G Guzzen1 skrev:
Men tycker inte du att det är lite lustigt att det som är läge idag inte var det igår?
Varför satte inte läget värdena för 40 år sedan?
Då var det inte stor skillnad var i landet du bodde.
Byggde du samma hus på olika ställen i landet låg priserna nära varann, drt var inte de ohemula skillnader det är idag.
Mäklarna kan hävda vad dom vill.
Vad är ett bra läge?
Är det ett inklämt hus utan utsikt mitt i en negerby på Lidingö?
Hur kommer det sig att Huddinge var ett bättre läge på 80 talet än Lidingö?
Att folk är villiga att betala överpriser har endast med en sak att göra. Det är möjligheten till rikedom den dagen man säljer.
Kom inte och påstå att alla lägen i t.ex Sthlm är bra lägen.
En annan sak som påverkar är amorteringsfrihet och låg amortering. Fram till 90 talskrisen var det 40 års löptid och full amortering med räntor på 11-12 procent. Då spelade läget inte så stor roll. Kåkarna ökade knappt i värde alls.
Inför samma regler nu till de räntor som gäller idag och du ska få se en störtdykning av fasighetsvärdena oberoende av läge.
Det vore ett roligt experiment. 5 miljoners lån med amortering 40 år och 12% ränta.
60.000kr+ i månaden. Avskaffa ränteavdraget.

Så folk lär sig hur vackert det egentligen är med lån och skuldsättning.
 
  • Gilla
Guzzen1
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan fråga vilken mäklare som helst, de är alla överens om att det är tre saker som främst sätter värdet på ett hus.

Det är dessa:

1, Läget
2, Läget
3, Läget

Det har alltså inget att göra med vad det kostar att bygga ett hus..
Nja, det är ju en sanning med modifikation. Två hus som är grannar på samma gata kan lätt skilja flera miljoner enbart på vad det står för hus på tomten. Läget sätter ett värde, huset ett annat. Allt annat är att förenkla.
 
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Många, framförallt äldre, i storstädernas villaområden blir miljonärer när de säljer sina villor, eller lägenheter. Även folk runt 40års ålder kan sitta på miljoner efter försäljning. Kan detta locka folk att skaffa hyresrätt och "bränna pengarna" på livsnjutande ting på ålderns höst eller investera pengarna på t.ex börsen?

Är man pensionär finns kanske inga större begär att jaga mer rikedom, utan då är viktigt bara njuta för dagen. Kanske man därför bara bor kvar i villan, alt köper nybyggt seniorboende i fint område. Men är man 40-50 år och har kanske ett arv i fickan plus lycka mycket till efter försäljning av bostadsrätten, så kanske det lockar att investera. Eller vill de flesta leva i nuet och faktiskt köpa o leva i det där drömhuset med sina tonårsbarn?

Önskar det fanns lite storys eller artiklar om detta. Dessa tankar har jag aldrig hört någon prata om - kanske för att de inte finns?
Att sälja sin bostad för att frigöra kapital och sedan hyra en bostad kan ha flera fördelar, beroende på ens personliga situation, ekonomiska mål, och livsstil. Här är några av de främsta fördelarna:

Ekonomisk flexibilitet: Genom att sälja din bostad och frigöra bundet kapital, kan du få tillgång till pengar som annars varit låsta i fastigheten. Detta kapital kan användas för att betala av skulder, investera i andra tillgångar, stödja en livsstilsförändring, eller finansiera pensionering.

Mindre underhåll och ansvar: När du hyr, är det ofta hyresvärden som ansvarar för underhåll och reparationer av bostaden. Detta kan minska den tid och de pengar du behöver lägga på bostadsunderhåll, och du slipper oroa dig för oväntade reparationer.

Flexibilitet att flytta: Att hyra en bostad kan ge större flexibilitet om du önskar eller behöver byta boende på grund av jobb, familjesituation eller för att prova på att bo i ett nytt område. Uppsägningstiden är ofta kortare för hyresrätter, vilket gör det lättare att flytta vid behov.

