnstag på båda sidor, gör att lucka o stege hindras att bli hängande rakt ned vid nedvikning. Spärras s a s snett nedåt, just så mycket att stegens fotändar tar i golvet.
Stabilt och bra.
- Problemet i mitt fall var att båda järnen sticker upp ovanför vindsgolvet. Gick således inte med bara en skiva.
Fick bli en skiva med två öppningar, som järnen smiter upp igenom.
Ovanpå luckan sedan en lufttät låda.
Misstänker att jag har en identisk taklucka som dig, åtminstone är konstruktionen likvärdig och även utseendet i övrig. På min lucka har stängningsmekanismen inkl. del av luckan någon gång i tiden gått sönder. På så sätt är det inte tätt och jag har satt en liten enkel träbit för att hålla luckan på plats.H Hybro skrev:Jo, givetvis får man ordna så att det blir bästa möjliga av det man har, i vart fall förhindra varm och därmed fuktig luft att leta sig upp på vinden.
Hos mig ligger vindsstegen i tre delar fäst och hopvikt på ovansidan av vindsluckan, när den inte används.
Järnstag på båda sidor, gör att lucka o stege hindras att bli hängande rakt ned vid nedvikning. Spärras s a s snett nedåt, just så mycket att stegens fotändar tar i golvet.
Stabilt och bra.
- Problemet i mitt fall var att båda järnen sticker upp ovanför vindsgolvet. Gick således inte med bara en skiva.
Fick bli en skiva med två öppningar, som järnen smiter upp igenom.
Ovanpå luckan sedan en lufttät låda.