Det låter väldigt lustigt. Men det är ju även systemet med nettodebitering. Det var många som starkt förespråkade det i Sverige för några år sedan. Det var inte lätt att få folk att begripa det orimliga i systemet.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hörde just från min kollega i Nederländerna att regeringen där inte vågar fortsätta att fasa ut kvittningen mellan producerad och konsumerad el. Då denna kvittning är lagstadgad så kan inte energibolagen ta en extra avgift per kWh heller, energibolagen har därför börjat ta ut en fast avgift av alla som säljer el tillbaka till dem som ligger på runt €500/år när man skriver ett nytt avtal. Marknaden löser det politikerna misslyckas med. Det tråkiga (?) är dock att det ändå inte påverkar elbörsens priser, så politikerna i Nederländerna pressar elpriserna mot den negativa sidan på börsen med sin politik.
Jo men det här styrs då av det gemensamma elhandelsavtalet för EU och den "Ebberöds bank" kvittningen är då kraftigt ifrågasatt och vad som ska gälla i framtiden med ett reviderat regelverk.

Hursomhelst så tar man tag i saken i Nederländerna och Westinghouse har fått kontrakt på att utreda bygget av två AP-1000 reaktorer i Borssele.
https://info.westinghousenuclear.co...8447526&utm_medium=social&utm_source=facebook
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Det löser ju knappast problemet med kraftigt negativa priser och elöverskott vid vissa tillfällen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det löser ju knappast problemet med kraftigt negativa priser och elöverskott vid vissa tillfällen.
Jo men det funderas det då även febrilt på men bristen på el när det inte blåser eller solen lyser är förödande för Europas industrier.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej daVinci

Jag har använt uttrycket ”Mängdlära” ett stort antal gånger de senaste 5–10 åren när jag till exempel kortfattat vill beskriva att när fler väljer att göra samma saker, då förändras villkoren för t.ex. lönsamheten när utbudet (mängden) ökar.

Om en villaägare i ett bostadsområde startar pizzabakning i källaren på fredag eftermiddag så kan det möjligen vara lönsamt. Men om alla villaägare i ett bostadsområde startar pizzabakning i källaren på fredag eftermiddag så är inte lönsamt.

Du är den förste under dessa drygt 5 år som ifrågasatt valet av ord, för att kortfattat beskriva fenomenet. Det finns inget, vad jag vet, som förbjuder att använda ordet ”Mängdlära” i det syftet.
Termer har en viss betydelse.
Om du använder termer i en annan betydelse så ger det följande konsekvenser:

* Den som vet vad termen betyder får inte ihop semantiken och det du skriver blir bara svammel. (Och i bästa fall gör som jag att bara ignorerar den sekvensen).

* Den som inte vet vad termen betyder fantiserar ihop en betydelse för vad du skrev. Det behöver inte vara det du avsåg.

Det blir bara fail för dig. Så jag rekommenderar att du i fortsättningen använder termer i den betydelse de har. Nog borde du väl kunna formulera det du menar på ett mer väldefinierat sätt.
M Martin Lundmark skrev:
Om du nu inte förstod budskapet i inlägg #2 855; Att ”alla villor med solceller ”dras alla över en kam”, detta oberoende hur den enstaka villan påverkar elnätet. Men man ser en påverkan genom ökande elnätsförluster.”

Med andra ord; debiteringen för nätnyttan gör man likformig för alla hus med solceller. Och detta oberoende om varje enstaka hus bidrar med mer eller mindre i ökning eller minskning av elnätsförlusterna.

Om du inte har förstått det ännu, så är Eons formel för ersättning en mycket stark förenkling av det som sker med gällande förlusterna i elnätet vid installation av solceller på villor. Detta eftersom det handlar om ett sorts viktat medelvärde över elnätet och över tiden.
Jag kan tycka att det är ett problem för dig att du inte klarade av att kommentera min genomgång baserad på EON's formel.

Det ger inget stöd för dina skriverier.

EON's formel ger däremot stöd för det jag har skrivit.
 
