Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vikten spelar ganska liten roll. Det är främst luftmotstånd som gör skillnaden. Och uppvärmningen vintertid.

0,69 vs 1.7 låter ändå som hyffsat liknande bilar, kanske lite väl törstigt på dieseln? Vilka bilar är det?
Dieseln är A4 Quattro och elbilen Hyundai Kona. Jag följer noga upp förbrukningen och det är snittet under ett år.
Värmen tar inte jättemycket. Vid -5 gr så tar den 1,5 kWh för att förvärma kupén, och sedan ca 2 kWh/tim. Så på uppvärmning så tappar jag 1 mil räckvidd och sedan 1 mil per körd timme. Helt ok för mig. Behöver aldrig skrapa rutor och sätter mig alltid i en varm bil. (Eller nedkyld om det är sommar)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Är det dina dyraste mil med hemmaladdning? Eller du menar allra billigaste? Att hålla det priset en hel månad med lite mil i bilen är omöjligt.

Drar din bil under 1kWh då? Min id3 kostade som mest 6,13kr mil snitt över en månad. Dvs att den är groteskt dyr en januari månad.
I januari blev min kostnad för smartladd hos tibber 43 öre. Med moms och andra avgifter ca 120 öre. Totalt ca 2 kr/ mil.
 
  • Gilla
deetee
  • Laddar…
S
lilytwig lilytwig skrev:
I januari blev min kostnad för smartladd hos tibber 43 öre. Med moms och andra avgifter ca 120 öre. Totalt ca 2 kr/ mil.

Känns som du glömt bort nätavgiften.
 
S sinuslinus skrev:
Känns som du glömt bort nätavgiften.
Nejdå den är 8,33 öre
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S
lilytwig lilytwig skrev:
Nejdå den är 8,33 öre
Jag betalar 82 öre/kWh för elöverföringen…

Hade 46 öre för smartladdning i januari. Har de få månader jag haft Tibber bara fått 50% prisgarantin. Har väl inte varit så billigt spotpris på natten i vinter.
 
R Rkarlsson skrev:
Är det dina dyraste mil med hemmaladdning? Eller du menar allra billigaste? Att hålla det priset en hel månad med lite mil i bilen är omöjligt.

Drar din bil under 1kWh då? Min id3 kostade som mest 6,13kr mil snitt över en månad. Dvs att den är groteskt dyr en januari månad.
Det är dyraste laddningen jag gjort denna vintern, överlag har det varit ganska mycket billigare. Laddar normalt billigaste tiden så det var dryga 95öre för elen samt energiskatt på ca 50öre vid dyraste tillfället i december.

Tror snittet jag redovisade för laddningen till jobbet inklusive allt såsom el och fasta avgifter var 1,87kr/kWh ink moms i Januari men det är ju lite missvisande då dom fasta avgifterna är med, dom betalar jag ju även om jag inte laddar bilen. Har ingen nämnvärd styrning mer än att laddningen startar kl 01.00 och att jag inte pluggar in bilen dyra dagar.

Kör Model Y ca 200mil i månaden blandad körning motorväg, stad och lite landsväg och låg runt 1,7-1,8kWh per mil plus lite förvärmning och laddningsförluster Dec-Feb. Vid 5-10grader och uppåt ligger jag runt 1,3-1,4kWh/mil. Riktigt kalla dagar -10 och kallare så är det snarare 2,0-2,1kWh/mil

Har gjort lite grova kalkyler och legat runt 2-2,5kr/mil i snittelkostnad om man slår ut det på en månad under vintern. Letar sig temperaturen upp över 5-10grader så är det snarare 1,3-1,5kr/mil. Värt att notera är att jag har ett elnätsbolag utan debitering per kWh för förbrukad el. För mig kostar laddningen endast priset för själva elen samt energiskatten. Elnät är endast effektavgift samt fast månadskostnad
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Angående klimatavtryck, så hamnade Toyota Prius Prime först i årets sammanställning från ACEEE.
En laddhybrid som går 7 mil på el (säljs ej i Sverige)
Topp 10 är 6 elbilar, 2 laddhybrider och 2 rena hybrider.
 
@13th Marine
Har du kollat ljuset på din bil än ??
När jag läser om det och att du fått en udda fälg, misstänker jag att bilen kan varit krockad.
 
S sinuslinus skrev:
Jag betalar 82 öre/kWh för elöverföringen…
82 öre? Vilken nätägare har du?
 
Isakare Isakare skrev:
@13th Marine
Har du kollat ljuset på din bil än ??
När jag läser om det och att du fått en udda fälg, misstänker jag att bilen kan varit krockad.
Visst var bilen köpt hos Riddermark? De har tydligen en egen däckverksamhet där hjul skickas runt i landet så de däck som sitter på bilen som säljs behöver inte alls vara de som den rullat på tidigare. Verkar handla om någon form av optimering. Mest troligt för att öka vinsten.

Vi köpte en andrabil av dem för några år sedan och det satt då andra, mindre hjul, än den såldes med då den var ny. Frågade då var originalhjulen fanns och fick någon krystad förklaring. När den bil vi bytte in sedan kom ut till försäljning satt det inte samma fälgar som den byttes in med, utan en enklare variant. Och vinterdäck följer aldrig med även om bilarna byts in med såna.

