J Jven skrev:
Vet inte om det skrivits. Men folk som är lyriska över låga driftskostnader på avbetalda hus är antingen snorrika eller har inte satt sig in i ekonomin.
Hur mycket behöver man för att vara "snorrik"? Det ger som sagt stor livskvalité att ha låga driftskostnader, grannarna på lagom avstånd och ingen styrelse.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Låga driftskostnader i ett obelånat hus ger en helt annan typ av frihet än att slita hårt för att försöka få inkomster för att betala ränta och räkningar……….
Men alla ”räknar” på sitt sätt vad dom tycker är bäst 😜
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En annan aspekt är att när många blir gamla, så prioriteras inte underhåll o renovering, vilket de facto innebär en kapitalförstöring. Att inte orka fixa med takpannor ger och kan ge stora problem på ganska kort tid, med stora kostnader.
 
trähandtag trähandtag skrev:
En annan aspekt är att när många blir gamla, så prioriteras inte underhåll o renovering, vilket de facto innebär en kapitalförstöring. Att inte orka fixa med takpannor ger och kan ge stora problem på ganska kort tid, med stora kostnader.
Billigare än att köpa fel akter!
Det finns en hel del yngre idioter också som skiter i underhållet.....
Att det är billigare att vara skuldfri än att ha lån och pengar på banken måste man vara expert för att inte förstå.
Men bankerna tjänar en del på den iden, ungefär 1000 kr/per medborgare/per månad
(och så skyller dom på inflation)
 
”Only goverment can take perfectly good ink and perfectly good paper and make the combination worthless.”
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
mmm och säger du vilka till mig och jag sätter in pengar på dem .... bye bye dina pengar!
Då kommer det att visa sig att precis efter jag stoppade in pengarna så kommer det att hända något som sänker hela j* börsen till stenålden ... typ Ryssland utökar kriget och hoppar på ett Natoland eller Kina under Nalle Puh får feeling och tar Taiwan som i sin tur gör att Trump (om han vinner igen) kommer att tvinga alla andra länder att ha 50% tull på Kinesiska produkter , för va faan! USA ska bestämma!

Nä .. jag är en fucking olycksfågel då det gäller börsen.
Därvid är rådet att "bara stoppa in på börsen" felaktigt.
Ta dig en titt på Rikatillsammans.se. Välj en billig global indexfond hos t.ex. Danske bank eller en fondrobott såsom Lysa. Sätt upp ett månadssparande och låt sparandet fortsätta oavsett stigande eller fallande marknad. Logga in igen om 10 år. Du kommer bli glad. :)
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Tror nog hyresrätt kan betecknas som en billig lyx. När man säger att driftskostnaderna för en villa t.ex.är ca 8000 kr/månad inklusive allt missar man ofta som flera nämnt kapitalkostnaden, dvs vilken avkastning kapitalet som är bundet i villan skulle kunna ge någon annanstans. Men så glömmer man ofta underhållskostnader också. Ett tu tre står du där och behöver dränera, byta fönster, göra om tätskikten i badrummet, byta kök, köpa ny kyl och frys, etc. Listan kan göras nästan hur lång som helst. Slås den kostnaden ut över lämplig period, såsom teknisk livslängd, skulle jag bli förvånad om månadskostnaden stannade vid 8000 kr/månad. Så med allt detta i beaktande blir hyresrätten ganska attraktiv. Men så tycker ju många av oss om att fixa med huset/boendet. Den möjligheten är ju begränsad i hyresrätter, liksom läget om man vill bo på landet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Finns inget mera prisvärt än att bo i ett avbetalt hus, enbart löpande kostnader el, vatten osv. Flytta till bostadsrätt blir ett rejält ekonomiskt avbräck för de flesta skulle jag tro.
Hur tänker du då? Säg du har en avbetald villa i Ålsten för 25 miljoner och flyttar till en lägenhet på Östermalm för 15 miljoner. Fortfarande obelånade och en kickback på 10 miljoner i fickan. Driften på en bostadsrätt är mycket lägre än villan dessutom.
 
Anekdotiskt: vi har snittat på 4000 kr i månaden på renovering o underhåll av stora hus under drygt 20 år. Badrum, kök och värmesystem står för hälften av snittkostnaden. Men skiter man i renovering o underhåll så ”sparar” man många tusenlappar i månaden.
 
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Många, framförallt äldre, i storstädernas villaområden blir miljonärer när de säljer sina villor, eller lägenheter. Även folk runt 40års ålder kan sitta på miljoner efter försäljning. Kan detta locka folk att skaffa hyresrätt och "bränna pengarna" på livsnjutande ting på ålderns höst eller investera pengarna på t.ex börsen?

Är man pensionär finns kanske inga större begär att jaga mer rikedom, utan då är viktigt bara njuta för dagen. Kanske man därför bara bor kvar i villan, alt köper nybyggt seniorboende i fint område. Men är man 40-50 år och har kanske ett arv i fickan plus lycka mycket till efter försäljning av bostadsrätten, så kanske det lockar att investera. Eller vill de flesta leva i nuet och faktiskt köpa o leva i det där drömhuset med sina tonårsbarn?

