L Liljeros skrev:
Siffrorna känns inte helt orimliga på hela bilen. Diesel ligger runt 11kWh/L och en modern snåldiesel ligger runt 0,4L/mil dvs förbrukar den 4,4kWh bränsle. Vid 20% verkningsgrad skulle alltså bilen använda 0,88kWh/mil vilket känns helt orealistiskt. Vid 40% verkningsgrad runt 1,6kWh vilket är mer i linje med moderna elbilar så uppfattar det som helt realistiska siffror
En diesel som drar 0,4. Motsvarande elbil för den körningen ligger väl mer 1,3kWh/mil.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sverige får väl dra ner lite på exporten, vi exporterade 33TWh, så fordonsflottan har vi råd med i energibudgeten.
Blir väl svårt att styra fordonsladdningen till när slumpkraften levererar.

/Höghus
 
W witten skrev:
...och Sveriges fordonsflottas totala energiförbrukning kan givetvis inte beräknas från sådan cherrypickad data.
Diskussionen handlade om alternativ till elbilar i form av moderna fossilmotorer. Då känns förbrukning på moderna bilar relevant, inte vad en Volvo v70 från 2004 förbrukar.
 
Höghus Höghus skrev:
Blir väl svårt att styra fordonsladdningen till när slumpkraften levererar.

/Höghus
Skulle tro att de flesta laddar när det är billigt, inte under topplasttimmen.

Imorgon laddar jag bilen med slumpkraft mellan 10-16.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle tro att de flesta laddar när det är billigt, inte under topplasttimmen.

Imorgon laddar jag bilen med slumpkraft mellan 10-16.
På sikt kommer säkert Vehicle to grid utvecklas vilket kommer möjliggöra rejäl lastbalansering i framtiden. Har man 20% av Sveriges bilflotta anslutna till nätet och tillgängliggör 50kWh per bil blir det ändå 50.000 MWh tillgängligt på nätet.
 
Höghus Höghus skrev:
Blir väl svårt att styra fordonsladdningen till när slumpkraften levererar.

/Höghus
Nej nej det är plättlätt. Finns till och med appar som sköter det.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
G
W witten skrev:
Nej nej det är plättlätt. Finns till och med appar som sköter det.
Om man har "för stort batteri" och det inte är högtryck på vintern (blåser knappt) mer än ett par dygn.
 
G OMathson skrev:
Om man har "för stort batteri" och det inte är högtryck på vintern (blåser knappt) mer än ett par dygn.
Det går bra att ladda även under dessa förhållanden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag tror på produkten släpvagn med inbyggt batteri för uthyrning. Tänk 1500kg släp med 2-300kg batteri i botten för uthyrning om man ska åka långt med släp.

Krävs ju nån form av gemensam kontakt för att ansluta släpets batteri till bilen
Det släpet finns redan. I varje fall som prototyp. I släpet/husvagnen sitter förutom batteri, även en elmotor. Behövs ingen kontakt. I dragstången sitter en töjningsgivare som känner av om bilen drar tungt. Släpet driver då på. Vagnen har både ABS och antispinn. Haken var att dragbilen måste ha "anhänger stabilisator". Finns tydligen till VAG bilar, men är inte vanligt.
 
W witten skrev:
Det går bra att ladda även under dessa förhållanden.
Rekordpriset för mig hittills denna vintern på en laddning tror jag är 1,43kr/kWh och då var detta en kall vinter. Milkostnad då ligger runt 2,5-3kr
 
W witten skrev:
Nej nej det är plättlätt. Finns till och med appar som sköter det.
Yr?

/Höghus
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En diesel som drar 0,4. Motsvarande elbil för den körningen ligger väl mer 1,3kWh/mil.
Dina siffror gäller för dig.
Jag körde min diesel på 0,69 l
Elbilen ligger på 1.7 kW.
Samma förare, samma vikt. ( på bilarna alltså)
 
JanneJanne123
Höghus Höghus skrev:
Yr?

/Höghus
Tibber och Greenely är de största. Jag pluggar i sladden, de optimerar när bilen ska laddas baserat på olika faktorer.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Rekordpriset för mig hittills denna vintern på en laddning tror jag är 1,43kr/kWh och då var detta en kall vinter. Milkostnad då ligger runt 2,5-3kr
Är det dina dyraste mil med hemmaladdning? Eller du menar allra billigaste? Att hålla det priset en hel månad med lite mil i bilen är omöjligt.

Drar din bil under 1kWh då? Min id3 kostade som mest 6,13kr mil snitt över en månad. Dvs att den är groteskt dyr en januari månad.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Dina siffror gäller för dig.
Jag körde min diesel på 0,69 l
Elbilen ligger på 1.7 kW.
Samma förare, samma vikt. ( på bilarna alltså)
Vikten spelar ganska liten roll. Det är främst luftmotstånd som gör skillnaden. Och uppvärmningen vintertid.

0,69 vs 1.7 låter ändå som hyffsat liknande bilar, kanske lite väl törstigt på dieseln? Vilka bilar är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.