U Utasja skrev:
Varför? Jag hade gjort det ännu värre och målat det rosa och lila. Det var ju ett snyggt plank innan.
Jag tror på att man ska hålla sig väl med sina grannar.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
OpiMaza
§ 8 Respektera våra moderatorer
Moderatorerna gör ett hästjobb när de upprätthåller ordningen i forumet, visa dem respekt. Synpunkter på moderering skickas via PM och läggs aldrig ut i forumet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Ramnemark Ramnemark skrev:
Men då är det väll dags att stänga tråden? TS har förmodligen bett om att ta bort bilden eftersom TS inte fick medhåll.
Utan bild på staketet finns det inte riktigt något att diskutera längre……
Påpekade det för "moderator" men fick mitt inlägg raderat.
 
  • Ledsen
AndersPS
  • Laddar…
OpiMaza OpiMaza skrev:
Skilda åsikter kan berörda ta via PM. Håll er till trådens ämne, tack.


/Moderator
Vad menar du med skilda åsikter? Om vi bara får hålla med varandra blir det inte mycket diskussion?

Misstänker att jag inte förstår dig.
 
  • Gilla
Fel av Åke och 1 till
  • Laddar…
P Plankaren skrev:
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Jag ser ingen bild på ditt plank i ditt inlägg.
 
Unikt namn
L L8ttas skrev:
Snälla du skämtar?? Snyggt!? Zooma in så ser du hur det ser ut och det är ett plank inget staket.
Det syns inget estetiskt fel på plankets grundkonstruktion.
Men ursågningen, som sannolikt skedde i vredesmod efter TS anmälan, har lite risig slutfinish.
AndersPS AndersPS skrev:
Vad menar du med skilda åsikter? Om vi bara får hålla med varandra blir det inte mycket diskussion?

Misstänker att jag inte förstår dig.
Skiljda åsikter om modereringen givetvis.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Plankaren skrev:
Jag har möjlighet att överklaga.jag har även möjlighet att se till att han också kan få ett plank så han inte kommer åt sin vägg. Hade han bara pratat och frågat innan han smäller upp något så kunde man löst detta lätt. Tyvärr vill han strida. Jag kommer såklart överklaga och skulle det visa sig att man får bygga helt täta staket upp till 1.1m med lustiga hål upp till 2m så kommer han få det. Men det har han nog inte tänkt på ännu.
”Tyvärr vill HAN strida”.. du verkar inte direkt oäven, du heller😂😂😂
jag håller på grannen😘
 
A AndersS skrev:
Finns många med garage i fastighetsgräns. Gäller även fristående villor
Hos oss gällde 1 m om man hade dubbel gipsvägg annars 2 m.
 
Claes Sörmland
C Claes Owe skrev:
Hos oss gällde 1 m om man hade dubbel gipsvägg annars 2 m.
Allt beror på detaljplanen. För min fastighet anger den gamla detaljplanen att det är 4,5 m till fastighetsgränsen som gäller och rikligt med prickad mark som stoppar byggnation vid tomtgräns på en bredare yta än så.
 
G
Jag förstår egentligen inte vad alla elakheter här i tråden kommer ifrån. Vissa försöker mästra sig till att veta bäst andra hittar på sätt att håna Ts. Grundfrågan tycker jag var, är det ett staket eller plank? sen vad som rör sig runt de inblandade är ju inte upp till oss som svarar att spekulera i. Jag har läst trådar här i många år utan att vara medlem men inte någonsin läst så mycket negativt och hat mot en trådskapare. Vissa känner jag har förstått Grundfrågan. Jag förstår även att Ts tog bort bilderna då de kopierades och delades vidare (vi har något som kallas upphovsrätt där ägaren äger bilden) vilket innebär att man inte får dela hur som helst. Tyvärr respekterades inte det och en moderator fick gå in och redigera. Men det verkar en del av er inte vilja acceptera.

(§ 5.16 Upphovsrätt
Du har själv upphovsrätten till text och bild du lägger ut på Byggahus.se, men det innebär också en skyldighet att följa svensk lag och dessa regler. Byggahus.se och Eskilsson & Eskilsson AB har dock rätt att utan särskild ersättning använda material som har publicerats på Byggahus.se i det redaktionella arbetet.)

Jag såg det som ett lovpliktigt plank, det är min åsikt. Hur det blir efter överklagandet kommer vi nog aldrig få veta pga att Ts säkerligen tröttnat rejält på det här forumet, det är synd för jag är verkligen nyfiken på bedömningen i nästa instans.
Tack från Gerd
Det bästa vore nog om hela tråden raderades.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Gerden skrev:
Jag förstår egentligen inte vad alla elakheter här i tråden kommer ifrån. Vissa försöker mästra sig till att veta bäst andra hittar på sätt att håna Ts. Grundfrågan tycker jag var, är det ett staket eller plank? sen vad som rör sig runt de inblandade är ju inte upp till oss som svarar att spekulera i. Jag har läst trådar här i många år utan att vara medlem men inte någonsin läst så mycket negativt och hat mot en trådskapare. Vissa känner jag har förstått Grundfrågan. Jag förstår även att Ts tog bort bilderna då de kopierades och delades vidare (vi har något som kallas upphovsrätt där ägaren äger bilden) vilket innebär att man inte får dela hur som helst. Tyvärr respekterades inte det och en moderator fick gå in och redigera. Men det verkar en del av er inte vilja acceptera.

