P
V Vargulvsson skrev:
Nu hittar du på eller har missförstått !
Man använder inte någon expanderverktyg för att montera en stödhylsa!
Du kan ju börja med att läsa tråden innan du skriver svammelkommentarer.
 
Tuthuset Tuthuset skrev:
Vi byggde ett nytt hus för 12 år sedan, nu har vi fått läckage i samtliga rörkopplingar både badrum, tvättstuga och kök. Det är kopparrör och kromade rör tror jag, finns det något bra system/lösning eller material man kan välja i stället så man slipper problem i framtiden eller är det VVS-montören som gjort något tokigt? själv tycker jag att det borde hålla lite fler år? Ingenting har frusit sönder eftersom allt är i en uppvärmd bostad. Det verkar däremot vara varmvattenrörens kopplingar som ger sig. Någon som har funderingar att dela med sig av? I morgon måste jag börja beställa nya möbler, beställa VVS montör kolla med försäkringsbolaget osv.
Har haft samma problem med läckande kopplingar men bara på varmvattnet. Läckte i kopplingen där slangen från blandaren är ansluten. Hjälpte att dra dra åt men det kom tillbaka. Min tankte var att det berodde på rörelse i materialet när det blev varmt. Löste det mer gängtätning som var godkänd för tappvatten. Efter det har det fungerat.
 
Tuthuset Tuthuset skrev:
Vi byggde ett nytt hus för 12 år sedan, nu har vi fått läckage i samtliga rörkopplingar både badrum, tvättstuga och kök. Det är kopparrör och kromade rör tror jag, finns det något bra system/lösning eller material man kan välja i stället så man slipper problem i framtiden eller är det VVS-montören som gjort något tokigt? själv tycker jag att det borde hålla lite fler år? Ingenting har frusit sönder eftersom allt är i en uppvärmd bostad. Det verkar däremot vara varmvattenrörens kopplingar som ger sig. Någon som har funderingar att dela med sig av? I morgon måste jag börja beställa nya möbler, beställa VVS montör kolla med försäkringsbolaget osv.
Det är klart som fan att rörisen klantat sig. Fuskat eller är inkompetent. Jag som inte röris gjorde jobb hemma för 10 år sedan. Läcker fortfarande inte.
 
Krilleman
S Styrtekniker skrev:
Det är klart som fan att rörisen klantat sig. Fuskat eller är inkompetent. Jag som inte röris gjorde jobb hemma för 10 år sedan. Läcker fortfarande inte.
Återigen...

Det är bara på varmvattnet det läcker.

Hade röris varit inkompetent, så hade det läckt på även kallvattnet.
 
S Styrtekniker skrev:
Det är klart som fan att rörisen klantat sig. Fuskat eller är inkompetent. Jag som inte röris gjorde jobb hemma för 10 år sedan. Läcker fortfarande inte.
Alla mina grannar är schyssta.
Alltså finns det inga oschyssta grannar.
 
D Dr Benz skrev:
Alla mina grannar är schyssta.
Alltså finns det inga oschyssta grannar.
Det är klart att alla kan göra fel. Fast om man utger sig för att kunna något. Så kontrollera man att man gjort rätt. Gör man för många fel. Är man ute ur leken ganska fort. Iaf där jag jobbar.
 
S Styrtekniker skrev:
Det är klart att alla kan göra fel. Fast om man utger sig för att kunna något. Så kontrollera man att man gjort rätt. Gör man för många fel. Är man ute ur leken ganska fort. Iaf där jag jobbar.
Hur vet du vad som är fel?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Absolut, jag vet att det finns.
Det jag ifrågasätter är hur vanligt förekommande det är i ett hus byggt 2012.
Vi har prisolrör i vårt hus byggt 89 o även i tillbyggnad från 2014
 
S Svenno 55 skrev:
Vi har prisolrör i vårt hus byggt 89 o även i tillbyggnad från 2014
Jag har egentligen större förtroende för prisolrör än dedärna plaströren man sätter in nuförtiden. Nu har jag plaströr på två ställen, men jag gillar det inte...

