Walle85 Walle85 skrev:
200 mil per år är ju inte så farligt mycket, kanske en cykel passar bättre?
Sen att "promenera" i 10 km/h är duktigt snabbt enligt mig 👍
Menar såklart 2000 mil.
Ja, många kommenterar att jag går fort. 😁
 
N Nerre skrev:
Ja, för det hade ju varit helt omöjligt att t.ex. köpa en bil för halva det priset och placera hälften av pengarna?
Möjligt. Men för mig är driftsäkerhet och garantier tungt vägande faktorer.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, för det hade ju varit helt omöjligt att t.ex. köpa en bil för halva det priset och placera hälften av pengarna?
Exakt vad jag gjort. En del i elbil och en större del i placeringar. Man vill kanske byta om några år.
 
JanneJanne123
N Nerre skrev:
Jag skulle gärna jämföra en 10 år gammal elbil med en 10 år gammal bränslebil med motsvarande parametrar. Problemet är att det finns inte så många vettiga elbilar i den åldern.

På samma sätt kan man vända på det, elbilsförespråkarna jämför alltid två sprillans nya bilar, trots att 90% köper begagnad bil.
Du är en mästare på att utöka frågeställningar med olika parametrar som inte har med frågan att göra. Ska man jämföra en ny elbil med något relevant måste man jämföra det med en ny bil med annat bränsle. Vad 90% av folket har råd med eller inte spelar exakt ingen roll i den jämförelsen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du är en mästare på att utöka frågeställningar med olika parametrar som inte har med frågan att göra. Ska man jämföra en ny elbil med något relevant måste man jämföra det med en ny bil med annat bränsle. Vad 90% av folket har råd med eller inte spelar exakt ingen roll i den jämförelsen.
Sista jag kollade så kunde man inte köpa begagnade bilar som nya så de bilar som finns i Sverige har alla kommit in på marknaden som nybilar, det är mao det inflödet som bestämmer vilka bilar som finns i Sverige, inte vad som köps begagnat.

Sen är det så klart beklagligt att det inte finns begagnade bilar som är tillverkade innan de började tillverkas, jo men så att..
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du är en mästare på att utöka frågeställningar med olika parametrar som inte har med frågan att göra. Ska man jämföra en ny elbil med något relevant måste man jämföra det med en ny bil med annat bränsle. Vad 90% av folket har råd med eller inte spelar exakt ingen roll i den jämförelsen.
Man kan väl jämföra vad man vill, sen om det är relevant eller inte är en annan fråga.

Jag brukar titta efter en några år gammal kombi, och vill ha mest bil för pengarna. Kan du visa mig vilken elbil (ny eller begagnad) som kan konkurrera med t.ex. en 3-4 år gammal Skoda Octavia kombi bensinare? För att slippa tjafsa om mitt körmönster kan vi ju säga att det är för nån som kör 1500 mil om året (lite över genomsnittet).
 
JanneJanne123
N Nerre skrev:
Man kan väl jämföra vad man vill, sen om det är relevant eller inte är en annan fråga.

Jag brukar titta efter en några år gammal kombi, och vill ha mest bil för pengarna. Kan du visa mig vilken elbil (ny eller begagnad) som kan konkurrera med t.ex. en 3-4 år gammal Skoda Octavia kombi bensinare? För att slippa tjafsa om mitt körmönster kan vi ju säga att det är för nån som kör 1500 mil om året (lite över genomsnittet).
Ja, man kan jämföra vad man vill, men det är ju du som dömer ut andras jämförelser givet att de inte jämför på de parametrar som passar just dig. Jag skiter tex högaktningsfullt i om resten av Sverige har råd med den bilen jag är intresserad av.

Jag tror inte det existerar en sådan elbil som du efterfrågar, än. Möjligen en begagnad model 3, men det är ju ingen kombi. Men det är okej, du behöver inte köpa en elbil just nu, vänta några år tills marknaden har satt sig lite så kommer du ha lättare att hitta något som uppfyller alla dina parametrar.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Kan du visa mig vilken elbil (ny eller begagnad) som kan konkurrera med t.ex. en 3-4 år gammal Skoda Octavia kombi bensinare? För att slippa tjafsa om mitt körmönster kan vi ju säga att det är för nån som kör 1500 mil om året (lite över genomsnittet).
Varför vill du att någon skall lägga tid på det? Du vill ju ändå inte ha den.
 