(§ 5.16 Upphovsrätt
Du har själv upphovsrätten till text och bild du lägger ut på Byggahus.se, men det innebär också en skyldighet att följa svensk lag och dessa regler. Byggahus.se och Eskilsson & Eskilsson AB har dock rätt att utan särskild ersättning använda material som har publicerats på Byggahus.se i det redaktionella arbetet.)

Jag såg det som ett lovpliktigt plank, det är min åsikt. Hur det blir efter överklagandet kommer vi nog aldrig få veta pga att Ts säkerligen tröttnat rejält på det här forumet, det är synd för jag är verkligen nyfiken på bedömningen i nästa instans.
Tack från Gerd
Det bästa vore nog om hela tråden raderades.
Känns som att du är TS med ett sprillans nytt konto? 😊

Gissar att det kontot snart slutar att användas?

Jag tycker inte att det varit speciellt mycket ”hat” i tråden, det mesta hatet verkar finnas hos TS mot sin granne.

Att TS inte fick medhåll är inte så konstigt. Det är ju ett bra tillfälle för TS att reflektera. Tex har hen själv ett garage som inte går att underhålla utan att TS inkräktar på grannens tomt. Då är det väl snyggt att vara tillmötesgående mot grannen tillbaka tänker jag.

Om ditt syfte med att ta bort bilderna var att stoppa en eventuell spridning, så lär ju inte det hjälpa - är de spridda så är de. Var har du sett bilderna förresten? 😊
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
G
Hej Nissen du är ju en av de envisaste med frågor om bilderna. Konspirera hur du vill Jag behöver inte förklara något för dig. Lärde du dig inget när dina inlägg blev raderade av moderatorn?
Sen är du fri att tro vad du vill men du måste väl ha ett annat liv än att sitta och hitta på dumheter. Jag såg att den senaste som diskuterade med dig inte kom någonstans så det tänker inte heller jag göra. Gå nu ut och njut av solen det skall jag göra. Kram Gerd
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Gerden skrev:
Jag såg det som ett lovpliktigt plank, det är min åsikt. Hur det blir efter överklagandet kommer vi nog aldrig få veta pga att Ts säkerligen tröttnat rejält på det här forumet, det är synd för jag är verkligen nyfiken på bedömningen i nästa instans.
Jag håller med att det var nog ett lovpliktigt plank initialt, men i vart fall inte alltför fult.

Sedan förvandlas det av byggaren (efter TS anmälan) till ett möjligtvis icke lovpliktigt staket men inte längre snyggt (men det är inte förbjudet att ha ett osnyggt staket).

Grannen kan ju fortsätta göra hål tills byggnadsnämnden är nöjd, att riva det tror jag inte händer.

Man kan ju fråga sig vad TS mål var med anmälan?

Egentligen är det nu en konstinstallation som jag skulle gett namnet "Vredesmod, sug på den du"😆
 
  • Haha
  • Gilla
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
P Persans skrev:
Jag ser ingen bild på ditt plank i ditt inlägg.
Läs inlägg 278.
 
  • Gilla
Persans och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Känns som att du är TS med ett sprillans nytt konto? 😊

Gissar att det kontot snart slutar att användas?

Jag tycker inte att det varit speciellt mycket ”hat” i tråden, det mesta hatet verkar finnas hos TS mot sin granne.

Att TS inte fick medhåll är inte så konstigt. Det är ju ett bra tillfälle för TS att reflektera. Tex har hen själv ett garage som inte går att underhålla utan att TS inkräktar på grannens tomt. Då är det väl snyggt att vara tillmötesgående mot grannen tillbaka tänker jag.

Om ditt syfte med att ta bort bilderna var att stoppa en eventuell spridning, så lär ju inte det hjälpa - är de spridda så är de. Var har du sett bilderna förresten? 😊
Här håller jag med Nissens. Jag tycker inte det fanns så mycket ”hat” och ”elakheter” i tråden. Visst, en del hårda kommentarer men det hittar du i vilken ”granntråd” som helst på forumet.

Sen bidrar TS i dessa trådar ofta själv till på vilken nivå diskussionen hamnar. Det är sällan bara en enkel fråga, utan handlar även om vilket psyko grannen är, att grannen ska sättas dit, om att man minsann ska hämnas. Det ger inget bra intryck av TS och svaren blir ofta därefter. Man får svar som man frågar.
 
  • Gilla
TobbeP och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.