13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är lite nyfiken på varför du skaffade Id3an från början? 🤔
Det har jag skrivit tidigare. Prova ny bil. Att det sen råkade vara en bil som inte är färdigbyggd var ju otur. Som jag skrev innan borde jag ju lärt mig att vag aldrig kommer bli bra. Och i synnerhet deras åf har inte ändrats på 20 år.
Men nu har man ju lärt sig det.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej du har en önskedröm om att de kommer skrotas. Hade det inte varit för att den jag hade blev påkörd efter jag sålde den så hade den rullat ännu i dag.

Absolut, men i plånboken är 50% av 60 000 mindre hål än id3 för halva inköpsvärdet.

Har en volvo s70 från 2000 i garaget som ska få lite omsorg och jag har då gjort en vinst på bilen. Den är värd mer än när jag köpte den första gången :p

Däck behöver alla bilar så det läggs ju till på elbilen med. Och med vw så har du en servicekostnad varannat år på 6-7 tusen. Oförutsedd krängningshämmare kostar ju 3600 kr för att ta båda.

På meganen skulle det bli oljebyte varje år, kommer inte ihåg intervallet men 1000-1500 mil. så mindre än en krona milen. Däck, ja köper jag inte bridgestone så har man iallafall 2 år per uppsättning säkerligen 3.

15 kr milen kostar meganen med försäkring litet lån och bränsle. Så ok, 20 kr är 25 kr mindre milen.
Jag baserar det på att bilar normalt skrotas runt 25.000 mil och 15-20 år gamla. Jag säger inte att det inte går att hålla liv i dom längre men det är så det ser ut idag.

Jag vänder mig inte mot att det skulle vara väsentligt mycket billigare med en äldre än en ny bil, däremot att man leder resonemanget att en elbil är så ofantligt mycket dyrare. Problemet idag är att fullt dugliga elbilar knappt finns som 8-9 åriga bilar ännu. Däremot finns fullgoda alternativ där jag sett flera som kör tex Leaf eller Zoe för runt 20kr/mil. Visst man kanske måste ladda varje dag men det är ju inte så att det inte funkar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej du har en önskedröm om att de kommer skrotas. Hade det inte varit för att den jag hade blev påkörd efter jag sålde den så hade den rullat ännu i dag.

Absolut, men i plånboken är 50% av 60 000 mindre hål än id3 för halva inköpsvärdet.

Har en volvo s70 från 2000 i garaget som ska få lite omsorg och jag har då gjort en vinst på bilen. Den är värd mer än när jag köpte den första gången :p

Däck behöver alla bilar så det läggs ju till på elbilen med. Och med vw så har du en servicekostnad varannat år på 6-7 tusen. Oförutsedd krängningshämmare kostar ju 3600 kr för att ta båda.

På meganen skulle det bli oljebyte varje år, kommer inte ihåg intervallet men 1000-1500 mil. så mindre än en krona milen. Däck, ja köper jag inte bridgestone så har man iallafall 2 år per uppsättning säkerligen 3.

15 kr milen kostar meganen med försäkring litet lån och bränsle. Så ok, 20 kr är 25 kr mindre milen.
Kikade av nyfikenhet vad man får för kalkyl på en model 3, köpte du en ny Model 3 SR 2019 fick du ge 480.000kr. Dom ligger nu på blocket för knappa 300.000kr och har då rullat ca 10.000mil. Dvs dryga 18kr/mil i värdeminskning, tog man någon form av lån så kanske 20kr/mil i kostnad då. Utöver det lite försäkring och laddning för 4-5kr till och så lite däck och mindre service 2-3kr till. Så dryga 28-30kr ligger en model 3 på vad det verkar.

Jag vet ju vad jag hade valt mellan en 10 år gammal Renault Megane för 20-25kr/mil och lite skruvande eller en ny model 3 för 28-30kr/mil…
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag baserar det på att bilar normalt skrotas runt 25.000 mil och 15-20 år gamla. Jag säger inte att det går att hålla liv i dom längre men det är så det ser ut idag.

