SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En bostadsfastighet är en säker investering. Inte i bemärkelsen "ökar alltid i värde", för det kan ingen garantera. Men att ha en bostadsfastighet (speciellt en obelånad sådan) innebär säkerhet så tillvida att den uppfyller ett grundläggande mänskligt behov: tak över huvudet.
Statsobligationer är nog bra, men en bör kanske placera sig säkert på de lägre stegen av behovstrappan först.
Absolut, men i dagsläget är denna typen av säkerhet enormt svåruppnåeligt om man inte har varit med på "resan". Däremot är en hyresrätt i allmännyttan också väldigt säker och med en bra buffert har du denna säkerheten cementerad om något skulle hända med din hyresbostad.
 
P patrik.hermansson50 skrev:
Jag tror du har fel där. Jag är skuldfri och äger en villa värderad till ca 8,5 miljoner. Utöver det har jag tillgångar på 2 miljoner varav det mesta i kontanter. Nu vill jag ev. Låna 2 miljoner med huset som säkerhet men det är inte självklart verkar det som. I min värld är jag den bästa kund man kan tänka sig. I bankkvinnans värld ska man fylla i en låneansökan. Jag har inget jobb och då har man ingen återbetalningsförmåga. Det är tydligen säkrare att låna ut 85% till två 25-åringar som jobbar med hittepåjobb😂
Ja, banken vill ju att du klarar av att betala 8000 i månaden i ränta + drift & underhåll av huset samt skäligt leverne. Någon form av amortering kanske också skall diskuteras, du har ju inte så långt till pensionen. Banken är enligt penningtvättsdirektiven extremt reglerade att se till så att man inte är med och finansierar något fuffens. Så fort det saknas inkomster skriker det i systemen. Du saknar ju då t.ex. grundläggande trygghet som sjukpenning och A-kassa, och får inga pensionsrätter.

Du behöver komma med en väldigt bra förklaring till att banken skall låna ut 2 miljoner när du dessutom verkar ha en mer än hygglig likviditet.
 
E elmont skrev:
Jag avundas er som kan låna pengar och placera dom så att avkastningen täcker alla kostnader och ger en bra vinst. Själv har jag i många många år sysslat med pengar på börsen och visst, för mig så går det bra men ungefär lika ofta går det inte så bra. Det är lite som att spela på lotto, jag skulle ALDRIG sätta in pengar som jag ev skulle behöva lite senare.
J Jven skrev:
Absolut, men i dagsläget är denna typen av säkerhet enormt svåruppnåeligt om man inte har varit med på "resan". Däremot är en hyresrätt i allmännyttan också väldigt säker och med en bra buffert har du denna säkerheten cementerad om något skulle hända med din hyresbostad.
Ganska långsökt att en hyresrätt ska räknas till en investering även om den kan vara prisvärd?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rulf.K skrev:
Ganska långsökt att en hyresrätt ska räknas till en investering även om den kan vara prisvärd?
Hyresrätten var inte menad som en investering utan att den är säker som bostad. Dvs en hyresrätt i allmännyttan kommer ge dig tak över huvudet till skälig hyra livet ut om du vill. Tänker på att du refererade till avbetalt hus med låga driftkostnader som en enorm trygghet / säkerhet.
 
Swetrot Swetrot skrev:
Ja, banken vill ju att du klarar av att betala 8000 i månaden i ränta + drift & underhåll av huset samt skäligt leverne. Någon form av amortering kanske också skall diskuteras, du har ju inte så långt till pensionen. Banken är enligt penningtvättsdirektiven extremt reglerade att se till så att man inte är med och finansierar något fuffens. Så fort det saknas inkomster skriker det i systemen. Du saknar ju då t.ex. grundläggande trygghet som sjukpenning och A-kassa, och får inga pensionsrätter.

