Hej,
Jag håller på att bygga ut och snickaren som håller i bygget frågade om han skulle ordna målare för spackling och målning av det nybyggda rummet. Jag har själv totalrenoverat tre mindre rum (målat tak, rivit tapet - spacklat - hängt väv - målat och lagt nytt golv) och uppskattade att om jag, som mycket noggrann amatör, skulle göra jobbet själv så skulle det ta det ca 2 veckor inkl. helgjobb. Jag är kanske tidsoptimist. Tyvärr var jag skickad på utlandsjobb då och gav ok till att ta in målarna för ett proffsigt jobb - offert kan aldrig fås i denna del av landet på något jobb.

Vi önskade väv och halvmatt färg då vi har nio barnbarn som kommer ut till oss och kan kladda ner en hel del :). Målaren ansåg att man inte sätter väv nu för tiden och att man endast använder matt färg i vardagsrum. Sagt o gjort - han fick sätta fiberduk istället som skulle strykas med matt färg - han rekommenderade grå brytning på vägg, vitt tak som ser mycket bra ut.

Rummet i fråga är stort - väggytan ca 135m2 och mer än halva rummet är öppet till nock
- i andra delen finns en 16m2 garderob och sovloft över. Modernt vindsrum med lutande tak, trägolv, vit trappa och oavslutad vägg eller dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum med trägolv, vita väggar, snedtak, fönsterrad, och en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När spackling och målningen genomfördes var rummet rent - ingen trapp, inget golv, fönster- eller dörrfoder, inga eluttag, takspotar eller ljusknappar. Det enda som de behövde täcka var de nya fönstren och smygarna (vilket inte gjordes och nu är smygar och fönster sedstänkta med både vita och gråa stänk). Väggarna är gips på spånskiva så de använde skarvremsor och spacklade skarvar och skruvhålen. Limträbalken i taket målades och de ville även stryka taket (72m2) ytterligare en gång (takpanelen var målad då det sattes upp) vilket jag gav ok till. Mobil stor plattform fanns på plats så de behövde inte bygga ställning.

På fakturan som jag fick så var arbetskostnaden 77 tusen - 112 timmar arbete (687,50 per h) - 95,5 tusen inkl. allt. Ingen Rot kvar pga. andra hantverkare som vi redan betalt / ska betala. Målaren håller till ca 10 km från oss och ska han passera färgaffären som använts så blir det fyra km längre. Det råder inte brist på hantverkare här trots att det är ute på landet då det är väldigt mycket sommarstugor i området. De var oftast två man som målade och ska ha varit här i knappt två veckor. Det var inte fulla dagar då de var mycket morgontrötta och aldrig kvar till 16.00.

För 77 tusen hade jag kunnat tagit tjänstledigt i över två månader vilket med facit i hand varit mycket bättre - det är målarstänk på fönster o smygar, skarvarna mellan våderna syns tydligt, tar man på väggen så blir det avtryck direkt så den kommer att behövas målas om inom en snar framtid, garderoben är målad med två olika sorters vit färg.

Min fråga är om det kan vara rimligt för erfarna målare att ta nästan tre veckor på sig för detta jobb?

Ursäkta för ett långt inlägg men det skulle vara uppskattat om ni som har en bättre känsla för detta kan ge feedback om det är en normal tidsåtgång. Jag har tagit upp fakturan med snickaren som håller med och tycker att det var orimligt. Han pratade med målaren som sa att det var den tiden det tog - så det var det. Han vill nu att jag ska kontakta målaren direkt och därför har jag vänt mig till detta forum för att få er input om 112 timmar för detta jobb är rimligt.
 
  • Wow
  • Ledsen
Bragul och 11 till
  • Laddar…
oavsett om många inte gärna har tid eller vill lämna offert så ska man ju kunna få en prisuppfattning. Annars accepterar man ju typ löpande tid och material de kan sätta vilket pris de vill typ......
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 8 till
  • Laddar…
Hade du sagt att du inte förberett någonting så hade det kunnat vara sant med antal timmar. Men när du skriver att rummet är helt urblåst inklusive uttag och det finns en ställning som redan står i rummet som man kan nå allt med så är det för lång tid för en målare med tre veckor.