Med det sagt tror jag inte bilen behöver vara krockad utan de har kanske bara tagit fram fel dimension på ett av hjulen.
 
Isakare Isakare skrev:
@13th Marine
Har du kollat ljuset på din bil än ??
När jag läser om det och att du fått en udda fälg, misstänker jag att bilen kan varit krockad.
Inte hunnit, Säljaren av bilen schabblade med reklamationen så den blev inte rätt förrän i fredags.

Har kontaktat verkstaden som har hand om ärenden och de får se om de kan programmera lyset, annars svänger jag in om lokala VW.

Har funderat i samma banor 😬, men samtidigt är det en bakfälg som saknas, men det kan ju också förklara wrappen på bilen 😬
Hur allvarliga krockskador ser man i carfax?
 
M Myckling skrev:
Visst var bilen köpt hos Riddermark? De har tydligen en egen däckverksamhet där hjul skickas runt i landet så de däck som sitter på bilen som säljs behöver inte alls vara de som den rullat på tidigare. Verkar handla om någon form av optimering. Mest troligt för att öka vinsten.

Vi köpte en andrabil av dem för några år sedan och det satt då andra, mindre hjul, än den såldes med då den var ny. Frågade då var originalhjulen fanns och fick någon krystad förklaring. När den bil vi bytte in sedan kom ut till försäljning satt det inte samma fälgar som den byttes in med, utan en enklare variant. Och vinterdäck följer aldrig med även om bilarna byts in med såna.

Med det sagt tror jag inte bilen behöver vara krockad utan de har kanske bara tagit fram fel dimension på ett av hjulen.
När jag köpte vår Passat så hade troligtvis VAG-verkstaden gjort en liknande manöver, den var såld med fälgar i antracit, men vi fick vanliga silver.

När jag bytte in Passaten bytte de över till sommardäcken och vinterdäcken är borta i annonsen.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det är dyraste laddningen jag gjort denna vintern, överlag har det varit ganska mycket billigare. Laddar normalt billigaste tiden så det var dryga 95öre för elen samt energiskatt på ca 50öre vid dyraste tillfället i december.

Tror snittet jag redovisade för laddningen till jobbet inklusive allt såsom el och fasta avgifter var 1,87kr/kWh ink moms i Januari men det är ju lite missvisande då dom fasta avgifterna är med, dom betalar jag ju även om jag inte laddar bilen. Har ingen nämnvärd styrning mer än att laddningen startar kl 01.00 och att jag inte pluggar in bilen dyra dagar.

Kör Model Y ca 200mil i månaden blandad körning motorväg, stad och lite landsväg och låg runt 1,7-1,8kWh per mil plus lite förvärmning och laddningsförluster Dec-Feb. Vid 5-10grader och uppåt ligger jag runt 1,3-1,4kWh/mil. Riktigt kalla dagar -10 och kallare så är det snarare 2,0-2,1kWh/mil

Har gjort lite grova kalkyler och legat runt 2-2,5kr/mil i snittelkostnad om man slår ut det på en månad under vintern. Letar sig temperaturen upp över 5-10grader så är det snarare 1,3-1,5kr/mil. Värt att notera är att jag har ett elnätsbolag utan debitering per kWh för förbrukad el. För mig kostar laddningen endast priset för själva elen samt energiskatten. Elnät är endast effektavgift samt fast månadskostnad
Med en snabb räkning så kostar min id3 minst 45 kr milen. Då räknar jag inte alls med däck. Och då ingår än så länge alla fel på bilen pga garanti.
ekonomiskt självmord såklart.
Jag jämför dock ekonomiskt och inte med nya bilar.

Bilen jag har tilltänkt kommer kosta mig under 15 kr milen, har inte räknat in service på det vilket blir ca 1000-1500 kr per år. Men försäkring är inräknat. Då diesel och 18 kr litern.

Jag ger upp elen pga detta. Det var inte roligt längre :p
 
R Rkarlsson skrev:
Med en snabb räkning så kostar min id3 minst 45 kr milen. Då räknar jag inte alls med däck. Och då ingår än så länge alla fel på bilen pga garanti.
ekonomiskt självmord såklart.
Jag jämför dock ekonomiskt och inte med nya bilar.

Bilen jag har tilltänkt kommer kosta mig under 15 kr milen, har inte räknat in service på det vilket blir ca 1000-1500 kr per år. Men försäkring är inräknat. Då diesel och 18 kr litern.

Jag ger upp elen pga detta. Det var inte roligt längre :p
Såg en kalkyl på en Nissan Leaf för ett tag sedan, tror den låg runt 17kr/mil i totalkostnad
 
JanneJanne123
R Rkarlsson skrev:
Med en snabb räkning så kostar min id3 minst 45 kr milen. Då räknar jag inte alls med däck. Och då ingår än så länge alla fel på bilen pga garanti.
ekonomiskt självmord såklart.
Jag jämför dock ekonomiskt och inte med nya bilar.

Bilen jag har tilltänkt kommer kosta mig under 15 kr milen, har inte räknat in service på det vilket blir ca 1000-1500 kr per år. Men försäkring är inräknat. Då diesel och 18 kr litern.

Jag ger upp elen pga detta. Det var inte roligt längre :p
Räkna på nya bilar ska man aldrig göra, då blir man bara ledsen 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Isakare och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.