873 läst · 6 svar
873 läst
6 svar
Diskmaskin löser jordfelsbrytaren
Hej! Har en AEG diskmaskin som inte är alltför gammal.
I helgen löste den ut jordfelsbrytaren ca 1h in på programmet (körde autoprogrammet om det spelar nån roll). Det är fullt med smutsigt vatten i maskinen, så den hade inte över på något slags torkprogram.
Om jag försöker slå på säkringen nu löser jfb direkt.
Något tips på hur jag kan felsöka?
I helgen löste den ut jordfelsbrytaren ca 1h in på programmet (körde autoprogrammet om det spelar nån roll). Det är fullt med smutsigt vatten i maskinen, så den hade inte över på något slags torkprogram.
Börja med att testa vända på stickproppen och se om jfb löser utT Timmerö skrev:Hej! Har en AEG diskmaskin som inte är alltför gammal.
Det finns en möjlighet att felet sitter någon annanstans än i diskmaskinen. Du kan prova att koppla in en annan apparat i diskmaskinens vägguttag. Gärna en som drar mycket ström. Löser jordfelsbrytaren då är felet troligen i installationen. Gör den det inte är felet troligen i diskmaskinen. Troligen har det kommit in vatten där det inte borde.