Det finns enkla lösningar som bevisligen fungerar, men som kan inte genomföras snabbt: Människor i glesbygd begår få brott och drabbas sällan av brott. En uppenbar lösning är då att tillse att alla människor bor i glesbygd. Det finns dock inte utrymme i människovänlig glesbygd på jorden så kräver det en minskning av befolkningen. Det sker av sig själv på några hundra års sikt. Vill man uppnå den snabbt får man tillgripa metoder som är ännu värre än busets framfart, så då har man gjort saken värre istället för bättre.

Om man skulle stabilisera jordens befolkning på 1% av den nuvarande så skulle alla människor kunna bo naturnära i skönt klimat med bekvämt avstånd till grannarna.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns enkla lösningar som bevisligen fungerar, men som kan inte genomföras snabbt: Människor i glesbygd begår få brott och drabbas sällan av brott. En uppenbar lösning är då att tillse att alla människor bor i glesbygd. Det finns dock inte utrymme i människovänlig glesbygd på jorden så kräver det en minskning av befolkningen. Det sker av sig själv på några hundra års sikt. Vill man uppnå den snabbt får man tillgripa metoder som är ännu värre än busets framfart, så då har man gjort saken värre istället för bättre.

Om man skulle stabilisera jordens befolkning på 1% av den nuvarande så skulle alla människor kunna bo naturnära i skönt klimat med bekvämt avstånd till grannarna.
Jag vet inte riktigt om jag håller med dig där. Det är kanske andra brott, men brottsligheten finns definitivt även i glesbyggd. Skillnaden är att det är bättre social kontroll. Man hår inte under radarn lika lätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Med nuvarande lagar kommer man inte åt detta. Rehabiliterande kriminella skulle få lida om man t.ex måste visa ett rent utdrag ur polisregistret för att få en bostad. Vid vilken grad av brottslighet ska gränsen gå för att vräkas?
Det lustiga var att i min förra bostad så var det så "nej det går inte". Man hade en familj som slogs med varandra och grannar i trapphuset. Och Svenska bostäder vägrade att hantera problemet på något sätt

Men sen när huset ombildades så klarade den nya styrelsen av att bli av med familjen på ett halvår. (Då de var tvugna att börja från noll).

Om viljan finns så finns det sätt. Här är det antagligen så att ansvariga är rädda att bli måltavlor för de som de ska vräka.


Kan tillägga att det fanns kvar "stökiga" hyresgäster i bostadsrättsföreningen även senare. Men det fanns en grundförståelse för andra kulturer och barnfamiljer. Så länge man inte är helt dum i huvudet är ju ett flerfamiljshus till för alla. Men begår man brott eller är livsstilskriminell så man är en fara för alla andra i huset ska man ju ut. Med fördel kan man bo i en stuga i skogen framöver och begrunda sina livsval.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns enkla lösningar som bevisligen fungerar, men som kan inte genomföras snabbt: Människor i glesbygd begår få brott och drabbas sällan av brott. En uppenbar lösning är då att tillse att alla människor bor i glesbygd. Det finns dock inte utrymme i människovänlig glesbygd på jorden så kräver det en minskning av befolkningen. Det sker av sig själv på några hundra års sikt. Vill man uppnå den snabbt får man tillgripa metoder som är ännu värre än busets framfart, så då har man gjort saken värre istället för bättre.

Om man skulle stabilisera jordens befolkning på 1% av den nuvarande så skulle alla människor kunna bo naturnära i skönt klimat med bekvämt avstånd till grannarna.
Det är ju det som är grejjen.

"vi garanterar alla boende. Men då får du bo i övre sopppero". Eller Knytbjärke i värmland"

Det handlar ju inte om att man ska sprida ut alla normala. Det handlar ju om att de kriminella/orginalen helst ska hållas borta från alla andra. Det är ju därför jag själv bor så här exempelvis ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte riktigt om jag håller med dig där. Det är kanske andra brott, men brottsligheten finns definitivt även i glesbyggd. Skillnaden är att det är bättre social kontroll. Man hår inte under radarn lika lätt.
Kanske också så att när alla är släkt med alla i byn så vet alla om att en viss person inte håller sig på rätt sida av lagen men man vägrar blanda in myndigheter eftersom "man inte kan anmäla en släkting".
 
