P patriklarsson skrev:
Behöver du då föra en journal och rapporta till din kommun?
Jag begärde egensotning när jag byggde. Min egen kommuns sotare var extremt jobbig och besvärlig och därför vände jag mig till grannkommunen. Jag rapporterar inte själv. Däremot sköts brandkontrollen med ett par års mellanrum av den egna kommumen.
 
D Dublin skrev:
Är det inte en sammanblandning med brandskyddskontrollen, den har man var 6e år om man inte har ved eller pellets för primär uppvärmning.
[länk]
Det står lite kryptiskt:
"En öppen spis ska normalt sett kontrolleras vart 3:e år. Eldar du vid några enstaka tillfällen per år ska spisen kontrolleras vart 6:e år."
Jag har dock inget emot att min kåk kontrolleras var 3e år. Är ett lagom intervall tycker jag när man ändå eldar då och då halva året.
 
yonna yonna skrev:
Jag begärde egensotning när jag byggde. Min egen kommuns sotare var extremt jobbig och besvärlig och därför vände jag mig till grannkommunen. Jag rapporterar inte själv. Däremot sköts brandkontrollen med ett par års mellanrum av den egna kommumen.
Ok, har du då en dispens för egensotning?
 
P patriklarsson skrev:
Ok, har du då en dispens för egensotning?
Tydligen 😉
 
C
yonna yonna skrev:
Tydligen 😉
Brukar det inte vara krav på att man gått någon sotningskurs hos kommunens räddningstjänst?
 
yonna yonna skrev:
Tydligen 😉
Vad jag läste tidigare söker man dispens för att få sota fysiskt själv och för då en egen journal, men din anlitade sotare kanske för journal digitalt åt dig?
Det är väl i de fall sotaren inte rapporterar till kommun som en journal skall föras.
Det borde dock inte behövas dispens iom att du inte utför sotningen själv?
 
C cpalm skrev:
Brukar det inte vara krav på att man gått någon sotningskurs hos kommunens räddningstjänst?
Det är tydligen olika.
Jag behövde bara fylla i ett papper för egensotning.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på hur lite jag eldar och att sotarna säger att de knappt ser någon sot i kanalen, (jag har rostfri slang i skorsten), kanske man kunde sota själv.
Jag sotar knappt min Husqvarna vedspis 3026 överhuvudtaget, en gång per år räcker. Men en översyn var tredje år känns ändå tryggt. Det borde underlätta vid ev försäkringsärenden med.
Vill man spara in kostnaderna är det ju schysst att det finns alternativ till skillnad från ex sophämtning som är en ganska stor kostnad om man som jag slänger 4-5 påsar per år.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
E Etrompa skrev:
Företaget kommunen här handlat upp skickar ut bokningar flitigt varje år, men dessa bokar vi av.
Det låter lite onödigt byråkratiskt.

Sotarfirman som "min" kommun har upphandlat satte oss på ett treårsschema efter överläggningar om hur ofta vi eldade. Eftersom brandskyddskontrollen ska göras vart sjätte år så synkar sotaren in den och slipper åka ut enbart för den.

I höstas bad vi dock om att få sotning varje år eftersom vi eldar mer numera. Nästa gång sotaren är här ska jag be om råd om sotningsintervallet. Det kan ju hända att vi kan gå tillbaka till ett längre intervall om eldstäderna inte har blivit så sotiga av vårt mer frekventa eldande.

Vi är mycket nöjda med "vår" sotare, men det skadar inte att kolla upp alternativa sotarfirmor då och då, precis som man ibland bör kolla upp om det finns en bättre bank att anlita.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
E Etrompa skrev:
Sotar vart 6:e år då vi inte använder eldstaden, och det är det längsta intervallet här.
Om ni aldrig använder eldstaden borde ni slippa sotning helt.
 
P pmd skrev:
Det låter lite onödigt byråkratiskt.

Sotarfirman som "min" kommun har upphandlat satte oss på ett treårsschema efter överläggningar om hur ofta vi eldade. Eftersom brandskyddskontrollen ska göras vart sjätte år så synkar sotaren in den och slipper åka ut enbart för den.