  • Gilla
ClasseClas och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Kan du visa mig vilken elbil (ny eller begagnad) som kan konkurrera med t.ex. en 3-4 år gammal Skoda Octavia kombi bensinare?
Men det är många som inte har råd med en sådan bil, eller som en sådan bil inte fungerar för...
Slutsatsen måste vara att det är för tidigt att köpa en 3-4 år gammal Skoda Octavia kombi.

Dessutom så vill du ju inte en köpa en ny bil för det är för dyrt, så då borde ingen göra det och då blir det svårt att köpa en 3-4 år gammal bil senare.

Jag köper själv gärna begagnat. Jag har bara köpt en ny bil i hela mitt liv och det var efter finanskrisen 2008 som jag i slutet på 2009 kunde köpa en bil som tillverkats sommaren 2008 och stått osåld sen dess. Den sålde bilfirman till ett lägre pris än vad samma bil med 2000 mil på mätaren låg ute för.

Att sitta och förklara hur fel det är att köpa ny bil är ju bara löjligt. Vill man köpa begagnat så ska man vara glad att andra köper nytt. Samma om man vill köpa en 10-12 år gammal bil så ska man vara glad att andra vill köpa bilar som är 3-4 år.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 5 till
  • Laddar…
Skrattade åt kollegan i morse.
"Fy fan vilket bök"
Han hade åkt upp med chefen från Göteborg till Arlanda igår.
"Ladda i Laxå, ladda i Västerås, kallt i bilen och 90 på motorvägen, näää, fy fan"
 
  • Gilla
taikon och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skrattade åt kollegan i morse.
"Fy fan vilket bök"
Han hade åkt upp med chefen från Göteborg till Arlanda igår.
"Ladda i Laxå, ladda i Västerås, kallt i bilen och 90 på motorvägen, näää, fy fan"
Då jag ännu körde Opel Kadett gjorde folk här på forumet narr av mig. Nu skall man tydligen betala en jäkla massa pengar för att få uppnå samma eftersträvansvärda krångelnivå med en elbil.......
 
  • Haha
  • Älska
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Då jag ännu körde Opel Kadett gjorde folk här på forumet narr av mig.
Det fick jag inget intryck av.
De flesta var nog imponerade.

Och själv åkte jag omkring i flera år med en D-kadett kombi och den var grymt bränsle-snål såg förjävli ut men otroligt praktiskt och billig och allt.
Det var bara för att så mycket passade på att gå sönder typ samtidigt som jag gjorde mig av med den, nästan lite dumt och onödigt faktiskt.
Men den behövde 8 nya däck, hade börjat läcka kylarvätska, behövde svetsas (lite till) och jag tror det var något mer, men mycket utlägg väntade i alla fall.

Men bilen tog mig ett par resor upp till fjällvärlden längst upp i norra Sverige, en lång rundtur i Norge, Värmland och Härjedalen, och en massa andra både långa och korta resor, för under 0,6 liter/mil, en riktig sparbössa.
 
Jag var och hälsade på min pappa idag och han berättade om en släkting som hade varit nere och vänt i Portugal med sin Enyaq. Det hade tydligen varit ett äventyr av rang. Vid flera tillfällen var det på håret att han blev stående med tomt batteri, bland annat ett där han fick ladda på en annan elbilsägares kort och betala kontant till henne. Tur att det är lite som en kult med elbilsägande, där alla vet att nästa gång kan det vara dom själva som blir stående med tomt batteri.

Med det sagt så ser jag fram emot nya Rivian R3. Förhoppningsvis kommer den till Europa och med både dragkrok och V2G.
 
A Avemo skrev:
Varför vill du att någon skall lägga tid på det? Du vill ju ändå inte ha den.
Jag har skrivit flera gånger att om nån kan visa mig en kombi elbil med minst 30 mils räckvidd vintertid, för under 200 0000, så kan det absolut vara intressant.
 
N Nerre skrev:
Jag har skrivit flera gånger att om nån kan visa mig en kombi elbil med minst 30 mils räckvidd vintertid, för under 200 0000, så kan det absolut vara intressant.
Största problemet är att kombi är ett ganska smalt koncept som främst tillämpas i norra Europa. ID7 blir väl första riktiga kombin ? När den släpps…
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.