Riskminimering: Att äga en bostad innebär en exponering mot fastighetsmarknadens svängningar. Genom att hyra kan du undvika risken som kommer med att fastighetens värde minskar.

Övergång till en mer passande bostad: För de som befinner sig i en övergångsfas i livet, som äldre som vill ha en mer underhållsfri vardag eller yngre som inte är redo att binda sig vid en plats, kan uthyrning erbjuda en lösning som bättre motsvarar deras nuvarande behov.

Ingen fastighetsskatt eller stora underhållskostnader: Som hyresgäst slipper du direkt betala fastighetsskatt och stora underhållskostnader som normalt tillkommer för husägare, vilket kan förenkla din budgetplanering.

Det är dock viktigt att noggrant överväga både ekonomiska och personliga aspekter innan man beslutar sig för att sälja sin bostad för att hyra. Beroende på din situation och den lokala bostadsmarknaden kan det finnas både fördelar och nackdelar med denna strategi.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Man kanske inte ska räkna med att prisutveckling på fastigheter och ränta ska fortsätta som de gjort sista 15 åren.

Däremot att byta ett dyrt och stort boende i Stockholm mot ett litet och billigt på mindre ort och att fortsätta jobba borde mycket väl kunna generera mer kapital än bo kvar. Boende är en utgift men iom fastigheternas prisutveckling har det kunnat generera pengar historiskt. Över lång tid kan det nog vara så framåt också.

Om att njuta är att bo billigt på landet tycker jag man ska flytta. Om att njuta är att bo nära storstadens puls så kanske man ska bo kvar.

Har man inte kontakter tror jag inte man hittar en billig hr i stlms innerstad. Men OM man gör det finns ju gamla skitblliga lägenhet på väldigt bra lägen... Då kanske scenariot ovan funkar.
 
N
Vi tänker vi ska downsiza precis så inom 8-10 år när barnen flyttat hemifrån! Då vill vi bo mindre och enklare - köpa husbil och på så sätt vidga vår värld!
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Sålde villan med 6 miljoner i ren vinst och bor i kooperativ hyresrätt nu. God förtjänst på 30 år, det blir drygt 16000/mån i avkastning. Man kan lugnt säga att vi bott gratis i alla år, eller att det räcker till hyra i 30 år till.
Men, eftersom boende visat sig vara en så bra investering så tänkte jag att det bästa vi kan göra för pengarna är att hjälpa våra barn in på bostadsmarknaden, som ett förtida arv.
Känns rätt orättvist mot de vars föräldrar bott i hyresrätt hela livet, som mina egna föräldrar gjorde. Så har det sett ut nu i flera generationer, att äga sin bostad i storstad har varit lönsamt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
För er som funderar på detta med att sälja hus mot lägenhet; har ni provat att bo i lägenhet? Vi bor i radhus sedan ett par år, det har fått mig att längta tillbaka till villa igen. Något jag inte trodde innan vi flyttade. Plötsligt saknar jag allt pulande och små projekt, som jag mest trodde var en belastning. Att sitta i soffan och göra ingenting är rätt understimulerande efter ett tag. Nu blir det snart villa igen, ska bli skönt med det som förgyller vardagen igen med bastu, spabad och sitta i trädgården på sommaren, och även allt småfix. Även om dagens villatomter är löjligt små, så är det i alla fall en tomt, runt hela huset.

Men om något decenie till kanske jag ändrar mig igen med stigande ålder och så småningom utflugna barn, runt 50 nu. Jag har heller inte alla de miljoner om vi säljer allt i dag, som krävs för att leva gott på avkastningen efter betalda skatter som många verkar förutsätta i denna ålder kring Stockholm. Då ska man nog ha gjort en väldigt bra bostadskarriär. Jag har aldrig lyckats med investeringar, utan som någon annan skrev, köper jag ett hus så dyker marknaden, det samma gäller aktier och fonder. Så visst, några procent per år över tid, men inte i närheten av de 10 som nämnts.

Så nja för idén med hyresrätt. Det blir svårt att gå tillbaka sedan om man ångrar sig eftersom priserna lär fortsätta upp och man då gett en stor del av sitt kapital/vinst till skattmasen.
 