Jag vänder mig inte mot att det skulle vara väsentligt mycket billigare med en äldre än en ny bil, däremot att man leder resonemanget att en elbil är så ofantligt mycket dyrare. Problemet idag är att fullt dugliga elbilar knappt finns som 8-9 åriga bilar ännu. Däremot finns fullgoda alternativ där jag sett flera som kör tex Leaf eller Zoe för runt 20kr/mil. Visst man kanske måste ladda varje dag men det är ju inte så att det inte funkar.
Det är ju egentligen bara Tesla model S som är 8 år gammal som är något vettigt att ha. Allt annat va ju halvkass fram tills 2019 när E-Niro kom
 
R Rkarlsson skrev:
Men värdeminskningen är oväsentlig som jag skrivit. Om jag hade köpt bilen hade jag fått ta den stora smällen.
En bil för 60 000 tappar inte 6000 kr per år. Dessa har ju stannat av och just den jag tänkte mig har snarare ökat. Det har alla bensin och dieselbilar gjort sista året.

Jag hade en megane som jag köpte 2016 för 59 900 kr. med 11500 mil på mätaren.
Jag hittar en 2010 på blocket som de vill ha 64900 kr för och den har gått 15000 mil.

Kollar man runt så ligger alla liknande bilar i samma prisklass.

En sådan har i halv 163 kr och hel 248 kr. Så det är en riktigt billig bil.
Jo jag tänkte mig en sådan. Ville ha en i40 men jag tycker de som säljs är på tok för dyra.
Den är inte oväsentligt påstår jag. För en korrekt kalkyl ska den vara med även om den är liten. Allt jag kollat på indikerar att bilarna tappar runt 10% av sitt marknadsvärde per år om dom använda som medelbilen, men kan ju alltid bli bättre med mer statistik men det duger som indikation. Sen tappar dom lite mindre ju äldre dom blir så kanske 7%. Just Mégane är en undervärderad modell eftersom Renault har dåligt rykte i Sverige trots att dom har erkänt bra rostskydd till skillnad från en Golf som kostar typ 50% mer för samma årsmodell/miltal.

Sen ska ju en ny bil innebära en trygg tillförlitlighet och så verkar fallet inte vara med ID3. Jag är lite i samma spår som dig gällande bilval
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju egentligen bara Tesla model S som är 8 år gammal som är något vettigt att ha. Allt annat va ju halvkass fram tills 2019 när E-Niro kom
Jo innan 2019 är det ju rena pendlarbilar.

Men 2019 är ändå 5 år gamla bilar nu och börjar närma sig en helt rimlig peng där många köper bil.
 
R Rkarlsson skrev:
Det har jag skrivit tidigare. Prova ny bil. Att det sen råkade vara en bil som inte är färdigbyggd var ju otur. Som jag skrev innan borde jag ju lärt mig att vag aldrig kommer bli bra. Och i synnerhet deras åf har inte ändrats på 20 år.
Men nu har man ju lärt sig det.
Jo, men tråden är lång och omöjligt att söka ordentligt.
Anledningen till att jag frågade var att just hoppa mellan att leasa en ny bil och tillbaka till att köpa och själv underhålla en 12-14år gammal bil i te kan vara alltför vanligt.

Trist att du haft så mycket besvär, låter som polarens Peugeot cabbe för 15år sedan, rent ny och tillbringade mer tid på verkstaden än hemma hos dem 🙄

Vilken är din ÅF? 🤔
 
R Rkarlsson skrev:
Jag var tydlig med vad jag betalar per månad. Allt annat är oväsentligt.
Jag håller helt med, det är årskostnad eller månadskostnad som är det relevanta.

De elbilsfrälsta drar sig för att skriva årskostnaden (ibland med argumentet att de inte vet värdeminskningen förrän de säljer) och argumenterar nästan alltid med milkostnaden (som ju i stort sett alltid blir lägre ju mer man kör, eftersom de fasta kostnaderna sprids över flera mil).

Det syns om inte annat i flera av de senaste kommentarerna i tråden, bara milkostnad hela tiden.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag baserar det på att bilar normalt skrotas runt 25.000 mil och 15-20 år gamla. Jag säger inte att det inte går att hålla liv i dom längre men det är så det ser ut idag.

