RJ12 sitter det i enl elnätsägaren
 
nino nino skrev:
RJ12 sitter det i enl elnätsägaren
Jo då har du flera lösningar..... enklast är nog HomeWizard men har inte kollat exakt hur man får till externmatningen för att öppna optokopplaren. @pdov får visa på lösningen.

Sen är det den här integrationen för HomeWizard
https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/
 
pdov pdov skrev:
Jag har köpt en modul från Kastrup för att få en P1-port (du borde kunna köpa den från din nätägaren eftersom de är de som levererat mätaren som kräver modulen)
Sedan har jag en P1-energimätare från HomeWizard som jag integrerat i HA.
Det krävs extern ström till HomeWizard eftersom Omnipower inte levererar tillräckligt.
[bild]
Det är uttag på den runda för en vanlig "mobil" laddare? Usb c / micro usb
 
pdov
nino nino skrev:
Det är uttag på den runda för en vanlig "mobil" laddare? Usb c / micro usb
Det är USB-C på min, köper du på tradera kan du hitta äldre modeller med Micro-USB men köper du ny direkt från homewizard får du den nya med USB-c.

Det räcker med en äldre mobilladdare 5V 1A.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Det är USB-C på min, köper du på tradera kan du hitta äldre modeller med Micro-USB men köper du ny direkt från homewizard får du den nya med USB-c.

Det räcker med en äldre mobilladdare 5V 1A.
Verkar ju enklast att lösa så, tack
 
Jakopp Jakopp skrev:
[länk]
Tur man inte har denna elnätsleverantör....
 
B Bo Berglund skrev:
Tur man inte har denna elnätsleverantör....
Det håller jag med om. Drar mig för att installera elbilsladdare med lastbalansering i Sollentuna
 
pdov
Jakopp Jakopp skrev:
Det håller jag med om. Drar mig för att installera elbilsladdare med lastbalansering i Sollentuna
Man kan ju välja en lastballanserare som inte är beroende av HAN/P1-port.
Många använder Enegic Monitor (ej One), sedan finns det laddboxar som har sina egna lastbalanserare så som DEFA med sin Defa Balancer.
Då kan nätägaren byta sin mätare utan att röra lastbalanseraren. Ska man vara krass så är det inte installatörens jobb att sätta tillbaka kundens utrustning i P1-porten igen efter byta av elmätare nästa gång det sker.
 
B Bo Berglund skrev:
Tur man inte har denna elnätsleverantör....
Jo nu är det ett antal nätägare som valt just Kamstrup Omnipower och sannolikt är den billig.
Snabbsökning:
https://www.google.com/search?q=kam...AZAGCJIHAzcuMaAHzxU&sclient=gws-wiz-serp#ip=1

Sen uppfyller den då EI's krav och det är bara att "bita i suräpplet" att det behövs en extern 5V's matning för att öppna optokopplarens och få ut värden.
https://ei.se/bransch/matning-av-el/funktionskrav-elmatare
Sen går det då inte att "klaga" föränn 1 Jan 2025.
 
Men är det hela världen att den behöver extern matning? Ser inte riktigt problemet, men jag missar väl nåt
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Extern matning är ett bekymmer för mig då det (ironiskt nog) inte finns el i närheten av mitt elskåp. Jag är därför nöjd att jag lyckats få igång mätningar ned en ESP8266 utan extern matning.
 
nino nino skrev:
Men är det hela världen att den behöver extern matning? Ser inte riktigt problemet, men jag missar väl nåt
Nej men kollar du på marknaden så är det rörigt för en enskild nätkund att se vilken lösning man måste välja och det är klart olyckligt eftersom många skulle ha stor nytta av att se förbrukningar i realtid och enkelt kunna se förändringar.

Hursomhelst skulle Homewizard var en bra lösning för många med en Kamstrup Omnipower men jag blir fortfarande inte klok på externmatningen??

Citat:
"Strömförsörjning

Ingen extern strömförsörjning krävs för P1-mätare med RJ12-port. USB-C-adapterset krävs för RJ45 P1-mätare. För fullständig kompatibilitet, se vår artikel om kompatibilitet."


Det borde stå att det krävs för både RJ12 samt RJ45 om det är en Kamstrup Omnipower.

https://www.homewizard.com/sv/p1-ma...=663158153206&tmkw=homewizard p1&gad_source=1
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Extern matning är ett bekymmer för mig då det (ironiskt nog) inte finns el i närheten av mitt elskåp. Jag är därför nöjd att jag lyckats få igång mätningar ned en ESP8266 utan extern matning.
Ja det är klart, blir nog samma för mig hemma kom jag på, i dom andra husen så sitter centralerna inomhus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.