I ett helt oförberett rum kan ju underarbete och täcka/tejpa ta lång tid men som sagt utifrån det du skriver tycker jag det är för många timmar. Är det sant att det tog så lång tid är det lärlingar som gjort det. Eller nån med motsvarande kompetens.
 
  • Gilla
Trötter-78 och 2 till
  • Laddar…
En annan sak, var är det du menar att man inte kan få offerter? Aldrig hört talas om.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Har målaren enbart tagit hand om väggarna? dvs inge tak eller snickerier?
 
Målaren gjorde en strykning av taket - det var målat när det sattes upp men han rekommenderade en ytterligare strykning.

Offerter / prisuppgift - trappan som är på bilden försökte jag få en prisuppskattning på men de kunde inte säga vad det kunde röra sig om för peng. Jättefin trapp men jag vet inte alls vad den kommer att kosta. Utbyggnaden frågade jag vad det kunde röra sig om för pengar och fick då visat prisuppgifter från Google för nybyggnation.
 
  • Gilla
erze
  • Laddar…
T
S Stefan1972 skrev:
oavsett om många inte gärna har tid eller vill lämna offert så ska man ju kunna få en prisuppfattning. Annars accepterar man ju typ löpande tid och material de kan sätta vilket pris de vill typ......
Nja man kan inte sätta vilket pris som helst.
Det ska vara skäligt sett till jobbet som är gjort.

I ditt fall hade jag bett en välkänd målarifirma komma och be om en offert på exakt det dom gjort nu.
Så du har något att jämnföra med.

Sen begära ut en specifikation från firman du haft så du ser timmar, inköp, mängd material osv och jämnföra med vad den andra har tagit höjd för.

Ta sen diskussion med firman och säg rakt ut vad du anser är skäligt och försök komma överens om resten i förstahand. Roligare att avsluta som vänner än att det ska bli en tvist som förstör känslan för rummet.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
Målning - inga lister, snickerier - jag gör det själv. Bara väggar och en strykning taket.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En annan sak, var är det du menar att man inte kan få offerter? Aldrig hört talas om.
Kan säga att 2023 har det inte varit några problem få in offerter för målare i Sthlm.

Iaf här o norrort är det många som står och trampar mellan jobb.
Det har gått från enorma byggen som ska målas till att de får jaga dylika uppdrag.

För att svara TS: Det är ju utmaningen med måla. tork och ställtider kan dra iväg.... Löpande nota är tyvärr denna risk :(

Du får ju se till att reklamera stänken så de får åtgärda det.
 
tstrom66 tstrom66 skrev:
Målning - inga lister, snickerier - jag gör det själv. Bara väggar och en strykning taket.
Då är det ännu märkligare. Desto mer du berättar desto mer börjar det låta som ett jobb man kan göra på en helg om man är två.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
tstrom66 tstrom66 skrev:
På fakturan som jag fick så var arbetskostnaden 77 tusen - 112 timmar arbete (687,50 per h) - 95,5 tusen inkl. allt. Ingen Rot kvar pga. andra hantverkare som vi redan betalt / ska betala. Målaren håller till ca 10 km från oss och ska han passera färgaffären som använts så blir det fyra km längre. Det råder inte brist på hantverkare här trots att det är ute på landet då det är väldigt mycket sommarstugor i området. De var oftast två man som målade och ska ha varit här i knappt två veckor. Det var inte fulla dagar då de var mycket morgontrötta och aldrig kvar till 16.00.
Du har rätt till en noggrant specificerad faktura, där det framgår varje moment med tidsåtgång, arbetstid per dag etc. Det är grunden till att kunna avgöra om priset är skäligt.
 