Önskar det fanns lite storys eller artiklar om detta. Dessa tankar har jag aldrig hört någon prata om - kanske för att de inte finns?
Vi 60+ sålde villan i storstad o köpte lika stor borätt i småstad också blev där till en sommarstuga på Österlen.
50 årig brf förening med låg hyra på ca 50kr/ kvm. Känns som bra lösning.
 
B Bennca skrev:
Tror nog hyresrätt kan betecknas som en billig lyx. När man säger att driftskostnaderna för en villa t.ex.är ca 8000 kr/månad inklusive allt missar man ofta som flera nämnt kapitalkostnaden, dvs vilken avkastning kapitalet som är bundet i villan skulle kunna ge någon annanstans. Men så glömmer man ofta underhållskostnader också. Ett tu tre står du där och behöver dränera, byta fönster, göra om tätskikten i badrummet, byta kök, köpa ny kyl och frys, etc. Listan kan göras nästan hur lång som helst. Slås den kostnaden ut över lämplig period, såsom teknisk livslängd, skulle jag bli förvånad om månadskostnaden stannade vid 8000 kr/månad. Så med allt detta i beaktande blir hyresrätten ganska attraktiv. Men så tycker ju många av oss om att fixa med huset/boendet. Den möjligheten är ju begränsad i hyresrätter, liksom läget om man vill bo på landet.
Eller kan du betrakta hyresrätten som dyr, och dessutom inte särskilt prisvärd, konsumtion.
Att ha ett obelånat hus ger inte upphov till några kapitalkostnader alls. Det ger istället ekonomiskt utrymme för att månadsspara, med de pengar som hade gått åt till ränta och amortering på det belånade husets lån.
Underhållskostnader är sällan överraskningar, förutom om ett rör börjar läcka. Och det gäller att skilja på vad som faktiskt är viktigt, att huset är vädertätt och våtutrymmena vattentäta, kontra vad som är snyggt. Ett läckande tak behöver bytas, det behöver inte förra ägarens "fula 90-talskök". Fönster kan renoveras för att bibehålla sin livslängd, dränering är trams (potatis kan bo i källare, inte människor), tätskiktet i badrummet kan ersättas med en våtrumsmatta som håller i 50 år istället för svindyrt italienskt kakel på skräp-tätskikt.

Om jag summerar driftskostnaderna för mina 2 hus, kommer jag inte upp i 8 000 kr/mån ens på vintern. Att hyra motsvarande boyta hade varit så dyrt att vi hade behövt börja sälja knark.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att ha ett obelånat hus ger inte upphov till några kapitalkostnader alls.
Ett sista inlägg för mig.

Det är sant att du inte behöver amortera eller betala ränta om du är obelånad. Jag menar dock att för att jämföra äpplen med äpplen behöver du ta hänsyn till alternativkostnaden, dvs om du inte hade pengarna bundna i fastigheten hade du kunnat över tid få 7% avkastning på det kapitalet per år.

Jag är själv villaägare så jag vet att rent underhåll inte kommer som någon överraskning. Jag menar dock att tiden du lägger på att renovera fönster, kostnaden för att lägga om taket, för att ta några exempel är kostnader som kommer med ägt boende. De kostnaderna kommer du aldrig drabbas av i en hyresrätt. Så för att jämförelsen mellan boendeformer inte ska halta behöver också detta beaktas. Håller helt med om att lyxrenoveringar, illa avvägt underhåll eller arbeten som rent krasst inte är nödvändiga inte ska tas med. Ett rätesnöre är väl att jämföra standarden i den villa man bor i med ett annat boende med liknande standard. Men det är inte helt lätt att avgöra vilken renoverings- eller standardhöjningsåtgärder som ska tas med i kalkylen.

För mig är valet enkelt. Jag vill bo i en egenägda villa. Tur inte frugan läser det här forumet. 😂
 
  • Gilla
Vilhelmkurt
  • Laddar…
Jämföra en ägd villa med en hyreslägenhet är väl att jämföra äpplen och appelsiner?
Vad skulle motsvarande ägda villa kosta att hyra är väl hur man ska räkna? 🤔
 
P patrik.hermansson50 skrev:
8000 är ju mycket. Jag har 2500 per månad för det du beskriver.
Jag sköt från höften utan större noggranhet.

Nu har jag gjort en mer noggrann kalkyl som ser ut så här:
Kalkylblad med kostnadsberäkningar för drift inklusive fasta kostnader och el, med markeringar i gult för viktiga siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Möjligen har jag glömt något, jag kommer inte på vad det kan vara just nu i så fall.
Den fasta abbonemangskostnaden för el har jag lagt på fastigheten för den är en fast avgift.
Jag tog också med sopkostnaden på 4,5 kr/kg som jag inte betalar för jag kör själv till tippen.

P.S. I dagsläget bor det tre vuxna och ett barn (4 år) på fastigheten, så dela på 4 så får man fram bo-kostnaden/person (1300 kronor).
 
Redigerat:
  • Gilla
patrik.hermansson50 och 2 till
  • Laddar…
P patrik.hermansson50 skrev:
Tullinge. Men jag har inte med underhåll eller fastighetskatt. Jag räknar som mäklarna gör.
Fastighetsavgiften kan du väl ändå inte ignorera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.