Du behöver komma med en väldigt bra förklaring till att banken skall låna ut 2 miljoner när du dessutom verkar ha en mer än hygglig likviditet.
Självklart finns det en anledning och den anledningen gör ju att banken har ännu högre säkerhet. Jag ska sälja mitt hus och flytta från Stockholm. Tanken är givetvis att sälja först och sen köpa men om det dyker upp något bra renoveringsobjekt så vill jag inte missa den chansen. Husen dit jag tänkte flytta kostar runt 1,5-2 miljoner. Jag ska renovera som arbete och etablera mig på orten. Så jag lägger väl 30% kontant och resten lån. När mitt nuvarande hus är sålt har jag 7-8 millar kontant. Det nya huset är tillfälligt och ska säljas när det dyker upp något riktigt bra. Men sannolikt lär just det objektet inte dyka i perfekt timing med min försäljning. Men med ett litet billigt hus som jag renoverar medans jag väntar så har jag ett arbete som är lönsamt och en massa pengar tillgängligt arr köpa en gård eller gammal skola etc. när det dyker upp.
 
T thebuilder0456 skrev:
Med all respekt så är det inte korrekt att jämföra dina rörliga kostnader och utelämna att du har investerat en hel del i ditt boende med en hyreslägenhet där man inte behöver investera.
Det är som att jämföra tex att äga sin bil jämfört med leasing och vid jämförelsen bara räkna rörliga kostnader som bensin och försäkring mm och lämna ute att man har betalat för sin bil.
Det är helt ok att du funnit hur du vill leva och bo och det är det viktiga och inget jag ifrågasätter utan det är din jämförelse som haltar.
R Rulf.K skrev:
Ganska långsökt att en hyresrätt ska räknas till en investering även om den kan vara prisvärd?
Jag ser inte mitt boende som en investering över huvud taget oavsett hyra eller äga, boendet är ett helt eget boendekonto. Investera/spekulera gör man med andra pengar.
 
G Grytajox skrev:
Tyvärr har du fel här. De som hållt kvar sina små investeringar från tidigt 10-tal är mångmiljonärer nu. Man kan inte bara titta på Bitcoin från kursgrafik. Om man förstår de grundläggande egenskaperna så kommer man fram till att bitcoin har potential att bli ett globalt nätverk när det gäller finans. Med en viktig skillnad mot dagens fiat-pengar (som har skuldsättning som drivkraft). Dessutom är mängden bitcoin begränsat till 21 miljoner. Som privatperson när man handlar köper man vanligtvis en liten bit av en hel bitcoin. Man behöver läsa på om tekniken för att förstå. Det du läser i medierna är bara negativa rapporter när kurserna går ner. En uppgång på 140% på ett år är en bekräftelse på att marknaden misstror det vanliga finansiella systemet efter år av att man tryckt nya sedlar utan någon annan backning än skuldsättning av befolkningen.
Jag vet allt det där, jag har massor av olika cryptovalutor i små poster sedan flera år men ligger fortfarande minus på totalen.
Jag har till-och-med egenskrivna NFT-kontrakt på Etherium-blockchain, så jag vet i alla fall lite om hur tekniken fungerar 😉
 
J Jven skrev:
Därtill för att täppa till denna lucka finns hyptotekspension. Inte en optimal lösning men för många pensionärer är det bättre än att ta blancolån med huset som säkerhet.
Så kallade seniorlån kan bli en dyr affär för den enskilde konsumenten. Räntan är ofta flera procentenheter högre än vanliga banklån och kostnaden för ett lån på 500 000 kronor kan bli 200 000 kronor högre på bara tio år. Det visar en genomgång av Pensionsmyndigheten.

