Finner det mycket märkligt att sätta argt på inlägget Leif i Skåne är det något fel i det som jag skrev eller för att du inte fick visa framfötterna i inlägget och någon annan skrev något om det före. Då får du utveckla mera om det är fel. Det är lika med andra i en EL-fråga. TS svarade på en fråga från mig och jag svarade. det ska stötas och blötas med en massa inlägg oavsett om en lösning eller info om åtgärd, är till fylles i tråden. Men det går inte "" jag måste skriva något """ I bland från en del med en hel sida på det. Varför vara så ego om sig själv. Ser jag något som kan vara en lösning, går jag inte in och pekar med handen om något, utan avvaktar vidare. Så tänk till ni alla andra om att hålla inne med svar om en lösning är på väg. Det med att bara skriva för att få poäng för antal inlägg är bara ego för egen sak. Att skriva en hel roman i en fråga, med upp till 50 - 100 inlägg som det kan bli i bland, finner jag absurt och gagnar inte en frågeställare utan kan vara till förvirring
 
  • Gilla
  • Haha
Oaken och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är fel i ditt svar. Något som har nämnts i tråden. Det högra schemat är inte för tvåfasinkoppling.
 
  • Gilla
  • Arg
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finner det mycket märkligt att sätta argt på inlägget Leif i Skåne är det något fel i det som jag skrev eller för att du inte fick visa framfötterna i inlägget och någon annan skrev något om det före. Då får du utveckla mera om det är fel. Det är lika med andra i en EL-fråga. TS svarade på en fråga från mig och jag svarade. det ska stötas och blötas med en massa inlägg oavsett om en lösning eller info om åtgärd, är till fylles i tråden. Men det går inte "" jag måste skriva något """ I bland från en del med en hel sida på det. Varför vara så ego om sig själv. Ser jag något som kan vara en lösning, går jag inte in och pekar med handen om något, utan avvaktar vidare. Så tänk till ni alla andra om att hålla inne med svar om en lösning är på väg. Det med att bara skriva för att få poäng för antal inlägg är bara ego för egen sak. Att skriva en hel roman i en fråga, med upp till 50 - 100 inlägg som det kan bli i bland, finner jag absurt och gagnar inte en frågeställare utan kan vara till förvirring
Du ger föredömligt kort svar i inlägg #38, men svar ska ju vara rätt också.
Det är väl 2 fel i svaret som inte stämmer med bilden i inlägg #40.

Högra bilden beskriver 1-fas inkoppling, inte 2-fas.
Du rättar heller inte felet.
Kanske tycker du det är uppenbart, (kanske tryckfelsnisse hjälp till, fel glasögon?) men då blir det än mer konstigt att blanda in inkoppling av extra ugn som kan behöva en 16A säkring, varvid spisen lämpligen matas med 2-faster, egna ugnen inkluderat.
Tvåfas inkoppling finns ej beskrivet för denna spis.

Läser man specen på ugnen i länken i inlägg #31 ser man att den har 1,5m kabel med Perilex kontakt och då behöver man öht inte pilla på kopplingsplinten.
Ett utmärk spis för svenska marknaden. 👍
 
  • Gilla
  • Arg
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Du ger föredömligt kort svar i inlägg #38, men svar ska ju vara rätt också.
Det är väl 2 fel i svaret som inte stämmer med bilden i inlägg #40.

Högra bilden beskriver 1-fas inkoppling, inte 2-fas.
Du rättar heller inte felet.
Kanske tycker du det är uppenbart, (kanske tryckfelsnisse hjälp till, fel glasögon?) men då blir det än mer konstigt att blanda in inkoppling av extra ugn som kan behöva en 16A säkring, varvid spisen lämpligen matas med 2-faster, egna ugnen inkluderat.
Tvåfas inkoppling finns ej beskrivet för denna spis.

