Klart sen länge! :)

Men mycket bra instruktion! När man insåg att det inte var någon väg förbi lödningen så rann det på.

Lätt värt lite krångel med att slippa betala 4 495:- för en ny motor:)
 
I ingen polygrip skrev:
Vi kör från början.
Lossa de tre insexskruvarna.
Löd loss de tre blå kablarna som går ner genom kretskortet.
Lossa de två små skruvarna som håller kretskortet.
Nu får du bända upp den vit/grå insatsen med kretskortet, rätt mycket pill, du får bända runt hela plattan gång på gång, tre styrtappar håller den på plats, bänd runt tills du får in en skruvmejsel då blir det lättare att lossa helt, kom i håg att bända runt hela tiden, lite åt gången.
När du fått loss det så får du ta bort den lilla cg säkringen, när den är borta så är det bara att lyfta upp rotorhuset, sitter det så du inte får bort det med händerna så tar du två skruvmejslar och bänder lite försiktigt, det sitter normalt inte hårt.
Knacka ur lagren med något lämpligt, de sitter inte hårt..
Sätt in nya lager, jag rekommenderar SKF 626-2Z
Montera tillbaka i omvänd ordning och löd fast de tre blå kablarna.
Lödningen kan med fördel lämnas till någon som är van.
Onödigt mycket arbete för att byta lagren kan man tycka men det är som det är.
Lycka till.
Stod precis o kliade mig i huvudet gällande de lödda kablarna så tack.

Mina kullager gick sönder efter ca 4 år. Supporten sa att de hade bytt motorer etc så jag fick köpa nytt motorkitt.
Härom månaden så började det sjunga även i dem (2,5 år). Bytte lager på mina gamla motorer vilket var riktigt lätt, så hade dem i reserv iaf.
Men frågade även supporten om det verkligen var rimligt att jag skulle behöva köpa nytt motorkitt igen, fick nya.
Så jag kan inte klaga denna gången.
De nya motorerna gör att verkningsgraden går upp enligt dosan. Tycker inte det skulle kunna påverka, systemet kanske blir lurat då motorerna drar mindre ström.

Annars har fästet till min magnetgivare för rotorn gått av så jag får rotorlarm. Lyckades borra till en träbit som nytt fäste så det har fungerat i några år nu.
 
Om det är svårt att få loss axeln från motortrumman på Heru 100 S EC. Det verkar inte så bra att knacka på axeln då man riskerar skada fläkthuset eftersom det stöder på det undertill. Bättre är att försiktigt bända upp motortrumman med ett plastat tångskaft, mellan fläkt och motor. Om det inte hjälper kan några droppar WD-40 på axeln göra susen, men torka torrt sen. Lagren kunde jag sen knacka ur med skaftet på en sexkantnyckel med tryck på lagrets ytterring.
 
  • En tång hängande på en cirkulär metalldel med perforering och centrala komponenter, placerad framför en dokumentväska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej nej använd ett dorn och be någon hålla i själva det svarta motorhuset och sätt dornet på axel änden och knacka.
 
Nån som vet någon smidig/billig återförsäljare av de vita Ensto kontakterna till motorkablarna?
Skulle vilja han nån extra uppsättning till mina gamla motorer så man kan byta smidigt när/om kullagerna går sönder igen.
 
P pek2 skrev:
Om det är svårt att få loss axeln från motortrumman på Heru 100 S EC. Det verkar inte så bra att knacka på axeln då man riskerar skada fläkthuset eftersom det stöder på det undertill. Bättre är att försiktigt bända upp motortrumman med ett plastat tångskaft, mellan fläkt och motor. Om det inte hjälper kan några droppar WD-40 på axeln göra susen, men torka torrt sen. Lagren kunde jag sen knacka ur med skaftet på en sexkantnyckel med tryck på lagrets ytterring.
Jag har lyckats flytta fläkten på axeln en gång. Fick aldrig tillbaka den i rätt position tyvärr.
Lyckligtvis så håller skfs lager riktigt bra.
Aldrig behövt bytta ett utbytt lager från skf. 😀
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Skulle byta lager på mina 3 år gamla motorer som inte höll mer än 2,5 år.
Mycket krångligare då man fick löda bort trådar och fler moment innan man kom ner till kullagerna.
Och ja de var sega att snurra på.
Istället för att de satt in SKF som hade löst biffen så har de nu bytt till Thailändska och tråkigt nog till en annan storlek, typ 626 Z.
Så de andra lagerna 608Z som man bunkrat upp med passar inte då de är större.
 
