sebbe_j sebbe_j skrev:
Fast har jag nu en frysning som alla verkar tro så blir det ju att ledningen öppnar upp? Och då borde ju vätskan sjunka?
Se om du kan få KB-pumpen att gå konstant, det ska dom veta som är med dig. Då kommer varmare KB från botten och värmer all KB, men är det tjäle i hålet som kan det ta upp till ett dygn och då nog KB sjunka i kärlet om slangarna är klämda.
 
J jonaserik skrev:
Se om du kan få KB-pumpen att gå konstant, det ska dom veta som är med dig. Då kommer varmare KB från botten och värmer all KB, men är det tjäle i hålet som kan det ta upp till ett dygn och då nog KB sjunka i kärlet om slangarna är klämda.
Ställde kB pumpen på kont drift och min 80% igår
 
M mrsnhp skrev:
Jag har dålig koll på exakt vad som händer när vatten i borrhålet fryser, men om brine in är nollgradigt låter det inte som att det kan vara fruset särskilt långt ner. Själva brinevätskan fryser ju inte än på ett tag. Om den är korrekt blandad ska den tåla många minusgrader.

Larmar pumpen fortfarande med samma felmeddelande?
Nej inget larm nu.. fick ett larm i går morse när det hade varit -18 på natten om delta diffen.. men inget mer felmeddelande nu
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Ställde kB pumpen på kont drift och min 80% igår
Och hur har tempen ändrat sig, skriv upp + klockslag, svårt att komma ihåg
 
J jonaserik skrev:
Och hur har tempen ändrat sig, skriv upp + klockslag, svårt att komma ihåg
I morse när jag var ner och tittade innan jag for på jobbet så stod brine in på 0 grader och brine ut på -3.. då var tempen ute ca -1 gr
 
Givarna verkar visa fel och är inget ovanligt på KB, dom utsätts för kondens som kan tränga in i dom. Med så lång gångtid så ska det vara i stort lika. Det kan inte vara 0 in och minus ut om inte kompressorn är i drift.
 
J jonaserik skrev:
Givarna verkar visa fel och är inget ovanligt på KB, dom utsätts för kondens som kan tränga in i dom. Med så lång gångtid så ska det vara i stort lika. Det kan inte vara 0 in och minus ut om inte kompressorn är i drift.
De här har jag nu… kompressorn verkar alltid vara i drift på denna pump? Går på steg 1 nu fast det är 6 plus ute
 
  • Värmepumps display med driftdata inklusive temperaturvärden och säsongslägesindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plus 6 ute ganska normalt , vid 0 ute ca 42 C ut till element, du får se hur tempen på KB blir. lite dålig diff på in/ut värmebärare ( VB ) avvakta några timmar och se om VB ökar, värker som att VB-pumpen snurrar lite for. VP hinner inte värma på riktigt. Kan ställa ner den lite. Din VP skulle mätas upp i vad kompressorn har för värden, med manometerställ och det gör en kylgubbe.
 
J jonaserik skrev:
Plus 6 ute ganska normalt , vid 0 ute ca 42 C ut till element, du får se hur tempen på KB blir. lite dålig diff på in/ut värmebärare ( VB ) avvakta några timmar och se om VB ökar, värker som att VB-pumpen snurrar lite for. VP hinner inte värma på riktigt. Kan ställa ner den lite. Din VP skulle mätas upp i vad kompressorn har för värden, med manometerställ och det gör en kylgubbe.
Nu kan ju framledning vara sådär eftersom jag bara ställt inomhus tempen på 17 grader för att jag inte vill belasta pumpen
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Nu kan ju framledning vara sådär eftersom jag bara ställt inomhus tempen på 17 grader för att jag inte vill belasta pumpen
Men normalt ska ni ha ca 20 C inne, att dus ställt ner tempen, samstämmer inte med vad verkligheten i normal drift och det är dom uppgifterna som bör ses.
 
J jonaserik skrev:
Men normalt ska ni ha ca 20 C inne, att dus ställt ner tempen, samstämmer inte med vad verkligheten i normal drift och det är dom uppgifterna som bör ses.
Men va tycker du ja ska göra då? Jag brukar ha pumpen uppställd på 18-19 grader.. ser att brine vätskan har gått ner lite i mitt kärl under dan
 
  • Gilla
Dan Gren
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
Men va tycker du ja ska göra då? Jag brukar ha pumpen uppställd på 18-19 grader.. ser att brine vätskan har gått ner lite i mitt kärl under dan
Ja du det med temp inne är det som du vill ha. Att nivå gått ner lite, kan betyda på att islossning kommit till stånd, varmt från botten värmer i början av ett hål. Du får prova lite vad som händer. Ställs värmen ned så bir det nog varmare KB, när VP inte kyler så hårt på KB.
 
J jonaserik skrev:
Ja du det med temp inne är det som du vill ha. Att nivå gått ner lite, kan betyda på att islossning kommit till stånd, varmt från botten värmer i början av ett hål. Du får prova lite vad som händer. Ställs värmen ned så bir det nog varmare KB, när VP inte kyler så hårt på KB.
Har såhär nu när jag ställde upp på 18 graders inne temp
 
  • Digital display på en Thermia värmepump som visar driftdata med temperaturvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Fram ökade lite och KB sjönk lite mer, hålet är för grunt, VP kyler ner det. Du kan läsa lite mer om frysning här.
[länk]
Jao! Men hur ska man tänka nu då fram tills man fixat djupare hål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.