Läser man specen på ugnen i länken i inlägg #31 ser man att den har 1,5m kabel med Perilex kontakt och då behöver man öht inte pilla på kopplingsplinten.
Ett utmärk spis för svenska marknaden. 👍
Nu var det så att schemat visar 3 fas och 1 fas ( ursäkta ) men om man är fullfjädrad elektriker så går det att koppla den 2 fasigt och ha den 3 till en ugn. så inga problem med det. Nu var det en häll och den ska ha 230 V, måste ha en nolla. I # 39 framgår att TS nog bara har 3 faser och jord i uttaget och behöver 1 ledning till som noll. Så inget fel med att det ska vara 5 anslutna i uttaget för att TS ska kunna ha en spis med häll som fordrar 230 V, Så att fara fram med pinnen lite bryskt kanske inte är så bra och säga som en del, ÄR helt fel du skriver, när det inte är ett fel i sig. Finns fler som ska vara petiteser i olika frågor på detta forum. När det ska vara 5 ledningar till uttaget som jag skrev, för att få liv i den tilltänkta spisen, utan att elda upp den. Går utmärkt säga något på annat sätt.
Men alla är olika med sina pinnar och skriver i forumet det dom vill.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nej, det finns inget i inlägg 39 som indikerar att nolla saknas. Att någon misstolkar ett perilex som 4poligt är nog inte helt ovanligt. Men fyrpoliga uttag är definitivt ovanligt.

Det som diskuterades var en spis, inte en häll. Visst går den att koppla på två faser, men den är inte tänkt att kopplas så.
 
  • Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Nu var det så att schemat visar 3 fas och 1 fas ( ursäkta ) men om man är fullfjädrad elektriker så går det att koppla den 2 fasigt och ha den 3 till en ugn.
Men varför skulle man vilja koppla om en SPIS till tvåfas och ansluta en annan ugn på den tredje fasen? Det är väl väldigt märkligt?
J jonaserik skrev:
så inga problem med det. Nu var det en häll och den ska ha 230 V, måste ha en nolla.
Nej, SPIS, inte häll.

Som sagt, jag tycker det är onödigt med en arg gubbe, men jag tycker ditt svar är inkorrekt och inte blir det mer korrekt för att man kan koppla om på ett sätt som inte tillverkaren tänkt.
 
  • Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Finner det mycket märkligt att sätta argt på inlägget Leif i Skåne är det något fel i det som jag skrev eller för att du inte fick visa framfötterna i inlägget och någon annan skrev något om det före. Då får du utveckla mera om det är fel. Det är lika med andra i en EL-fråga. TS svarade på en fråga från mig och jag svarade. det ska stötas och blötas med en massa inlägg oavsett om en lösning eller info om åtgärd, är till fylles i tråden. Men det går inte "" jag måste skriva något """ I bland från en del med en hel sida på det. Varför vara så ego om sig själv. Ser jag något som kan vara en lösning, går jag inte in och pekar med handen om något, utan avvaktar vidare. Så tänk till ni alla andra om att hålla inne med svar om en lösning är på väg. Det med att bara skriva för att få poäng för antal inlägg är bara ego för egen sak. Att skriva en hel roman i en fråga, med upp till 50 - 100 inlägg som det kan bli i bland, finner jag absurt och gagnar inte en frågeställare utan kan vara till förvirring
du e bra slut!
 
P Pe_Er skrev:
Det är en fullvuxen fristående spis.
Och jag siktar på den vänstra schema delen, eftersom jag har 3x16A huvudsäkring. Min tolkning är att det då blir ett uttag och kontakt med 5st poler? Är hyfsat säker på att nuvarande uttag har 4st poler..blir lite eldragning då.

Den högra schema delen, kallar du 2-fas, jag trodde den typen av koppling kallades 1-fas..
Och min tolkning är att antingen den vänstra eller högra schemadelen kan användas, beroende på förutsättningarna. Mina förutsättningar är som sagt 3x16A.
Din tråd är på väg i diket. Det viktiga för dig är inlägg #40 - kontrollera att ditt perilexuttag är fullkopplat med tre faser, nolla och skyddsjord.
 
  • Gilla
TreeView och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
n varför skulle man vilja koppla om en SPIS till tvåfas och ansluta en annan ugn på den tredje fasen? Det är väl väldigt märkligt?
För att det går att ha den på 2 fas och frigöra en ledning till noll med hjälp av en elektriker och är inte fel. Det med tillverkarna är en sak för sig och det finns många här som irriterar sig på hällar/spisar om inkopling över huvud taget.
Då är nästa fråga till dig, eftersom du markera detta. Är det fel att koppla in den på 2 faser och är det farligt på något sätt att frångå ett schema som tydliggör att det finns möjlighet att koppla 2 fasigt
 
electroluxaren skrev:
du e bra slut!
Då till nästa fråga till dig, du har varit eller fortfarande är verksam med hushållsvaror, det är en sak. Men är du en fullfjädrad elektriker, med erfarenhet utöver hushåll och varit installatör på byggen och industri. Tveksamt och att då skriva om af är bra slut är nog att ta i då inte har en susning eller vetskap vad jag kan eller vet. Därav kanske jag inte vill ge ut mitt CV för att briljera något, som en de andra gör.
Så du ska nog vara lite försiktig med kommentarer i den storleken och det betackar jag mig för.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Du har rätt tydligt visat vilka kompetenser du har och vilka du saknar i dina inlägg.
 