Iofs gillar jag inte heller presskopplingar med oring, bättre med klämringskoppling tycker jag. Men ändå så valde jag koppling med oring när jag drog om vattnet i källaren. En o-ring har jag för mig är bra i ca 40 år och börjar sen tappa spänsten (beroende på material förstås) och efter 80 år är den nog slut.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Hur vet du vad som är fel?
Jag kan mitt jobb mycket bra och vet vad som är bra och dåligt i det. Läcker en koppling har man gjort fel. I det huset jag bor som är byggt 1973 läcker inga kopplingar. Inte på varmvattnet iaf.
 
S Styrtekniker skrev:
Jag kan mitt jobb mycket bra och vet vad som är bra och dåligt i det. Läcker en koppling har man gjort fel. I det huset jag bor som är byggt 1973 läcker inga kopplingar. Inte på varmvattnet iaf.
Men det läcker på kallvattnet?

Jodu jag har stött på många som dig genom tiderna. Gemensamt för alla er är att ni också har fel ibland.
 
D Dr Benz skrev:
Men det läcker på kallvattnet?

Jodu jag har stött på många som dig genom tiderna. Gemensamt för alla er är att ni också har fel ibland.
Det du säger till mig är att det inte gör något när hantverkare gör fel. Det kanske går bra för dig att kopplingar läcker. För min del har jag högre krav på en hantverkare.
 
S Styrtekniker skrev:
Det du säger till mig är att det inte gör något när hantverkare gör fel. Det kanske går bra för dig att kopplingar läcker. För min del har jag högre krav på en hantverkare.
Nej det säger jag inte.
Jag säger att du omöjligt kan veta vad felet är med så knapphändig information. Du KAN ha rätt men du kan också ha fel.

Hos mig gör du dig ej besvär.
 
D Dr Benz skrev:
Nej det säger jag inte.
Jag säger att du omöjligt kan veta vad felet är med så knapphändig information. Du KAN ha rätt men du kan också ha fel.

Hos mig gör du dig ej besvä
D Dr Benz skrev:
Nej det säger jag inte.
Jag säger att du omöjligt kan veta vad felet är med så knapphändig information. Du KAN ha rätt men du kan också ha fel.

Hos mig gör du dig ej besvär.
Så vad är du ute efter? Att det är materiel fel? Att en bra röris haft otur med dåligt dåligt material. Det är en möjlighet.
 
Tuthuset
B Björkskär skrev:
Hej
Tråkigt att höra!

Nu blir jag lite nyfiken, har du eget vatten eller kommunalt?
Om det är surt vatten eller saltvatteninträngning så äts ofta godset upp av vattnet.
Det låter helt otroligt att alla kopplingar börjar läcka och bara på varmvattnet utan att det är något lurt med vattenkvaliteten.
Har ni undersökt någon läckande koppling närmare?
/ Björkskär
Tack till alla engagerade skrivare som analyserat. Ni har lärt mig jättemycket. Det är egen brunn och vi brukar pumpa ur allt vattnet var vår för att slippa ytvatten. Vi gjorde inte det förra året men nu är det gjort och vattnet är mycket bättre. Det är sista kopplingen före blandaren i alla rummen som läckaget uppstått. Om jag gissar så kanske det är där olika metaller möts så vattnet hjälpt till med elektronvandringen så metall har ätits upp? Det som var trasigt är kastat men det var små prylar med gängor på. Nu syns bara vad VVS-teknikern har pluggat tills vi får hem nya möbler. Bilden är från rören bakom handfatskommoden. Kopplingen till toastolen är också dålig men läcker inte, den byts när VVSkillen kommer tillbaka för att koppla in allt.
 
  • Rörgenomföring bakom handfat med kopplingar och pluggar väntande på reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.