https://www.pensionsmyndigheten.se/.../seniorlan-fortsatt-dyr-affar-for-konsumenten
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hade din bekant lagt på nytt tak på huset, hade bekantingen fortfarande haft sitt behov av tak över huvudet uppfyllt, vilket är en form av säkerhet. En nog så viktig säkerhet, som finns oavsett vad fastigheten just i detta ögonblick är värd.
Exakt. Ett fungerande hem där man inte varje dag måste fundera på hur man skall undvika att bli vräkt och där man kan hålla någon sorts värme är en väldigt viktig funktion som måste finnas om tid och krafter skall räcka till någonting produktivt. I det sammanhanget är det småpengar om huset stiger eller sjunker i värde med ett några hundra tusen kronor eller ett några tiotals tusen euro. Kapaciteten som frigörs för produktion och möjligheterna som öppnas är värda betydligt mer pengar.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M maria01 skrev:
ibland är det så oftast blir det biligare en lägga på hyran har själv gjort helg jobb oss flera med hyresrätt eller så är det så att alternativet från bostadsbolaget inte är vad kunden vill ha
Nä, så är det förstås inte. Sådana kostnader ligger i så fall redan i hyran.
 
D Dilato skrev:
Jag vet allt det där, jag har massor av olika cryptovalutor i små poster sedan flera år men ligger fortfarande minus på totalen.
Jag har till-och-med egenskrivna NFT-kontrakt på Etherium-blockchain, så jag vet i alla fall lite om hur tekniken fungerar 😉
Problemet är väl att du tradat och trott att man kan lura marknaden. Det gör vi alla, nån gång i livet. Har man läst på om bitcoin så köper man och behåller oavsett om kurserna går upp eller ner.
 
E elmont skrev:
Jag ser inte mitt boende som en investering över huvud taget oavsett hyra eller äga, boendet är ett helt eget boendekonto. Investera/spekulera gör man med andra pengar.
Det är ju absolut ett sunt sätt att se på pengar och sitt boende. Men i praktiken sitter nu många med mycket större kapital låst i sitt boende än de lyckats spara ihop. Speciellt personer med låg lön/pension som lyckats köpa boende i "rätt tid" i "rätt område".

Om jag får killgissa fritt så har nog t o m väldigt många som ägt sitt boende mer än 10 år mer kapital bundet i sitt boende än de har i andra former av sparande. Börjar skillnaden däremellan vara tillräckligt stor är det nog frestande att sälja och frigöra kapital då 1 miljon på boendekontot är lika mycket värt som en miljon på bankkontot.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Börjar skillnaden däremellan vara tillräckligt stor är det nog frestande att sälja och frigöra kapital då 1 miljon på boendekontot är lika mycket värt som en miljon på bankkontot.

/Krille
Men varför skulle man vilja konsumera upp sitt bundna kapital om man trivs i boendet och de löpande inkomsterna räcker bra till de månatliga utgifterna?
Miljonen på bankens värde urholkas rätt fort om inflationen är lika hög som förra året.
Fast egendom som hus tenderar att behålla eller öka i värde då kostnaden att bygga ökar och tillgången på byggbara tomter i vettiga lägen minskar
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men varför skulle man vilja konsumera upp sitt bundna kapital om man trivs i boendet och de löpande inkomsterna räcker bra till de månatliga utgifterna?
Miljonen på bankens värde urholkas rätt fort om inflationen är lika hög som förra året.
Fast egendom som hus tenderar att behålla eller öka i värde då kostnaden att bygga ökar och tillgången på byggbara tomter i vettiga lägen minskar
Varför inte? Finns säkert många som tycker det finns roligare/bättre sätt att använda pengarna än att ha dem bundna i sitt boende. Det kan vara allt från rena nöjen till att sprida riskerna genom att investera i annat än bara sitt boende. För många känns det säkert också rätt bra att skänka pengar till sina barn som kanske har större nytta av pengarna innan man själv går bort.

Jag tror många kan hitta sätt att använda ett antal miljoner till att förgylla livet🙂

/Krille
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Skulle gärna frigöra kapital jag har bundet i fastigheter men förstår inte hur det i så fall ska gå till…….
Lånar jag motsvarande som är bundet vill ju nån (banken) ha ränta?
Och börja jobba hårdare för att betala räntan känns inte så intressant 🤔
Så vad har ni för tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.