Har en fritidsfastighet där elstolpe finns placerad vid utkanten av tomtens ena hörn. Elmätarskåpet har sedan 1960-talet varit monterad på denna stolpe utan problem.

När Vattenfall för några år sedan bytte till ny stolpe sågade de delvis ned den gamla stolpen och flyttade skåpet riktad mot diket i stället för mot tomtsidan. Vilket gör att man får stora problem att komma åt att låsa upp/öppna skåpet då marken lutar brant ned mot diket.

Jag har bett Vattenfall återställa mätarskåpets placering till ursprungligt läge. Men får till svar att deras tekniker har bedömt att det skall gå att komma åt att öppna med den nya placeringen. När jag inte nöjer mig med detta svar utan vill att de återställer placeringen av skåpet, så svarar de att ”Mätarskåpet är kundens ansvar och vi ansvarar endast för elmätaren. Vänligen kontakta en elektriker som hjälper er med att vrida mätarskåpet.”

Kostar säkert ett antal 1000:- att få hit en elektriker. Mycket pengar när man som 80-åring har en låg pension.

Min fråga är om Vattenfall har rätt att göra dylika förändringar? Var på plats när de bytte till ny stolpe. Det enda de frågade om var om det var ok att montera ett stag med vajer i min häck, vilket jag tyvärr godkände. (skadegörelse som ej återställdes) På den första bilden syns mitt elmätarskåp. Den andra bilden visar även Vattenfalls lite mindre skåp, riktad mot min tomt. Fastighet belägen i Haninge kommun
 
  • Elledning på stolpe, vägkant med snö, skog i bakgrunden, övergång från vinter till vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elstolpe med varningsskylt vid snöig landsväg, vattengrav, skogsmiljö, röda hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Lägg en spång över diket så behöver inte skåpet vridas för bättre åtkomst. Dessutom behövs ingen dyr elektriker.
Vad är det som gör att det måste vara en bra åtkomst till skåpet? Det behöver väl inte öppnas speciellt ofta?
 
  • Gilla
Ryzen och 15 till
  • Laddar…
Det är sällan en huvudsäkring behöver bytas. Otur, om det sker mitt i natten vintertid. En spång är inget alternativ i detta fall. Min fråga är om Vattenfall har rätt att göra så här?
 
  • Gilla
Bjarne.nilsson och 2 till
  • Laddar…
Och Vattenfall har helt rätt i att det är ditt skåp och ditt problem. Att du får ha skåpet på deras stolpe ska du vara glad för, vid nyinstallation i dag tillåter dom sällan stolpmonterade skåp.
I dag skulle dom kräva endera ett markskåp eller ett fasadskåp på hus.
Ps
Ställer du frågor så får du finna dig i att det kommer svar/förslag som du inte bett om för att lösa ditt problem.
 
  • Gilla
Freddan_ och 10 till
  • Laddar…
Varför är inte en spång ett alternativ?
Kanske är bilden som är missvisande, men tycker heller inte att det ser omöjligt ut att stå på kanten av diket och komma åt att greja i skåpet, må vara att jag inte är 80 och att det kan vara olika förutsättningar.

Är det något som ändrat senaste tiden eftersom detta inte påtalades när de satte dit skåpet om du var närvarande då?
 
E elmont skrev:
Och Vattenfall har helt rätt i att det är ditt skåp och ditt problem. Att du får ha skåpet på deras stolpe ska du vara glad för, vid nyinstallation i dag tillåter dom sällan stolpmonterade skåp.
I dag skulle dom kräva endera ett markskåp eller ett fasadskåp på hus.
Ps
Ställer du frågor så får du finna dig i att det kommer svar/förslag som du inte bett om för att lösa ditt problem.
Samtidigt kan väl inte Vattenfall bara flytta ett skåp då sätta det 5meter upp i en stolpe. För att sedan hövda att det är ägarens problem?
Det måste väl finnas några regler kring detta, angående tillgänglighet. Att ställa/vrida skåpet så man måste stå i diket, kan inte uppfylla dessa regler. Jag skulle iallafall tro, att det finns en maxhöjd på skåpen. Där man ju måste räkna nerkant på diket i detta fall. Det här är ju skandal!
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Nu har ju inte vattenfall satt skåpet 5 meter upp i en stolpe, så det är ju irrelevant.
Deras bedömning är ju att det är tillgängligt.
Vet du med säkerhet att det här skåpet inte sitter korrekt monterat efter gällande regler? Vilka regler är det som inte uppfylls i så fall?
Om inte, vari ligger skandalen?
 
  • Gilla
Eloffen
  • Laddar…
Varifrån har du fått att skåpet sitter 5 m högt??? det sitter med ök ca 1,7-1,9 meter. Vattenfall har bytt en gammal stolpe som troligen inte var säker längre och har av välvilja låtit kunden ha kvar sitt skåp på en stolpe som troligen borde tas bort. Vattenfall kan ju inte ta ansvar för att kunden inte skaffade sig en egen stolpe där kunden kan sätta skåpet i vilket väderstreck som helst. Att dom vänt på skåpet beror på att dom vill ha möjligheten att klättra i stolpen utan att skåpet hindrar.
Ps
Det är INGEN rättighet att ha sina mätarskåp på nätägarens stolpar.
 
  • Gilla
Freiherren och 4 till
  • Laddar…
Det var enbart ett exempel med 5meter. Med tanke på att varken 5 meter eller nuvarande 2 meter är tillgängligt utan pallar eller stegar. De kan väl alltså inte sätta skåpet vart/hur som helst, och sedan säga att det är kundens problem.
 