I höstas bad vi dock om att få sotning varje år eftersom vi eldar mer numera. Nästa gång sotaren är här ska jag be om råd om sotningsintervallet. Det kan ju hända att vi kan gå tillbaka till ett längre intervall om eldstäderna inte har blivit så sotiga av vårt mer frekventa eldande.

Vi är mycket nöjda med "vår" sotare, men det skadar inte att kolla upp alternativa sotarfirmor då och då, precis som man ibland bör kolla upp om det finns en bättre bank att anlita.
Skulle nog snarare säga att det är en affärsmodell från sotarföretaget ;)
 
R Rejäl skrev:
Man ringer väl sotaren för att boka tid och då får man ett pris om sotningen, gör man detta så har man ju i gått ett muntligt avtal om man bokar in en tid för sotning.
Sedan när sotaren kommer så ställer han frågor om hur du eldar och hur ofta/mycket ved du förbrukar årligen och efter det bestämms intervallet om sotning. Normalt 1-3 års intervall på en lokaleldstad..
Så att man inte ingår något avtal vet jag inte om det stämmer?
Problemet blir oftast vid ägarbytet av hus när den nya ägaren till huset inte har engagerat sig i detta..
Vi kan avboka sotaren för en ny tid men eftersom han kör en löngrunda i grannskapet så får vi betala hela körtiden ut till oss. 7 mil fram och tillbaka.
Jag brukar helt enkel acceptera tiden och lösa tillgängligheten för sotaren
 
B Backspegel skrev:
Snart kommer en faktura på "sen avbokning". Jag ser då att jag fått ett (digtalt) brev om att de kommer att sota en viss dag och tid, något jag helt missat att agera på. Har man verkligen rätt att ta ut en avgift för en tjänst jag aktivt hade behövt avboka?
B Backspegel skrev:
Det jag undrar är om jag är skyldig att läsa brev (i det här fallet digitalt) som talar om att de kommer en viss tid, eller i annat fall betala avbokningsavgiften om man missat notera det.
Två frågor:
1. Är du skyldig att läsa brev (även digitala) som ställs till dig
Svar: Ja. Så här skriver DIGG:
"Det är ditt ansvar att öppna och ta del av den post som skickas till dig och ditt företag, oavsett om den är digital eller på papper. Du är också ansvarig för att ha den utrustning, uppkoppling och e-legitimation som krävs för att kunna logga in och läsa din digitala post." https://www.digg.se/for-privatpersoner/digital-post-for-dig-som-privatperson/sa-funkar-det

2. Måste du betala avbokningsavgift?
Svar: Ja, med största sannolikhet. Det är här fråga om en offentligrättsligt betingad avgift för ett kommunalt tillsynsansvar som följer av lag (LSO). Det har inget att göra med avtalsrätten som sådan (anbud, accept, negativ avtalsbindning etc). Kommuner har enligt LSO även rätt att ta ut en avgift för detta och underlaget för avgiftsuttag ska framgå av kommunens beslutade sotningstaxa (om det INTE finns en beslutad taxa kan du möjligen ha ett case, men avsaknad av en sådan är högst osannolik...). Att tjänsten är upphandlad ändrar inget av detta. Titta på din kommuns hemsida vilka beslutade avgifter som gäller för dig. Möjligtvis hittar du endast en länk till den upphandlade aktören och avgifterna bör i så fall framgå där. I mitt fall hittar jag (via länk från kommunens hemsida) taxan hos Södertörns brandförsvar där det framgår att avgiften för de tio kommuner som ingår i upphandlingsunderlaget dels är beslutad av alla kommuners fullmäktige, dels vilka faktiska avgifter som gäller.

Jag anser att kommunens svar om att detta är en civilrättslig fråga är felaktigt. Det kan möjligen också ifrågasättas om det digitala brevet saknade en tydlig anvisning om att en sen avbokning är förenad med en avgift. Fanns en sådan? Tror dock det spelar mindre roll eftersom man som fastighetsägare är mer eller mindre "skyldig" att hålla koll på vilka skyldigheter, avgifter etc som följer av det... Om din kommun har en fastställd taxa, som på ett eller annat sätt är åtkomlig, tror jag att de fullgjort sin plikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.