P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vet inte riktigt om du sov igenom hela matten i skolan.
Kan vi hålls oss till argumentum ad rem och inte argumentum ad hominem, tack?
Men kostnaden för att göra anpassningarna kostar inte byggherren någonting.
Det togs inte upp på mattelektionerna i skolan.

Din räkneövning tycks vara baserad på en del oredovisade premisser. Dessutom argumenterar du för att det är billigare för staten att tvinga den som bygger ett hus att tillgänglighetsanpassa det när det byggs. Räkneövningen visar inte kostnadsbilden för byggherren.
Det är att flyttar till något av dessa länder. Usa borde väl uppfylla de flesta av dina krav.
Det argumentet dyker nästan alltid upp när sakargument tryter i en diskussion om hur stat och samhälle bör organiseras. Hur kommer det sig? Är den som argumenterar för att meningsmotståndaren ska flytta utomlands rädd för att motståndaren kanske har rätt?
 
P pmd skrev:
Kan vi hålls oss till argumentum ad rem och inte argumentum ad hominem, tack?

Det togs inte upp på mattelektionerna i skolan.

Din räkneövning tycks vara baserad på en del oredovisade premisser. Dessutom argumenterar du för att det är billigare för staten att tvinga den som bygger ett hus att tillgänglighetsanpassa det när det byggs. Räkneövningen visar inte kostnadsbilden för byggherren.

Det argumentet dyker nästan alltid upp när sakargument tryter i en diskussion om hur stat och samhälle bör organiseras. Hur kommer det sig? Är den som argumenterar för att meningsmotståndaren ska flytta utomlands rädd för att motståndaren kanske har rätt?
Mitt räkneexempel var väldigt förenklat.
Om du inte förstod någonting så är det du som gör bort dig.

Mina argument tryter inte. Men jag förstår att du gillar det samhället vi har. Eftersom du inte vill lämna det.
För min del uppskattar jag att ha det skyddsnät vi har i Sverige. Jag vet att blir jag sjuk får jag bra vård.
Jag tänker inte argumentera för vad som är bra.
Däremot är jag rädd för att ma. kommer införa socker skatt. Där är vi nog på samma nivå. Låt mig äta mitt godis
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Mitt räkneexempel var väldigt förenklat.
Om du inte förstod någonting så är det du som gör bort dig.
Förklara då gärna vad du menade med "Men kostnaden för att göra anpassningarna kostar inte byggherren någonting".
Vem betalar?
 
Spännande ändå att det missades vad jag syftade på. Min mor sitter i en tung elektrisk rullstol och det är en och annan anpassning som har utförts i hennes hus. Däremot byggdes huset med breda dörrar redan från början för en sisådär 40ish år sedan. Så det var redan tillgänglighetsanpassade dörrar och badrum. Så visst har jag koll på lite saker. Som att vissa dörrar faktiskt är mindre än angivet för att det är måttat med vidöppen dörr. Men dörren är ställd nära en vägg så det går bara att öppna upp 90° vilket medför att dörrbladets tjocklek minskar den effektiva öppningen. Vilket har hänt ett par tillfällen.
 
P pmd skrev:
Förklara då gärna vad du menade med "Men kostnaden för att göra anpassningarna kostar inte byggherren någonting".
Vem betalar?
Det kan du få fundera lite på.... Jag kan ge dig en ledtråd dels är att börja läsa igenom inläggen. sen är nästa ledtråd nybyggen.

Svaret finns i ett helt gäng massa inlägg som handlar om det.
I fortsättningen läs inläggen ordentligt
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det kan du få fundera lite på.... Jag kan ge dig en ledtråd dels är att börja läsa igenom inläggen. sen är nästa ledtråd nybyggen.
Slut tramsa. Jag misstänker att du skrev fel och helt enkelt inte kan erkänna det.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Svaret finns i ett helt gäng massa inlägg som handlar om det.
I fortsättningen läs inläggen ordentligt
Det vore ju en nyhet att någon annan än byggherren är ansvarig för att finansiera sitt bygge, så ditt påstående "Men kostnaden för att göra anpassningarna kostar inte byggherren någonting" bör du nog leda i bevis för att vara trovärdig.

Finns det alltså bidrag att få för att göra tillgänglighetsanpassning? I så fall skulle jag bli lite mindre motvalls angående det tvånget, även om jag fortfarande tycker att det är upp till var och en att tillgänglihetsanpassa (och betala för det).
 