Jag vänder mig inte mot att det skulle vara väsentligt mycket billigare med en äldre än en ny bil, däremot att man leder resonemanget att en elbil är så ofantligt mycket dyrare. Problemet idag är att fullt dugliga elbilar knappt finns som 8-9 åriga bilar ännu. Däremot finns fullgoda alternativ där jag sett flera som kör tex Leaf eller Zoe för runt 20kr/mil. Visst man kanske måste ladda varje dag men det är ju inte så att det inte funkar.
Du vänder dig mot att en elbil enligt dig inte skulle vara mycket dyrare.
Men det är vad som är kvar i min plånbok som är verkligheten. Om jag skulle ta en m3 som du menar så måste jag ta lån. Och då är vi i samma visa en gång till. En bil för 520 tusen kostar mycket mycket mer än en bil för 60 000 som jag "kanske" tar lån på.

Absolut zoen är kanske billig begagnad. Men till de flesta tillkommer hyra på batteriet. Och lägger man till att jag verkligen inte får plats i en zoe så är det en riktigt dålig bil.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den är inte oväsentligt påstår jag. För en korrekt kalkyl ska den vara med även om den är liten. Allt jag kollat på indikerar att bilarna tappar runt 10% av sitt marknadsvärde per år om dom använda som medelbilen, men kan ju alltid bli bättre med mer statistik men det duger som indikation. Sen tappar dom lite mindre ju äldre dom blir så kanske 7%. Just Mégane är en undervärderad modell eftersom Renault har dåligt rykte i Sverige trots att dom har erkänt bra rostskydd till skillnad från en Golf som kostar typ 50% mer för samma årsmodell/miltal.

Sen ska ju en ny bil innebära en trygg tillförlitlighet och så verkar fallet inte vara med ID3. Jag är lite i samma spår som dig gällande bilval
För vissa är tappet väsentligt då. För mig och min ekonomi så är det inte det.
Om jag går från 5500-5600 kr månaden till 2000-2500 kr månaden så är även ett tapp på 30 000 inte lika bedrövligt som ett tapp på 250 000 som id3 verkar ha på 2021 års modeller. Den jag har nu är en 2022 och det fanns inga på blocket att jämföra med. De har ju ett år kvar av leasingen innan de kommer ut och fyller marknaden.

Jag blev själv chockad av hur rostfri renaulten jag hade var, och hur pass lite underhåll den faktiskt behövde. Skötte olja och filter. Bytte skivor bak en gång pga att lagerna började låta lite. Kanske en styrled men inget annat.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, men tråden är lång och omöjligt att söka ordentligt.
Anledningen till att jag frågade var att just hoppa mellan att leasa en ny bil och tillbaka till att köpa och själv underhålla en 12-14år gammal bil i te kan vara alltför vanligt.

Trist att du haft så mycket besvär, låter som polarens Peugeot cabbe för 15år sedan, rent ny och tillbringade mer tid på verkstaden än hemma hos dem 🙄

Vilken är din ÅF? 🤔
Jag tror dock inte att en person utan skruvvana och tillgång till fullspäckad verkstad skulle göra det valet. Jag löser det mesta i mitt egna garage men har tillgång till lyft och alla verktyg som behövs om det inte räcker =)
Dock tror jag att underhåll och skruvandet mestadels kommer utebli förutom oljebytet såklart.
Jag var dum nog och provade en mazda 6, och vill redan bli av med den. Det är ingen bra bil. :p

Åf:s namn håller jag på. Man vet inte om de vill strula till det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag tror dock inte att en person utan skruvvana och tillgång till fullspäckad verkstad skulle göra det valet. Jag löser det mesta i mitt egna garage men har tillgång till lyft och alla verktyg som behövs om det inte räcker =)
Dock tror jag att underhåll och skruvandet mestadels kommer utebli förutom oljebytet såklart.
Jag var dum nog och provade en mazda 6, och vill redan bli av med den. Det är ingen bra bil. :p

Åf:s namn håller jag på. Man vet inte om de vill strula till det.
Det var lite så jag tänkte, men också tvärt om, har man skruvarvana så är man inte riktigt benägen att skaffa en ny bil.
(Nu tröttnade jag förvisso själv på att sitta i regnet och smörja bromsok eller panikbyta en generator över helgen och valde att köpa mig fri, nyare bil med helförsäkring).