  • Gilla
Jimsilver
  • Laddar…
Så när dom nu skulle byta stolpar vore alternativet att säga till kunden att dom endera fick fixa en stolpe själv eller att dom fick sätta skåp på alternativt sätt.
Och visst kan dom säga att det är kundens problem skåpet är kundens stolpen är Vattenfalls.
Eller menar du att Vattenfall för all framtid är skyldig att förse kunden med en "stolpe" för sitt skåp??
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H
Irmeli1 Irmeli1 skrev:
Har en fritidsfastighet där elstolpe finns placerad vid utkanten av tomtens ena hörn. Elmätarskåpet har sedan 1960-talet varit monterad på denna stolpe utan problem. När Vattenfall för några år sedan bytte till ny stolpe sågade de delvis ned den gamla stolpen och flyttade skåpet riktad mot diket i stället för mot tomtsidan. Vilket gör att man får stora problem att komma åt att låsa upp/öppna skåpet då marken lutar brant ned mot diket. Jag har bett Vattenfall återställa mätarskåpets placering till ursprungligt läge. Men får till svar att deras tekniker har bedömt att det skall gå att komma åt att öppna med den nya placeringen. När jag inte nöjer mig med detta svar utan vill att de återställer placeringen av skåpet, så svarar de att ”Mätarskåpet är kundens ansvar och vi ansvarar endast för elmätaren. Vänligen kontakta en elektriker som hjälper er med att vrida mätarskåpet.” Kostar säkert ett antal 1000:- att få hit en elektriker. Mycket pengar när man som 80-åring har en låg pension.
Min fråga är om Vattenfall har rätt att göra dylika förändringar? Var på plats när de bytte till ny stolpe. Det enda de frågade om var om det var ok att montera ett stag med vajer i min häck, vilket jag tyvärr godkände. (skadegörelse som ej återställdes) På den första bilden syns mitt elmätarskåp. Den andra bilden visar även Vattenfalls lite mindre skåp, riktad mot min tomt. Fastighet belägen i Haninge kommun
Antar att du har skickat bilderna till Vattenfall?
 
Tycker det ser superbra monterat. Mitt mätarskåp sitter roligt nog inne i skogen 5 meter från tomtgräns (på grannens tomt)

Jag hade gärna bytt och tagit det sådär lättillgängligt istället.

För övrigt har jag bott här i 5 år utan att varken jag eller elektriker behövt öppna skåpet :)
 
  • Gilla
  • Haha
Hans Johanson och 2 till
  • Laddar…
Och som tidigare inlägg säger.

Har du fört den här dialogen med bilder med vattenfall?
Vad var deras kommentar på dina synpunkter?
 
H HEM2121 skrev:
Antar att du har skickat bilderna till Vattenfall?
Tack för alla goda råd och tyckanden!
Att jag skriver i detta forum om problemet är för att jag haft omfattande mailkontakt med Vattenfall sedan i augusti 2023 i detta ärende. Dom har självklart fått erforderlig dokumentation och foton av problematiken.
Har fått så många olika svar från deras sida, exempelvis: beställ flytt av skåpet, gör en offertförfrågan om detta, gör skadeanmälan på ärendet o.s.v. Inget visar sig vara tillämpligt i detta fall.
Det finns information på deras hemsida om vad som gäller i dagsläget om nyplacering av mätarskåp. När indragning av el gjordes på 60-talet till fastigheten så var det Vattenfall själva som utförde hela installationen inklusive uppsättning av skåp med mätare invändigt. Många grannar har samma placering av sina skåp, men inte lika djupa diken att balansera vid.
Det är helt enkelt omöjligt för mig att stå och balansera på ett ben och samtidigt låsa upp/fälla ned luckan på skåpet. Det är stor nivåskillnad på marken.
Nödlösningen är att inte låsa hänglåset, för att snabbt kunna öppna utan hjälp av en elitgymnast om en säkring löses ut.
Att lägga ut en spång över diket permanent har vägsamfälligheten synpunkter om, så det fungerar ej här.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H
Irmeli1 Irmeli1 skrev:
Tack för alla goda råd och tyckanden!
Att jag skriver i detta forum om problemet är för att jag haft omfattande mailkontakt med Vattenfall sedan i augusti 2023 i detta ärende. Dom har självklart fått erforderlig dokumentation och foton av problematiken.
Har fått så många olika svar från deras sida, exempelvis: beställ flytt av skåpet, gör en offertförfrågan om detta, gör skadeanmälan på ärendet o.s.v. Inget visar sig vara tillämpligt i detta fall.
Det finns information på deras hemsida om vad som gäller i dagsläget om nyplacering av mätarskåp. När indragning av el gjordes på 60-talet till fastigheten så var det Vattenfall själva som utförde hela installationen inklusive uppsättning av skåp med mätare invändigt. Många grannar har samma placering av sina skåp, men inte lika djupa diken att balansera vid.
Det är helt enkelt omöjligt för mig att stå och balansera på ett ben och samtidigt låsa upp/fälla ned luckan på skåpet. Det är stor nivåskillnad på marken.
Nödlösningen är att inte låsa hänglåset, för att snabbt kunna öppna utan hjälp av en elitgymnast om en säkring löses ut.
Att lägga ut en spång över diket permanent har vägsamfälligheten synpunkter om, så det fungerar ej här.
Försök att få tag i chef. Gå in på alla bolag och se vem som sitter i styrelsen. Googla på chefsbefattningar på Vattenfall. Det är enda sättet att få ta i chef, markfolket får man inga besked ifrån, de tycks bara vara lärda att fösa problem åt sidan och inget händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.