En annan sak är ju när befolkningens syn på brott/straffskala skiljer sig från statens.
De allra flesta skulle känna att det är helt okej att låsa in och kasta bort nyckeln när det gäller bombsprängare, fyllerister som kör ihjäl andra människor, sexualbrott mot barn, mördare osv .
Men de i mångas ögon orimliga straff för om man skjuter en varg, bränner lite sprit eller fifflar lite med skatteavdrag känns som övervåld på befolkningen.
Jag personligen skulle inte ligga sömnlös över om en bombmans närstående skulle hamna bakom lås och bom då det mest troliga är att den närstående hade en viss aning om vad som pågick men inte uppfyllt sina medborgerliga plikter och anmält detta till rättsvårdande myndigheter.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
En annan sak är ju när befolkningens syn på brott/straffskala skiljer sig från statens.
De allra flesta skulle känna att det är helt okej att låsa in och kasta bort nyckeln när det gäller bombsprängare, fyllerister som kör ihjäl andra människor, sexualbrott mot barn, mördare osv .
Men de i mångas ögon orimliga straff för om man skjuter en varg, bränner lite sprit eller fifflar lite med skatteavdrag känns som övervåld på befolkningen.
Jag personligen skulle inte ligga sömnlös över om en bombmans närstående skulle hamna bakom lås och bom då det mest troliga är att den närstående hade en viss aning om vad som pågick men inte uppfyllt sina medborgerliga plikter och anmält detta till rättsvårdande myndigheter.
Hur ser du då på närstående som gjort allting men staten och kommuner bryr sig inte? Medans om den kriminella gömmer sig och langarna ger sig ändå på föräldrar och släkt ?
Har nämligen varit med om detta själv, men då 20 år sen.
Så skillnaden från då till idag är att langarna gick bara på den skyldiga och hotade anhöriga till livet. Men de sprängde iallafall inte då.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Hur ser du då på närstående som gjort allting men staten och kommuner bryr sig inte? Medans om den kriminella gömmer sig och langarna ger sig ändå på föräldrar och släkt ?
Har nämligen varit med om detta själv, men då 20 år sen.
Så skillnaden från då till idag är att langarna gick bara på den skyldiga och hotade anhöriga till livet. Men de sprängde iallafall inte då.
Hej
Jag tycker som de flesta andra att det är för djä**igt att myndigheter som vi finansierar med våra väl tilltagna skatter inte utför det jobb som ålagts dom!!
Sverige och även jag kunde nog inte föreställa sig den här utvecklingen men vi har fått det vi röstar på. Den utbredda synen på att brottsutövare är offer och ska ha vård skevar ju en hel del med min egen uppfattning.
Jag är långt ifrån en sverigedemokrat men Jimmy hade en poäng med att kriminalvården skulle byta namn till straffverket..
Det kommer ta tid att vända den här skutan men min åsikt är att man måste börja ställa hårda krav på våra medborgare för RT tvinga fram en förändring.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hej
Jag tycker som de flesta andra att det är för djä**igt att myndigheter som vi finansierar med våra väl tilltagna skatter inte utför det jobb som ålagts dom!!
Sverige och även jag kunde nog inte föreställa sig den här utvecklingen men vi har fått det vi röstar på. Den utbredda synen på att brottsutövare är offer och ska ha vård skevar ju en hel del med min egen uppfattning.
Jag är långt ifrån en sverigedemokrat men Jimmy hade en poäng med att kriminalvården skulle byta namn till straffverket..
Det kommer ta tid att vända den här skutan men min åsikt är att man måste börja ställa hårda krav på våra medborgare för RT tvinga fram en förändring.
Man såg utvecklingen redan för 20 år sen ju. Och det har ju gått ett antal lovord sedan dess.
Men politikerna ville inte stoppa det så nu är vi här.
Psykvården är nerlagd och behandlingshemmen är dagis och helt frivilliga att gå på. att få ut droger från vården är busenkelt.

Men garanterat gör nog de flesta föräldrar vad de kan, men han ungjävlarna bestämt sig så har det.

Dock är ju de här som spränger annat skit som egentligen borde avhysas från allt nära oskyldiga.
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 1 till
  • Laddar…
Jag ser att många tycker att det finns inga snabba lösningar . Problemet är att gängen anpassat sig till lagen och ser till att inga nuvarande metoder fungerar för att komma åt dem. Då får vi en situation där kriminaliteten breder ut sig medans politikerna ojar sig och säger att ”-Det går inte”. Så smäller det en dag i ett välbeställt område och ett litet barn skadas svårt. Då reagerar politikerna som bor där med raseri och ger order till polisen att rensa upp med vilka metoder som helst och så får vi ett samhälle där de kriminella forsätter begå brott och polisen kan göra som de vill och oskyldiga Svensson drabbas.

Bättre då tycker jag att vi öppet diskuterar olika metoder och provar dessa systematiskt med demokratisk kontroll. En kille i övre tonåren som varit känd av myndigheterna sedan dagis och får en bomb där han är skriven kanske inte skall bo kvar där utan flyttas till institution eller fängelse i glesbygden. Oftast har dessa så många brott som aldrig beivrats att man kan få den fällda om man vill. Om de inte flyttar frivilligt.