  • Gilla
henriks1 och 6 till
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Många, framförallt äldre, i storstädernas villaområden blir miljonärer när de säljer sina villor, eller lägenheter. Även folk runt 40års ålder kan sitta på miljoner efter försäljning. Kan detta locka folk att skaffa hyresrätt och "bränna pengarna" på livsnjutande ting på ålderns höst eller investera pengarna på t.ex börsen?

Är man pensionär finns kanske inga större begär att jaga mer rikedom, utan då är viktigt bara njuta för dagen. Kanske man därför bara bor kvar i villan, alt köper nybyggt seniorboende i fint område. Men är man 40-50 år och har kanske ett arv i fickan plus lycka mycket till efter försäljning av bostadsrätten, så kanske det lockar att investera. Eller vill de flesta leva i nuet och faktiskt köpa o leva i det där drömhuset med sina tonårsbarn?

Önskar det fanns lite storys eller artiklar om detta. Dessa tankar har jag aldrig hört någon prata om - kanske för att de inte finns?
Det man gör är att konvertera sommarstugan till permanentboende, sen sälja Bostadsrätten/huset man bor i och flytta ut till sommarstugan permanent.

Får loss pengar och rejält lägre utgkfter samt högre livskvalite av att bo på landet
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
Vispen74 Vispen74 skrev:
För er som funderar på detta med att sälja hus mot lägenhet; har ni provat att bo i lägenhet? Vi bor i radhus sedan ett par år, det har fått mig att längta tillbaka till villa igen. Något jag inte trodde innan vi flyttade. Plötsligt saknar jag allt pulande och små projekt, som jag mest trodde var en belastning. Att sitta i soffan och göra ingenting är rätt understimulerande efter ett tag. Nu blir det snart villa igen, ska bli skönt med det som förgyller vardagen igen med bastu, spabad och sitta i trädgården på sommaren, och även allt småfix. Även om dagens villatomter är löjligt små, så är det i alla fall en tomt, runt hela huset.

Men om något decenie till kanske jag ändrar mig igen med stigande ålder och så småningom utflugna barn, runt 50 nu. Jag har heller inte alla de miljoner om vi säljer allt i dag, som krävs för att leva gott på avkastningen efter betalda skatter som många verkar förutsätta i denna ålder kring Stockholm. Då ska man nog ha gjort en väldigt bra bostadskarriär. Jag har aldrig lyckats med investeringar, utan som någon annan skrev, köper jag ett hus så dyker marknaden, det samma gäller aktier och fonder. Så visst, några procent per år över tid, men inte i närheten av de 10 som nämnts.

Så nja för idén med hyresrätt. Det blir svårt att gå tillbaka sedan om man ångrar sig eftersom priserna lär fortsätta upp och man då gett en stor del av sitt kapital/vinst till skattmasen.
Håller helt med dig att det här med lägenhet verkar vara lite romantiserat i tråden. Nu är vi alla olika såklart, men jag minns tillbaka på min tid i olika lägenheter med fasa. Grannar som hade fester i tid och otid så man inte kunde sova om nätterna, barn som skrek, arga lappar i trappuppgången, krångligt med parkering… Listan kan göras hur lång som helst. Jag inbillar mig också att min flexibilitet kring detta blir ännu mindre när jag blir äldre än vad den var när jag var yngre, så att sitta arg och bitter i en lägenhet med miljoner på banken på ålderns höst kan jag vara utan.
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Många, framförallt äldre, i storstädernas villaområden blir miljonärer när de säljer sina villor, eller lägenheter. Även folk runt 40års ålder kan sitta på miljoner efter försäljning. Kan detta locka folk att skaffa hyresrätt och "bränna pengarna" på livsnjutande ting på ålderns höst eller investera pengarna på t.ex börsen?