VidarH VidarH skrev:
Spännande ändå att det missades vad jag syftade på. Min mor sitter i en tung elektrisk rullstol och det är en och annan anpassning som har utförts i hennes hus. Däremot byggdes huset med breda dörrar redan från början för en sisådär 40ish år sedan. Så det var redan tillgänglighetsanpassade dörrar och badrum. Så visst har jag koll på lite saker. Som att vissa dörrar faktiskt är mindre än angivet för att det är måttat med vidöppen dörr. Men dörren är ställd nära en vägg så det går bara att öppna upp 90° vilket medför att dörrbladets tjocklek minskar den effektiva öppningen. Vilket har hänt ett par tillfällen.
elrulle kan jag faktiskt tänka mig kan innebära lite större anpassningar även efter dagens regler. Men har hon elrullen inomhus? Jag har fått för mig att det är inte så vanligt? eller har jag fel? Jag är på väldigt osäkert vatten när det börjar komma till detaljer

När det gäller mått på dörrar pratar man om passage mått när dörren är öppen 90°
Då borde man slippa nått missförstånd....
 
P pmd skrev:
Slut tramsa. Jag misstänker att du skrev fel och helt enkelt inte kan erkänna det.

Det vore ju en nyhet att någon annan än byggherren är ansvarig för att finansiera sitt bygge, så ditt påstående "Men kostnaden för att göra anpassningarna kostar inte byggherren någonting" bör du nog leda i bevis för att vara trovärdig.

Finns det alltså bidrag att få för att göra tillgänglighetsanpassning? I så fall skulle jag bli lite mindre motvalls angående det tvånget, även om jag fortfarande tycker att det är upp till var och en att tillgänglihetsanpassa (och betala för det).
Du har nog missförstått det hela och trot att det handlar om anpassningar vid större ombyggnationer i ett hus. Då blir summan helt annorlunda. Men jag har syftat på nybyggen framförallt. Vilket Uttrycket byggherre tyder på.
Om du bygger ett hus är det oftast du som är byggherre.
(Om jag skrivit fel får du gärna visa var så ska jag självklart rätta mig. Jag brukar försöka göra det. )
Dock misstänker jag att du vill missuppfatta mig.
Alla svaren finns i tråden.
 
B Bassebrasse skrev:
Eller att flytta in innan dem hade fått bygglov start- och slutbesked.
De visste ju inte att det behövdes, huset såldes ju med beskrivning i mäklarannonsen som bostad och det var först när de sökte bygglov för diverse ombyggnader som det uppdagades att kommunen inte hade klassat om huset före försäljningen. Man får ju normalt sett bo kvar i huset när man söker bygglov för ombyggnad.
 
Min mors elrulle är en best. Jag har fått för mig att det är en pjäs på 250 kilo? Massvis med inställningar såsom att höja upp så man kommer åt i överskåpen i kök, tilta framåt så man når en uttagsautomat eller räta ut sätet så man halvligger. Och så gissar jag att den åker i närheten av 15-20 km/h om det är full gas. 🤓
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men har hon elrullen inomhus?
Jag vet förstås ingenting om VidarHs mammas rullstol, men min granne använder sin elrullstol inomhus. När han besökte oss byggde vi en improviserad ramp för att han skulle kunna komma upp på trätrallen (uteplatsen). Det gick ganska bra. Ingen blev skadad, åtminstone.
Jag tror att han skulle kunna komma in i vårt hus också, men det har vi inte provat. Jag skulle nog inte improvisera då, utan förbereda noga.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du har nog missförstått det hela och trot att det handlar om anpassningar vid större ombyggnationer i ett hus. Då blir summan helt annorlunda. Men jag har syftat på nybyggen framförallt.
Ja, det förstod jag. Slipper alltså byggherren merkostnaden för tillgänglighetsanpassning då?
 
P
VidarH VidarH skrev:
Och så gissar jag att den åker i närheten av 15-20 km/h om det är full gas. 🤓
Permobiler (och liknande) är rätt så koola grejer! 😎
 
P pmd skrev:
Ja, det förstod jag. Slipper alltså byggherren merkostnaden för tillgänglighetsanpassning då?
Svaret finns i flera av de över 200 inlägg som den här tråden består av.
 
P
I vilka inägg finns svaret? Det finns åtminstone inte i något inlägg efter första gången jag skrev frågan.

Det bästa för att slippa rundgång är att du helt enkelt svarar på frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.