F fribygg skrev:
Gamla fängelser bör utnyttjas, nya verkar kostsamt och långsamt.
Här i Östergötland har kriminalvården svårt att rekrytera personal. Ska "buset" sköta sig självt på kåken eller går det att att rekrytera folk till otacksamma jobb med dåligt betalt i Kristianstad?
Läste att det skulle tydligen bli bostäder. Synd, kommunen sålde det väl billigt. Det var ju faktiskt en vacker byggnad med. det anda aktiva är fult som stryk och lätt att rymma från. Det var inte ovanligt att fångarna kutade bort och tog bussen där.


En stor röd byggnad med vita fönster och detaljer, tidigare ett fängelse, med ett busshållplatskylt framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rkarlsson skrev:
De anställda hänger inte i cellerna. Personalrummet kan vara fint, cellerna ska vara som skit.

Men fängelset i k-stad kommun är ett skämt. Har nazister i kiosken och har för lite personal så de var ensamma när nån skulle ut och röka.

Nej små äckliga rum är vad som räcker =)
Det är ingen nackdel om cellerna skulle vara frächa, men frächören får heller inte vara nått avgörande om det verkligen går att återöppna kåken och låsa in det kriminella elementet och hans gelikar. Skrubba, måla sina rum kan de intagna gott få göra själva.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte en bra lösning. Tanken är att de som spärras in ska komma ut som fungerande medborgare.
Och tanken är inte att det ska kännas som semester. Att ha fullstora rum är inte rätt. Du ska inte vara orädd för att bli inlåst med bara fasta tider. Det känns alltså inte som ett straff med fängelse.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Straffet är att du förlorar din frihet. Det är knappast semester även om cellerna skulle likna hotellrum.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en metod som fungerar dåligt. Man måste sikta på att rehabilitera folk så att de kan leva ett hederligt liv närde kommer ut.
Att rehabilitera, eller återanpassa, förutsätter att personen var anpassad tidigare. Annars handlar det snarare om anpassning än återanpassning.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Straffet är att du förlorar din frihet. Det är knappast semester även om cellerna skulle likna hotellrum.
Jo det är semester. Känner 2 nära som varit inne en runda var. En i malmö, han var ute och jobbade om dagarna. Den andra var kock på anstalten i Göteborg.

Ingen av de ansåg att det kändes som ett straff. Friheten förutom att du bara är på den platsen är att du blir inlåst i cellen en viss tid. Annars när du inte har sysslor får du göra vad du vill.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Läste att det skulle tydligen bli bostäder. Synd, kommunen sålde det väl billigt. Det var ju faktiskt en vacker byggnad med. det anda aktiva är fult som stryk och lätt att rymma från. Det var inte ovanligt att fångarna kutade bort och tog bussen där.


[bild]
Kan vi skicka ner "Conny" och de som skjuter på öppen gata och bombar vanliga hyreskåkar i Linköping redan i morgon? TS har ju oxå en trolig " hyresgäst"
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jag är helt emot utvisning som påföljd. Vad ger Sverige rätt att skicka kriminella till något annat land?
Ursäkta?

Om jag åker till ett annat land och bryter mot det landets lagar, eller om jag har fått uppehållstillstånd eller medborgarskap, givetvis ska det finnas en prövotid på säg 10 år där du obönhörligen åker tillbaka dit du kom om du gör dig skyldig till något värre än nedskräpning. Vad är egentligen problemet? Kriminella kostar samhället massor av pengar och ska givetvis förpassas bort från gator och gränser fortast möjligt?

Jag kan inte komma på en enda anledning till varför en människa som reser till ett annat land för att begå brott INTE har förbrukat sin rätt att stanna kvar. Det helt oavsett anledningen till varför denne kom hit (krig, etnicitet osv). Att det ens finns en debatt kring detta är för mig väldigt märkligt.

