Statis
A ajn82 skrev:
För att återgå till tråden.. Windows hade jag glömt bort att det existerar.. kört Linux än början av årtusendet, och Windows maskiner ser man aldrig på jobbet heller, är ju osx som gäller. För 5 år sedan satt väl PowerPoint nissar fortfarande på Windows, men nu är det ju ändå Google slides och dylikt som gäller.
Finns Windows ens kvar? De stackars hemanvändarna har väl ändå bara surfplatta istället, vem köper en Windows-dator 2024?
"Lögn, förbannad lögn och statistik" men visst är det nog tvärtom?

https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide
 
Jonas Persson
A ajn82 skrev:
Finns Windows ens kvar? De stackars hemanvändarna har väl ändå bara surfplatta istället, vem köper en Windows-dator 2024
A ajn82 skrev:
För att återgå till tråden.. Windows hade jag glömt bort att det existerar.. kört Linux än början av årtusendet, och Windows maskiner ser man aldrig på jobbet heller, är ju osx som gäller. För 5 år sedan satt väl PowerPoint nissar fortfarande på Windows, men nu är det ju ändå Google slides och dylikt som gäller.
Finns Windows ens kvar? De stackars hemanvändarna har väl ändå bara surfplatta istället, vem köper en Windows-dator 2024?
Tja, vad ska man säga, same same as always?

Linjediagram som visar marknadsandelar för operativsystem på skrivbord från mars 2023 till februari 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Andelen "pc" totalt är dock inte vad den en gång var..

[länk]

[bild]
Fatta vad lite produktiva människor det finns i världen med den datan :D
 
Jonas Persson
Jo, men hur korrelerar siffrorna med faktiska användare? Jag och många andra loggas som både mobil och dator och fördelat på flera olika OS, och andra bara som mobil.

Helt klart är det dock att många fler idag bara har en mobil och därför huvudsakligen konsumerar, och inte producerar data.

Hittar inga bra sammanställningar av försäljningssiffror för de olika Windows-versionerna, bara procentuella andelar och inte antal.
 
Var tog plogbillsrörelsen vägen?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
kisumisu
K knipo skrev:
På tal om spraka i näsan.
CocaCola på 50cl burk.
Det var mycket kolsyra i den. Riktigt gott.
Även den saknad.

Sedan fanns det en väldigt god choklad från Marabou som försvann för många år sedan, Romrussin. Den bästa!
[bild]
Håller med och alla glasflaskorna!

Glasflaskorna finns sätt och vis kvar, men ändå inte. I restauranger finns glasflaskor kvar och till en viss del innan jul kunde man köpa julmust i glasflaska.

Våran Ica plockade tom bort pantautomaten till glasflaskor, var dock lite nostalgi behöva återlämna backen manuellet till personalen 😂
 
Minns ni dom här då:
Gammal kortkopia-apparat med kreditkort och kvittokopia i apparaten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Eller det här:
Person som skriver en check med en lånad penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag minns (nu i alla fall) hur jobbigt det var att stå bakom dessa personer i kassakön.
De som nästan aldrig hade förberett någonting, när den i kassan hade meddelat vad det skulle kosta så kom motfrågan "Har du en penna att låna?" ... suck...
 
  • Gilla
breakman och 9 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Var tog plogbillsrörelsen vägen?
De flesta freds- och nedrustningsrörelserna i Västeuropa finansierades i hemlighet av Sovjetunionen. Gissar att de fick ekonomiska problem efter 1989.

Kanske dags att starta upp igen ... med hemlig finansiering från öst.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
B
W WFD skrev:
En ganska gullig sak jag äger[bild]. Helt ny i kartong
Har en likadan i begagnat skick, utan kartong. Kul att se hur kartongen såg ut.
 
  • Gilla
WFD
  • Laddar…
4774
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har precis lärt upp Azure ML agent att läsa in de olika fakturorna från våra leverantörer som bara kan skicka klassisk faktura. Vilket är förvånansvärt många så sent som 2024. Istället för att mata in manuellt behöver människan bara verifiera att agenten gjort rätt, vilket den snart gör 100 procent av gångerna.
För mig scannar jag bara in ocr med mobilkameran sedan 10år tillbaka 😃
 
4774
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Minns ni de manuella Dymo-maskinerna?
Med instansade bokstäver på riktiga klisterlappar?
Det finns ju moderna replikor idag.

Med det sagt så fiskar jag ju efter någon som har en sådan och kan tänka sig skriva ut en handfull etiketter
Jag har 👍
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
För mig scannar jag bara in ocr med mobilkameran sedan 10år tillbaka 😃
Nu pratar vi några tusentals fakturor i månaden :)
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu pratar vi några tusentals fakturor i
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu pratar vi några tusentals fakturor i månaden :)
Ah skillnad på fakturor och räkningar. Som jag verkligen inte hoppas att du har tusentals av varje månad 😃
månaden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.