P paralun skrev:
Jo men det funderas det då även febrilt på men bristen på el när det inte blåser eller solen lyser är förödande för Europas industrier.
Hur har du tagit reda på det?

Jag ser ju inte att elpriserna drar i väg då.

Däremot kan man ju se att elpriserna faller och är väldigt låga ibland. Men det är ju inget problem för konsumenterna.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Solcellskollen har gjort en summering av en anläggning de får data från i SE3. Väldigt detaljerad och bra genomgång med inriktning mot ekonomiskt utfall.

Kort kan konstateras att ersättningen från anläggningen 2023 var drygt hälften mot 2022 och ca 1,36kr/kWh totalt inkl allt.

[länk]
Och 2024 verkar bli ännu billigare.

Bra ersättning för nätnytta i Uddevalla.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Solcellskollen har gjort en summering av en anläggning de får data från i SE3. Väldigt detaljerad och bra genomgång med inriktning mot ekonomiskt utfall.

Kort kan konstateras att ersättningen från anläggningen 2023 var drygt hälften mot 2022 och ca 1,36kr/kWh totalt inkl allt.

[länk]
Det är lite klurigt att räkna på helt exakt, det beror ju också på hur man förbrukar, skulle vara roligt om det fanns en tjänst som kunde hjälpa en och som kanske kunde samla statistik.
 
D djac skrev:
Det är lite klurigt att räkna på helt exakt, det beror ju också på hur man förbrukar, skulle vara roligt om det fanns en tjänst som kunde hjälpa en och som kanske kunde samla statistik.
Många moderna solcellsanläggningar har stöd för att tala om hur mycket du använt själv och hur mycket som exporterats. Men äldre har ofta inte stöd för detta eller den extra mätare som behövs för det.
 
D
R Robert-san01 skrev:
Många moderna solcellsanläggningar har stöd för att tala om hur mycket du använt själv och hur mycket som exporterats. Men äldre har ofta inte stöd för detta eller den extra mätare som behövs för det.
Ja, det har jag också men kopplingen till ekonomin är inte tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Papell
  • Laddar…
nikasp
Någon här som har koll på hur man ska tolka detta? Jag läser det som att jag som fått avdraget för 2023 godkänt kan hoppa på balanstjänst utan att riskera att bli återbetalningsskyldig. Endast de som söker bidrag i år. Stämmer? Känns fortfarande VÄLDIGT lukrativt så tänkte försöka hoppa på tåget så fort det går.
 
  • Dokument om skattereduktion för installation av system för lagring av egenproducerad förnybar energi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
nikasp nikasp skrev:
Någon här som har koll på hur man ska tolka detta? Jag läser det som att jag som fått avdraget för 2023 godkänt kan hoppa på balanstjänst utan att riskera att bli återbetalningsskyldig. Endast de som söker bidrag i år. Stämmer? Känns fortfarande VÄLDIGT lukrativt så tänkte försöka hoppa på tåget så fort det går.
Det stämmer med det som har cirkulerat i media iaf.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Sådärja, nu har vi ett par dagar i rad haft det lägsta elpriset när solen skiner som mest. Den tyska och nederländska solenergin går att lita på. Vi har nått denna nivån lite tidigare i år, skall vi tro att mängden solenergi kan tänkas (åtminstone delvis) ligga bakom en detta?

Det känns alltmer vettigt att räkna med dagslägsta elpriset för den solenergi man producerar (om man har paneler).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Sådärja, nu har vi ett par dagar i rad haft det lägsta elpriset när solen skiner som mest. Den tyska och nederländska solenergin går att lita på. Vi har nått denna nivån lite tidigare i år, skall vi tro att mängden solenergi kan tänkas (åtminstone delvis) ligga bakom en detta?

Det känns alltmer vettigt att räkna med dagslägsta elpriset för den solenergi man producerar (om man har paneler).
Ja, der känns skönt att man inte kastat bort pengar på solpaneler. Elräkningarna tänker man knappt på längre. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.