É ÉlPon skrev:
Eller kom på nu att jag kanske lossade lite på skruvarna nertill för att få in en ny kabel bakifrån utan att klippa i plasten
Detta är PRECIS det som utlöser den. Backtampern är rätt känslig, så du måste klippa i plasten för att få in kabeln. Ett alternativ är annars att gröpa ur i väggen så att kabeln kan gå "under" plastkanten.

Hela enheten är byggd för att vara rätt säker (det är ju trots allt larmklass 3 prylar) vilket ställer rätt höga krav på hur kabelgenomföringar ska vara gjorda med labyrinter och sådant så man inte ska kunna pilla in verktyg i kapslingen när den är stängd.

Så ja, det är garanterat det som utlöser det och det är bara att krypa till korset och klippa till plasten så den nya kabeln kan gå under med enheten platt mot väggen.
 
Är det någon som har koll på SPC Connect 4.0 och när detta kommer?

Och kommer vi kunna köra det på befintlig central eller är detta något som bara kommer funka på nya SPCevo?
 
Vilken operatör kör ni för era modem? Jag vill helst ha kontantkort.

Mitt nuvarande, comviq, har inför 2FA så att man måste ta emot en kod över SMS för att kunna ladda och detta funkar inte med larmet. Larmet kan inte se vilken kod man tar emot och då kan jag inte logga in hos comviq och ladda.

Har ett spcn342 modem för övrigt.
 
A andersda skrev:
Vilken operatör kör ni för era modem? Jag vill helst ha kontantkort.
Telenor.

Där bekräftar du laddningen (eller aktiverar appen) genom att skicka JA till har för mig det var 222 (de skickar ett SMS som du ska svara JA på men du behöver inte läsa det, du skickar JA "i blindo" bara).

Och det kan du göra på sidan Testa SMS:
Kommunikationer --> Modem --> Konfigurera --> Testa SMS:
Skärmgränssnitt för SMS-test med fält för nummer och meddelande samt knappar för att skicka SMS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behövs bara göras en gång om året typ.

att kontantkorten inför en kod eller verifiering är just för att försvåra laddning på distans, så att man inte kan köpa kontantkort och laddningar via en bulvan. Det står i lagen att kontantkortsoperatörer måste vidta åtgärder så kontantkortet inte brukas av någon annan än den som registrerats.

Så det kommer så småningom drabba M2M korten också eftersom kraven för att undantas från ID-kraven är att kontantkortet ska ha en spärr så det inte kan användas för annat än M2M för att få frångå verifieringskravet.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Kul att det går med fler. Har dock köpt netmore.
 
J Joelbit skrev:
Jag funderar på att gå över till SPC's trådlösa brandvarnare WSMK, är det någon här som har erfarenhet av dem?
Är det lösa batterier som går lätt att byta (även om de sägs hålla 10år), eller är det till att löda av och på nya batterier när det är dags.
Hur fungerar de om en detekterar rök, börjar alla andra trådlösa brandvarnare då också att larma? Hittar inte något utförlig instruktionsbok.
Tänkte att jag svarar på min egen fråga för att sprida lite information.

Köpte en brandvarnare ( WSMK ) för några veckor sedan och skruvade isär den lite för att undersöka möjligheten att byta batteri. Vilket går utmärkt! Fyra synliga PH-skruvar och sedan går det att direkt byta ut de löstagbara AA-batterierna. Litiumbatterier så klart, kolla bilderna. Blev positivt överraskad av att slippa löda.
Det svåraste var att skruva ihop den igen, då skruvarna gängade i båda delarna, men bara delarna hålls ihop ordentligt när skruvarna skruvas i är det inga problem.
Det enda avvikande var att lysdioderna var avaktiverade från början och endast går att aktivera efter att brandvarnaren parats ihop med centralen.
Insidan av en brandvarnare med löstagbara AA-litiumbatterier och synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen brandvarnare av modell WSMK visar utbytbara AA-litiumbatterier och skruvar.
 
Hej,

Skall bygga om lite och behöver då ändra en del i min installation.
Börjar ogärna skruva i expansionskorten då allt är snyggt och prydligt där. Tanken var först att släppa på 12V matningen till de IR som skall flyttas men ångrade mig genast när jag öppnade exapansionsenheterna.

Antar det inte är bra att bara klippa av kabeln till deckaren (sett till ett kortslutningsperspektiv) men om jag stänger av strömförsörjning och backup så borde det väl vara lugnt att kapa?
 
R Rena skrev:
Hej,

Skall bygga om lite och behöver då ändra en del i min installation.
Börjar ogärna skruva i expansionskorten då allt är snyggt och prydligt där. Tanken var först att släppa på 12V matningen till de IR som skall flyttas men ångrade mig genast när jag öppnade exapansionsenheterna.

Antar det inte är bra att bara klippa av kabeln till deckaren (sett till ett kortslutningsperspektiv) men om jag stänger av strömförsörjning och backup så borde det väl vara lugnt att kapa?
Du menar alltså att döda hela systemet o sedan klippa? Kör på säger jag då :)

Att släppa 12v borde ju dock inte vara ett problem , sålänge det endast är IR så du inte har annat som även går på 12v .

Som vanligt med all elektronik så vet man aldrig vad som sker med norsk, men den som lever får se ;)
 
N NomNom skrev:
Du menar alltså att döda hela systemet o sedan klippa? Kör på säger jag då :)

Att släppa 12v borde ju dock inte vara ett problem , sålänge det endast är IR så du inte har annat som även går på 12v .

Som vanligt med all elektronik så vet man aldrig vad som sker med norsk, men den som lever får se ;)
Hade det bara varit en 12V så hade det varit lugnt….sitter rätt många matningar på 12V plinten
 
Jag har en trådlös siren, WSIR-INT. Den har klagat över dåligt batteri en tid så jag såg till att byta dom. Stoppade i vanliga AA Litium batterier från Varta. Men nu verkar den död, blinkar inte ens. Fick ta bort den ur SPC Connect för att slippa se varningen om tamper och dåligt batteri. Ville dessutom testa om den skulle gå att återansluta igen(enroll) men det fungerade såklart inte.

Vad kan ha hänt? Kan den verkligen ha gått sönder av ett batteribyte?
 
Hej.

Jag är nyinflyttad i ett hus med SPC connect larm.
Enligt instruktionerna skulle det bara vara att skapa ett konto och koppla till centralen mha Central ID men detta fungerar inte då Centralen är Offline.

Behöver man ta in Larmtekniker för en enkel flytt?
Kan inte hitta några instruktioner kring hur man "Ger centralen" vidare till köpare.

Ser att mycket forumtrådar är ett antal år gamla, är SPC ett gammalt system som inte är värt att lägga pengar vidare på?
 
SPC är ett väldigt gammalt system, men det utvecklas fortfarande.

Får centralen någon ipadress?
Vilken?
Går det att surfa in till centralen genom att ange ipadressen?
 
Kan inte se att centralen får någon ip address, inget i Telias router som tyder på att det är någon bakom porten.

Ny router sen förra ägaren, kan man behöva öppna någon port manuellt eller dylikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.