Har faktura som specar material, service bil 18 mil a 40 kr/mil -> borde innebära ca 6-8 arbetsdagar och 112h arbete.
 
  • Gilla
rockncity och 1 till
  • Laddar…
Har ni inte ens fått vad timpriset är?

Jag kan förstå om de inte kan säga exakt hut många timmar det kommer ta, eller ens i närheten om det är någon annan som gjort förarbetet. Har de tid att undersöka underarbetet ordentligt kanske de hade kunnat gissa någorlunda men spackla väggar kan variera enormt... Har man snickare/elektriker som anser att "äh, det där fixar målar'n" med allt och bara härjar på exempelvis. Men åtminstone ett spann borde de kunna ge.

Men, om ni inte fått ett timpris, ingen uppskattning om tid och inte frågat efter det heller så är det ju svårt att hävda något annat i efterhand. Det kan säkerligen ta tre veckor med alla torkningar, slipningar, städningar mellan osv som behöver göras. Det är väldigt ineffektivt ibland, själva jobben tar inte mycket tid men torktider förstör. Är man då lite ineffektiv själv så man planerar allt smart drar det ut på tiden.

HAR det tagit 112 timmar och timpenningen är vad som meddelats så är det väl svårt att klaga. Möjligen hålla inne en summa tills stänk är åtgärdade. Detta är ju inget som ska betalas extra, det är reklamation så se till att detta är solklart skriftligt innan de börjar åtgärda så ni inte får en extra faktura sen!

I övrigt så verkar det som att både din snickare och målaren lyckats övertyga dig om att man inte kan uppskatta tidsåtgång. Har sett detta förr när hantverkare lurar godtrogna privatpersoner. Om någon kan uppskatta tidsåtgång så är det hantverkarna! Det är vad de gör dagarna i ända. Sen om det är exakt eller väldigt brett är en annan sak, de hade i ditt fall kunnat lämna åtminstone 50-150 timmar beroende på hur underarbetet är gjort. Samt timpris. Men de har lyckats lura dig att det är omöjligt och kan således mjölka kon tills den är torr...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
tstrom66 tstrom66 skrev:
Har faktura som specar material, service bil 18 mil a 40 kr/mil -> borde innebära ca 6-8 arbetsdagar och 112h arbete.
Låter som 2 personer utfört arbetet då?
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
I övrigt så verkar det som att både din snickare och målaren lyckats övertyga dig om att man inte kan uppskatta tidsåtgång. Har sett detta förr när hantverkare lurar godtrogna privatpersoner. Om någon kan uppskatta tidsåtgång så är det hantverkarna! Det är vad de gör dagarna i ända. Sen om det är exakt eller väldigt brett är en annan sak, de hade i ditt fall kunnat lämna åtminstone 50-150 timmar beroende på hur underarbetet är gjort. Samt timpris. Men de har lyckats lura dig att det är omöjligt och kan således mjölka kon tills den är torr...
Precis detta.

Även om det finns hantverkare som inte vill ge fast pris så har jag aldrig varit med om att man inte uppskattat det alls.

Haft vvs och elektriker som varit här för jobb där man inte velat ge fast pris utan man har lagt ett intervall. Elektriker vid byte elcentral där man lämnat ett "bästa fall" och "värsta fall" intervall men lovat ringa och uppdatera. I båda fallen hamnade man rätt nära "bästa fall".
VVS var "två gubbar en halv eller hel dag. Och om vi inte kan åka på ett annat jobb så åker du på en heldagsfakturering på två man.". Där det landade nära "taket" men jag var med då de jobbade och vet att de slet som djur bortsett från den klassiska vändan att handla material....

Men. Om man inte får en uppskattning/intervall alls skulle jag letat hantverkare själv.
Eller i fallet målning. Gjort det själv.

Om man accepterat helt rörligt pris och de kan speca vad de gjort är det nog väldigt riskabelt att driva vidare.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.