Sedan tycker jag att folk som i princip aldrig arbetat, är kända för asocialt beteende och kriminalitet kanske skall fundera på att flytta till ett annat land. Sverige skall inte visa oändlig tolerans mot den här kategorin människor. Man kan ju börja med att dra in bidrag för misskötsamma och se till att deras kriminella avkomma hamnar på gatan. Det är tyvärr den här typen av metoder som krävs för du pratar om människor som inte har din och min syn på saker och ting.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
En annan idé är att återöppna alla fängelsen som stängts.
Att återöppna nått eller några stängda fängelser är väl det enklaste, men vad jag förstår finns det inte tillräckligt med folk som vill jobba som kriminalvårdare.

Att exportera brottslingen till ett annat land är knappast en möjlighet om han inte kan utvisas till sitt hemland.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inga enkla förslag eftersom jag inte tror att det finns några sådana. Det är mycket förebyggande arbete som behövs för att stoppa ungdomar från att komma med i gängen och sen behöver polis, domstolsväsende, fängelser etc. byggas ut men det tar tid.

Nu är det ju inte bara där kända kriminella bor där det bombas/skjuts utan det inträffar ju där anhöriga, folk med likartade namn etc. bor. Vilket gör att det blir ohanterligt många eller stora områden det gäller. De kriminella kommer troligen vara de första som flyttar på sig (tvingar in sig någonstans).

Att endast kontrollera kända, oavsett med polis eller GPS, blir ju inte särskilt effektivt eftersom det oftast verkar vara okända tonåringar som utför uppdragen.

Det är ju generellt inte något problem i Stockholm heller eftersom det är ett område med ung. 1 miljon människor så risken att det ska hända i ett visst kvarter här etc. är nog ungefär lika stor som i ditt villaområde.
Det här är nog en av de sorgligaste trådarna som varit uppe i BH. TS ex och vän, kan bli skjuten eller sprängd till döds när som helst. För att det bor ett, nu bevisat kriminellt element, i samma trappuppgång.
Dina förslag går ut på att sätta sig och "rulla tummarna", tills någon hittar en lösning. Just enbart för att det krimminella aset inte är dömd i domstol och därför helt oskyldig, enligt dig.

Alltså var är empatin. Är du helt känslolös, eller är det din son som är knarklangaren?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
videopac och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att återöppna nått eller några stängda fängelser är väl det enklaste, men vad jag förstår finns det inte tillräckligt med folk som vill jobba som kriminalvårdare.

Att exportera brottslingen till ett annat land är knappast en möjlighet om han inte kan utvisas till sitt hemland.
Glädjande nog börjar man nu läsa i pressen om att myndigheterna börjar inse att dels skall inte folk gå fria om de dömts tills utvisning för att sedan inte dyka upp (läs: balkongklättraren på youtube), dels betyder det faktum att en person inte kan utvisas inte att personen har rätt att vistas i frihet i samhället och uppbära bidrag. Ta fallet med ledningen för Vetenskapsskolan i Angered som SÄPO vill ha utvisade. Det visade sig inte gå att genomföra så nu är de fria att sprida hatpropaganda i Sverige. Man bör döma till utvisning där det går och om verkställigheten förhindras får dessa personer stanna i husarrest, man kan sätta av ett speciellt inhägnat område med baracker där de kan vistas. Jag köper inte alla snyftargument för dessa personer kan lämna Sverige om det inte passar. De vet precis varför vi inte vill ha dom här.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att återöppna nått eller några stängda fängelser är väl det enklaste, men vad jag förstår finns det inte tillräckligt med folk som vill jobba som kriminalvårdare.

Att exportera brottslingen till ett annat land är knappast en möjlighet om han inte kan utvisas
F fribygg skrev:
Att återöppna nått eller några stängda fängelser är väl det enklaste, men vad jag förstår finns det inte tillräckligt med folk som vill jobba som kriminalvårdare.

Att exportera brottslingen till ett annat land är knappast en möjlighet om han inte kan utvisas till sitt hemland.
Varför kan han inte utvisas till sitt hemland?
 
P Pin skrev:
Varför kan han inte utvisas till sitt hemland?
Så gott som alltid beror det på att han riskerar inhuman behandling eller att landet vägrar ta emot honom. Som ett exempel på inhuman behandling kan vi nämna gänget med folk från Afrika som grovt förgrep sig på en kvinna för fem år sedan. De dömdes men slapp utvisning eftersom de riskerade att behöva göra militärtjänst i hemlandet vilket då klassas som inhuman behandling.
 
  • Ledsen
  • Wow
vcx och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.