M Myckling skrev:
[bild]
Haha, varför står det inte "SMÅPACK" på 500g-paketen kan man undra...
 
S Stefan1972 skrev:
Jag kan inte svara för andra men jag kollar alltid det jag köper..........man kan ju inte räkna med att nånting varar för evigt och invagga sig i nån slags säkerhet att överheten skyddar mig så jag inte behöver hålla koll är ju farligt........
Har man koll på jämförpriser och vikter så får väl en tillverkare ha vilka syften den vill.
Sköljmedel, tvättmedel, schampoo, toapapper är ju andra produkter som saluförs i en mängd olika storlekar och priser. Ö&B kan ju ha extrapris på en 2liters förpackning medans coop säljer dem på 1.85liter. Samma fabrikat och liknande. Hur gör alla där då? Ser inga skriverier där? Eller toapapper på 12, 18 eller 24 pack. Ingen säger nåt där heller.
Men när bregott ändrar skepnad efter en herrans massa år, ja då jä..vlar måste man gråta ut i media.
Kollar du verkligen alltid kilopriset på en förpackning som ser identisk ut som den du har köpt "i en herrans massa år"? Där den nya, något lägre vikten står med pyttesmå siffror på undersidan?

Och är det inte lite bestickande att förpackningarna alltid ser identiska ut när de krymper, men om de någon gång blir större så basuneras det ut med jättebokstäver?
 
M mumiemonstret skrev:
Och är det inte lite bestickande att förpackningarna alltid ser identiska ut när de krymper, men om de någon gång blir större så basuneras det ut med jättebokstäver?
Det är väl när förpackningen "krympt" man brukar skriva "ny förbättrad design"?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Det är väl när förpackningen "krympt" man brukar skriva "ny förbättrad design"?
Exakt, det är ju inte uttalat att förbättringen är till kundens fördel. 😂
 
  • Gilla
mumiemonstret
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och nu är ett bregott paket plötsligt bara 500gr, 600gr för några veckor sedan.
Du har missuppfattat, de har ökat 600 till 750, ökat 300 till 500 och infört ett nytt litet 250-gramspaket. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du har missuppfattat, de har ökat 600 till 750, ökat 300 till 500 och infört ett nytt litet 250-gramspaket. 😉
Hör inte detta hemma på Humorsidan?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Inte idag. Man får bara skämta om storleken där på fredagar.
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vänta bara tills de skruvar ner fetthalten till 70%. "Nytt förbättrat recept!"

Wikipedia säger:
Sedan omkring år 2004 är standardfetthalten sänkt från 80 procent till 75 procent genom att vatten tillsätts.
 
hsd
Lika med SMÖR
 
A Anders243 skrev:
Vänta bara tills de skruvar ner fetthalten till 70%. "Nytt förbättrat recept!"

Wikipedia säger:
Sedan omkring år 2004 är standardfetthalten sänkt från 80 procent till 75 procent genom att vatten tillsätts.
Nytt bättre recept brukar innebära nytt bättre recept för tillverkarens plånbok.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Vänta bara tills de skruvar ner fetthalten till 70%. "Nytt förbättrat recept!"
Det provade Arla på smöret,från 80 till 60% tror inte det blev nån succe.
 
F fribygg skrev:
Det provade Arla på smöret,från 80 till 60% tror inte det blev nån succe.
Säg den för första gången förra veckan på Lidl

1710260359439.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En grej jag upptäckte nu (nördvarning 🤓) är att:

Arla extrasaltat smör är en % lägre fetthalt än osaltat och normalsaltat, 81% mot 82%.
Garant extrasaltat smör är också en % lägre fetthalt än normalsaltat, 81% mot 82%, osaltat finns inte.
Valio osaltat har 82%, normalsaltat och extrasaltat 80%.

Om det är fett man vill köpa ska man alltså undvika extrasaltat, vid icke-extrapris är 1% fett = > 1 krona/kg.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Lite OT, men varför Bregott överhuvudtaget ? Riktigt smör klarar sig flera veckor vid rumstemperatur i en smörlåda, och är väl samma kilopris eller billigare än Bregott, ca 50kr för 500g.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
P peter_73 skrev:
Lite OT, men varför Bregott överhuvudtaget ? Riktigt smör klarar sig flera veckor vid rumstemperatur i en smörlåda, och är väl samma kilopris eller billigare än Bregott, ca 50kr för 500g.
Nej, det gör det inte. Okej, det tar kanske så lång tid att härskna, men det smakar verkligen inte gott. Använder man bara lite matfett är det enligt min mening bättre att bara köpa bregott, även till stekning. Vet inte hur mycket äckligt oätligt smör jag slängt hos min pappa...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
DennisCA DennisCA skrev:
Jag som är kärringen mot strömmen föredrar hård tvål, tycker man blir renare då.
Hård eller flytande tvål är en ren generationsfråga. Svårt att hitta någon under 50 som använder hård tvål. De hårda tvålarna kommer att dö ut ungefär samtidigt som SVT.

Samtidigt är hårdtvål tekniskt överlägset, bättre dosering och inte en massa vatten som ska förpackas och transporteras runt. Inget behov av konserveringsmedel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.