Det är snarare en kort men precist skriven text. Det står inte ”blandare med svängradie 180 grader som inte kan begränsas” utan ”blandare med svängradie 180 grader och (blandare) som inte kan begränsas”. Ordet i parentes är utelämnat men underförstått i texten pga placeringen av och, så som man får göra i svenska.
 
  • Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
A adron skrev:
Det är snarare en kort men precist skriven text. Det står inte ”blandare med svängradie 180 grader som inte kan begränsas” utan ”blandare med svängradie 180 grader och (blandare) som inte kan begränsas”. Ordet i parentes är utelämnat men underförstått i texten pga placeringen av och, så som man får göra i svenska.
Nej, när man utelämnar ordet blandare antyder man att de blandare som har 180 graders svängradie är de som inte kan begränsas.

Den formulering du föreslår låter inte korrekt, då säger man att radien är begränsad till 180 grader men samtidigt att den inte kan begränsas. Då får man lägga till "ytterligare" på slutet för att det ska bli rätt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Låter fullt rimligt i detta fall att montören är den som har ansvaret.
OM det är enlkigt säkert vatten denne skall monteras och dfom ahr kravet på max 180 grader, så borde det vara där ansvaret ligger. Och har kunden då köpt in blandare som inte kan begränsas saå får man påpeka det och ev skirva avsetg i dokumentationen.

En slutbesiktning skall självklart inte ge en anmärkning på det - möjligen då att det inte tas upp i säker vatten dok

Noterade f.ö. att min blandare härhemma inte heller spärras i 180 grader, utan slår i väggen. MEN också att det inte spelar någon som helst roll eftersom den har en utdragbar pip så man kan rikta strålen vart man vill, inklusive rakt upp i diskskåpen om man vill :)

Utgår ifrån att blandare med utdragbar pip inte är tillåtna enligt säkert vatten heller då mao...
Modernt kökskran med svängbar pip och enkelreglage, krom finish, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Låter fullt rimligt i detta fall att montören är den som har ansvaret.
OM det är enlkigt säkert vatten denne skall monteras och dfom ahr kravet på max 180 grader, så borde det vara där ansvaret ligger. Och har kunden då köpt in blandare som inte kan begränsas saå får man påpeka det och ev skirva avsetg i dokumentationen.

En slutbesiktning skall självklart inte ge en anmärkning på det - möjligen då att det inte tas upp i säker vatten dok

Noterade f.ö. att min blandare härhemma inte heller spärras i 180 grader, utan slår i väggen. MEN också att det inte spelar någon som helst roll eftersom den har en utdragbar pip så man kan rikta strålen vart man vill, inklusive rakt upp i diskskåpen om man vill :)
[bild]
men nu går den att snurra 360 grader(inte 180)
 
Jag har den på bilden (Tapwell ARM887) och den är begränsad till mindre än 180 grader, men går ju som sagt att dra ut ändå.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Generellt är det byggherrens ansvar att BKR och liknande följs, det är samma med kraven på härdat/laminerat glas på fönster tex. Så ett företag som bara tillhandahåller produkter behöver egentligen inte upplysa om sådant.
 
N noone70 skrev:
men nu går den att snurra 360 grader(inte 180)
Ja, det gör antaglien min också även om den slår i väggen på typ +-100 grader(jag har inte exakt modellen som på bild, har ett annat handtag).

Men poängen är att utdragbar pip ändå kan skvätta vatten överallt, så förstår inte säker vattens krav i detta fall. Men det är iaf inte ett BRK krav...

Oavsett vilket är det ju montörens ansvar eftersom det är dom som bör ha säkert vatten certifikat, och finns det saker som avviker skall detta ju dokumenteras.
Blandare utan spärr är ju inget fel att sälja, och många verkar dessutom vara inställningsbara
 
V Velsan skrev:
Generellt är det byggherrens ansvar att BKR och liknande följs, det är samma med kraven på härdat/laminerat glas på fönster tex. Så ett företag som bara tillhandahåller
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja, det gör antaglien min också även om den slår i väggen på typ +-100 grader(jag har inte exakt modellen som på bild, har ett annat handtag).

Men poängen är att utdragbar pip ändå kan skvätta vatten överallt, så förstår inte säker vattens krav i detta fall. Men det är iaf inte ett BRK krav...

Oavsett vilket är det ju montörens ansvar eftersom det är dom som bör ha säkert vatten certifikat, och finns det saker som avviker skall detta ju dokumenteras.
Blandare utan spärr är ju inget fel att sälja, och många verkar dessutom vara inställningsbara
Men ifall du släpper den utdragbara delen åker den väl tillbaka in? Eller finns det risk att man åker till jobbet och så rinner det vatten utanför vasken hela dagen? För det är ju risken med de här 360-gradersblandarna, ifall man monterar dem i fel kök.
 
R
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Låter fullt rimligt i detta fall att montören är den som har ansvaret.
OM det är enlkigt säkert vatten denne skall monteras och dfom ahr kravet på max 180 grader, så borde det vara där ansvaret ligger. Och har kunden då köpt in blandare som inte kan begränsas saå får man påpeka det och ev skirva avsetg i dokumentationen.

En slutbesiktning skall självklart inte ge en anmärkning på det - möjligen då att det inte tas upp i säker vatten dok

Noterade f.ö. att min blandare härhemma inte heller spärras i 180 grader, utan slår i väggen. MEN också att det inte spelar någon som helst roll eftersom den har en utdragbar pip så man kan rikta strålen vart man vill, inklusive rakt upp i diskskåpen om man vill :)

Utgår ifrån att blandare med utdragbar pip inte är tillåtna enligt säkert vatten heller då mao...
[bild]
Kan du kolla i dinaproduktbeskrivningar hur dom beskriver 180 grader eller nämner dom 360 grader?
 