Mazda6 låg på listan innan vi bestämde oss för hybrid och tog passaten vid förra bilköpet 😬

Om det är bilcentrumgruppen kan jag inte annat hålla med om att de är klydderövar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var lite så jag tänkte, men också tvärt om, har man skruvarvana så är man inte riktigt benägen att skaffa en ny bil.
(Nu tröttnade jag förvisso själv på att sitta i regnet och smörja bromsok eller panikbyta en generator över helgen och valde att köpa mig fri, nyare bil med helförsäkring).

Mazda6 låg på listan innan vi bestämde oss för hybrid och tog passaten vid förra bilköpet 😬

Om det är bilcentrumgruppen kan jag inte annat hålla med om att de är klydderövar.
Jag saknade förvisso lite att skruva. Mazdan skulle vara för att inte behöva bry mig om jag varit ute på en lerig cykelrunda i skogen eller om vi varit ute i skogen. Motorn är skitbra, men bromsar har någon ingenjör som hatar mekaniker ritat upp.
Alla skallar är som smör. =) Men det börjar likna något.

Du kan ha rätt. Och det är inte min enda erfarenhet av dessa. Har tyvärr haft att göra med båda deras platser och de har varit lika störiga. Förra ggn var dock gasbil och den var som tur inte min.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag saknade förvisso lite att skruva. Mazdan skulle vara för att inte behöva bry mig om jag varit ute på en lerig cykelrunda i skogen eller om vi varit ute i skogen. Motorn är skitbra, men bromsar har någon ingenjör som hatar mekaniker ritat upp.
Alla skallar är som smör. =) Men det börjar likna något.

Du kan ha rätt. Och det är inte min enda erfarenhet av dessa. Har tyvärr haft att göra med båda deras platser och de har varit lika störiga. Förra ggn var dock gasbil och den var som tur inte min.
Jag har för många hobbys 😬
Får jag en dag tid att skruva bil så blir det nog någon veteranare, drömmer om en gammal Mazda med wankel, eller så kanske det bli att hjälpa ungarna med en A-traktor när de har åldern inne.

Jag köpte passaten av dem, hade några fel som dök upp efter köp (hade ett års MRF-garanti), det vägrade de ta först, det slutade med att de pratade med sin jurist och då sa de bara "du kan komma in med bilen", ingen ursäkt eller så.
Troligtvis orsakar de en smärre skönhetsreva på ratten, vilket de blånekar till.
Men det värsta var nog fan att de misslyckats ställa in bilens serviceintervall rätt, så den missade ett helt och hållet, och gick över med 700mil på ett annat.
Efter mycket om och men ringer de och säger att VW tar det om något skiter sig, jag svarar att jag vill ha det på papper och hur länge det gäller, då ghostar säljchefen mig...
 
N Nerre skrev:
De elbilsfrälsta drar sig för att skriva årskostnaden (ibland med argumentet att de inte vet värdeminskningen förrän de säljer)
Det handlar inte om att dra sig för att berätta vad det kostar, det är så enkelt att man inte vet förrän man säljer bilen om man inte leasar. Och leasingkostnader är ju inga hemligheter, det har många skrivit vad de betalar.
N Nerre skrev:
[De] argumenterar nästan alltid med milkostnaden (som ju i stort sett alltid blir lägre ju mer man kör, eftersom de fasta kostnaderna sprids över flera mil).
Ja, att elbilar bara är ett ekonomiskt rimligt val om man kör mycket är ett argument både för och emot. Precis som det är det för dieselbilar pga. skatten. Att du som kör under 1.000 mil om året gör en betydligt sämre affär om du byter från bensin till el (eller diesel) än jag som kör närmare 3.000 mil/år är i mina ögon relevant info.

Att mitt bilägande är dyrare än ditt är däremot i sig ganska ointressant på samma vis som kostnaden för våra bostäder är det. Rimligen har vi olika krav som måste beaktas i båda fallen.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.