1 446 596 läst · 23 907 svar
1447k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Dieseln är A4 Quattro och elbilen Hyundai Kona. Jag följer noga upp förbrukningen och det är snittet under ett år.Johannes Carlsson skrev:
Värmen tar inte jättemycket. Vid -5 gr så tar den 1,5 kWh för att förvärma kupén, och sedan ca 2 kWh/tim. Så på uppvärmning så tappar jag 1 mil räckvidd och sedan 1 mil per körd timme. Helt ok för mig. Behöver aldrig skrapa rutor och sätter mig alltid i en varm bil. (Eller nedkyld om det är sommar)
I januari blev min kostnad för smartladd hos tibber 43 öre. Med moms och andra avgifter ca 120 öre. Totalt ca 2 kr/ mil.R Rkarlsson skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 032 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 032 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 032 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 032 inlägg
Det är dyraste laddningen jag gjort denna vintern, överlag har det varit ganska mycket billigare. Laddar normalt billigaste tiden så det var dryga 95öre för elen samt energiskatt på ca 50öre vid dyraste tillfället i december.R Rkarlsson skrev:
Tror snittet jag redovisade för laddningen till jobbet inklusive allt såsom el och fasta avgifter var 1,87kr/kWh ink moms i Januari men det är ju lite missvisande då dom fasta avgifterna är med, dom betalar jag ju även om jag inte laddar bilen. Har ingen nämnvärd styrning mer än att laddningen startar kl 01.00 och att jag inte pluggar in bilen dyra dagar.
Kör Model Y ca 200mil i månaden blandad körning motorväg, stad och lite landsväg och låg runt 1,7-1,8kWh per mil plus lite förvärmning och laddningsförluster Dec-Feb. Vid 5-10grader och uppåt ligger jag runt 1,3-1,4kWh/mil. Riktigt kalla dagar -10 och kallare så är det snarare 2,0-2,1kWh/mil
Har gjort lite grova kalkyler och legat runt 2-2,5kr/mil i snittelkostnad om man slår ut det på en månad under vintern. Letar sig temperaturen upp över 5-10grader så är det snarare 1,3-1,5kr/mil. Värt att notera är att jag har ett elnätsbolag utan debitering per kWh för förbrukad el. För mig kostar laddningen endast priset för själva elen samt energiskatten. Elnät är endast effektavgift samt fast månadskostnad
Redigerat:
Angående klimatavtryck, så hamnade Toyota Prius Prime först i årets sammanställning från ACEEE.
En laddhybrid som går 7 mil på el (säljs ej i Sverige)
Topp 10 är 6 elbilar, 2 laddhybrider och 2 rena hybrider.
En laddhybrid som går 7 mil på el (säljs ej i Sverige)
Topp 10 är 6 elbilar, 2 laddhybrider och 2 rena hybrider.
@13th Marine
Har du kollat ljuset på din bil än ??
När jag läser om det och att du fått en udda fälg, misstänker jag att bilen kan varit krockad.
Har du kollat ljuset på din bil än ??
När jag läser om det och att du fått en udda fälg, misstänker jag att bilen kan varit krockad.
Visst var bilen köpt hos Riddermark? De har tydligen en egen däckverksamhet där hjul skickas runt i landet så de däck som sitter på bilen som säljs behöver inte alls vara de som den rullat på tidigare. Verkar handla om någon form av optimering. Mest troligt för att öka vinsten.Isakare skrev:
Vi köpte en andrabil av dem för några år sedan och det satt då andra, mindre hjul, än den såldes med då den var ny. Frågade då var originalhjulen fanns och fick någon krystad förklaring. När den bil vi bytte in sedan kom ut till försäljning satt det inte samma fälgar som den byttes in med, utan en enklare variant. Och vinterdäck följer aldrig med även om bilarna byts in med såna.
Med det sagt tror jag inte bilen behöver vara krockad utan de har kanske bara tagit fram fel dimension på ett av hjulen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 646 inlägg
Inte hunnit, Säljaren av bilen schabblade med reklamationen så den blev inte rätt förrän i fredags.Isakare skrev:
Har kontaktat verkstaden som har hand om ärenden och de får se om de kan programmera lyset, annars svänger jag in om lokala VW.