Är man pensionär finns kanske inga större begär att jaga mer rikedom, utan då är viktigt bara njuta för dagen. Kanske man därför bara bor kvar i villan, alt köper nybyggt seniorboende i fint område. Men är man 40-50 år och har kanske ett arv i fickan plus lycka mycket till efter försäljning av bostadsrätten, så kanske det lockar att investera. Eller vill de flesta leva i nuet och faktiskt köpa o leva i det där drömhuset med sina tonårsbarn?

Önskar det fanns lite storys eller artiklar om detta. Dessa tankar har jag aldrig hört någon prata om - kanske för att de inte finns
Visst är det så. När jag pensionerar mig om 15 år kommer vi sälja huset, casha in rejält och ta en hyresrätt, då har jag ca 25 års kötid.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag sålde mitt gamla renoverade hus och byggde nytt då jag går i pension om några år.
Ett litet sött pensionärs hus på 149 kvm med 70 kvm garage.
Perfekt med minimalt underhåll, ingen fastighetsskatt i 15 år, väldigt låga driftskostnader.
Räknar kallt med att lägga mycket mer pengar på resor och upplevelser istället för drift, underhåll.
Lägenheter i större storlek med stort dubbelgarage är rätt ovanliga där jag bor och har defintivt inte min månadskostnad:)
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 9 till
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Många, framförallt äldre, i storstädernas villaområden blir miljonärer när de säljer sina villor, eller lägenheter. Även folk runt 40års ålder kan sitta på miljoner efter försäljning. Kan detta locka folk att skaffa hyresrätt och "bränna pengarna" på livsnjutande ting på ålderns höst eller investera pengarna på t.ex börsen?

Är man pensionär finns kanske inga större begär att jaga mer rikedom, utan då är viktigt bara njuta för dagen. Kanske man därför bara bor kvar i villan, alt köper nybyggt seniorboende i fint område. Men är man 40-50 år och har kanske ett arv i fickan plus lycka mycket till efter försäljning av bostadsrätten, så kanske det lockar att investera. Eller vill de flesta leva i nuet och faktiskt köpa o leva i det där drömhuset med sina tonårsbarn?

Önskar det fanns lite storys eller artiklar om detta. Dessa tankar har jag aldrig hört någon prata om - kanske för att de inte finns?
Våt hus är betalt sedan många år. Vi har låga driftskostnader, gott om utrymme, eget garage med plats för både motorcykel och bil. Huset är renoverat genom åren är helt modernt( valde renovering och avbetalning av skulder före privat pensionssparande). Egen trädgård. Naturen nära. Varför ska vi byta detta lilla paradis mot en hyresrätt där du betalar och betalar men äger ingenting, utan tillgång till garageplats(vår kommun tycker man ska gå, cykla eller åka buss)? Nä, underhåll/modernisera ditt hus, betala av skulderna och äg ditt boende. Om du kan.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Gäller då att ha stått i bostadskö för ett drägligt liv. Hyresrätterna som direkt erbjuds i större delarna av Sverige är numera sunkiga områden fyllda med ouppfostrade vilda ungar, bidragstagare, missbrukare, kriminella etc.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M maria01 skrev:
Det svåra är att få tag i ett förstahandskontrakt det jag mena och om man hittar ett så är ddet ofta nya med dyra hyror
Vad spelar dyra hyror för roll menar du? Med en bra pension , ett antal miljoner tillgängliga och i sluttampen på livet så har hyran knappast någon betydelse…
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag sålde mitt gamla renoverade hus och byggde nytt då jag går i pension om några år.
Ett litet sött pensionärs hus på 149 kvm med 70 kvm garage.
Perfekt med minimalt underhåll, ingen fastighetsskatt i 15 år, väldigt låga driftskostnader.
Räknar kallt med att lägga mycket mer pengar på resor och upplevelser istället för drift, underhåll.
Lägenheter i större storlek med stort dubbelgarage är rätt ovanliga där jag bor och har defintivt inte min månadskostnad:)
Låter härligt! Detta har jag också en dröm om, att bygga nytt en tredje sista gång, en liten pensionärsbostad i ett plan, när väl tiden kommer dit.
Fast med stigande pensionsålder blir väl detta endast att bygga en kista 😩
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.