Låt varje land i första hand ta hand om de kriminella elementen i sin egen befolkning, det är detta som rättsväsendet ska vara dimensionerat för, inte för att en stor mängd människor från andra länder som kommer hit och ställer till med problem.

/S
 
  • Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilka "de" och var är hänvisningen?
Finns inget sånt i inlägget jag svarade på och inte heller i citatet i det inlägget.
Inlägg nr. 68 som du svarade på och hänvisade till. "De" är hovrätten.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ursäkta?

Om jag åker till ett annat land och bryter mot det landets lagar, eller om jag har fått uppehållstillstånd eller medborgarskap, givetvis ska det finnas en prövotid på säg 10 år där du obönhörligen åker tillbaka dit du kom om du gör dig skyldig till något värre än nedskräpning. Vad är egentligen problemet? Kriminella kostar samhället massor av pengar och ska givetvis förpassas bort från gator och gränser fortast möjligt?

Jag kan inte komma på en enda anledning till varför en människa som reser till ett annat land för att begå brott INTE har förbrukat sin rätt att stanna kvar. Det helt oavsett anledningen till varför denne kom hit (krig, etnicitet osv). Att det ens finns en debatt kring detta är för mig väldigt märkligt.

Låt varje land i första hand ta hand om de kriminella elementen i sin egen befolkning, det är detta som rättsväsendet ska vara dimensionerat för, inte för att en stor mängd människor från andra länder som kommer hit och ställer till med problem.

/S
Nej, ett medborgarskap är ett medborgarskap. Ska man ha ”prövotid” så ska det vara innan man får medborgarskap.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
TommyC och 4 till
  • Laddar…
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Nej, ett medborgarskap är ett medborgarskap. Ska man ha ”prövotid” så ska det vara innan man får medborgarskap.
Även om man tillskaffat sig medborgarskapet på felaktiga grunder? T.ex. genom att ljuga om sin identitet där man kanske begått folkmord i ett annat land.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Har du uppgivit en felaktig identitet så är det ju i praktiken inte du som fått medborgarskap….
 
  • Haha
  • Gilla
Grod4n och 4 till
  • Laddar…
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Har du uppgivit en felaktig identitet så är det ju i praktiken inte du som fått medborgarskap….
Och då annulleras medborgarskapet? Tror du så sker i Sverige idag?
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
G Genoveva skrev:
Inlägg nr. 68 som du svarade på och hänvisade till. "De" är hovrätten.
Jag tycker då att det är en enorm skillnad mellan att misshandla en person i ett grannhus (särskilt allvarlig störning) och kanske hålla på med knarklangning utomhus. Om det var bevisat att personen håller på med knarklangning så sätt hen i fängelse.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ursäkta?

Om jag åker till ett annat land och bryter mot det landets lagar, eller om jag har fått uppehållstillstånd eller medborgarskap, givetvis ska det finnas en prövotid på säg 10 år där du obönhörligen åker tillbaka dit du kom om du gör dig skyldig till något värre än nedskräpning. Vad är egentligen problemet? Kriminella kostar samhället massor av pengar och ska givetvis förpassas bort från gator och gränser fortast möjligt?

Jag kan inte komma på en enda anledning till varför en människa som reser till ett annat land för att begå brott INTE har förbrukat sin rätt att stanna kvar. Det helt oavsett anledningen till varför denne kom hit (krig, etnicitet osv). Att det ens finns en debatt kring detta är för mig väldigt märkligt.

Låt varje land i första hand ta hand om de kriminella elementen i sin egen befolkning, det är detta som rättsväsendet ska vara dimensionerat för, inte för att en stor mängd människor från andra länder som kommer hit och ställer till med problem.

/S
Vi är alla invånare på samma planet. Kriminella ska inte ha plats ovan mark någonstans i världen. Oavsett medborgarskap eller ursprung. De kan spendera den eviga vilan sida vid sida. Där kan de inte skada någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.