D
Har själv liknande dörrar på mitt garage så detta var ju en fantastisk guide till att renovera dem :)

har en hel del projekt innan. Dess men till våren/sommaren nästa år får man göra ett försök till renovering ! Tack för att du lägger upp all info om din renovering
 
  • Gilla
svanstrom och 1 till
  • Laddar…
Jag hade panel kvar så vi tänkte att det vore trevligt med enhetligt utseende på garageport och ytterdörr, så så fick det bli. Det är inget fel på ytterdörren, men den var rätt ful med ett tunt teakfanér och ett utseende som inte riktigt matchade huset.

Före:

Träytdörr med fönster, kodlås och handtag, reflektion av en person som fotograferar, välkomstmatta nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:

Trädörr med fönster, kodlås, och handtag. Exteriör, tegelvägg, vinterväder syns genom glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt hantverk.
 
  • Gilla
svanstrom och 1 till
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Jag hade panel kvar så vi tänkte att det vore trevligt med enhetligt utseende på garageport och ytterdörr, så så fick det bli. Det är inget fel på ytterdörren, men den var rätt ful med ett tunt teakfanér och ett utseende som inte riktigt matchade huset.

Före:

[bild]

Efter:

[bild]
Hej!

Har du några fler "steg för steg" bilder här?
 
C cpt skrev:
Hej!

Har du några fler "steg för steg" bilder här?
Hej!

Jag har några:

Jag började med att ta bort de utskjutande reliefbitarna som var limmade på dörren så att dörren blev plan. Det var ganska omständligt då de satt som tusan.

En sliten trädörr med fönster, kodlås, reflektion av person och yxan, spillror på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmade på sparkplåt:
Trälist spänns fast med clamps mot dörr, arbete pågår, på en dörrmatta, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog bort spröjsen och byggde en ny ram runt fönstret med et utstick som matchade tjockleken på den nya panelen:
En dörr med kodlås, fönster bredvid, slitna väggar, matta vid tröskeln, reflektion av ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Polerade upp gångjärnen och klarlackade:
Sliten träyta med flagande färg vid en dörrkarm och dörrgångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laserade panel och dörrkarm och sen var det bara att spika upp panelen:
Trädörr med fönster, kodlås, dörrhandtag, reflektion av person som fotograferar, varningsetikett för larm, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista biten panel krävde lite finlir för att få till hålen för låset:
En halvfärdig ytterdörr med träpanel och verktyg, i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist limmade jag fast dropplisten överst och monterade låset och sen var det klart!
Träbeklädd dörr, kodlås, fönster, snö utsikt, tegelvägg, entrématta, säkerhetskamera, vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Helt otroligt. Tack
 
C cpt skrev:
Helt otroligt. Tack
Tror du att jag skulle kunna göra samma på min kära dörr?
Den har någon faner som tagit stryk i väder, och är lackad. Se bifogat.

Karm tänker jag om man kan ta medel för att få bort lacken, sen slipa å olja…?

Insidan av dörr är jag dock osäker på hur jag gör?
 
  • Träfärgad dörr med vertikala paneler, ribbade fönster, handtag, dörrlås, solskensreflektion, dörrmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädörr med fönsterglas, handtag och lås inomhus, dagsljus synligt genom glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cpt skrev:
Tror du att jag skulle kunna göra samma på min kära dörr?
Den har någon faner som tagit stryk i väder, och är lackad. Se bifogat.

Karm tänker jag om man kan ta medel för att få bort lacken, sen slipa å olja…?

Insidan av dörr är jag dock osäker på hur jag gör?
Ja, det tror jag absolut, om du vill göra som jag gjorde så får du knacka bort de där utstickande långa bitarna och slipa lite så det blir plant, sen såga till och montera nya omfattningar (eller vad det nu kan heta - de bitar som omfattar fönstren), de måste vara djupare så att de går ända ut på den nya panelen. Sen är det ju bara att montera panel och limma fast sparkplåt om du vill ha det.

Jag lämnade faktiskt insidan på min dörr orörd, den är mörkbrun och ser helt ok ut. Vore jag dig kanske jag skulle måla / lasera lite men mer än så behövs ju inte.
 
S svanstrom skrev:
Ja, det tror jag absolut, om du vill göra som jag gjorde så får du knacka bort de där utstickande långa bitarna och slipa lite så det blir plant, sen såga till och montera nya omfattningar (eller vad det nu kan heta - de bitar som omfattar fönstren), de måste vara djupare så att de går ända ut på den nya panelen. Sen är det ju bara att montera panel och limma fast sparkplåt om du vill ha det.

Jag lämnade faktiskt insidan på min dörr orörd, den är mörkbrun och ser helt ok ut. Vore jag dig kanske jag skulle måla / lasera lite men mer än så behövs ju inte.
Tack för bra svar!
Tror du man vågar slipa på insidan något, för att isåfall kunna olja istället?
 
C cpt skrev:
Tack för bra svar!
Tror du man vågar slipa på insidan något, för att isåfall kunna olja istället?
Ja, det kan du säkert göra. Var försiktig bara om det är ett fanér ytterst, så att du inte slipar ner det för mycket.
 
  • Gilla
cpt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.