L Liljeros skrev:
Tillverkarna har en ganska hård tumskruv från EU gällande minskade utsläpp så rena diesel och bensin går en ganska dyster framtid till mötes oavsett vad kunderna vill. För varje år krävs en ganska markant minskning
Vad avser begreppet "framtid" i år?
EU har ju haft ett mål med försäljning och 2035, men verkar hacka.
 
Var det inte någon husvagn som hade både batteri och motor? 🤔
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Var det inte någon husvagn som hade både batteri och motor? 🤔
Militär bandvagn med soldat på taket i terrängen, liknar en motoriserad husvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motor i husvagnen är inget nytt
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad avser begreppet "framtid" i år?
EU har ju haft ett mål med försäljning och 2035, men verkar hacka.
Grafik med tidsplan för minskning av utsläpp för personbilar och skåpbilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2030 och framåt kommer rena elbilar behöva utgöra en väldigt stor andel. 2035 och framåt krävs både elbilar och fossilfri el
 
L Liljeros skrev:
[bild]

2030 och framåt kommer rena elbilar behöva utgöra en väldigt stor andel. 2035 och framåt krävs både elbilar och fossilfri el
Att jag ställde frågan var att den är en flytande definition i tråden.😀
Och det finns mycket troende och tyckande.
2030 eller 2035 är för mig abstrakt gällande elbil och bilbyte.
 
A AndersS skrev:
Att jag ställde frågan var att den är en flytande definition i tråden.😀
Och det finns mycket troende och tyckande.
2030 eller 2035 är för mig abstrakt gällande elbil och bilbyte.
Det är biltillverkarna detta krav gäller, helt enkelt uppnå kraven eller betala viten. Att sälja rena bensinbilar kommer slå väldigt hårt på utsläppssiffrorna så har svårt att tro att man kommer kunna köpa annat än hybridbilar eller rena elbilar om 4-5år.

0g om ca 11 år är endast uppnåeligt med rena elbilar eller tex vätgas så på en tioårsperiod ska alla fossilmotorer fasas ut från nybilsförsäljningen.
 
L Liljeros skrev:
Jag tror på produkten släpvagn med inbyggt batteri för uthyrning. Tänk 1500kg släp med 2-300kg batteri i botten för uthyrning om man ska åka långt med släp.

Krävs ju nån form av gemensam kontakt för att ansluta släpets batteri till bilen
Släpet får helt enkelt ha en liten fjuttig hjälpmotor kopplat till dragkulan/hastighet.
 
G
D djac skrev:
I år är det ca 22% av privatköparna som väljer elbil, om vi inte gör något väldigt drastiskt så kommer fossilberoendet i stort sett vara oförändrat för lång tid.
Vilka privatköpare, antar i Sverige? och där har privatköpare minskat i antal drastiskt. Jag anser att förmånsbilar bör beskattas hårdare. Om både privat och förmånsbilar minskar minskar ju totalantalet bilar? Det är väl det som är meningen? Inte procenten. Många beggade svenska elbilar går på export. Alla nöjda? Sverige räddade klimatet...
 
L Liljeros skrev:
Det är biltillverkarna detta krav gäller, helt enkelt uppnå kraven eller betala viten. Att sälja rena bensinbilar kommer slå väldigt hårt på utsläppssiffrorna så har svårt att tro att man kommer kunna köpa annat än hybridbilar eller rena elbilar om 4-5år.

0g om ca 11 år är endast uppnåeligt med rena elbilar eller tex vätgas så på en tioårsperiod ska alla fossilmotorer fasas ut från nybilsförsäljningen.
Men frågan blir då "För tidigt att köpa elbil?'
För mig inget påverkan alls med den definition av framtid!😉
 
P Pin skrev:
[bild]
Motor i husvagnen är inget nytt
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men frågan blir då "För tidigt att köpa elbil?'
För mig inget påverkan alls med den definition av framtid!😉
Gällande den frågeställningen har jag min klara ståndpunkt, dagens elbilar har nått en funktion där det inte är för tidigt att hoppa på tåget. Gemene man kommer utan problem kunna förflytta sig relativt obehindrat. För dom som stretar mot får politiken successivt driva igenom bytet, marknaden kommer successivt få fram betydligt billigare alternativ parallellt med en växande andrahandsmarknad
 
  • Gilla
  • Ledsen
deetee och 5 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Vilka privatköpare, antar i Sverige? och där har privatköpare minskat i antal drastiskt. Jag anser att förmånsbilar bör beskattas hårdare. Om både privat och förmånsbilar minskar minskar ju totalantalet bilar? Det är väl det som är meningen? Inte procenten. Många beggade svenska elbilar går på export. Alla nöjda? Sverige räddade klimatet...
Ser ingen anledning till att förmånsbilar beskattas hårdare, det är redan idag förhållandevis kostnadsneutralt att äga bilen privat kontra att ha den som tjänstebil.

Tjänstebilssektorn agerar motor för att få ut bilar på andrahandsmarknaden.

Exporten kommer nog minska i takt med att kronan stärks
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Gällande den frågeställningen har jag min klara ståndpunkt, dagens elbilar har nått en funktion där det inte är för tidigt att hoppa på tåget. Gemene man kommer utan problem kunna förflytta sig relativt obehindrat. För dom som stretar mot får politiken successivt driva igenom bytet, marknaden kommer successivt få fram betydligt billigare alternativ parallellt med en växande andrahandsmarknad
Nä, idag passar inte elbil alla, men i en framtid om det avser 2035 så stämmer det nog bättre😉
Du svarade ju inte på frågan om tid😃
 
L Liljeros skrev:
Det är biltillverkarna detta krav gäller, helt enkelt uppnå kraven eller betala viten. Att sälja rena bensinbilar kommer slå väldigt hårt på utsläppssiffrorna så har svårt att tro att man kommer kunna köpa annat än hybridbilar eller rena elbilar om 4-5år.

0g om ca 11 år är endast uppnåeligt med rena elbilar eller tex vätgas så på en tioårsperiod ska alla fossilmotorer fasas ut från nybilsförsäljningen.
Transportsektorn skulle behöva en årsproduktion av 25TWh för att elektrifieras. Tycker du själv det låter troligt att vi har sisådär tre nya F2 i drift om 11 år?
Eller en infrastruktur för vätgas som kräver ännu fler TWh?

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.