M MartinP666 skrev:
Men ifall du släpper den utdragbara delen åker den väl tillbaka in? Eller finns det risk att man åker till jobbet och så rinner det vatten utanför vasken hela dagen? För det är ju risken med de här 360-gradersblandarna, ifall man monterar dem i fel kök.
Absolut...känns väl rätt osannolikt att ngn skulle vrida kranen utanför och sen dra på strålen hela degen, alt att det blir ngt fel just då ? Då krävs ju ett dubbelfel?

Mer troligt att man råkar slå till kranen så det forsar utanför några sekunder - men det kan ju hända med utdragbar pip också att man riktar strålen ovarsamt/att barnen leker med kranen?

Men, fine att Säkert vatten kanske har ngn statistik som gör att dom vill hindra detta: Men det borde ju då vara montörens ansvar om denne jobbar under säkert vatten cert ?

Denna Camargue är den jag har
Modernt köksblandare i krom med svängbar pip och sidohandtag.

Ser inte ngt i dok om spärr för 180 grader
https://bauhaus-api.perfioncloud.com:8443/Perfion/File.aspx?id=d8b90a51-07ae-4534-a65f-54d4d1c2f238
 
P prunila skrev:
Det finns ingenting som är oseriöst med Bygghemma. Självklart kan man alltid ha en dålig upplevelse som kund även på ett bra företag. Men Bygghemma är en koncern med många bra e-handlar under sig och som jobbar med hundratals varumärken.
Njaaa.. Byghemma är ett ganska renodlat skojarföretag. Med fertal ännu skummare bolag i koncernen (ex. outl1). De levererar nog oftast de varor som de tar betalt för. Men de sätter uppenbarligen i system att blåsa en viss andel av sina kunder.

Låter helt enkelt bli att leverera, men behåller pengarna. Jag höll på att bli blåst. Fick 3 ggr kontakta kundtjänst för att få återbetalning för en vara de inte klarade att leverera. "och varför vill du ha pengar tillbaka?", "ni har ju inte levererat", "Aha du tänker så, ok vi återbetalar givetvis". Sedan kommer ingen återbetalning, och i princip ordagrant upprepas samma konversation 3 ggr över en 2 månaders period. Sista gången nämner jag att jag kommer att polisanmäla och reklammera betalningen till min bank.

Flera veckor senare kommer plötsligt meddelande från deras ekonomiavd. "vi har kommit fram till att du är berättigad till åtebetalning", formulerat som att de gjorde mig väldens tjänst, på drygt 3 veckorr kommer inga pengar. Jag påbörjar en polisanmälan, precis när jag skulle skicka iväg den loggade jag in på banken, och återbetalning hade skett någon timme tidigare.

Detta beteende är beskrivet av flera andra kunder på olika omdömes sidor.

Det handlar inte om enstaka misstag eller slarviga medarbetare. Detta är något som Bygghemma sätter i system, att med uppsåt förskingra pengar från vissa kunder.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bygghemma fungerar normalt bra vid beställningar, däremot är de och resten av koncernen ofta urdåliga när det gäller reklamationer (om det inte gäller transportskador som de kan skicka vidare till transportföretaget).
Jag har också hört mycket skit om Bygghemma men jag hade faktiskt ett reklamationsärende för några år sedan gällande en robotgräsklippare. Det var inga problem alls och jag kunde t.om. lämna in den på min lokala gräsklipparverkstad och få den åtgärdad. Jag kanske hade tur då visserligen men för mig fungerade det bra.
 
M Maledictus skrev:
Jag har också hört mycket skit om Bygghemma men jag hade faktiskt ett reklamationsärende för några år sedan gällande en robotgräsklippare. Det var inga problem alls och jag kunde t.om. lämna in den på min lokala gräsklipparverkstad och få den åtgärdad. Jag kanske hade tur då visserligen men för mig fungerade det bra.
Jag hade problem med en robotgräsklippare jag köpt av dem, de ville att jag skulle lämna in den hos deras närmste servicepartner som var typ 15 mil iväg. Slutade med att jag fick ta det via en lokal verkstad, som turligt nog var schyssta och hjälpte mig fixa problemet trots att jag inte köpt klipparen av dem och de hade ingen som helst anknytning till Bygghemma.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P prunila skrev:
Det finns ingenting som är oseriöst med Bygghemma. Självklart kan man alltid ha en dålig upplevelse som kund även på ett bra företag. Men Bygghemma är en koncern med många bra e-handlar under sig och som jobbar med hundratals varumärken.
Inte? Hur förklarar du minst 7 fall där dom inte har följt ARN's rekommendation och därför har hamnat på Råd & Röns svarta lista. Den senaste gången var slutet av 2022 så det är inte lastgamla ärenden heller. Och dessa 7 fall gäller enbart bygghemma.se

Om man kollar BHG Groups övriga bolag och varumärken ökar antalet rätt ordentligt.

EDIT: såg nu att det var en gammal tråd jag bumpade upp, sorry 😳
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Inte? Hur förklarar du minst 7 fall där dom inte har följt ARN's rekommendation och därför har hamnat på Råd & Röns svarta lista. Den senaste gången var slutet av 2022 så det är inte lastgamla ärenden heller. Och dessa 7 fall gäller enbart bygghemma.se

Om man kollar BHG Groups övriga bolag och varumärken ökar antalet rätt ordentligt.

EDIT: såg nu att det var en gammal tråd jag bumpade upp, sorry 😳
Ingen fara, ju fler som får reda på vilket skitföretag det är desto snabbare går det i konkurs!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.