  • Verkstadsbord med mekaniska delar, kablar, lagerelement, och plastkomponenter, möjligtvis reparation eller monteringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
C chni skrev:
Tack för bra tråd, nu fick jag tyst på mina fläktar.

Jag råkade av misstag köpa SKF 608-2RSH, dessa rullar lite tyngre men inget mätbart. Snurrade väldigt lätt när allt var på plats. Kört några veckor nu och inga problem samma varvtal som innan. Då dessa lager är tätare hoppas jag de håller länge.
Hur var missljudet? Ljust eller mörkt brummande? Har mörkt brummande här som kommer och går och hoppas på att få bort det med lagerbyte. Misstänker dock att frigolitskiva måste bytas mot markskiva som Östbergs rekommenderar.
 
Byta skiva är väl inte svårt?
 
M Mumricken skrev:
Hur var missljudet? Ljust eller mörkt brummande? Har mörkt brummande här som kommer och går och hoppas på att få bort det med lagerbyte. Misstänker dock att frigolitskiva måste bytas mot markskiva som Östbergs rekommenderar.
Jag skulle inte kalla det mörkt iallafall. Låter mer som stomljud om du har mörkt. Dessutom låter det som fasen på utsidan om lagret i frånmotorn gått. Och säkert tillmotorn med. Glöm inte kolla med Heru support först. Jag har fått två omgångar bytt på goodwill.
 
Bricco Bricco skrev:
Jag skulle inte kalla det mörkt iallafall. Låter mer som stomljud om du har mörkt. Dessutom låter det som fasen på utsidan om lagret i frånmotorn gått. Och säkert tillmotorn med. Glöm inte kolla med Heru support först. Jag har fått två omgångar bytt på goodwill.
Låter inte som lagerna gått här men inte bytta på +10 år. Men det brummar mer vibrerande motorljud så tror mer isolering och markisolering måste till dessvärre. Varvtalen är densamma när ljudet kommer och går så har inte detekterat exakt vart ifrån det låter. Dock är rotor motorn rätt så sliten så ska byta lagerna i den då den skriker rätt hårt när man roterar axeln från motor.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Byta skiva är väl inte svårt?
Inte tekniskt svårt kanske men jag tänker att jag måste försöka lyfta aggregatet som väger 100KG utan att sabba ventilationsanslutningarna från och till aggregatet. Ska man demontera dessa eller ha kvar dom tex. Borde gå att lyfta upp en 1cm extra och skuta in nya markskivan efter att man rensat bort all lösull runtom. Sett att man nyttjat takstolarna och reptalja för att hissa upp aggregatet också som verkar smidigt om man fördelar belastningen rätt.

Funderar också på förutom markisolering ha Hunton träfiberisoleringsskivor runtom aggregatet för maximera isoleringen då det ska vara extremt ljudisolerande.
 
Redigerat:
Tänkte försöka mig på att byta lager i nya generationen Heru 100S men möttes av detta och känner mig inte riktigt bekväm med att börja löda i kretskortet. Känns som att Östberg avsiktligt har gjort de nya motorerna svårare att byta lager på så att man istället ska köpa hela fläktpaketet. Supporten ville inte heller ersätta fläkten på Goodwill, garantin har gått ut med ett par månader… känns kasst att det här problemet ens ska förekomma på ett såpass dyrt aggregat.
 
  • Öppet fläktaggregat med synlig kretskort, kondensatorer och spolar, placerat på ett köksbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej
Klipp kabeln istället.
När du återmonterar du allt sätter på en krympslang och löder ihop kablarna.
Dra över krympslangen och värm fast.
/W
 
  • Gilla
Gilligan och 1 till
  • Laddar…
Skulle ju gå sätta en kopplingsplint så slipper du löda. Borde få plats då kondensatorn är så hög.
 
  • Gilla
Gilligan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.