Har funderat i samma banor 😬, men samtidigt är det en bakfälg som saknas, men det kan ju också förklara wrappen på bilen 😬
Hur allvarliga krockskador ser man i carfax?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 646 inlägg
När jag köpte vår Passat så hade troligtvis VAG-verkstaden gjort en liknande manöver, den var såld med fälgar i antracit, men vi fick vanliga silver.M Myckling skrev:Visst var bilen köpt hos Riddermark? De har tydligen en egen däckverksamhet där hjul skickas runt i landet så de däck som sitter på bilen som säljs behöver inte alls vara de som den rullat på tidigare. Verkar handla om någon form av optimering. Mest troligt för att öka vinsten.
Vi köpte en andrabil av dem för några år sedan och det satt då andra, mindre hjul, än den såldes med då den var ny. Frågade då var originalhjulen fanns och fick någon krystad förklaring. När den bil vi bytte in sedan kom ut till försäljning satt det inte samma fälgar som den byttes in med, utan en enklare variant. Och vinterdäck följer aldrig med även om bilarna byts in med såna.
Med det sagt tror jag inte bilen behöver vara krockad utan de har kanske bara tagit fram fel dimension på ett av hjulen.
När jag bytte in Passaten bytte de över till sommardäcken och vinterdäcken är borta i annonsen.
Med en snabb räkning så kostar min id3 minst 45 kr milen. Då räknar jag inte alls med däck. Och då ingår än så länge alla fel på bilen pga garanti.L Liljeros skrev:Det är dyraste laddningen jag gjort denna vintern, överlag har det varit ganska mycket billigare. Laddar normalt billigaste tiden så det var dryga 95öre för elen samt energiskatt på ca 50öre vid dyraste tillfället i december.
Tror snittet jag redovisade för laddningen till jobbet inklusive allt såsom el och fasta avgifter var 1,87kr/kWh ink moms i Januari men det är ju lite missvisande då dom fasta avgifterna är med, dom betalar jag ju även om jag inte laddar bilen. Har ingen nämnvärd styrning mer än att laddningen startar kl 01.00 och att jag inte pluggar in bilen dyra dagar.
Kör Model Y ca 200mil i månaden blandad körning motorväg, stad och lite landsväg och låg runt 1,7-1,8kWh per mil plus lite förvärmning och laddningsförluster Dec-Feb. Vid 5-10grader och uppåt ligger jag runt 1,3-1,4kWh/mil. Riktigt kalla dagar -10 och kallare så är det snarare 2,0-2,1kWh/mil
Har gjort lite grova kalkyler och legat runt 2-2,5kr/mil i snittelkostnad om man slår ut det på en månad under vintern. Letar sig temperaturen upp över 5-10grader så är det snarare 1,3-1,5kr/mil. Värt att notera är att jag har ett elnätsbolag utan debitering per kWh för förbrukad el. För mig kostar laddningen endast priset för själva elen samt energiskatten. Elnät är endast effektavgift samt fast månadskostnad
ekonomiskt självmord såklart.
Jag jämför dock ekonomiskt och inte med nya bilar.
Bilen jag har tilltänkt kommer kosta mig under 15 kr milen, har inte räknat in service på det vilket blir ca 1000-1500 kr per år. Men försäkring är inräknat. Då diesel och 18 kr litern.
Jag ger upp elen pga detta. Det var inte roligt längre
Såg en kalkyl på en Nissan Leaf för ett tag sedan, tror den låg runt 17kr/mil i totalkostnadR Rkarlsson skrev:Med en snabb räkning så kostar min id3 minst 45 kr milen. Då räknar jag inte alls med däck. Och då ingår än så länge alla fel på bilen pga garanti.
ekonomiskt självmord såklart.
Jag jämför dock ekonomiskt och inte med nya bilar.
Bilen jag har tilltänkt kommer kosta mig under 15 kr milen, har inte räknat in service på det vilket blir ca 1000-1500 kr per år. Men försäkring är inräknat. Då diesel och 18 kr litern.
Jag ger upp elen pga detta. Det var inte roligt längre
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 853 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 853 inlägg
Räkna på nya bilar ska man aldrig göra, då blir man bara ledsen 😂R Rkarlsson skrev:Med en snabb räkning så kostar min id3 minst 45 kr milen. Då räknar jag inte alls med däck. Och då ingår än så länge alla fel på bilen pga garanti.
ekonomiskt självmord såklart.
Jag jämför dock ekonomiskt och inte med nya bilar.
Bilen jag har tilltänkt kommer kosta mig under 15 kr milen, har inte räknat in service på det vilket blir ca 1000-1500 kr per år. Men försäkring är inräknat. Då diesel och 18 kr litern.
Jag ger upp elen pga detta. Det var inte roligt längre