  • Gilla
  • Arg
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din tråd är på väg i diket. Det viktiga för dig är inlägg #40 - kontrollera att ditt perilexuttag är fullkopplat med tre faser, nolla och skyddsjord.
Det med min tråd är det inte, det är TS, sen det med att kasta ut pekpinnar i olika delar av EL på forumet är nog inte bra. Synd att behöva säga det, men du en teoretiker med boken framför näsan och yvs över den och inte elektriker, Det framkom i ett inlägg för länge sedan, att du inte fick hålla på med el för fruhan. Hur många timmar har du utfört inom El som anställd eller egen, kam inte vara många sådana Så där är det en milsvidd skillnad mellan dig och andra som utger sig eller är elektriker på forumet.
Så den kommentaren som du gav, betackar jag mig för.
 
  • Haha
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
För att det går att ha den på 2 fas och frigöra en ledning till noll med hjälp av en elektriker och är inte fel. Det med tillverkarna är en sak för sig och det finns många här som irriterar sig på hällar/spisar om inkopling över huvud taget.
Då är nästa fråga till dig, eftersom du markera detta. Är det fel att koppla in den på 2 faser och är det farligt på något sätt att frångå ett schema som tydliggör att det finns möjlighet att koppla 2 fasigt
Vad är poängen? Att få sämre effekt än nödvändigt? Vill man ha ytterligare en ugn drar man väl hellre en egen ledning till den och sätter på en egen grupp? Finns det något i TS skriverier som tyder på att hen utöver spis vill ha en ugn till?

De flesta som köper en trefasspis är inte intresserade att att någon kommer dit och kopplar in den till tvåfas (gör den sämre) för att sen sätta en annan ugn på den tredje fasen. Är man intresserad av det köper man troligen en spis som går på två faser från början.

Jag tycker det tyder på att du tänkte fel och tänkte en häll. Inget konstigt alls. Det som gör det konstigt är att istället för att säga "Hoppsan, jag tänkte inte spis utan häll" så ska man komma med konstiga tankar om att köpa en trefasspis, koppla om den till tvåfas och sen ansluta ytterligare en ugn på den oanvända fasen. Det är så konstlat.
 
  • Gilla
Pe_Er och 2 till
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Då till nästa fråga till dig, du har varit eller fortfarande är verksam med hushållsvaror, det är en sak. Men är du en fullfjädrad elektriker, med erfarenhet utöver hushåll och varit installatör på byggen och industri. Tveksamt och att då skriva om af är bra slut är nog att ta i då inte har en susning eller vetskap vad jag kan eller vet. Därav kanske jag inte vill ge ut mitt CV för att briljera något, som en de andra gör.
Så du ska nog vara lite försiktig med kommentarer i den storleken och det betackar jag mig för.
undras om det kommer snöa i morgon?
 
  • Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
De flesta som köper en trefasspis är inte intresserade att att någon kommer dit och kopplar in den till tvåfas (gör den sämre) för att sen sätta en annan ugn på den tredje fasen. Är man intresserad av det köper man troligen en spis som går på två faser från början.
Klart det finns spisar som är rena 400V , men numera får man börja leta lite efter dom, det med den 3 fasen då. Varför ska det alltid på en häll vara 2 faser och den 3:e till en ugn. Det finns dom vill ha 2 ugnar och är det fel att använda den fria då, när spisen klarar sig med 2 faser. Sen finns det nog inga 2 fasspisar att köpa vad jag vet. Dom flesta är liksom omkopplingsbara på plinten i spisen, sen det med mm2 på kabel talar vi inte om, det är en annan sak i det hela
Så att även di ska försöka rättfärdiga andra på formut är nog inte bra, klart en del mothugg kan tas, men inte mot det som faktiskt och möjligt att utföra
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.